Yamaha FZ1 Fazer vs Fazer8
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 1.11.2010 | Zobrazeno: 56 445x
Novou „hodnou“ osmistovku, nebo raději osvědčeného nadupaného litra? Zdánlivě jde o totožné motocykly se stejným designem i základem konstrukce, které se liší jen jinak naladěným a dimenzovaným motorem. Náš společný test ale ukázal, že tyto dvě motorky jsou i přes stejný kukuč hodně jiné!
Kapitoly článku
Test Yamahy Fazer8 v Marseille - přečtěte si naše první dojmy z testování ve Francii.
Poměrně překvapivé bylo srovnání posazu - jako bychom sedlali dvě úplně jiné motorky! Na litru se pocitově sedí o něco výše s větším poměrem váhy na řídítkách, i stupačky jsou jakoby sportovněji posazené. Oproti tomu Fazer8 se vyznačuje jistějším držením mašiny při stání a vzpřímenější pozicí jezdce. Spolu s malinko užšími a jinak tvarovanými řídítky máte opravdu dojem, že tyhle dvě mašiny musí pocházet od dvou jiných výrobců!
I za jízdy nás překvapilo, jak odlišně lze naladit identický blok motoru. Zvuková kulisa litru o sobě dává mnohem razantněji vědět, křivka výkonu je hodně odlišná, řadí se jindy a úplně jinak. Osmistovka je celkově o dost „hodnější“ a přestože po vytočení nenabídne takový výbuch výkonu jako sympaticky překoňovaný litr, v úplně nízkých otáčkách zase táhne o něco víc a pružněji (testovaná kapotovaná verze táhla o poznání lépe než předtím testovaný naháč), takže jízda po městě či cestovní tempo jsou procházkou růžovým sadem. Litr musíte neustále trochu krotit a paradoxně máte dojem, že v nízkých otáčkách máte k dispozici málo síly, přestože absolutní hodnoty svědčí o opaku. Důvodem je prostě ten obrovský rozdíl, který dělí spodek a střed od lahůdkové sportovní špičky s maximem přes 150 koní.
Odlišný posez a odpružení se projeví i v hodně odlišném dojmu z jízdy v zatáčkách, kdy v nižších rychlostech je Fazer8 obratnější a snáze se skládá do zatáčky než tuhý litr. Kvalitnější komponenty FZ1 se projeví až ve větších rychlostech a razantnějších náklonech. Pak to ale stojí za to a celkově pevnější dojem jezdci dovolí posunout bezpečnou a přitom zábavnou hranici rychlosti o dost výše. Jistější držení stopy, lepší odezva předního odpružení do řízení, více váhy na rukou, to vše kromě výkonové výhody jsou důvody, proč při svižné jízdě či občasné návštěvě okruhu bude jezdec FZ1 přijíždět do cíle mnohem dříve než kolega na osmistovce. Přijede sice mnohem více „vyšťavený“, ale ten požitek z krocení dravé bestie bude stát za to.
Ač jsem si před testem myslel, že Yamaha Fazer8 bude nebezpečným konkurentem FZ1, po dni stráveném střídavě v sedle obou mašin musím změnit názor a dát za pravdu plánovačům Yamahy, kteří ji vyprofilovali spíše jako konkurenci pro ostré šestistovky. Ve srovnání s FZ1 působí osmistovka jako svižný turista s hodně našlápnutým spodkem, který ale má co nabídnout spíše lidem uvažujícím o šestistovce. Jakmile se tempo přiostří, má FZ1 jasně navrch a mnohem lépe vyhoví zájemcům o pořádnou dávku adrenalinu a krocení přebytku výkonu.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)