Honda XR125L
Text: Pavel Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 22.5.2006 | Zobrazeno: 75 624x
Honda má jako jeden z mála výrobců již dlouholeté zkušenosti z oboru čtyřtaktních „stopětadvacítek“. Připomenu-li velice úspěšný model XL125R z devadesátých let, tak mnohým z Vás se vybaví enduro, které působilo dojmem větší kubatury a na tu dobu bylo vybaveno nadstandardním elektrickým startérem, což kolikrát postrádáme i u současných motocyklů. Jelikož tomu není tak dávno, co jsme měli k redakčnímu testu zapůjčenou Yamahu XT125R, dovolil jsem si v některých z následujících odstavců porovnávat parametry obou strojů.
Kapitoly článku
Design

Sedlo je spíše širší, než je na tuto třídu zvykem, nicméně je pohodlné a i pro dvě urostlejší postavy skýtá dostatek pohodlí a místa. Zadní štíhlou partii zdobí mohutný trubkový nosič a vkusná koncovka výfuku.
Co se týče barevného provedení, můžete si vybrat z bílo-červeno-černého, černo-bílého a černo-červeného provedení. My jsme měli poslední zmíněnou kombinaci, které dle mého názoru nebylo co vytknout.
Motor
Jde o čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec, který disponuje výkonem 8,3kW při 8500ot/min. Kroutící moment je 10Nm při 7000 ot/min. Když tyto parametry srovnám s Yamahou XT125R, jsou na tom oba stroje dost podobně. Yamaha má sice při stejných otáčkách o 1kW méně na výkonu, ale kroutící moment 9,5Nm pouze při 5500 ot/min. Navíc je asi o 7kg lehčí. Z toho plyne, že Yamaha by měla lépe tahat v nižších otáčkách, Honda by zase měla mít více výkonu v otáčkách vyšších. Nicméně v praxi je rozdíl nepatrný a co se týče síly motoru, řekl bych, že jsou oba stroje naprosto identické.
Pro každodenní použití je síla motoru dostačující, pro mladé začínající jezdce i mimo silnici. Na delší vzdálenosti je pak vhodnější něco silnějšího, protože maximální rychlost se pohybuje někde kolem 90km/hod. Musím ale podotknout, že náš motocykl byl úplně nový, když jsme ho přebírali, nikdo na něm ještě nejel a tudíž byl v záběhu.
Podvozek
je na výborné úrovni. Má dostatečně velké zdvihy, rám je bytelné trubkové konstrukce a vysoká světlá výška zajišťuje dobrou průchodnost třeba i lesním terénem. Troufám si tvrdit, že podvozek by snesl i objemnější motor než jen 125ccm.Brzdy nenadchnou ani neurazí. Je fakt, že u Yamahy byly přeci jen o trochu účinnější, možná i díky tomu, že ta měla vzadu kotouč, kdežto Honda má pouze buben.
Jízda
S motocyklem se velmi rychle sžije snad jakýkoliv jezdec. Na silnici si počíná XRko docela dobře. Průjezdy zatáčkou při maximální rychlosti se dají zvládat i v docela slušném náklonu, zejména díky pneumatikám, které mají vzorek bez drapáků. I v terénu však nečiní problém menší dovádění. Takové polní či lesní cesty, šotolinové úseky silnic a podobné nezpevněné povrchy jsou pro XRko to pravé. Díky širokým řídítkům vládnete nad motocyklem vy a ne on nad vámi. A díky jeho rozměrům není problém i pro dospělého člověka stát ve stupačkách. Tuto přednost Hondy jsem u Yamahy trochu kritizoval. Na pneumatiky je třeba si trochu zvyknout a počítat, že díky absenci špuntů to občas více ujede.
Výbava

Závěr
Honda XR125L je povedený stroj a za cenu 85 000 Kč poskytuje mnoho možností. Je vhodný jak pro mladé začínající motorkáře, tak pro jejich otce na každodenní přepravu. Poskytuje dost zábavy jak na silnici, tak na polních cestách a v lesním terénu.
Co se týče srovnání s Yamanou XT125R, řekl bych, že motocykly jsou cenově i jízdními vlastnostmi srovnatelné. Je tedy jen otázkou vzhledu a sympatií, který z nich si vyberete.
Informace o redaktorovi
Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)