Moto Guzzi Nevada 750 i.e.
Text: Filip Tichý | Foto: Filip Tichý | Zveřejněno: 13.12.2004 | Zobrazeno: 36 635x
„Ze všech těch motorek, co tu pořád parkuješ, je tahle fakt nejhezčí“, říkali stále všichni známí a příbuzní, kteří jinak nerozeznají Harleye od Husqvarny. Inovace z předchozího modelu se výrobci opravdu povedla. Podařilo se citlivě zachovat celkový tvar a ducha klasiky, zároveň ale všechny součásti vypadají moderně a prozrazují nově zpracovaný motocykl.
Kapitoly článku
A nejde jen o vnější dojem. Vnitřní technika převzatá z větší části z naháče Breva (o kterém jsem psal v loňském testu) jde stejnou cestou. Využívá klasický dvouválec s válci do stran v úhlu 90° s tradičním charakterem a projevem, který je ale nově osazen vstřikovací jednotkou a téměř všechny jeho součásti jsou přepracovány.
Design
Nevada si zachovala svoji charakteristickou siluetu - někde mezi chopperem a cruiserem. Proti předchozí verzi je doplněna moderními prvky, jako bezbarvé směrovky či chromové boční kryty sání. Prohnutou linii vkusně doplňují nahoru zvednuté chromované koncovky výfuku po obou stranách. Chromu na Nevadě najdeme opravdu dost, jak jsem se přesvědčil, když jsem ji na sklonku léta mezi přeháňkami stále leštil pro focení.
Nevada je opravdu krásná motorka, která potěší oko snad každého motorkáře. A na nemotorkářskou veřejnost pak působí doslova jako magnet. Opravdu mě zarazilo nadšení všech laiků, kteří se za ní zálibně obraceli.
Vzhledově působí motocykl dojmem slušně velkého cruiseru, ale jen do okamžiku, kdy vedle zaparkuje Warrior nebo Electra-Glide, pak se projeví kompaktní rozměry.
Posaz, ergonomie
Měl jsem trochu obavy, jak se na tuhle holku se svojí nadměrečnou postavou naskládám. Ale

Shrnu-li to, Nevada poskytne dostatek pohodlí i jistoty při manipulaci jezdcům každé velikosti. Dlouháni ale budou na tomto modelu vypadat drobet komicky ;-(
Přístroje, ovladače
Přístrojový panel chráněný miniaturním chromovaným štítkem snese jakoukoli kritiku. Kdyby tak ostatní výrobci namísto vymýšlení digitálních nesmyslů nechali dva hlavní budíky vedle sebe a doprostřed přehledně naskládali zbývající kontrolky, jako je tomu u Nevady. Nevada na vás při sepnutí zapalování pěkně zamává ručičkama přístrojů a jakmile se trochu setmí, krásně vynikne podmanivé červené posvícení budíků. Na tachometru se nachází malý displej, který zobrazuje počty najetých kilometrů, hodiny nebo okolní teplotu.
Přestože jde o motor se vstřikováním, výrobce ponechal řidiči co jeho jest a na levém řidítku proto najdeme ovladač sytiče. V dolní části mezi kontrolkami trůní velké červené tlačítko varovných blikačů. Toto nesmyslné umístění je pravděpodobně převzato z Brevy, u které jsem ho také poprvé kritizoval.

Velká šířka řidítek vede k tomu, že zpětná zrcátka jsou hodně vystrčená ven a poskytují dobrý výhled.
Světlo svítí vcelku slušně a zapne se automaticky při zapnutí zapalování, jak to začíná být v dnešní době zvykem.
Motor a převodovka
Nevada používá v-twin s úhlem válců 90° a sekundární převod kardanovou hřídelí zděděný od

Co mě moc nadchlo, je celkový pocit z motoru. Nevada se po nastartování roztřese, ale jedná se o ten správný druh vibrací. Při jízdě nevadí ani neunavují, naopak dávají při projížďce tu

Převodovka přesně odpovídá duchu stroje, snese město, poklidnou jízdu i nějaké to bláznění v zatáčkách. Řazení je na úrovni dnešní doby, radost mi ale trochu kazil kardan, který při mi podřazování často bloknul zadní kolo. Na mokré silnici jsem pak zacházel se spojkou jako s peříčkem, ale zadek stejně každou chvíli klouzl.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm