BMW R 1250 GS HP: Bavorský stíhací bombardér
Text: Martin Hakl | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček | Zveřejněno: 30.5.2019 | Zobrazeno: 35 891x
Stíhací bombardéry kombinují výhody rychlých a obratných stíhacích letounů se schopností nést velký náklad munice jako těžké bombardéry. Někdy bývá logo značky BMW vysvětlováno jako zobrazení roztočené vrtule leteckého motoru, a tak můžeme R 1250 GS vnímat jako jednostopou paralelu stíhacího bombardéru - dovede splnit nejen požadavky náročných cestovatelů, ale díky novému motoru s variabilním časováním ventilů jim nabídne i skvělý adrenalinový polet. My jsme měli možnost nové Báwo otestovat v offroadovější verzi HP.
Kapitoly článku
BMW před bezmála čtyřmi dekádami uvedlo na trh model BMW R 80 G/S (Gelände/Strasse = terén/silnice), když mohutný, silný a spolehlivý dvouválcový motor typu boxer zabudovala do podvozku, který využíval vlastnosti terénních motocyklů. V jednostopém světě tím způsobilo doslova revoluci. I když ostatní výrobci dříve či později na tuhle hozenou rukavici zareagovali a svým zákazníkům nabídli stroje s podobným zamřením, tak géeso je stále etalonem pro všechna velká cestovní endura. Vždyť i moje (naprosto nemotocyklová) manželka, ve chvíli, kdy jsem řekl, že jedu pro cestovní enduro, se zeptala: “To bude zase ta motorka s tím zobákem a motorem do stran?“
Ten "zobák“, který se vyvinul z offroadového blatníku při přechodu z modelu R 100 GS na model R 1100 GS, je první prvek, který charakterizuje všechna současná géesa, a nejinak je tomu u nového modelu R 1250 GS včetně testované verze HP. Ta v podstatě navazuje na BMW R 1200 GS Adventure Rally a je oproti standardní verzi více orientovaná na jízdu v terénu, čemuž odpovídá i jeho offroadovější výbava. Jedná se například o nižší větrný štítek, kryty předního blatníku, k dispozici je také chránič rámu, ochranná mřížka chladiče a šroubovací boční panely, kola se zlatým křížovým výpletem, hlavní rám ve světlé barvě Lightweight, černý motor i kardan či zlaté brzdové třmeny. Přední části motocyklu spolu s typickým zobanem dominuje také asymetrický LED světlomet, kdy při tlumených světlech svítí jeho pravá strana, v případě potřeby dálkových šajnů přispěchá na pomoc i strana levá.
Na přední část kapotáže přes boční plasty navazuje dvacetilitrová palivová nádrž s uzamykáním pomocí Keyless systému. Dalším prvkem, který charakterizuje HP verzi, je rallyové sedlo, jež je délkou přibližně na třech čtvrtinách délky toho standardního. Jízda se spolujezdcem je tedy spíše nouzovým řešením, ale i tak má případný batůžek k dispozici mohutná madla, která jsou v jednom celku s nosičem topcase. Sedlo se zamyká mechanicky pomocí klíče a je na rozdíl od standardního GS nenastavitelné, vyšplhat se musíte do výšky 860 milimetrů nad terénem. Za příplatek 1190 Kč můžete mít ještě o 30 mm vyšší variantu. Odkládací prostor pod ním je spíše symbolický. Co se opravdu na HP povedlo, tak to je bílo-modro-červené barevné ladění - jsem si jistý, že typické válečné barvy BMW se musí líbit i tomu nejzarytějšímu odpůrci gées!
V kokpitu je nejvýraznějším prvkem sériový TFT displej s konektivitou, ve kterém jsou k dispozici veškeré jízdní informace, stejně jako grafické znázornění nastavení motorky. To se řeší pomocí kombinace otočného prstence na levé rukojeti a dvou tlačítek (MENU na rukojeti vlevo a MODE vpravo). Ruce jsou před nepřízní počasí chráněny vyhřívanými rukojeti se dvěma stupni intenzity a také plastovými bástry, oboje je součástí příplatkového paketu Komfort, do nějž patří ještě hlídání tlaku v pneumatikách. Ovládací páčky spojky i brzdy jsou individuálně nastavitelné, zpětná zrcátka nejenže skvěle vypadají, ale poskytují i vynikající výhled. Spínací skříňka se u našeho testovaného kousku aktivovala bezklíčkovým systémem Keyless, jenž zase patří do paketu Touring.
Dalším charakteristickým prvkem těchto strojů je dvouválcový motor typu boxer. Od původního R 80 G/S urazil za čtyři desítky let dlouhou cestu vylepšování, čítající nejenom zvyšování objemu, počtu ventilů, koní, kroutícího momentu, s nástupem minulé generace R 1200 GS v roce 2013 motor také dostal vodní chlazení a s modelem R 1250 GS přichází proměnlivé časování ventilů ShiftCam. O něm jsme vás už podrobně informovali v tomto článku, takže teď pouze zopákneme základní technikálie. Objem čtyřventilového, vodou chlazeného dvouválce je nyní 1245 kubíků, maximálního výkonu rovných 100 kW dosahuje při 7750 ot/min a nejvyšší krouťák 143 Nm poskytuje při 6250 ot/min. Výkonové parametry jsou přes mokrou spojku a šestistupňovou převodovku na zadní kolo přenášeno tradičně kardanem, uloženým ve vidlici Paralever, přední kolo je opět tradičně umístěno ve vidlici Telelever opatřené navíc tlumičem řízení. Zdvihy odpružení jsou 190 mm na předním kole a 200 milimetrů na kole zadním.
Dvouválcový pracant je upevněný v trubkovém rámu, jehož je zesilujícím prvkem, a trubkový je i přišroubovaný podsedlák. Testovaná verze nebyla vybavena padacím rámem, hliníkový kryt pod motorem je společný pro všechny verze. Parádní bezdušová kola s drátěným výpletem mají tradiční rozměry cestovních endur a jsou obuta pneumatikami Bridgestone Battlax Adventure A41 s rozměry 120/70R19, respektive 170/60R17. Kola jsou vepředu brzděna dvěma kotouči o průměru 305 milimetrů se čtyřpístkovými radiálními třmeny, vzadu je pochopitelně pouze jeden kotouč o průměru 276 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem značky Brembo.
Současná velká cestovní endura si nedovedeme představit bez celé řady elektropomocníků, kteří se starají o naši bezpečnost a jízdní komfort. Také v téhle oblasti BMW patřilo vždy ke špičce a nejinak je tomu u BMW R 1250 GS HP. I tady elektronika pomáhá zkrotit kobyly ukryté v motoru a vy máte k dispozici čtyři varianty jízdních módů (Rain, Road, Dynamic a Enduro) s tím, že lze využít tzv. plug zahrnutý v paketu výbavy Dynamic, umístěný do konektoru pod sedlem, umožňující větší možnosti individuálního nastavení "Riding Modes Pro" v módech Dynamic a Enduro. Ve všech módech lze kdykoliv deaktivovat jak kontrolu trakce, tak ABS pomocí tlačítek umístěných na levé rukojeti. Velkou vychytávkou je elektronicky ovládaný podvozek ESA (ten pro změnu v rámci paketu Touring), jehož řídící jednotka si vás (případně i spolujezdce a zavazadla) při každé jízdě zváží, vyhodnotí vámi zvolený jízdní mód a podle toho nastaví odpovídající tvrdost odpružení. Z dalších pomocníků je nutné zmínit i asistenta pro rozjezd do kopce HSC (ten je sériově) či do paketu Dynamic zahrnutého asistenta řazení Pro (obousměrný quickshifter) či dynamickou kontrolu trakce DTC pro efektivnější akceleraci v náklonu.
Svoji mašinu si můžete samozřejmě vyladit pro svoje potřeby z nabídky originálního příslušenství BMW Motorrad, které lze koupit buďto jednotlivě, případně ve výhodných ucelených balíčcích, které jsme již nakousli. Já bych určitě zvolil mohutný padací rám, který se mi moc líbil u vloni testované verze Adventure Rally, stejně jako hlavní centrální stojan, který má standardní verze, ale u HP je odstraněn. Cestovatelé určitě sáhnou po kufrech, tempomatu či GPS navigaci, sporťák po laděném výfuku Akrapovič, hračičkové zase po elegantních frézovaných detailech. Pokud patříte mezi offroadové fajnšmekry, určitě vás zaujmou doplňky, které terénní schopnosti vaši mašiny posunou zase o kousek výše.
Příplatková výbava na testovaném stroji
HP Style: barevné provedení HP, černý motor, nízké sedlo Rallye, kola s drátěným výpletem
Paket výbavy Komfort: chromovaný výfuk, vyhřívané rukojeti, kontrola tlaku pneu, kryty rukojetí
Paket výbavy Touring: Dynamická ESA, bezklíčkové zapalování, příprava pro GPS, tempomat, držáky kufrů
Paket výbavy Dynamic: kontrola trakce DTC, denní svícení, asistent řazení Pro, jízdní módy Pro, LED blinkry, ABS Pro
Informace o redaktorovi
Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.