Když jedu kolem 80 km/h, vidím svět. I když bych mohl jet stejnou cestu na půllitru přes kilo, stejně bych nakonec musel zpomalit, abych vnímal i něco kolem, a na to 125 ccm stačí.
Výška jezdce: 184 cm
První dojmy - Drahota a neutrácení z roku 2022 pomohly našetřit na nový stroj, který to kompenzuje spotřebou 2 L / 100 km. Když na začátku března 2022 vyskočily ceny benzínu z 35 na 50 Kč a držely se tam celé léto, výsledkem bylo pouhých 1000 km na CBR900RR, 500 km na GPZ500S a 500 km na Pegasu.
Recenze
Tohle všechno a taky příznivé reference na nový model původem z Indie zde na webu mě dotlačily k rozhodnutí, že to bude CB125F, co bude ten pravý hltač kilometrů. A tak se stalo, že jsem v půli listopadu tu mrchu v Hondě v Řečkovicích objednal. Pravda, mohl jsem jít jinam, kde byla skladem, ale chtěl jsem z těch tří barev černou, ne bílou nebo červenou. Příslib dodání byl na začátek března, to je akorát, aby člověk nemusel řešit zimní parkování. Z března se stal nakonec květen a ani přívěšek na klíče mi k tomu nedali. A to jsem jim tam nechal 70 táců. Zaplať, vypadni, nezdržuj ...
Samozřejmě jsem zvažoval pro a proti, jestli nějaká CB125F nebude až moc málo, jestli nepřitlačit a nedat na rady, že taková CB500X musí být ve všem lepší. (Kdybych chtěl, můžu vytáhnout půllitra a jet na něm hned, a nemusím kupovat CB500F / CB500X). Ale proti CB125F by to nemělo žádné výhody, zato nevýhod hned několik.
Spotřeba je jasná. Jet dálku pod 2 L / 100 km a mít dojezd 500 km jde v poznat v peněžence a i když se říká, že u nás je benzínka na každém rohu, ne vždycky jedu zrovna kolem těch rohů.
Chci motorku, která má natankovaná 120 kg a ne dva metráky.
Nová CB500F nebo CB500X je o sto tisíc dražší, na to nemám. Respektive měl bych, ale nechci kvůli tomu prodávat nic z toho, co už mám doma.
Moje zkušenost je, že teprve když jedu kolem 80 km/h, vidím svět. Na to 125 ccm stačí. I když bych mohl jet na půllitru přes kilo, stejně bych nakonec musel zpomalit, abych vnímal i něco kolem a ne jenom silnici 100 metrů před sebou.
Není to tak, že rychleji se občas rád nesvezu, ale když to kvůli provozu nejde, dostavuje se frustrace (nasere to a zkazí den ).
Na CB125F je té frustrace o nekonečno míň. Když někoho dojedu, není to taková hrůza a osvobozuje to od nutnosti předjíždět, i kdyby mě to mělo stát život. Jak mi napsal callowsick, dostavuje se na tom takový nehmotný pocit větší svobody, než na čemkoliv větším.
Cestování na větší motorce u nás dost znepříjemňuje, že polovinu času člověk stráví jízdou přes obce. Těch pár rychlých úseků mezi nimi ovlivní celkový průměr málo. Brzda provozu ta CB125F není, občas mě někdo předjede, občas i já nějakou lemru. Silnicím I. třídy s nekonečnými rovinkami je ovšem lepší se vyhnout. Naopak dálnice ve všední den není problém, stačí se zařadit za kamion a nechat se táhnout s minimálním odporem vzduchu 90-95 km/h.
Když tedy na turistiku člověk víc (nebo o moc víc) ani nepotřebuje, kolik to vlastně jede? Za příznivého větru, tlaku a teploty vzduchu? V návodu se píše 95 km/h. To je v reálu 90 km/h, protože tam šidí menší 14-zubový pastorek. Po výměně za 15 zubů to jede v sedě zase těch 90km/h. Ale stejně jako ve zdejším video testu, toto je nepodstatný údaj. Důležité je, co se odehrává od 50 do 80 km/h. Stačí přidat plynu, nebo podřadit na čtyři a přidat, a motorka se nekompromisně tlačí dopředu. Nějaká CBR125R má sice 11 kW, ale v přímém srovnání je to vlastně slabota, jak to nejede, dokud se to nevytočí do maxima. Co musím přiznat, tak skútry se svými 10-11 kW tomu dají na silnici na prdel, když díky variátoru drží výkon stále na maximu a aerodynamika se taky okecat nenechá.
Po zalehnutí jede tak 100 km/h - v tom okamžiku to točí těsně pod 8000 rpm. Na to zalehnutí je dobrá ta malá kapotka se správným výkrojem pro přilbu. Naopak, když sedím, tak se mi všechen vzduch hrne na ramena, krk a hledí přilby. To je dobré v parném létě, ale ne, když klesnou teploty pod 20°C. Nedá se s tím nic moc udělat, moje pokusy o deflektor skončily turbulencemi a třesením přilbou. Špunty do uší jsou nutnost!
V 9000 rpm a 115 km/h zasáhne omezovač. Ale to se mi podařilo jen jednou z kopce a ještě s těmi 14 zuby na pastorku, takže to vlastně bylo 107 km/h. Je to raketa!
Kolik se na tom dá ujet?
Za první tři měsíce jsem tom najel 11 tisíc kilometrů a nemělo to chybu. Za pět měsíců do konce sezony pak 18 tisíc. S malou váhou to vyšplhá naprosto všude, kde někdy projelo nějaké auto.
V zatáčkách jsem na tom stejně, jako na čemkoliv jiném se silničními pneu. Možná i líp - sice tam není ta stabilita ve větší rychlosti a náklonu, na oplátku to zatočí kdykoliv, kdy si pilot umane a nejsou potřeba žádné složité a dlouho dopředu promýšlené manévry před zatáčkou, jako u "velké". Má to i nevýhodu - lehká motorka s agilním řízením (CB125F) bude vždycky náchylnější na různé větrné lomcováky. Ale tady je to vyloženě vlastnost přední gumy CST C-910.
Jak to má tu středovou drážku, tak je to nestabilní a přešlapuje to ze strany na stranu, stačí k tomu fakt málo. Hodil jsem místo ní na předek zadní, navíc už trochu placatou, a od té doby jede jak po kolejích.
Ty 2 litry si to bere při asi 80 km/h, nebo při normální jízdě obec 50 / mimo obec cca do 90 km/h. Konec konců, testovalo se to zde webu. Na videu jsou ty údaje, které tam padnou a které jsou vidět na rychloměru, trošku vylepšené (o 6-7 %), protože jezdí se 14-zubovým pastorkem, zatímco já jsem dal 15 zubů a při 90 km/h na tachecu to pak jede 90 a ne 84.
Brzdí to? Jo, brzdí to krásně, dávkovatelně, řekně me přiměřeně své hmotnosti a rychlostem. Na silnici je výhoda kombinovaná brzda CBS, v panice stačí dupnout na pedál a brzdí obě kola. Pří sjíždění travnatých svahů mi to zatím taky fungovalo, i když trochu s obavami, jestli si nezablokuji předek. K větší jistotě přispěje hrubší vzorek na předku
Nutné úpravy:
- sundat a naohýbat plechovou řadicí páku, aby šla dát výš a nekolidovala přitom s víkem alternátoru (!)
- první cesta za tmy donutí k vypnutí té šílené zelené eko - kontrolky, přelepení kontrolky dálkového světla a přelepení předních blinrů na jejich vrchu černou izolačkou, ať to neoslňuje samotného jezdce.
- přední blatník (to mě ještě čeká), který za deště usměrňuje vodu přímo do bot od té dolů protažené části před přední vidlicí.
Na offroad to sice úplně stavěné není, ale díky té váze a rozměrům se s tím dá dostat všude. Je to sice stylem "Venca Konopník jede zkratkou přes les", ale tím, že je to malá lehká koza šplhavá s krátkou jedničkou, tak vyjede kde co, kde to gumy dovolí. Jede polem, jede lesem, a když je hic převeliký, motorka netopí, a tak se na ní dá jezdit i za takového nečasu. Nejeví tendence k přehřívání - jak já nesnáším, když rafika na vodou chlazeném motoru začne nekontrolovatelně lézt do červeného ... je to taková nenápadná relativně tichá věc, co neprovokuje.
Ergonomicky je to ta nejlepší motorka. Sice jsem zpočátku měl určité výhrady, ale už jsem ocenil i ty pevné stupačky, které jsou o kapku víc vpředu, než je v současné době zvykem - stihneš dát nohu na zem, když ti ujede přední kolo v namazané zatáčce. A ty kila tomu taky pomůžou, že je pilot přemůže a udrží na noze ...
Není problém najet nějakých 400 - 500 km a druhý den to zopakovat. Šlo by i víc, ale ty moje fakultativní vlastivědné výlety mimo silnice jsou kapku časově náročnější. Na dálky to neunavuje, zkusil jsem 2000 km za tři dny. K sedlu byly v testech připomínky, tak vozím mezi tou černou koženkou a prdelí 2 cm tlustý molitan s většími póry a vyřešeno. Lepší prý je pouze pravá ovce.
Sezóna 2024 slibovala minimálně stejné nebo větší výkony, než ta první. Jenže přišel červenec, tachometr se přetočil na 29.000 km a všechno bylo jinak ...
... více v deníku.
16 zubů jsem koupil, ale nevleze pod kryt řetězového kolečka a rychlejší by to taky nebylo.
Ahoj.recenze super. A co 16 zubů___!!!___---__-
z malych se nejvic tesim na Hondu GB350S
https://www.honda.cz...gb350s/overview.html
Držím palce
.Ty makorážky mají některý veliký výhody ale musíš mít na to koule
bo to málo kdo chápe a přce nikdonebude jezdit na 125ccm ?, ne když to nejede a on má litr
teda aspo%n protože kdýž nečeho dosáhl a tak to společnost bere .
a nido ti nic neřekne.
. Jak koukám už jsi narazil . Mě se nejvíce / i kolegovi / osvedčil Castrol 15W50 ajednou za 2-3 výměny Valvoline20W50 na léto . Mám 64tkm na Wavu , tak už jsem lecos vyzkoušel...
Jenže s tou 125ccm se můžeš dovoloit skoro všechno
Jinak bacha na oleje co rožežírají kladny , vodítka a napínaky rozvoďáku
A co se stalo v tech 29 tisicich? V deniku zatim tenhle zaznam nemas...