Yamaha TDM 900 ABS
Text: Lukáš Růžička , Filip Tichý | Foto: Lukáš Růžička , Filip Tichý | Zveřejněno: 15.11.2005 | Zobrazeno: 124 803x
Od letošního srpna dělím silniční motorky na 6 kategorií: Sporťáky, Cesťáky, Naháče, Cestovní endura, Motardy a TDM. Tento stroj opravdu nikam nezaškatulkujete. Naštvaný kukuč, přilnavé pneumatiky a tuhý podvozek ze sporťáku, střídmá polokapotáž, odhalený motor a dva výfuky pro parádu po stranách jako u naháče, pohodlíčko a měkký zátah motoru jako u cesťáku... a nakonec delší zdvihy odpružení a vzpřímená jízdní pozice obvyklá pro cendura (ujme se tahle zkratka?). Ve srovnávacích testech se občas TDM staví po boku Varadera, V-Stroma a podobných. To je spíše projevem toho, že od ukončení výroby XTZ750 Yamaha zatím nemá žádné velké "enduro".
Kapitoly článku
Posaz, ovladače


K pohodě při jízdě také přispívá menší plexištítek - ten sice dost majitelů mění za větší, ale mně dlouhánovi (190 cm) standardní plexi plně vyhovovalo. Ve vysokých rychlostech odklonilo hlavní tlak vzduchu nahoru a do stran, takže mi vítr šel na hrudník a nemusel jsem křečovitě viset za řidítka - pěkně bez turbulencí, a helma už je v klidném proudění bez hluku a třepotání.
Kvůli vzpřímené pozici a nízkému štítku zapomeňte na nějaké pokusy o zalehnutí - jen si pustíte vichr přímo do obličeje a budete vypadat stejně sportovně, jako závodník na Simsonu.
Na širších řidítkách se dobře vyjímají pěkná zrcátka, která tvarem ladí s hlavními křivkami motocyklu a také více než slušně plní svůj úkol. Ovládací prvky neobsahují žádné extravagance a na rukojetích najdeme všechny obvyklé prvky plus navíc spínač varovných světel nalevo. Před očima jezdce je sdružený přístrojový panel s analogovým otáčkoměrem a digitálním tachometrem s dalšími digitálními údaji -hodiny, ukazatel paliva a dvě počítadla kilometrů.
Motor, převodovka


Poklidné cestování vám zpříjemní precizní vstřikování, které dokáže přesně dávkovat plyn a zamezí škubání. Pokud ovšem nenecháte spadnout otáčky pod 2tis., kdy podtočený motor zarachotí a zaškube řetězem. Šestistupňové převodovce není co vytknout – rychlá, přesná a odstupňování skvěle odpovídá charakteru motoru. Jen jednička a dvojka se občas ozvou zarachocením. Dlouhá šestka zpříjemňuje dlouhé cesty a případné dálniční přesuny, protože při (podle mě optimální) dlouhodobé cestovní rychlosti 140 km/h motor točí 5 000 ot/min - přesně v optimálním pásmu.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm