Čtenářský test pneumatik Dunlop Roadsmart 3 - vyhodnocení
Text: Petr Poduška | Zveřejněno: 16.12.2016 | Zobrazeno: 38 818x
Na začátku sezóny jsme ve spolupráci se zastoupením značky Dunlop rozjeli velký čtenářský test noých sportovně-cestovních pneumatik Roadsmart 3. Každý ze tři motorkářů dostal za úkol ojezdit sadu gum, a pak se podělit o svoje dojmy s ostatními. Aby byl test co nejvíc objektivní, vybrali jsme majitele různých typů motorek a podmínkou byl také co největší počet najetých kilometrů za sezónu. Všechny sady už ze sebe vydaly své maximum, takže je čas zveřejnit výsledky testu.
Kapitoly článku
Tomáš Mazur, Honda VFR800 VTEC
S ohledem na zkušenosti z diskusí na tomto serveru dovolte nejdřív krátký úvod k výsledkům dlouhodobého testu. Najeté kilometry nelze chápat absolutně. Nájezd je dán mým typem motocyklu, mým způsobem jízdy, hmotností a četnosti jízdy ve dvou. Jestliže já najedu na gumách deset tisíc kilometrů, není vyloučeno, že někdo s nižší hmotností, případně uvážlivějším způsobem jízdy nenajede podstatně více, stejně tak větší střelec najede méně. S velkou pravděpodobností také vydrží gumy méně na litrovém dvouválci než na čtyřválcové šestce.
Například u pneumatik Angel ST výrobce sliboval prodloužený nájezd proti konkurenci/předchůdci. V mém případě však z řady nijak nevyčnívají. Na druhou stranu kolega z klubu, podstatně lehčí než já, na nich najel 16 000 km.
V první tabulce jsou pneumatiky jednotlivých výrobců a jejich nájezd. Pro zjednodušení uvádím jen zadní pneumatiku, protože přední se mi nikdy nesjela dříve. Tabulka je setříděna chronologicky. Motocykl: Honda VFR800 VTEC
Pneumatika | Najeté km |
---|---|
Metzeler ME Z4 | 11 954 |
Metzeler ME Z4 | 9 850 |
Bridgestone BT021 | 7 800 |
Bridgestone BT023 | 10 700 |
Bridgestone BT023 | 8 418 |
Pirelli Angel ST | 9 394 |
Pirelli Angel ST | 7 400 |
Michelin Pilot Road 3 | 7 988 |
Dunlop RoadSmart 2 | 8 000 |
Dunlop RoadSmart 2 | 9 557 |
Bridgestone T30 | 6 538 |
Pirelli Angel GT | 6 244 |
Avon Storm 3D X-M | 8 507 |
Dunlop RoadSmart 3 * | 10 022 |
* Pneumatika má stále vzorek 1,2 mm
Od sportovně-cestovních pneumatik očekávám nejen dobrou ovladatelnost a přilnavost, ale také odolnost proti opotřebení. V mém případě má hranice spokojenosti hodnotu 10 000 km. V tabulce jsou pneumatiky, které vydržely více než 10 000 km. Ale berte v potaz, že první dvě sady ME Z4 vydržely dlouho proto, že byly tvrdé jako puk a navíc, na motorce jsem se teprve učil jezdit. Z řady také vyčnívají BT023, ale ty jsem prakticky odjezdil sólo.
V tabulce také najdete dvě sady RoadSmart2. První sada vydržela méně, protože jsme na ni odjeli dovolenou na Korsice a Sardinii. Pět tisíc kilometrů ve dvou, tři kufry, stan. Z toho dva tisíce km dálnic. Provozní podmínky druhé sady jsou blíže aktuálnímu testu.
Výdrž RoadSmart 3 je pro mě překvapením, protože zadní vzorek u nové pneumatiky nebyl ani nijak zvlášť vysoký (jako např. Avonu) a použitá směs není extra tvrdá. Popravdě, čekal jsem, že maximálně v devíti tisících budu bez vzorku a možná taky na drátech. Pro srovnání přikládám fotku Dunlop RoadSmart 2 po 9 557 km. Zadní guma s homeopatickým vzorkem, přední má výraznou střechu. Na pravé straně je místy svrchní plášť ojetý až na podkladovou vrstvu.
Na dalším obrázku je Dunlop RoadSmart 3 po 10 022 km. Plášť nemá žádné výrazné hrany, vzorek má stále 1,2 mm. Jestliže Dunlop uvádí výdrž zadní pneumatiky o 16 % vyšší, pak ve srovnání se svým předchůdcem má splněno. Při průměrném úbytku 0,5 mm/1 000 km by měla tato zadní pneumatika najet ještě další 2000 km, než se dostane do stavu jako jeho generační předchůdce.
Průběh opotřebení zadní pneumatiky jsem shrnul do další tabulky.
Vcelku trvalo, než jsem si uvědomil, že měřit výšku dezénu uprostřed pneumatiky není s ohledem na tvar drážek ideální. To je ten výkyv v prvním intervalu.
Datum | ODO | km | vzorek | úbytek / 1000 km | zátěž moto |
---|---|---|---|---|---|
27.5.2016 | 124 551 | 0 | 6,14 | 0 | |
1.7.2016 | 125 380 | 1024 | 5,32 | 0,80 | sólo, okresky |
2.7.2016 | 125 985 | 605 | 5,10 | 0,36 | ve dvou, kufry, dálnice |
5.7.2016 | 126 647 | 662 | 4,82 | 0,38 | ve dvou, kufry, dálnice |
9.7.2016 | 127 694 | 1047 | 4,27 | 0,55 | ve dvou, kufry, dálnice |
10.7.2016 | 127 978 | 284 | 4,16 | 0,39 | ve dvou, kufry, dálnice |
6.8.2016 | 130 054 | 2076 | 3,32 | 0,40 | sólo, okresky |
6.9.2016 | 130 820 | 766 | 2,92 | 0,52 | sólo, okresky |
2.10.2016 | 132 000 | 1180 | 2,30 | 0,53 | ve dvou, kufry |
14.10.2016 | 133 077 | 1077 | 1,90 | 0,37 | sólo, okresky |
30.10.2016 | 134 378 | 1301 | 1,2 | 0,54 | sólo, okresky |
Subjektivní hodnocení
Nebudu tajit, že Dunlop patří mezi mé oblíbené značky. RoadSmart 2 jsem si koupil dvě sady a opravdu jsem si na nich pěkně zajezdil. Slušná výdrž, spolehlivě drží , stabilní v přímém směru a výborně se ovládají v náklonu. Je sice pravda, že do náklonu se jim muselo trochu pomoci, ale právě to jsem na nich měl rád.
Ilustrace : RS3 přední po 10 000 km
Při první jízdě jsem čekal jsem podobné chování také od trojek a byl jsem zklamán. RoadSmart 3 jsou jiné. Jestliže výrobce deklaruje lepší ovladatelnost, pak je to na úkor stability v přímém směru. Jinak to prostě nejde. Když uděláte gumu s ostřejším profilem, bude v přímém směru labilnější, ale na druhou stranu, do náklonu ji není třeba nutit. Z pohledu ovladatelnosti se tolik neliší od předchozích Avonů, takže s adaptací na nové gumy jsem problém neměl.
Kromě způsobu jízdy a zátěže motorky se na životnosti pneumatik podepíšou také silnice. Na zatáčkovitých okreskách se pneumatika bude opotřebovávat v celém profilu a díky měkčí směsi na bocích také rovnoměrněji, než když ji budete hoblovat na dálnicích. Většinou se dálnicím a rovným jedničkám vyhýbám, ale v tomto případě byla skladba silnic do dána dovolenou v Rumunsku. Přesun na Slovensko – z velké části dálnice plus jedničky. Slovensko – Rumunsko dálnice. Přesuny po Rumunsku jedničky. Cesta zpátky dálnice. Krásná, nová guma dostala hned do začátku 3200 km rovinek. Navíc ve dvou a s kufry. Navzdory těmto nepříznivým okolnostem však pneumatika nevytvořila žádnou výraznou hranu. A tyto vlastnosti si drží stále. I po ujetých 10 000 km si guma stále drží výbornou ovladatelnost. To se o každé pneumatice říci nedá. Poslední dva, tři tisíce km jsou už většinou spíše trápení než radost z jízdy. Přední kolo do střechy, zadní šišoid. S motorkou se v náklonu peru, odskakuje, vlní se. Tady? Pohoda a klid.
Ilustrace : RS3 zadní po 6 000 km
Jestli jste někdy snili o pneumatice, která bude dobře držet a přitom se bude pomalu opotřebovávat, pak je to tato. Alchymisté v Dunlopu vykouzlili směs, jejíž odolnost není na úkor přilnavosti. Za celou dobu jsem nezaznamenal krizovou situaci. Ale je fakt, že VFR800 není žádný trhač asfaltu a já taky nejsem extrémní střelec. Na vodě jsem letos najel minimum kilometrů a z toho mála, co jsem najel, také nemůžu říct nic špatného. Na Michelin Pilot Road 3 jsem se cítil jistější. Ale to bude spíše psychický blok, než objektivní hodnocení.
Na co se v testech často zapomíná, je chování pneumatik za chladnějšího počasí. Když výrobce vypustí nový model, součástí propagace bývá testování pneumatik na okruhu, polygonu nebo palubě letadlové lodi. Nakropí se dráha vodou, novináři vyzkouší jak krásně guma drží a pozitivní recenze je na světě. Bohužel chování pneumatik se mění s klesající teplotou. Skvěle držící guma při dvaceti stupních může být naprosto tragická, když teploměr sestoupí k jednociferným hodnotám. A že takové teploty u nás bývají.
Shodou okolností jsem toho přes léto moc nenajezdil a test se protáhl do podzimu. Což na druhou stranu umožnilo vyzkoušet pneumatiky i za nižších teplot. Jestliže Dunlop tvrdí, že pozměnil konstrukci pláště tak, aby se pneumatiky rychleji zahřívaly, není důvod tomu nevěřit. Avon, můj dosavadní šampion v kategorii „Cold rider“, tak dostal zdatného konkurenta.
Přední pneumatika
Ilustrace : RoadSmart3 přední po 10 000 km
Význam přední pneumatiky je často podceňován. Každý kouká na zadek, kolik tam ještě má vzorku, případně zda není guma placatá. A předek je většinou „dobrý“. Dobrý znamená dostatečnou výšku dezénu uprostřed. To, že je guma sjetá do střechy tak, že má na bocích „kroužek“ s nulovou výškou vzorku „je v pohodě“. Není. Motorka má dvě kola a přední kolo je 50 % toho, co vás drží na silnici. Přední pneumatika do střechy je pro motorku stejný problém jako zadní guma s hranou. Možná i horší. Pokud nevěříte, vyzkoušejte. Až sjedete sadu, vyměňte nejprve zadní pneumatiku a běžte si zajezdit své oblíbené zatáčky. Pak vyměňte i předek a porovnejte chování motorky. Je to nebe a dudy. Z tohoto důvodu měním vždy celou sadu, i když v některých případech je mi přední gumy líto, protože do střechy je málo a ještě by něco dala.
Ilustrace : Bridgestone T30 po 6500 km
V propagačním materiálu se píše, že přední RoadSmart 3 by měla vydržet o 82% procent více, než konkurence. V mém případě tolik určitě nevydržela. Nemyslím, že je to na závadu. Na počátku testu měla vzorek 4,1mm. Ke konci testu má 1,6 mm. Co je však podstatnější, v jakém stavu ta pneumatika je. Krásně kulatý profil, ani náznak střechy nebo odskákaného vzorku. Ještě jsem neměl pneumatiky, které by po deseti tisících km vypadaly takhle. Od pohledu vypadá jako nová. Všechny mé předchozí pneumatiky vypadaly ke konci životnosti jako T30 nebo PR2 na přiložených obrázcích.
Myslím, že Dunlop v testu nejen že obstál, ale RoadSmart trojky posunuly laťku kvality hodně vysoko.