Peugeot Vivacity 125
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 27.6.2013 | Zobrazeno: 24 641x
Skútry se lvem ve znaku se tradičně vyznačují souzněním kvality, praktičnosti a decentního francouzského šarmu. Platí to i o nejmenších strojích v portfoliu Peugeotu. Na populární městské přibližovadlo Vivacity navazuje model s přívlastkem „New“, který k vytříbeným atributům svého předchůdce přidává silnější motor. Díky němu se tenhle malý elegantní šikula s velkorysým úložným prostorem může bez bázně a hany vydat i daleko za hranice města.
Kapitoly článku
Elegantní design nese stopu francouzského vkusu, žádný přeplácaný asijský kýč se zde nekoná (ačkoliv jinak je New Vivacity vyráběn v asijské továrně Peugeotu). Skútr zaujme hlavně zpředu širokou lomenou kapotou, na níž se hrdě pne na zadní chromovaný lev na zadních. Přední části však dominuje protáhlá křivka blinkrů, která se spojuje a dole zakončuje nenápadná plastový kryt. Ano, vlastně většina přední kapoty tvoří vtipně maskovaný kryt, a vzápětí se dozvíte čeho. Zatím ale nechte oko spočinout na
Jenže New Vivacity zaujme nejen navenek. Právě pod přední kapotou totiž skrývá svou největší devizu – přídavný úložný prostor. Že mají skútry s malými koly dost místa pod sedlem, to už jsme si zvykli, a tenhle Peugeot ho má opravdu požehnaně. Pod sedačku nacpete k otevřené přilbě ještě spoustu drobností, menší nákup nebo prostě harampádí co vás napadne. Příjemným překvapením je navíc 12 voltová zásuvka, která není u 125 skútrů standardem a při nenadálé energetické nouzi vaší osobní elektroniky rozhodně potěší. Ovšem přihrádka pod přední kapotou, to je teprve bomba! Označení „přihrádka“ není vlastně tak úplně na místě, prostoru tu totiž není o nic méně než pod sedlem! Směle sem tak můžete naládovat druhou přilbu, druhý malý nákup nebo třeba malý batoh. Jen řekněte, na jaký jiný skútr této kategorie bez kufru nacpete tlustou zimní bundu, boty nadstandardního čísla, několik triček, láhev s vodou, pár knížek, prázdnou krosnu a do nezaplněných skulin ještě dáte drobnosti typu kompaktní fotoaparát, pouzdro s brýlemi nebo tablet? Nebojte, není to chyták, nebo aspoň o jiném srovnatelném skútru s tak objemným úložným prostorem prostě nevím. Za užitnou hodnotu zaslouží Peugeot jedničku dvakrát podtrženou.K tomu ho totiž vyjma kromobyčejně velkorysého úložného prostoru opravňují i další praktické hodnoty – v rámci rozměrů skútru velká porce komfortu v sedle, lehká ovladatelnost, přitom však jistý a solidně působící podvozek a neúnavný projev agilního úsporného motoru. Takže popořadě. Při usednutí za řidítka s tradičními ovladači (snad jen malý přepínač blinkrů šel poněkud ztuha) padne oko nejprve na malou přístrojovku, která má kromě obvyklých barevných kontrolek a analogového tachometru také malý digitální displej informující o stavu paliva, čase, teplotě vzduchu a ujetých kilometrech.Sedlo je příjemně měkčí a pocitově nižší, než se na papíře zdá (790 mm) – může za to vyšší podlaha, která skýtá na 125ku přiměřený prostor, takže je dost široká i trochu delší, než abyste nemohli chodidla v podélné ose mírně posunout, na kolena je přitom i pro vyšší postavy místa dost. Ačkoliv se tedy na Vivacity sedí měkce a pohodlně a také poloha rukou na řidítkách je nenásilná a pohodlná, malou poznámku bych měl k hladkému materiálu, respektive tvaru sedla. Na jízdu v dešti jsem se vybavil nepromokavými kalhotami, ve kterých jsem však se kvůli koženkovému potahu sedla při brždění neustále posunoval až ke zúžené přední části. Přitom by stačil hrubší potah, případně tvrdší či trochu vyšší předek sedla. Nakonec jsem tedy i za deště jezdil džínách, ovšem obavy z promoknutí byly liché – Vivacity dokáže díky své rozměrné kapotě a dobře tvarovanému krytu řidítek vaše nohy ušetřit zmoknutí i za docela solidního jarního chcan*e… totiž přeháňky. Příjemným zjištěním bylo též pohodlí spolujezdce, který má v zadní části sedadla i na rozšířeném nášlapu konce podlahy dost místa, dobrou oporu a ne jen ozdobu navíc tvoří do ruky padnoucí madla. V sedle New Vivacity vás prostě ani na moment nenapadne, že tohle byla původně padesátka.Ani jízdní vlastnosti skútru nejsou typicky „padesátkové“. Tedy až na ovladatelnost, ta je naprosto bezproblémová, samozřejmá a lehká. Skútr se na 12“ kolech díky nízkému těžišti a kratšímu rozvoru proplétá ulicemi jako užovka a vy skoro ani nevíte, že byste něco řídili, a to přitom Peugeot váží na svou kategorii nijak malých 117 kg. Takže dámy pozor, na tuhle 125ku si můžete troufnout zcela bez obav, Vivacity ukočíruje i anorektická vychrtlina. Naopak robustním a silným dojmem působí pevný podvozek, díky němuž skútr i ve vyšších rychlostech drží stopu s jistotou. Přední vidlice je tužší, ani na větších nerovnostech nebo při razantním brždění nedoskakuje a nepotápí se. Zadní dvojice tlumičů je naopak spíše měkčího charakteru, takže menší výmoly dokáže s přehledem odfiltrovat, při větších dírách však jde občas nadoraz. Tahle k
No a nakonec jsme si nechali zmiňovanou novinku, čtyřtaktní motor. Vzduchem chlazená karburátorová stopětadvacítka o výkonu 8 koní (5,9 kW) má ambice osvědčeného, jednoduchého a úsporného nezmara. Pro případ neochoty motoru k povelům elektrického startéru nechybí nakopávačka. Motor naskočí hladce, snad jen za ranních přízemních mrazíků potřeboval nanejvýš minutku, aby se zahřál a ustálil svůj rytmus tlumeného vrčení. Reakce na přidání plynu není nikterak ohromující, ovšem dostačující a především naprosto lineární, takže motor se nijak divoce nevytáčí a skútr díky ladění variátoru zrychluje z klidu až do cca 75 km/h zcela plynule, přičemž v tomto rozmezí lze citlivě a jemně udržovat jakoukoliv rychlost. Do města zkrátka ideál, tady není co vytýkat, malý kompaktní skútr byl prostě štikou městských vod. Jízda ve dvou se přitom na charakteru výkonu vůbec nepodepisuje.125ka má ale dost výkonu i mimo město, takže po překonání 75 km/h se hrne vpřed stejně plynule, ačkoliv už mnohem pozvolněji, až se ručička tachometru vyšplhá zhruba k cifře 115 km/h. New Vivacity se tak neztratil ani na rychlých obchvatech nebo meziměstských státovkách, kde jsme při testování komfortně navrčeli rovněž spoustu kiláků. Benzínu přitom z 7,5 litrové nádrže mizel tempem zhruba 3,3 L/100 km, přičemž u ne zcela zajetého motoru testovacího modelu lze předpokládat nejen lehké snížení spotřeby, ale také mírné zvýšení výkonu. Vzhledem k vynikajícím užitným, komfortním i jízdním vlastnostem, jimž zcela dominuje nevídaný úložný prostor (ještě rozšiřitelný o příplatkový 34litrový top-case), je tento francouzský hezoun hoden svého označení New. Vivacity totiž boduje tradičně nejen ve městě a blízkém okolí, ale nově se bez ztráty kytičky popasuje i s delším výletem mimo hustě obydlené městské prostředí. Přes týden přesuny po městě, na víkend sbalit věci a hurá daleko na venkov, nic mu nedělá potíž. Pod elegantní slupkou Peugeotu New Vivacity 125 tak za 49 990 Kč dostanete líbivý a pracovitý skútr na každý den, ovšem se spoustou nevšedních bonusů.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)