Honda CB750F2
Zdroj: Mirek Severa | Zveřejněno: 5.2.2002 | Zobrazeno: 52 839x
Honda CB 750F je „žijící“ legendou jejíž výroba byla zahájena již v roce 1968 !! I dnes je tento NakedBike však velmi oblíbený za svoji spolehlivost a nenáročnost.
Kapitoly článku
Náš součastný motorkář však nemívá tak často příležitost se s tímto nádherným „naháčem“ setkat, přestože je v našich krajích
Je pravda, podíváme-li se na parametry motoru,
Pravým opakem lehké (dostatečně dimenzované) konstrukce zadní je masivní dvoukotoučová přední brzda. Kotouče o průměru 295ti mm jsou osazeny brzdicími dvoupístkovými třmeny jejichž účinnost je překvapivě přesná a v kombinaci s již zmíněným „zadkem“ dokáží ve velmi krátké vzdálenosti zastavit 215 kg v suché hmotnosti vážící CBčko. Přední šestiloukoťové kolo 120/70-17 je osazeno ve velmi zdařilé teleskopické vidlici, jejíž kluzáky mají průměr 41mm a eliminují nerovnost ve zdvihu 130ti mm. Přední teleskopická vidlice je uchycena do masivního rámu v krku řízení pod úhlem 64° což se spolupodílí na konečném rozvoru 1495ti mm stroje o celkových rozměrech 2155x780x1100mm.
Sedlo, zakončené velice praktickým, líbivým madlem je polohované na 795mm. Poskytuje i spolujezdci nezvyklé pohodlí a přispívá k velmi dobrému rozložení těžiště což se pozitivně projeví ve snadné ovladatelnosti i při nižších rychlostech. Rovněž k přístrojové desce nemůže být žádná výtka. Naopak, sledované údaje jsou velmi přehledné a uspořádané tak, že je má řidič stále v zorném poli. Pokud by se však někomu zachtělo, (již ve standardu bohatě vybavenou) doplnit sedmsetpadesátku o nějaký ten detail je k dispozici až neuvěřitelná nabídka „vychytávek“.
Co dodat závěrem?
Bylo by toho ještě mnoho, pokusím se však vše shrnout do kladů a záporů. Honda CB 750F2 Seven Fifty je i u nás (přes mnohaletou výrobu) naprosto neokoukaným typem, který čistotou zpracování nadchne snad každého. Provozní náklady a takřka nulová poruchovost společně s pohodovou polohou za řidítky a buldočí výdrží motoru jí přímo předurčují pro náročnější cestování na střední a delší vzdálenosti. V žádném případě nebude proti překročovat dvousetkilometrovou rychlosti. Vzhledem ke své skvělé ovladatelnosti se však až neuvěřitelně dobře vypořádá i s městským provozem. Nejste-li tedy příznivcem pozice za řidítky a nepotřebujete pro zdvižení hladiny adrenalinu v krvi 12.000 ot./min pak Honda CB 750F2 Seven Fifty předčí veškerá vaše očekávání. Snad jediné co bych já osobně udělal, by byla záměna (za širší) zadní gumy, po ojetí originálu.
NAKEDBIKE
styl velmi oblíbený. Je samozřejmé, že CBéčko za více jak třicet let trvající výrobu, prošlo celou řadou změn. Přeskočme však mnohaletou etapu zdokonalování a představme si součastný naprosto spolehlivý stroj. Jednou z hlavních deviz Hondy - CB750F2 Seven Fifty je naprosto spolehlivý, nahotu odkrývající, vzduchem chlazený, řadový, čtyřtaktní čtyřválec o celkovém objemu 747cm3. Písty o průměru 67mm pracují ve zdvihu 53mm. Dokonalý koncert tohoto kvarteta diriguje 16ti ventilový rozvod DOHC s hydraulickým nastavováním ventilové vůle! Naprosté spolehlivosti, dlouhodobé životnosti a nenáročnosti na údržbu výraznou měrou rovněž přispívá automatické napínání rozvodového řetězu.Je pravda, podíváme-li se na parametry motoru,
73koni při 8.500 ot./min
. a největším krouticím momentem62Nm při 7.500 ot./min
., že nás tyto hodnoty nikterak neoslní. Opravdový fajnšmekr, však bude naopak nadšen, neboť dobře ví, že nízko otáčkové motory vynikají nejen spolehlivostí, ale i životností a jejich „buldočí“ energie je doslova k „neudýchání“. Nehledě na to, že motor sedmsetpadesátky má obrovský potenciál pro další „ladění“ výkonu. Na masivním černém motoru doslova nadchne čtveřice karburátorů typu VE s průměry difuzorů 31mm. Tyto nejsou, (přes svůj brutální vzhled), nikterak žíznivé a při trocha „normální“ práci s plynovou rukojetí se spokojí s pěti litry na 100km. Vezmeme-li v potaz 20ti litrovou nádrž, vyjde nám velice solidní akční rádius na jedno natankování. Snad proto, že ke klasickému „naháči“ patří i rozumný rozsah chromu, byly vystaveny kvalitně nachromované svody výfuků rovněž na obdiv kolemjdoucích. Pravým opakem je pak decentní olejový chladič v přední části dvojitého kolébkového, trubkového rámu, který vyniká svou tuhostí. Mluvil-li jsem již o svodech výfukového potrubí pak je třeba dodat, že tyto dále zaúsťují (dva/jednoho na každé straně) do opravdu nádherných koncovek, jejichž rozšiřující se nablýskaný trychtýř končí až na úrovni konce zadního kyvného ramene. „Kyvka“ která je vyrobena z profilovaného materiálu je dostatečně masivní a její dránu ve zdvihu 110ti mm koordinuje dvojice velice kvalitních plně nastavitelných tlumicích a pružicích jednotek. Pokud jsme se, ve své „rozvědce za poznáním“, již přesunuli od motoru k zadní partii, nebude na škodu podíváme-li se též na zadní kolo. Pěti loukoťový ráfek zadního kola vyrobený z lehké slitiny je (dle mého mínění) trochu zbytečně úzký a výrobní linku opouští „obutý“ do pneumatiky rozměru 150/70-17. Pohon zadního kola sekundárně zabezpečuje řetězový převod a o jeho kvalitní zastavení se postará kotoučová brzda s průměrem 240ti mm. Chladicími otvory vylehčený kotouč je osazen brzdicím třmenem s jedním pístkem.
Bylo by toho ještě mnoho, pokusím se však vše shrnout do kladů a záporů. Honda CB 750F2 Seven Fifty je i u nás (přes mnohaletou výrobu) naprosto neokoukaným typem, který čistotou zpracování nadchne snad každého. Provozní náklady a takřka nulová poruchovost společně s pohodovou polohou za řidítky a buldočí výdrží motoru jí přímo předurčují pro náročnější cestování na střední a delší vzdálenosti. V žádném případě nebude proti překročovat dvousetkilometrovou rychlosti. Vzhledem ke své skvělé ovladatelnosti se však až neuvěřitelně dobře vypořádá i s městským provozem. Nejste-li tedy příznivcem pozice za řidítky a nepotřebujete pro zdvižení hladiny adrenalinu v krvi 12.000 ot./min pak Honda CB 750F2 Seven Fifty předčí veškerá vaše očekávání. Snad jediné co bych já osobně udělal, by byla záměna (za širší) zadní gumy, po ojetí originálu.
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz
Náš tip