Kawasaki KLX250
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 19.6.2009 | Zobrazeno: 49 514x
Je to už pár pátků, co jsem potrápil skokana zeleného ve vranovském žlebu. Jelikož se motokrosová trať s nikým a ničím nemazlí, zažilo lehké universální endurko křest ohněm. Motor, podvozek i brzdy si nejednou šáhly až na dno. Prostě musely makat na plný pecky a na výmluvy nebyl čas. Nyní se mi KLX 250 dostalo pod ruku podruhé, a to na pár dní v rámci redakčního testu. Pro tentokrát jsem mu dal šanci ukázat se spíš v roli každodenního parťáka než motokrosového dříče. To ovšem neznamená, že bych mu zůstal po offroadové stránce něco dlužen.
Kapitoly článku
Přední čiré světlo dává „káelxku“ nabroušený výraz. To ještě umocňuje pěkně tvarovaný šípovitý blatník společně s trojúhelníkovou číselnou tabulkou. Polep bočních spoilerů zakrývající nádrž a dvojici chladičů se svou grafikou hrdě hlásí k velké závodní ségře KLX 450R. Za dvoumístným sedlem najdete vychytávku v podobě obdélníkové kapsičky.
Pokud vyrážíte jen tak na lehko brázdit polňačky, není lepší místo, kam šoupnout třeba mobil nebo peněženku s nějakou tou kačkou na limču. Na ostře tvarovaný zadní blatníček plynule navazuje černý plast, jakožto držák espézetky a zadního světla. O co menší je zelený zadní blatníček, o to větší je koncové světlo. Mě osobně ke káelxku vůbec nepasuje a klidně bych ho vyměnil za drobnou diodovku. Zlomenou koncovku výfuku částečně zakrývá pěkně tvarovaná boční číselná tabulka.
Po chvilce přemlouvání a několika méně slušných slov zapadá klíček do spínací skříňky. V tu chvíli kompletně nabíhá přístrojovka s neobvykle velikým digitálním panelem. Díky XXL velikosti pohodlně přelouskneme hrstku nejzákladnějších údajů, které nabízí-rychloměr, otáčkoměr, počítadlo ujetých kilometrů a čas.
Startér roztáčí kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec a z koncovky se line flegmatické poblafávání, které je hodno dvestěčtyřicetidevíti kubickým centimetrům a sériové výfukové koncovce. Zaklapnutí jedničky z neutrálu bývá občas problém. Nakonec tam padá a můžu vzít „káelxko“ do ulic. V prvních chvílích se to chce srovnat s vyšším posedem, který však zaručuje fajn rozhled a stejně tak si potykat s nelepivými terénními pryžemi. Motor začíná tahat už od nejnižších otáček, ovšem abyste mohli vystřelit a zmizet ze semaforů, zaškemrá Kawa o vyšší otáčky.
Sem tam to totiž v zatáčce pěkně klouzne…
Nějaký čas schramstne zvykání si na pohupující se přední vidli, především při rychlejších změnách směru nebo ostřejším brzdění. Není to ale výrazně jiné, než u ostatních lehčích bahnomilů. Na adresu převodovky nemám, kromě zmiňovaného řazení jedničky, vůbec nic. Ba naopak, rychlosti zapadají jedna radost jak nahoru tak dolu. Když jsem měl řádně nekvaltováno, plynovou rukojeť s tužším chodem na max, zahlédl jsem skrz brýle přilepené na přístrojovce 118 km/h. Víc už jsem z holky nedostal.
Ptáte se, kde je „káelxku“ nejlíp? Na polních a lesních cestách! Tady se vyřádíte fakt parádně. Díky rozumné provozní hmotnosti 138 kg si s ní poradíte za každé situace. Přední USD vidle se zdvihem 255 mm a centrální zadek se zdvihem o pětadvacet milimetrů méně zodpovědně schramstnou jakékoliv nerovnosti lehčího terénu. Pokud dvěpade odlepíte od země a dáte lehčí polet, dopad většinou odpružení utlumí a mašinu podrží v přímém směru. Jakmile se ale pustíte do větších hupsanců, klapajícím dorazům se zaručeně nevyhnete. To platí i pro rozbité cesty připomínající motokrosovou roletu.
Výkonu sice není na rozdávání, ale když se naučíte v pravou chvíli řadit, zjistíte, že jde valit pěknej kalup. Obavy z přední ostrý brzdy se nepotvrdily a v terénu spolehlivě odvádí to co od dobré brzdy očekáváte. Zadní brzda dostává při offroadovém ježdění daleko více příležitostí vyniknout než na asfaltu a opět nutno konstatovat, že vše oukej. Už ve Vranově se mi líbila slušná ovladatelnost, o které jsem se opět mohl přesvědčit. KLX se dá do zatáčky hezky položit a projet jí bez náznaku zamykání řízení. I rychlejší průjezdy ve stupačkách dvěpáďo nezaskočí a nechá se dobře řídit stehny. Po praktické stránce mi na Kawě chybí madla, za které ji můžete drapnout a vytáhnout ze křoví po probržděné zatáčce a nebo jen při poposazení vedle ponku.
Kawasaki KLX 250 mi během několika dnů potvrdilo to, co jsem si od něj sliboval. Rozhodně nezapře terénní buňky a díky tomu si s ním zažijete spousty offroadové zábavy. Jasně, nebude se jednat o žádný blátivý extrém, ale vemte jed na to, že žádná polňačka či lesní stezka nezůstane neposkvrněna.
Od universálního endurka se očekává slušné poježdění také v běžném silničním provozu a městě. Káelxko se s tím, alespoň podle mě, popasovalo velice dobře a pokaždé jsem se na jeho hrbu pohodlně a v klidu prokličkoval tam, kam jsem potřeboval. Výkon motoru není žádným Bivojem, ale pro běžné lítání naprosto dostačující. (jen bacha na prudké enduro výjezdy :o) Velkým plus dávám spotřebě, protože si Kawka během testu řekla jen o 3,2 litrů naturalu na sto kilometrů. Podotýkám, že se lítalo po městě, na okreskách i motokrosové trati. No a jak jsme na tom s pořizovačkou? Bez tisícikoruny položíte na prkno 140 papírů. Není to málo a naopak vůči konkurenci moc. Nicméně o nějakou tu tisícikorunu méně by stát mohlo.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)