Sachs DirtyDevil 125
Text: Filip Tichý | Foto: Matěj Oliva | Zveřejněno: 25.2.2009 | Zobrazeno: 26 512x
K prvnímu testu pitbajků na Motorkářích jsme zvolili dva stopětadvacítkové stroje s ďábelským názvem DirtyDevil. A protože nás zajímalo, zda pitbajky jsou obecně jen hračky, nebo zda se s nimi dá taky seriózně jezdit, naplánovali jsme jim pořádnou zatěžkávací zkoušku - téměř 500 km v teplotách lehce pod nulou, z toho část na sněhu a ledu!
Kapitoly článku
V pátek ráno jsme tedy před redakci vytáhli dvě miniaturní crossky a hned začali obdivovat především zajímavě řešené uchycení zadního tlumiče bez přepákování. Zbytek stroje je v zásadě ve všech aspektech zmenšený krosový motocykl, jedině řídítka, stupačky a přední reflektor mají normální dospěláckou velikost. Musím přiznat, že se svojí téměř dvoumetrovou postavou jsem měl hodně velké obavy, jak se na Sachse naskládám, když navíc budu mít na zádech velký bágl se spacákem a stanem. Proto jsem byl hodně překvapený - všechno bylo relativně v pohodě! Nohy se v pohodě umístily na stupačkách, kolena mi nijak zvlášť nezasahovala do pracovního prostoru řídítek, snad jen při maximálním rejdu jsme musel kolena trochu víc přitisknout k nádrži.
Ovladače nevybočují od motocyklového standardu, jen ovládání směrovek se vypíná vrácením palcem do neutrální polohy namísto stisknutí, ale nebyl s tím problém ani v silných zimních rukavicích. Chvíli trvalo, než jsme si zvykli na umístění spínací skříňky u pravého kolena a na páčku sytiče v motoru u levého kolena. Na to, jak malý stroj to je, byla i zrcátka vcelku slušně použitelná, i když to pokaždé chtělo při pohledu dozadu trochu uhnout loktem.
Snad jen digitální displej s rychloměrem doplněný základními kontrolkami mě trochu zklamal. Na displeji nebylo za jízdy nic moc vidět, navíc byl částečně schovaný za hrazdičkou řídítek. Ovšem tu hlavní a nejvyužívanější funkci, to jest zelenou kontrolku informující o zařazeném neutrálu, plnil vcelku dobře. Co se týče posazu, ještě před odjezdem jsme posoudili sedla jako příliš tvrdá. Na hodinovou projížďku by to asi bylo OK, ale na dvoudenní cestování jsme jeden stroj vybavili hi-tech nafukovacím polštářkem Airhawk a druhý naopak low-tech složenou dekou, která nám na Elefantech navíc dobře posloužila při stanování na sněhu.
Motor opatřený otevřeným KN filtrem a malým chladičem oleje si i v mrazech vždy nechal říci a naskočil hned na druhé našlápnutí startovací páky. Jen při startování zahřátého stroje po odjezdu u pumpy se občas startovací páka odvděčila menším nakopnutím, jinak jsme ale během celého testu nezaznamenali žádné potíže se spouštěním, natož abychom museli roztlačovat. Otevřený výfuk společně s KN filtrem dávají stroji ostrý řezavý zvuk, proto jsme na cestu dostali do batohu ještě tlumivky do výfuku, kdyby měli němečtí soudruzi na hranicích nějaké protesty. Čtyřtaktní jednoválcová vzduchem chlazená stopětadvacítka dává slušných 8,5 koníků (6,3 kW při 7500 ot/min) a docela dobře se sbírá odspodu. V provozu si vystačíte s trojkou a čtyřkou, nižší rychlosti využijete jen na rozjezd nebo v terénu.
Jízda na „pitu“ je docela zajímavý zážitek. Řízení je hodně živé a díky kratičkému rozvoru je třeba se na jízdu soustředit a pořádně držet řídítka. Ve vyšších rychlostech má pitbajk na drapácích tendenci trochu cestovat ze strany na stranu a pohled na klikatící se dvě pidimotorky před sebou Markovi na doprovodném Transalpu občas navozoval mořskou nemoc.
Tři dny na dvou strojích Sachs DirtyDevil 125 s téměř 500 km v sedle byly úžasným zážitkem, který z běžného výletu těsně za hranice naší republiky udělal docela adrenalinový zážitek. Oba stroje se přitom více než osvědčily. Kromě svodů výfuku, které od prosolených silnic chytily menší rezavou patinu, a poblikávajících diod zadních světel, ve kterých v mrazu zkondenzovalo trochu vody, byla cesta naprosto bez problémů a kupodivu jsme ani nepřijeli tolik rozlámaní, jak jsme původně čekali. Jízda na pitbajku je něco úplně jiného než ovládání běžné motorky a každému tento zážitek můžu jedině doporučit. Třeba vás to nakonec chytne a nakonec zjistíte, že pokukujete po koupi závodního speciálu, se kterým byste vyrazili na crossové tratě, pozávodit si s podstatně menšími náklady i fyzickou náročností než u dospělé crossky.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)