Husaberg FS570
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 20.9.2010 | Zobrazeno: 40 437x
Pět dní v zajetí drogové závislosti! Takto bych mohl popsat poslední dny letních prázdnin prožité v totální extázi. Velmi těžko se dá vyjádřit onen blažený pocit, který mě pohltil pokaždé, když jsem zaklapl kouřové hledí a v sedle supermota vyrazil vstříc novým jednostopým zážitkům. Byla to adrenalinová jízda na samé hranici mých jezdeckých dovedností a přeci bezpečně! Husaberg FS570...
Kapitoly článku
Střízlivě vypadající bílá přední maska s decentním čirým světlometem a krátký agresivně střižený blatník jsou typickým důkazem toho, že v jednoduchosti je síla. Ovšem u této kategorie motocyklů to platí dvojnásob. Přístrojová deska se základními informacemi (momentální rychlost, stav ujetých kilometrů a hodin) je doplněna čtveřicí kontrolek dálkových světel, neutrálu, praktickou kontrolkou palivové rezervy a diagnostikou vstřikovacího systému.
Na širokých krosových řidítkách je upevněna dvojice KáTéeMáckých zrcátek a vedle nich je spouštěč elektrického startéru, ovládaní dálkových a směrových světel, klakson a také velmi důležitý chcípák motoru. Zapalovací skříňku na tomto motocyklu nenajdete, proti případné krádeži slouží pouhé zamykání řidítek. Na to se ale člověk v dnešní době nemůže spolehnout, takže nedoporučuji spouštět Husara z dohledu.
Široké boční kryty splývají s palivovou nádrží, která má chytře vymyšlené víčko se systémem „PUSH and TURN“. Velmi profesionálním dojmem působí vroubkovaný materiál, kterým je potaženo dlouhé, úzké a trochu tvrdší sedlo. Zajímavým prvkem je praktický otvor pod sedadlem, který může mít dvě využití. To první je pro lidi normálního typu, jako jsem já, tedy pro snazší manipulaci s motocyklem. No a v druhém případě mohou tento úchyt využít mnou obdivovaní borci freestyle motokrosu, kteří by se rádi proletěli stylem Superman Double Grab.
Dominantou zadní části je bezesporu brutální koncovka výfuku. V našem případě se jedná o speciální kousek z továrny Akrapovič, který není standardním vybavením eFeSka, ale je exkluzivním a velkým lákadlem této předváděčky. Malé, přesto vyhovující koncové světlo si našlo místo pod zadním blatníkem, který spojuje dostatečně velké boční plastové kryty připravené pro vaše oblíbené startovní číslo. Jedinou věcí, která tuhle fešandu hyzdí, je držák poznávací značky. V tomto případě to ale házím za hlavu a jsem vděčný za to, že takto silný a kvalitní motocykl můžeme legálně vidět na českých silnicích a ne pouze na okruhu jako závodní speciál.

Cesta pro tenhle skvost směřovala do nedalekého Hradce Králové, kde je motocykl k dispozici všem potencionálním zákazníkům v sídle firmy Tomáše Sulka, výborného závodníka sprinterských dragsterů. Seznámení s motorkou probíhá v rychlosti, protože na závodní dráze v Sosnové u České Lípy na nás čekají celé dvě hodiny intenzivního testování. Zvuk linoucí se z laděné koncovky výfuku lahodí snad každému zdravému sluchu, i když kolemjdoucí stařenka kroutí hlavou nad štěkavým ohříváním motoru. Z chodu motoru na volnoběžné otáčky a především po krátkém hbitém vrknutí za plynovou rukojeť jde člověku mráz po zádech a už tady je cítit velký potenciál stroje.

Za celou hodinu intenzivní jízdy jsem nezaregistroval změnu brzdného účinku, prostě fascinující. Práci hydraulické spojky s chirurgickou přesností vypínání si taktéž nemohu vynachválit. Kolo od kola jsem zvyšoval svou rychlost a kladl větší nároky na podvozek. Funkčnost pérování byla vynikající, nicméně jsem především u přední vidlice cítil měkčí nastavení a proto zastavuji, abych si alespoň přitáhl kompresi na obou vidlích. Utáhnu každou o tři polohy, ale WéPéčka na to nechtějí reagovat. Zkouším tedy dotáhnout kompresi na maximum a pozoruji změnu v chování předních tlumičů. Jen velmi těžko jsem poznal sebemenší změnu a nechce se mi připouštět, že na tomto motocyklu něco nefunguje.
Brutální kroutící moment 570tky pocítíte v nízkých otáčkách. Mile mě ale překvapila dotáčivost jednotlivých stupňů. Motocykl se dere kupředu na kterýkoliv rychlostní stupeň velmi svižně a já jen kontroluji případný smyk zadního kola. S asfaltem si „Husa“ doslova hraje a tak jsem si vyzkoušel i jízdu v lehčím terénu. Obavy z podklouznutí předního kola byly namístě, ale s postupem času jsem důvěru získal a jízdu jsem si opravdu vychutnal. Menší skoky zvládá motocykl také bez sebemenších problémů. Jakpak by ne, když celá koncepce motocyklu vychází ze závodních speciálů.
Závěrem jen pár větiček. Pět dní strávených v sedle téhle mašiny ze mě udělalo pěkného závisláka. Doufám, že se z toho budu dostávat hodně pomalu. Po dlouhé době jsem byl jízdou velmi nadšený a sedět za řidítky téhle fešandy byl nezapomenutelný zážitek. Husaberg FS570 je vhodný pro učení se nových, dosud nepoznaných jezdeckých dovedností. Takže kdo má zájem procitnout do světa supermota, tohle je ta správná volba!
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)