Suzuki GSX-R 1000 K7
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický , Petr Štola | Zveřejněno: 10.12.2007 | Zobrazeno: 66 543x
Výkon 185 koní, suchá váha 172 kg, špičkové jízdní vlastnosti a perfektní křivka výkonu motoru. To je vizitka Suzuki GSX-R 1000 K7. Zmíníte-li o GSX-R K7 ve společnosti silničních maniaků, stoprocentně všichni hned zbystří. Někteří se budou šibalsky usmívat, někomu naskočí vrásky na čele. Téměř okamžitě začnou vzduchem létat hlášky typu, brutální, pekelná, přísná, hrubá… a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Nezbývá mi než souhlasit a nějaké to příslovce do placu přihodit. Nával emocí v sedle této ostré kočičky je až zdraví nebezpečný a jen stěží se dá úplně popsat. Jedno je ale jasné, superbike K7 patří do rukou zkušených jezdců a je potřeba jej krotit s pořádnou dávkou respektu.
Kapitoly článku
Vzpomeňme si na velkolepý nástup K5 do seriálu World Superbike. Troy Corser na litrové GSX-R po celou sezonu 2005 doslova zářil a získal pro Suzuki vytoužený titul mistra světa. To jen dokazuje skutečnost, že civilní superbike je šlechtěn jezdci továrního teamu Suzuki World Superbike. Továrna Suzuki se netají také tím, že nemalý podíl na vývoji patří jezdcům MotoGP, Johnu Hopkinsnovi (dnes již tovární jezdec Kawasaki) a Chrisi Vermeulenovi, kteří své poznatky ze závodní dráhy předávají dál pro civilní využití. Vždyť u sériových supersportovních motocyklů jsme si na technické vymoženosti převzaté ze závodních speciálů dávno zvykli. Dokonce jejich použití v civilu bereme už jako samozřejmost.
Psal se rok 1983, když se ve fabrice Suzuki zrodila myšlenka přenést závodní technologii také pro širokou veřejnost. Vize se stala skutečností a veřejnost šokovala ryze sportovní RG 250R. Netrvalo dlouho a dalším sportovním strojem, nabitým závodními technologiemi a zkušenostmi ze závodních okruhů, byla čtyřtaktní 4-válcová GSX-R 750 civilní verze. S velkým očekáváním vstoupila v březnu roku 1985 na trh. Tehdy se začala psát bohatá historie supersportovních strojů Suzuki GSX-R.



Když GSX-R, tak modrobílá, alespoň takhle to vidím já. Kultovní modrobílá kombinace patří k mašinám GSX-R od samých začátků, stejně jako jedovatě zelená ke Kawasaki.
Modrobílé provedení K7 doplňuje temná černá. Ta zahaluje paprskové ráfky, přední blatníček, hliníkový rám, zadní kyvnou vidlici i dvě monstrózní trojúhelníkové tlumiče výfuků. Tradiční ostře červené eR i červená decentní šipka se na prsou GSX-R parádně vyjímají. Kdo by přece jen radši jiné zbarvení, má pro sezónu 2008 na výběr z dalších čtyř barevných kombinací.
Přední kapotáži K7 dominuje nové kosočtvercové světlo, lemované otvory náporového sání. Nečekaně účinný štítek, zpětná zrcátka s integrovanými blinkry a charakteristické zlaté vidlice jsou symbolem pohledu do tváře GSX-R 1000. Štíhlou zadní partii se širokou stodevadesátkou gumou, diodovým koncovým světlem a integrovanými blinkry nabouraly dvě koncovky výfuku. Staly se tím charakteristickým prvkem, který na první pohled jednoznačně identifikuje GSX-R 1000 modelového roku 2007. K7 jako celek působí velice atraktivním vzhledem. Stroj, kterému obrovského sportovního ducha nikdo nemůže zapřít.

Štítek, který se letos povedl, poměrně slušně chrání pilota před proudícím vzduchem. I přes to bych se poohlédl po štítku o něco vyšším. Popisovat, že si spolujezdec na tandemu pohodlí zrovna moc neužije, bude asi nošením dříví do lesa. Jednou je to supersport – tedy bez debat, mašina pro jednoho.
Kokpit se vyznačuje jednoduchostí a přehledností, jak to u supersportu má být. Na ploše analogového otáčkoměru prozrazuje šachovnice, stejně jako logo GSX-R, s kým máte tu čest. Také červené pole začínající na hodnotě 14 tis prozradí, že K7 není žádný beránek. V pravé části otáčkoměru, kde u hodinek bývá čtvrt, najdete, mnou velice oblíbené, zobrazení zařazené rychlosti. Místo zde nově našly také tři písmenka „A, B, C“ seřazená nad sebou. Signalizují, jakou palivovou mapu jezdec zvolil. Přepínají se tlačítkami nahoru/dolu na pravé straně řídítek. Vsadím se, že „nejopotřebovanějším“ písmenem všech K7 bude právě „A“.
Na pravo od otáčkoměru sousedí multifunkční displej se všemi možnými údaji o rychlosti, času, teplotě kapaliny i počítadle kilometrů. Dále si zde můžete nastavit intenzitu podsvícení přístrojovky, taktéž bod signalizace ideálního řazení. Dovoluji si tvrzení, že rozsvícený kokpit K7 vypadá za tmy ještě lépe než za denního světla.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)