Aprilia Tuono 1000 R
Text: Lukáš Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 6.11.2006 | Zobrazeno: 71 599x
Nové Tuono 1000 R jen dokazuje, že sportovní tempo mu rozhodně není cizí. Oproti předchozí generaci řádně přitvrdilo a více než jasně dokazuje, že ve svém vzoru RSV se tentokrát vzhlédlo snad ještě důkladněji. Vzpřímená pozice a široká řidítka si však i nadále zachovávají určitou naději, že s nimi jezdec bude přemýšlet i o nějakém tom cestování a ne jen o blbnutí a rychlé jízdě. Spolu s novým designem je to v podání testovacího stroje s dvěmi hřmícími koncovkami Arrow jízda vzbuzující rozruch hodná právě jména tohoto naháče z Noale.
Kapitoly článku
Vývoj a design
Nové Tuono 1000R po vzoru aktuální RSV tak rozhodně své příznivce nezklame a více než úspěšně navazuje na první generaci vycházející z legendární Mille. Historie Tuona nemá zas tak dlouhého trvání, nicméně o to více si tento naháč získal od roku 2002 mezi fanoušky značky na respektu a oblibě. Pokud se podíváme na vývoj stroje trochu důkladněji, zjistíme, že si Tuono 1000 R k výrobní lince prodělalo klasický vývoj přes řadu prototypů. Stroje jako Tuono 1000, Hurricane (rám vycházející z SL 1000) nebo dokonce Blue Marlin (naháč lehce připomínající závodní stroje z šedesátých let), jsou toho jen důkazem a předurčily podobu a směr tohoto velkého naháče.
První exklusivní série 200 ks se objevila v létě 2002 a vyšlechtěná komponenty Öhlins a řadou karbonových dílů zmizela mezi zájemci jak pára nad hrncem. To byl již poslední krok k sériové výrobě, která následovala. Základní verze sice již nebyla tak hýčkána odlehčenými a speciálními komponenty, nicméně kvalitní a akční základ Mille zůstal a Tuono se tak stalo jedním z předních motocyklů své kategorie.
Tuono bylo a je bráno vždy jako “nahé“ technické dvojče svého kapotovaného vzoru. Není tedy divu, že řadu ne zrovna tradičních technických vymožeností v této kategorii má motocykl již v sérii. Dobrým příkladem je např. standardně montovaný tlumič řízení, či u první generace silonové padáky. Současný model Tuona v tomto trendu rozhodně pokračuje a jednoznačně těží ve všech směrech z technologií a inovací provedených u nové generace RSV, která byla představena na podzim 2003.

Navíc Aprilia přišla od letošního roku pro modely RSV a Tuono s novým typem záruky pod názvem “Enjoy me 2+2“, což je určitě také krok kupředu. V praxi to znamená neporušit jen dvě podmínky a to dodržování servisních intervalů u dealerů a nepřekročit hranici 50 000 km v záruční době.


Nové Tuono 1000 R tak obdrželo po svém vzoru řešení v podobě dvou světel a středem vedené sání, které však díky velikosti bylo v masce umístěno až do spodní části, což ve finále propůjčilo motocyklu až netradičně hmyzí vzhled.


Jediným “neduhem“ zůstalo umístění tlačítka houkačky a blinkrů, které, pokud jste zvyklí na japonské stroje, budete dost často hlavně zpočátku zaměňovat, ale to je jen nepodstatná drobnost.
Po stránce vzhledu si rovněž nelze nevšimnout stejně jako u RSV přechod výfukové soustavy z konfigurace 2-1 na 2-1-2. Testovaný model, stejně jako tomu bylo u většiny ostatních strojů zapůjčených od českého zastoupení, byl vybaven laděnými koncovkami Arrow, které tak propůjčily stroji i vzhledem k vyjmutým homologačním vložkám patřičnou zvukovou kulisu. Vzhledově mě osobně velice oslovily standardně montované pěkné OZ racing ráfky v modré barvě. Motocykl je obut stejně jako v minulosti do pneumatik 120/70 ZR 17 v předu a vzadu do 190/50 ZR 17 (případně je možná alternativa 180/55 nebo 190/55). Námi testovaný stroj byl v oranžovo-černém provedení. V nabídce je ještě zcela černá a stříbrno-černá varianta.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm