Scooter Honda @125
Text: Lukáš Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 15.6.2001 | Zobrazeno: 22 412x
Kategorie skútrů zaznamenává v současné době mohutný nárůst poptávky. Na jedné straně se na tom podílí v Evropě zaváděná oprávnění kategorie A1, která nové jezdce omezuje v maximálním objemu 125 cm3 a výkonu do 11 kW, a na straně druhé stále houstnoucí doprava. Ve velké míře právě doprava a s tím spojený zájem o vyváženou jízdu je hlavní příčinou zájmu o tyto motocykly. Výrobci reagují na vzniklou situaci širokou škálou skútrů o objemu od 50 cm3 až po maxi provedení s objemem kolem 600 cm3. @125 patří dle výkonu do kategorie menších skútrů, splňujících předpisy pro oprávnění A1. Svým stylem a jízdními vlastnostmi je však blízký spíše vyzrálejší skupině jezdců, hledající komfortní alternativu pro jízdu do zaměstnání.
Vývoj:
Co se vzniku týče, pochází @125 z evropského vývojového centra Hondy. Cílem bylo vytvoření skútru s evropským designem pro nové tisíciletí. Požadavky byly kladeny především na vyšší výkon a dostatečný prostor pro jízdu ve dvou. Významnou prioritou při vývoji se podle výrobce stala také úroveň emisí ve výfukových plynech s požadavkem splnění nejpřísnějších evropských předpisů. Proto se nelze divit, že je čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválcový motor doplněn o účinný katalyzátor. Nutno dodat, že se to v žádném případě výkonu ani plynulého chodu motoru nijak nedotklo. Všechny části mají na skútr až překvapivě vysokou úroveň zpracování. Vše vypadá uhlazeně a čisté linie lehce narušují jen praktické šrouby k uchycení kapotáže.
Design:


Za přijemné zpestření lze mezi ovládacími prvky považovat samostatně oddělené digitální hodiny. Jako určitý nadstandard působí také ve střední části po levé straně umístěná zamykatelná schránka na rukavice a doklady. @125 samozřejmě nechybí pro skútry tradiční úložný prostor pod sedlem, který pojme integrální přilbu a pár drobností.

Motor a jízdní vlastnosti:
O plynulý chod @125 se stará nově navržený čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec SOHC. Motor se vyznačuje vcelku jednoduchým designem a díky kapalinovému chlazení si udržuje konstantní pracovní teplotu, která zajišťuje stálý výkon a stabilizovaný podíl emisí ve výfukových plynech. Co se zvuku agregátu týče, je srovnatelný s ostatními jednoválci Hondy a svoji jadrností ve vyšších otáčkách dává najevo svoji příslušnost k silnějším bratrům. Zmiňovaný chladič není přímo součástí motoru, ale je umístěn více dopředu do spodní části podvozku, kde je lepší proudění vzduchu a tedy zaručený odvod tepla pryč od jezdce. O nízký podíl emisí ve výfukových splodinách se kromě katalyzátoru stará efektivní systém řízeného vstřikování vzduchu. Přiváděný vzduch do plynů opouštějících spalovací komoru tak zaručuje dodatečné spalování neshořelých částí paliva. U @125 je však tento systém ještě vyspělejší. Množství vzduchu přiváděného do výfukového kanálu je přesně regulováno elektromagnetickým ventilem mezi komorou sání a výfukovým kanálem. Tento inovovaný systém umístěný v řídící jednotce je schopen sledovat otáčky motoru a polohu škrtící klapky karburátoru a stanovit na základě získaných údajů přesné množství vstřikovaného vzduchu. Díky tomu je zaručena plná efektivita výfukového systému ve všech režimech.
Celý systém vstřikováni paliva a vzduchu nese označení PGM-AI. Pro bezpečný start má skútr přesné zapalování CDI a bezúdržbovou 12V baterii. Stroj je vybaven variátorovou převodovkou, takže odpadá nutnost řazení. Převodové ústrojí je nastaveno tak, že motocykl využívá maximální točivý moment jednoválce v nízkých a středních otáčkách. Stroj dosahuje maximální rychlosti něco přes 100 km/h, ale podle našich zkušeností mu nejvíce svědčí i vzhledem ke spotřebě klidná pohodová jízda v rozmezí 40-90 km/h. V kombinované spotřebě jsme se dostali na velice slušných 3,8 l/100 km. Palivová nádrž pojme 9 l paliva. @125 se vyznačuje dobrou ergonomií. Jezdec je v dostatečném zákrytu před poryvy větru a ani spolujezdec v tomto směru nijak netrpí. Sedlo je komfortně dimenzováno pro oba jezdce a dostatečný prostor pro nohy a relaxačně umístěná řídítka poskytují každému možnost najít tu správnou polohu i na delší jízdu. Jediná nesnáz nastane při jízdě v dešti, či na mokré silnici, kdy i přes vcelku dlouhý lapač nečistot vzadu vás neminou mokrá záda. Díky novému ocelovému rámu, jenž se vyznačuje výbornou tuhostí a nízkou hmotností, je 120 kg těžký stroj dobře ovladatelný i pro nižší a méně korpulentní jezdce. Za sympatický prvek považujeme u skútru ne vždy typický boční stojánek. Tradiční centrální stojan samozřejmě ve výbavě stroje nechybí.
Jízdní vlastnosti jsou na patřičně komfortní úrovni a ani drobné výmoly 13" hliníková kola s bezdušovými pneumatikami nijak nepřekvapí. Svůj podíl na tom jistě má i v předu použitá tuhá hydraulická teleskopická vidlice motocyklového typu. Zadní odpružení používá dva tlumiče ukotvené na hliníkové kyvné jednotce, které i při plném zatížení netrpí přílišným ponorem. Někoho mohou překvapit průjezdy zatáček, ale od stroje tohoto typu navíc na menších kolech nemůžeme očekávat jízdní vlastnosti supersportu. O bezpečné zastavení se stará osvědčený kombinovaný brzdný systém, jenž je v tomto případě složen z předního dvoupístkového brzdového kotouče o průměru 220 mm a zadní brzdy bubnové. Systém funguje tak, že pravá brzdová páčka ovládá přední kotouč stejně jako konvenční systém. Levá oproti tomu neovládá jen zadní bubnovou brzdu, ale prostřednictvím redukce i přední brzdový třmen, a tak poskytuje bezpečnou záruku vyrovnaného brzdění obou kol současně. Parkovací brzda je také umístěna v levé páčce a je konstrukčně řešena stejně jako např. u modelu SFX 50.
Závěr:
Zbývá jen dodat, že @125 se vyrábí ve čtyřech barevných provedeních. Vždy se jedná o metalickou barvu a volit můžete mezi stříbrnou, zelenou, modrou a hnědou. Konečná úprava záleží jen na vás, doplňků je víc než dost. Já osobně bych doporučil vyšší plexi na řidítka. Pokud se @125 stane vaším favoritem, můžete ho v současné době v ČR koupit u všech dealerů Honda za 109 000 Kč.Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm