Živá historie - můj koníček veteráni
Text: Jan Schiller | Foto: Jan Schiller | Zveřejněno: 19.3.2011 | Zobrazeno: 20 797x
Zájmů či koníčků existuje obrovská škála, v některých případech se však z koníčka stane kůň. Potom ostatní zájmové činnosti ztrácejí význam a člověk má chuť se věnovat pouze jednomu zájmu, logicky proto, že na ostatní prostě již nezbývá čas. Tak nějak to bude v mém případě. Dlouhé roky jsem se věnoval souběžně se zájmem o historické motocykly také sportovní střelbě, a myslím, že celkem na slušné úrovni. Dnes však na střelnici zavítám už jen zřídkakdy. Motorky vyhrály, a tak se věnuji renovacím historických motocyklů především z období let 1930-1945.
Cesta k veteránům


V dílně jsem trávil v podstatě všechen čas. Dělal jsem běžně 12 až 14 hodin denně, úplně mě to sežralo. Brzo ráno jsem vstával, protože jsem špatně spal a třeba už v pět ráno šel na to. Byla to sakra dobrá terapie, protože ono jde o čas, ten je skutečně nejlepší doktor. Trochu problém byl co dál po dokončení renovace. Ruce svrběly a přestat se nechtělo, tak přišel čas koupit další stroj. Enesák, navíc opět verze Wehrmacht, byl dokonalou volbou.Foto z renovace dost vzácného vojenského provedení motocyklu NSU 251 OS WH
Pak už to bylo jen o penězích potřebných na zakoupení. Následoval tedy Enesák 601 TS, wehrmachtová DKW NZ-350-1, civilní DKW 350 NZ, Triumph S-350 (TWN), či Zündapp KS600, no byl to rachot... Nejprve jsem si hodlal udělat trochu zásoby na důchod, ale nakonec jsem pochopil, že nejde mít všechno. Takže jsem nakonec prodal některé motocykly kamarádům v našem klubu. Zůstaly však v dosahu, takže často využívám možnosti a trochu jim protáhnu péra.
Renovace - láska na celý život
Z vlastní zkušenosti při renovacích vím, že mě trvá sólo motocykl z nálezového stavu uvést do provozu přibližně 250 hodin. Samozřejmě dle výchozího stavu, a kompletnosti. Pokud se jedná o sidecar tak hodiny ještě dost přibudou. Většinou dělám v tahu, takže toto rozložím do období cca 6 měsíců, nevydržel bych to stavět třeba 3 roky, ač chápu, že to někdy situace či finance prostě jinak neumožňují. Klub, který jsem zakládal, dnes vlastní slušnou sbírku veteránů, především motocyklů. Některé motocykly byly původně moje, takže jsem je renovoval, na některých dalších jsem se na renovacích podílel. Takže hodiny strávené v dílně by dosáhly asi astronomické výše. Člověka to musí především bavit, aby tímto způsobem trávil většinu svého času. Odměnou jsou další znalosti a zkušenosti získané při této práci, také samozřejmě ta projížďka, proto přece ten stroj oživuji. Nálezový stav motocyklu NSU 601 TS, který prošel požárem a byl zachráněn z hořící stodoly

Veteráni mají duši
Renovace není nic jednoduchého, tato práce mnoho neodpouští, nemůžete si dovolit toho moc zničit. Jednoduše proto, že není snadné nahradit zničený kus novým. Proto je důležité se poučit z chyb a mít hodně trpělivosti, také čerpat ze znalostí a zkušeností druhých. Celej život se všichni stále a pořád jen učíme, otázkou je, na jakém jsme stupni vlastního poznání si uvědomit, že nikdy nebudu umět a znát všechno. Byť je to v úzkém spektru okruhu mého zájmu, a věnuji se tomu roky, jsem si jist, že vždy přijde okolnost, která mě dostane, a já si budu lámat hlavu, proč to nejde, když je zdánlivě vše v pořádku. To jsou ale také výzvy dokázat si, že na to nakonec přijdu a opravím to. Zažil jsem spoustu zajímavých „záhad“, proč motocykl nešel např. nastartovat, většinou jsou problémem maličkosti a ve většině případů se jedná o lidský faktor pochybení. Moje první vojensko-historická akce - 50. výročí ukončení bojů v Evropě ve druhé světové válce (Praha, květen 1995, motocykl M-72 m)Díky tomu, že motocykl nešel nastartovat jsem například přesvědčil majitele, aby mi ho prodal. On tvrdil, že je to nějaký divný, že má pěknou motorku po Němcích, co ji tu v pětačtyřicátém nechali, ale nelze ji nastartovat. Později, když jsem ji platil, mi dal i helmu onoho německého vojáka. Byla podepsaná, jmenoval se Weinstein. On ji odkoupil po prvním majiteli od války a pokusil se ji zprovoznit. Na v podstatě zkompletovaném stroji se vystřídali dle jeho slov různí jeho známí. Každý přišel s radou a nápadem jak odstranit onu zpropadenou závadu, prostě nenastartovali. Několikrát vytrhali a znovu zapojili elektriku, seřizovali ventily a předstih, ale marně, nikdy nenastartovali. Dle jeho tvrzení a posléze předložením vel. technického průkazu dokázal, že se o to pokoušel po chvílích přerušovaně celých 16 let. Přesvědčil jsem ho tedy o prodeji a slíbil, že pokud bude chtít, tak se může svézt, až dokončím renovaci. Po kompletním rozebrání a při následné repasi jsem zjistil, že chybí zajišťovací pero na hřídeli dynama. Tudíž i po bezchybně nastaveném předstihu i všeho ostatního, po sešlápnutí start páky rozhodíte správný okamžik pro zápal motoru. Snímky z renovace vojenského modelu DKW NZ-350-1 WH a zprovozněný motocykl (dole)
Osobně mám velice dobrý pocit, když probudím k životu stroj, který nejel 60 let! Je to sice jen technika a každá závada má svoji příčinu a následek, avšak přiznám se, že věřím tomu, co mně otec řekl, a sice, že ty mašiny mají duši, a pokud se k nim budeš chovat s úctou, tak tě vždy dovezou a budou věrně sloužit. S jistým nadnesením se dá i říct, že mě motorka musí uznávat jako pána (majitele). Jsem realista a vím, že si leckdo klepe na čelo a říká si kecy, kecy. Mám však s tímto vlastní zkušenost, že je něco mezi nebem a zemí. Posuďte sami. Jeden z motocyklů, které vlastnil můj otec a na kterém jsem já začínal (M-72), fungoval spolehlivě, pokud ho řídil on. Když ho předal mně, tak stroj trucoval, a to jsem dělal vše stejně jako otec. Natankoval jsem třeba benzín a po 20 km začal jít motor nepravidelně, až zhasl. Tehdy jsem se učil, jak co opravit, a díky této Emce jsem dostal velmi dobrou průpravu. Později otec odhalil pecku na rozdělovači, to se předtím nedělo, po mém kočírování ale bohužel často, nebo se uvolňoval palec na rozdělovači (předtím samozřejmě nikdy), tak Loctite na tebe, mrcho, a zalepit. A startování – no kapitola sama pro sebe, naprosto stejný postup jako táta-nic, doba přemlouvání-nic, přijde táta, šlápne-motor okamžitě naskočil, přísahám!

... pokračování příště