Ten se už názvem - který pamětníkům možná připomene
šedesátá léta - řadí do kategorie sportovních skútrů Vespa. Historickou návaznost na kdysi slavný model zajišťuje šestiúhelníkové přední světlo s krátce zastřiženým štítkem, ale ve všech ostatních detailech je novodobý Sprint moderním skútrem. Celkový vzhled je hodně podobný další letošní novince
Primavera, přičemž obě tyto Vespy našly inspiraci u neo-retro modelu
946.
Moderní prvky najdeme v celé řadě detailů - od přístrojové desky až po LED diody v zadním světle a blinkrech. Na přehledné přístrojovce najdete kromě tachometru ještě decentní LCD displej s počítadly kilometrů, hodinami a palivoměrem. U přepínačů na levé rukojeti se trochu plete ovládání blinkrů s přepínáním dálkových a tlumených světel, jinak je vše na správných místech. Rovná podlaha je dostatečně široká i dlouhá, aby se na Vespu pohodlně usadil i skoro dvoumetrový chlap.
Kapacita úložného prostoru pod sedlem se díky přesunutí akumulátoru do středové konzole zvětšila na 16,6 litru, a vejde se do něj i standardní otevřená přilba nebo menší taška s nákupem. Pochvalu si zaslouží otevírání sedla pomocí tlačítka - tenhle pohodlný způsob už by měl být povinností u všech skútrů, a používání extra zámku by EU mohla zakázat. Do prostorné přední schránky - otevírané pro změnu rovnou zatlačením klíčku do spínačky - nacpete kromě peněženky a mobilu ještě spoustu drobností, a nechybí ani obligátní háček na tašku.
Motoricky Sprint vychází ze vzduchem chlazeného tříventilového jednoválce se vstřikováním, který Vespa postupně nasazuje do svých skútrů a naposledy jsme jej měli možnost vyzkoušet u modelu Primavera. Tříventil je ve srovnání s modelem S (který Sprint v portfoliu Vespy nahrazuje) o něco tišší, a zároveň nabízí vyšší výkon (7,9 kW v 7 700 ot.) a točivý moment (10,4 v 6 000 ot.). Každodenní uživatele bude určitě zajímat i prodloužený servisní interval, který předepisuje kontrolu ventilových vůlí po 10 tisících km.
Základem podvozku je stejná samonosná karoserie jako u modelu Primavera, osazená zadní kyvkou s dvojitým zavěšením a charakteristickým letmým uložením předního kola. Na rozdíl od Primavery ale Sprint jezdí na větších, dvanáctipalcových ráfcích, což mu dává lepší stabilitu i větší šance při boji s nerovnostmi na vozovce. Pomohlo také nové zavěšení předního kola s moderní konstrukcí, kde se tlumič opírá o hliníkové přepákování, které je s kolem spojeno přes čep.
Kotouč přední brzdy o průměru 200 mm dostal do výbavy plovoucí třmen s dvěma pístky vedle sebe. Vzadu zůstává klasický buben o průměru 140 mm, a nově se objevuje možnost příplatková verze s ABS, kterou jsme testovali.
Po usednutí za řídítka přivítá jezdce příjemně měkké sedlo potažené neklouzavým materiálem, dostatečně velký prostor pro nohy a řídítka v ideální výšce. Pro případného dalšího člena posádky je vyhrazena široká zadní půlka sedačky, rozšířené stupačky s plastovými nášlapy a šikovné chromované madlo.
Jízdní vlastnosti jsou hodně podobné s modelem Primavera, i když je tady znát výhoda
větších ráfků. Ty se vyrovnávají s pochybnou kvalitou některých pražských ulic o něco lépe, a v náklonu není Sprint tak vratký jako jeho kolegyně na menších kolečkách. Těžiště přitom zůstává hodně nízko, takže z typické mrštnosti a obratnosti Vespy neubyla ani píď. Ve slalomování mezi auty je Sprint prostě přeborník, ale troufnout si s ním můžete i na svižnější průjezd táhlou zatáčkou. Přední kolo se navíc při prudkém brzdění zdaleka nepotápí tolik, jako u starších Vesp, takže řízení zůstává pod kontrolou i v krizové situaci.
Výkon motoru a naladění variátoru jsou evidentně stavěné do městského provozu. Tříventil jde při rozjezdu pěkně odspodu, takže únik z křižovatky je otázkou pár sekund a na padesátikilometrovou rychlost ukáže krátká ručička tachometru velice záhy. Akcelerace je zároveň plynulá a čitelná, jako by Vespa byla přímo stvořená i pro naprosté
začátečníky.
U limitu pro město to ale samozřejmě nekončí: rychlost se bez problémů vyšplhá až k devadesátce, takže ani výlety mimo obec nejsou pro Sprint úplné tabu. Hlavním revírem ale zůstávají ulice měst, kde těží z fantastické
ovladatelnosti a obratnosti. I brzdy jako by svým vyváženým poměrem citlivosti a účinku naladěny hlavně do městského režimu častého zpomalování z nižších rychlostí - při ostrém zabrzdění z maximálky už ukazují velké rezervy.
Vespa udělala určitě dobrý tah, když rovnou nabídla nový Sprint i ve verzi s ABS, která může povzbudit k přesednutí na skútra pár "béčkářů". Bohužel ani cena základního modelu se nevejde do pětimístné cifry, což novinku trochu znevýhodňuje vůči konkurenci. Ale originál je jenom jeden, a kdo ho chce mít, nesmí holt koukat na korunu.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ design
+ motor
+ 12" kola
- matoucí ovladače blinkrů
- cena
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE