Motocykly Ogar v NTM

13. listopadu 2013 byla v prostorách Národního technického muzea otevřena zajímavá motocyklová výstava pod oficiálním názvem Ogary v NTM. Zmíněná expozice připomíná 80 let od zahájení sériové výroby motocyklů značky Ogar firmou Autfit.

Kapitoly článku

Motocykly značky Ogar se v meziválečném Československu postavily v produkci sériových motocyklů na třetí příčku, hned za stroje Jawa a ČZ. Produkty pražské firmy Autfit, prodávané pod značkou Ogar, platily za motocykly kvalitní, určené pro náročného zákazníka, a vyznačující se pečlivým dílenským zpracováním s velkým množstvím chromovaných dílů. Motocykly byly vyráběny téměř výhradně o objemu 250 ccm. 
Návštěvníci Národního technického muzea mohou v expozici spatřit 26 motocyklů značky Ogar. Z toho je celá sedmička v nádherném původním nerenovovaném stavu. Krom sériově vyráběných strojů je možné vidět několik unikátů v podobě závodních speciálů a prototypů, které se výroby nedočkaly. U každého exponátu se nachází podrobná popiska mapující historii konkrétního motocyklu.
Celou expozici doplňují čtyři velkoplošné obrazovky, na kterých se promítají filmy z historie značky. Vystaveno je i několik vitrín s dobovými předměty. Návštěvníci v nich mohou zhlédnout reklamní cedule, propagační letáky, fotografie a původní pohlednice. Připomenuta je zde také sportovní činnost Vlasty Malé, dcery technického ředitele firmy Autfit
Mezi nejznámější mezinárodní závody, kterých se za řídítky motocyklů Ogar zúčastnila, byla jízda Malou dohodou, kde byla vyhodnocena jako nejlepší ženská závodnice.
Zastavme se ale u několika motorek. Ogar 250 typ 4 je jedním z nejpočetnějších vystavených motocyklů. Čtyřka v názvu symbolizuje čtyřstupňovou převodovku. Tu nedokázal u dvěstěpadesátky nabídnout nikdo z tuzemské konkurence. K vidění je tento typ motocyklu ve vojenském provedení.
Vystavován je vzácný Ogar 250 Elán z roku 1938 v původním i renovovaném provedení. Tento stroj je vyhledávanou sběratelskou lahůdkou. Velmi svěže a elegantně působily lehké motocykly Ogar 250 Sport. Měly odlehčený podvozek, motor s hliníkovým válcem a zvýšeným výkonem. Vystaveno bylo i několik závodních speciálů.
Silniční závodní Ogar 350 typ 12 sedlal v 50. letech jezdec František Chaloupka. Dvacet let po ukončení výroby Ogarů bylo nutné - díky novým pravidlům - nasadit do týmu motocykl další značky. Tak se na nádrži motocyklu Jawa objevila značka Ogar. Jawa n. p. v té době byla stále majitelem ochranné známky Ogar. Na vystaveném stroji úspěšně jezdil Jiří Císař na Šestidenní v roce 1977.
Motor Ogar 200 z roku 1934 je nejstarším známým dochovaným artefaktem značky. Jde o kopii licenčního motoru FN 200 z kterého byl později vyvinut sériový motocykl Ogar 250 Standard. A nejzajímavější nakonec, torzo motocyklu 350 0HC. Po roce 1948 značky Jawa i Ogar spadly pod patronát brněnské Zbrojovky. Z jejího pověření zkonstruoval Ing. Vincenc Sklenář progresivní stroj Ogar 350 0HC. Prototypy byly vyrobeny v několika málo kusech. Později byly určeny k sešrotování, přesto se dva kusy zachovaly. Vystavené torzo bylo nalezeno v králíkárně.
Výstava, kterou v dopravní expozici NTM spolupořádá MOTOVETERÁN KLUB OGAR, stojí bez pochyb za zhlédnutí. Tak široká paleta motocyklů této značky u nás bude málokdy k vidění. Je to také po deseti letech, kdy v prostorách NTM byly vystavovány stroje Harley Davidson, první samostatná výstava motocyklů v NTM. Spolupráci s aktivními členy Ogar klubu, kterému se podařilo znovu oživit povědomí o značce Ogar, si také velmi pochvaloval kurátor výstavy Mgr. Arnošt Nezmeškal.
Činnost a historii Ogar klubu mi přiblížil pan Tomáš Rokos: "Klub vznikl na jaře roku 2009. Hlavním důvodem bylo blížící se výročí 100let, od vzniku fa. Machek a spol., na které jsme plánovali první sraz motocyklů Ogar, v novodobé historii. Při svém vzniku měl klub pět členů, ale to se velmi rychle rozrostlo a neustále nás přibývá, momentálně máme 38 členů."
Za svou krátkou historii se můžeme pyšnit bohatou činností, naší první velkou akcí byl již zmiňovaný sraz k 100 letům od založení fa. Machek a spol., která se konala v bývalé továrně ve Strašnicích, na kterou dorazilo 49 motocyklů a 2 bicykly. Od roku 2011 pořádáme pravidelnou jízdu pro motocykly Ogar pod názvem Na Ogaru zemí Českou, která se koná každý rok v jiném kraji, pro rok 2014 to bude Zlínský kraj. Jsme pravidelnými účastníky veletrhu Classic show Brno a naším posledním dílem je právě probíhající výstava v NTM. Veškeré naše aktivity by nebylo možné uspořádat bez pomoci našich sponzorů a podpory MHMP, všem moc děkujeme za podporu. Závěrem bych vás rád ujistil, že plánujeme další zajímavé akce, na kterých se možná potkáme.
Výstava „Ogary v NTM“ bude veřejnosti přístupná do konce března příštího roku. Její návštěva může být příjemným zahřátím pro milovníky starých strojů, při návštěvě adventní Prahy. A to po těle i na duši.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):


TOPlist