Suzuki Inazuma 250
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 25.7.2013 | Zobrazeno: 45 491x
Inazuma znamená v japonštině „blesk“. Pod tímto označením si většina z nás představí Suzuki a její nahaté čtyřválce vyšších kubatur. Jenže v poslední době frčí spíš menší objemy, a tak tohle jméno navzdory zažitým konvencím nese už i dvouválcový čtvrtlitr, který svými parametry a cenou aspiruje na pozici každodenní univerzální motorky (nejen) pro mladé a začínající motorkáře.
Kapitoly článku
Abyste tohohle dvouválcového flegmouše trochu probrali, je potřeba mu naložit aspoň víc jak 6500 otáček. Právě v nich dosahuje nejvyššího točivého momentu, maximum výkonu pak nabídne o 2000 ot. dál. V horním pásmu otáček konečně začne Inazuma 250 dělat aspoň vzdáleně a náznakem čest svému jménu – nástup výkonu sice není bleskový, ale je rozhodně velmi svižný. Zdánlivě ospalá motorka tak působí náhle o něco agresivněji a i zvukový projev sériových koncovek se kolem 9000 otáček transformuje do sympatického burácení. Jak se ale ručička otáčkoměru šplhá k desítce, začíná motor už jen víc řvát a míň táhnout, takže největší porci zábavy a výkonu z něj dostanete pod touto hranicí. Musím přiznat, že právě projev ve vysokých otáčkách trochu vyvážil dojem z elastického, ale vpravdě nezáživného spodku – jasně, Inazuma není žádná sportovní střela, ale když po kilometrech v městském provozu, kde se motor neslaně nemastně, prostě s gumovou pružností, slušnou akcelerací, ovšem bez většího charisma motá ve středním pásmu, trochu víc vezmete za plyn, konečně probudíte ve čtvrtlitrovém brumlovi aspoň stopové množství dravosti. Při maximálce téměř 140 km/h si tak můžete v sedle Inazumy užít i trochu té akčnější jízdy s vytočeným motorem, aniž byste vypadali směšně jako nějaký trapič malých kubatur. Točit prostě můžete, ale není to podmínka, jen určitý bonus k totálně elastickému projevu v nižším a středním pásmu.Univerzálnost Inazumy podporuje i podvozek, který zanechal docela dobrý dojem. Při hmotnosti motorky je dostatečně tuhý. Inazuma pod vašima rukama působí nečekaně bytelným dojmem, až se zde opět nabízí přirovnání motorkám minimálně dvojnásobného objemu. Inazuma 250 sice není až tak lehoučce ovladatelná, jako konkurence srovnatelné kubatury, nabízí však mnohem větší porci tuhosti a stability v zatáčkách. Přední 37 mm vidlice je nastavena poměrně komfortně a vyžehlí bez velkých odskoků a i větší výmoly. Tuhost zadní kyvky pak lze ladit i pomocí sedmistupňového předpětí zadního centrálu, dobře přístupného pod sedlem. Rozsah nastavení je přitom dost velký, aby správný poměr komfortu a tuhosti našla jak půlmetráková –náctiletá slečna, tak urostlejší chlapík i s pasažérem. Za dospělý zevnějšek, komfort v sedle, elastický projev motoru a pevný podvozek tak tenhle maloobjemový univerzál získává jednoznačné plus. To už ovšem nelze říct o kapku nevýrazných brzdách Nissin, jejichž účinek rozhodně není ohromující. Vpředu by se dva kotouče jistě šikly, ovšem to by asi šla nahoru i cena, jedno z velkých lákadel Inazumy 250. Přední 290 mm kotouč účinkuje velice čitelně, pozvolna, jenže pro razantnější účinek je nutné jej pobídnout velkou silou a povolat na pomoc i zadní kotoučovku, která má rovněž nezáludné dávkování. Ocenit, a to nejen z hlediska začínajících motorkářů, tak můžeme aspoň stavitelnou páčku přední brzdy. Jediné výraznější mínus musíme Inazumě 250 udělit za spotřebu. Čtvrtlitrový motor má sice takřka gumový projev, je to ale taky slušný chlastač - bez ohledu na způsob jízdy si řekne o zhruba 4,25 l/100 km. To v kombinaci s 13litrovou nádrží umožňuje dojezd jen těsně přes 300 km, což každodenní praktičnost Inazumy 250 poněkud snižuje.I přes drobné výtky je však Suzuki Inazuma 250 s cenovkou 111 900 Kč především vyváženou kombinací univerzálního nízkoobjemového rutinéra a osobité motorky s dospělým charakterem. V žádném z těchto aspektů neexceluje, v žádném nepropadá. Dokáže být jak pohodlným, praktickým a poddajným společníkem ve městě, tak umožní i svižné a celkem zábavné přesuny po širokém okolí. Začátečníkům poskytne při sběru zkušeností tak akorát výkonu a dostatek zážitků, zkušenějším jezdcům může svou flexibilitou, odolností a komfortem posloužit třeba jako pohodlný a nenáročný dělník.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)