Honda GL1800A Gold Wing
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček , Filip Tichý | Zveřejněno: 13.8.2007 | Zobrazeno: 62 511x
Hele, to má větší motor než auto, airbag a zpátečku! A váží to přes čtyřista kilo, není to už spíš auto než motorka? I takové dotazy jsem slýchal od okolních příznivců jedné stopy, když jsem měl možnost brázdit týden s testovacím Golďasem české silnice. Ještě než se pustím do vlastního testu, musím všechny tazatele ujistit - motorky je v Gold Wingu zatraceně hodně a v obrovském těle se skrývá také obrovská dávka emocí a motorkářských zážitků. Kdo měl možnost si to zkusit za řídítky tohoto krále silnic aspoň na sto kilometrů, mi jistě dá za pravdu.
Kapitoly článku

K hlavním úpravám patřilo postupné mírné zvyšování objemu až na GL1200 s přidáním kapotáže v roce 1981. Hlavní změna však přišla v roce 1988, kdy byl čtyřválec nahrazen šestiválcem GL1500, v té době největším vyráběným motocyklovým motorem na světě. V této konfiguraci vydržel neuvěřitelných 13 let a vydobyl si takové uznání a slávu, že příchod nového GoldWingu osmnáctistovky byl doprovázen obavami, zda si nový stroj udrží reputaci svého předchůdce. Nový GW však okamžitě slavil podobný úspěch. Původní model totiž za ta léta s doplňováním dalších funkcí a vylepšení nabral suchou hmotnost přes 370 kg, a motor již trochu zaostával. Navíc se konečně začala dotahovat první konkurence například ze strany BMW LT. Zvýšení objemu motoru na GL1800 spolu se zásadním přepracováním a moderním oblým designem proto bylo jednoznačným vylepšením, které Zlatému Křídlu opět udělilo podstatný náskok před ostatními.
Design a konstrukce

Pod mohutnou kapotáží se skrývá dvojitý páteřový rám, který je narozdíl od předchozí patnáctistovky z hliníku a nový GW je proto dokonce ještě podstatně lehčí, motor je zde využit jako konstrukční prvek rámu. Dole umístěný šestiválec a nízko položené sedlo řidiče přispívají k nízkému těžišti. Hlavy válců pod koleny řidiče vystupují ven z kapotáže a spolu s decentním ochranným rámem tvoří opticky protiváhu mohutnému masivu kufrů vzadu.

Honda GL1800A Gold Wing
hlavně díky šířce vzbuzuje odlišný dojem než ostatní
Ročník 2006 přinesl několik drobných změn, jako jsou čirá zadní sdružená světla a alternátor se zvýšeným výkonem na 1300 Wattů. Kvůli odlišným evropským předpisům je bohužel z výroby zapojená jen horní dvojice světel na kufru, z dolních svítilen se používají pouze směrovky. Zapojení světel ve spodních svítilnách naštěstí není složité a většina majitelů si je asi nechá dodatečně zapojit.

Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)