Už tomu budou čtyři roky, co mám svůj "Pekelný stroj" alias Yamahu R6 (https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=117082). Moje první motorka a našich prvních společných 35 tis. km.
Výška jezdce: 185 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Yamaha YZF-R6: Protože už se nevyrábí pro běžný provoz
První dojmy - První dojmy. Nádhera. Jak design, který se mi líbil daleko víc než na fotkách. A brutální zvuk. Co se mi líbilo nejvíc, tak ergonomie. Naprosto parádně mi padla do roky, resp. mi "padla na tělo". Neskutečný rozdíl proti R6.
Motorku bych doporučil pro - Pro každého, kdo si chce užít rychlou jízdu, zrychlení. Kdo chce prožít pocit, že jeho rychlost není omezena výkonem motoru, ale jeho schopnostmi a chutí. A umí u toho i přemýšlet, co si může dovolit.
Doplňky na motorce - Provedl jsem "přestavbu" na jednomístný stroj Jednak nechci nikdy nikoho vozit a jednak se mi sice designové provedení zadního sedla líbilo, ale nějak mě tam společně se stupačkami "rušilo". Takže stupačky odmontovány a místo sedla krovka. Sice jsem tím přišel o "zavazadlový prostor", ale techničák a zelená karta se mi do kapsy vejde Ono se toho tam stejně nic jiného nevejde Celkem mě překvapil na tomto laciném doplňku, že použitý plast dokonale ladí s ostatními originálními plasty.
Recenze
A tak jsem si říkal, že bych si mohl udělat radost a koupit si novou motorku, tedy "Pekelný stroj II", ale ona už se R6 nedělá pro normální provoz na silnici. Zvážil jsem kolik je mi let, kolik má ta stará R6 najeto a dospěl k rozhodnutí. Tak jsem loni na podzim hrdě nakráčel k dealerovi a řekl "Chci R1". Paní se usmála řekla "Nemáme a netušíme, co budou na jaře stát. Ale zkuste se po Novém roce zeptat.". Tak jsem hledal a našel jsem tuto R1, nyní přezdívaná "Černý ďábel". Najeto 1400km, dva roky stará. Stav nové motorky, úplně jako nová.
První zkušenosti - až s ní na jaře skutečně vyjedu Zatím oba čekáme na hezké počasí.
Úplně první dojmy jen tak "nasucho". Překvapil mě zavazadlový prostor, který je v podstatě nulový. Pod zadním sedlem není vůbec místo. Tam se nevejde ani mobil. U staré R6 jsme byl zvyklý, že nebyl problém tam dát telefon, doklady, někdy nákrčník, když jsem nevěděl, jaké bude počasí. Nastavování displeje a funkcí mi přišlo docela intuitivní.
Tak až vyjedu, rád doplním zkušenosti
únor 2022
Počasí jakš takš ujde a tak jsem vyjel "pro benzín" a bylo z toho 70km. Sice jen tak katolicky a opatrně, takže úplně první skromné dojmy. Nádhera. Všechno je lepší než na staré R6. Motor krásně táhne a to jsem ho moc nehonil. Chci se rozjet a ono se to rozjede na takovou rychlost, na kterou si zrovna vzpomenu. Motor mi dá tolik, kolik chci, žádné omezení výkonem. Pořád je pro mne nezvyk, že není třeba tak brzo řadit. Po městě a slušně do 50km/h- není třeba dávat víc než dvojku. Rychlořazení - prvně nezvyk, že se nemačká spojka, ale jinak krása. Cvak a je to tam. Ergonomie a celkově, jak mi ta motorka "sedne na tělo", to je o moc lepší než stará R6. A jízdní vlastnosti a ovladatelnost, taky lepší, to jak hezky zatáčí Přesně a snadněji. Byl jsem zvědav na digi tachometr a zase příjemné překvapení. Digi otáčkoměr a všechny další údaje přehledné, není potřeba přenášet pohled mezi více přístroji. A co mě nejvíc překvapuje, že to jezdí nějak rychleji, aniž bych chtěl Podvozek je prostě lepší a rychlost mi přijde nižší než ve skutečnosti je. Ale přitom ten výkon je takový přirozenější, není to na sílu Tak jsem zvědav na další zážitky a zkušenosti.
Březen 2022
Mám za sebou pár vyjížděk a něco přes 600km. To je prostě nádhera. Pokaždé se těším. Naprosto neskutečné jízdní vlastnosti. Stačí pomyslet a už to točí, daleko méně se "nadřu" než na staré R6. těch 20 let je neskutečně znát. Říkal jsem si OK, bude to mít výkonnější motor, nějaké elektronické "serepetičky", ale jinak to bude plus mínus stejné. Ale není, to je jak když člověk vyměnil auto o generaci mladší, jezdím rychleji a zároveň daleko jistěji. Jestli bezpečněji, to nevím, asi se ta předchozí kombinace vzájemně vylučuje, ale můj výsledný pocit takový je Zatáčky které jsem předtím jezdíval nějakou rychlostí, tak s R1 to stejné místo jedu o 30km/h rychleji a přitom se stejným pocitem. Jak jsem se už zmiňoval, ta ergonomie je parádní. Při svých 186cm je daleko pohodlnější. Mám pocit jako by byla postavena "na tělo", ne že tělo se přizpůsobuje stroji.
No a něco k motoru. Ten tomu dává teprve tu sladkou tečku prožitku. Někde jsem četl, že udávané zrychlení z nuly na 100km/h je 4s a ze 100 na 200km/h taky 4s. Nevím, jestli je to pravda, ale mám pocit, že to zrychlení ve druhé stovce je naprosto stejně brutální jako v té první. Předjet auto, které jede 150km/h? Žádný problém, velmi ochotně vystřelí vpřed. Předjet auto, které jede stovkou? Jen nepatrné pohnutí rukou a auto je v pr... Samozřejmě do třetí stovky už je to zrychlení o poznání slabší. Maximálku jsem zatím nezkusil, jen asi 270 km/h Není na to prostor a ani po tom až tak netoužím, raději si užívám zrychlení mezi první a druhou stovkou, to je jízda
Když jsem o téhle R1 přemýšlel, tak jsem zaslechl spoustu názorů, že to není pro lidi, že je to nepohodlné, že se vůbec nehodí do normálního provozu atd. Byl jsem proto na rozpacích, jestli do toho jít nebo ne. Na druhou stranu jsem slyšel i názor, že na větší objem se dobře zvyká. A je to pravda. Vůbec nesouhlasím s názory, že to je zcela nevhodná motorka na svezení na silnici. Ano, je to jakési utrpení, když mě okolnosti provozu donutí přizpůsobit rychlost okolnímu provozu, protože víte, jaký výkon a možnosti zrychlení máte pod sebou. A musíte to krotit, nemůže ty koně nechat, aby se volně proběhli. To jisté utrpení je, ale žádný hustý provoz netrvá věčně a pak s eto dá zase "roztáhnout". A stejně jak dobře akceleruje, tak stejně tak i krásně brzdí.
Nějaké zkušenosti po 1500km. Asi se budu opakovat, ale proti staré R6 neskutečný pokrok v jízdních vlastnostech. U staré R6, když jsem chtěl nějak projet zatáčku, tak jsem to zakoušel takhle nebo takhle, pronesl zaříkávadlo furt ladil nějaký styl a stejně to často nebylo ono, co jsme si představoval. S touhle R1? Pcha, stačí pomyslet, vpodstatě nějaký bezvýznamný pohyb tělem a zatáčka je vykroužená podle představy. Nebo otočit se přes šířku silnice do protisměru. Taky podstatně snazší než na R6. Ale zase na druhou v přímém směru maximálně stabilní. A když začnu dělat do zatáček "kraviny", tak si nechá neskutečně líbit. O ergonomii jsem psal, parádní všechno je na dalek lépe propracováno, krásně mi vše sedí. No a motor, to je nádhera. Ten zátah je neskutečný. Elektronický plyn šlape jak hodinky. A rychlořazení, taky paráda. Cvak a kvalt je tam. Nahoru pod plynem, dolů stáhnu na nulu a lup a je tam. A nedá se tam dostat neutrál, což je fajn. Spojka je dobrá jen na rozjezd a zastavení. Z asistentů jsem asi reálně vyzkoušel jen prokluz zadního kola, na jaře na zbytcích písku. Samo nechtíc, ale krásně se guma chytla. LCD displej je výborný, krásně čitelný. Jen při velkých rychlostech není čas se na něj dívat Co se mi taky moc líbí, jak se rychle ohřívá motor, nesrovnatelně s R6. Tam jsem nastartoval, šel se obléct a když jsme se vrátil, tak to bylo tak akorát na 80°C. Tady u R1 teplota fičí nahoru před očima. Zase díky tomu teplota motoru dost kolísá, asi o 10°C.
Tak abych jenom nechválil, taky nějaká negativa. Spotřeba. Ukazujeme to průměrnou lehce přes 8l/100km. Jasně, koním se musí dát nažrat. OK, ale dojezd není proti R6 tak velký, do nádrže se reálně vejde 15,5l, pokud se hadice zarazí nadoraz. Dá se nažbrndat i víc, ale asi tak litr. Chtěl bych reálně vidět těch udávaných 17 litrů. Takže od signalizované rezervy jsem silně nervózní, protože už jsem jednou skončil bez benzínu, protože vyhlídlá pumpa měla neplánovaně zavřeno. Takže jsem tlačil, naštěstí jen asi 150m . Ze začátku jsem byl takový nesvůj z vibrací motoru, ale byl jsem poučen, že to tak je správné a není to vada, ale vlastnost. Že to má nerovnoměrné zapalování válců nebo něco takového a že to má mít nějakou výhodu. Už jsem zapomněl jakou :-) Takže OK, motor vibruje a je to dobře, aspoň je poznat jeho síla. Další negativum, že mi trvalo dost dlouho než jsem se naučil nulovat km na tachometru. Kombinace otáčecího a mačkacího kolečka mi zrovna uživatelky nepřišla. Samotné přepínání údajů kolečkem je OK, intuitivní, ale to nulování, to je tragédie. No a poslední negativum - spotřeba zadní gumy. Ale to je daň za výkon a rychlost. Rychlosti s R1 jsou opravdu někde jinde, jak díky podvozku, tak motoru. O zrychlení nemluvě. K brzdám nemám nejmenší výhrady. A ještě jedna věc, jezdit podle předpisů se dá, ale je to utrpení, když víte, co to umí :-) Ještě jsem si všiml možná jednoho "negativa", které vychází ze snadnosti ovládání. Tím, jak snadno a ochotně zatáčí jen vychýlením těžiště, tak je docela náchylná na boční vítr. Hlavně nárazový je trochu nepříjemný.
A ještě něco osobního. Když jsem si před deseti lety ve svých 40 letech udělal první papíry, tak jsem si myslel, že snad budu mít na to jezdit na FZ6 a pokud se někdy někam propracuji, tak to bude R6. O R1 jsme si myslel, že to je totální pošetilost pro naprosté blázny nebo lidi s nějakými zvláštními schopnostmi. Pak jsem nechal papíry šest let ležet a jen snil. Pak přišla R6. Po čtyřech letech a 35000km s R6, na které jsem se moc naučil, jsem si říkal, že bych mohl R1 zvládnout a že by mi i něco nového přinesla. A opravdu přinesla neskutečnou radost z jízdy, kterou jsem do této nezažil. Je to fakt nádhera. Vůbec jsme to nečekal. Jen těch peněz, co to stálo... :-)
Listopad 2022
Je po sezóně, najeto 8 000 km, tak jako obvykle. Asi se budu opakovat. Na začátku byla obava, že to bude nějaká silná a rychlá, ale obtížně ovladatelná bestie. Velký omyl, je nádherně ovladatelná, velmi příjemná na řízení, přináší nádherné zážitky. Mám pocit, že max. rychlost je dána jen mým "strachem", pořád mě překvapuje, jak se dají známé zatáčky projíždět rychleji a rychleji. Pěkné, táhlé i 200km/h :-) Tak i nějaká negativa. Už zmíněné nulování tachometru kolečkem je děs-běs. Na to jsem si zatím nějaký spolehlivý grif. Druhá věc, docela rychleji než jsem čekal, se ošoupává černá barva z hliníkových odlitků (kryt výfuku od boty, hlava řízení od klíčků). Není to nějaké drámo, ale je to tak. A to je asi vše.
Krásná!
a super, neodbitý popis
Krasavice
Hlavně to nestrikat 10b.
Díky přátelé
Z černé barvy jsem původně moc nadšený nebyl. Tedy z fotek. Dokonce jsem si postahoval fotky, kdy na nějaké předvádění přestříkali tuhle R1 do retro kombinace bílo-černo-červená, kterou mám moc rád. Uvažoval jsem také o přestříkání, ale když ji mám doma, tak ta černá je fakt nádherná. Ta kombinace lesklých, matných a polomatných odstínů je fakt nádherná. To se z fotek nevykouká.