PROFIL MOTORKY

Suzuki VS 1400 Intruder (1987)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Hanz.D.
Vloženo 10.8.2019
Aktualizováno 16.7.2020
Zobrazeno 1 439x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10


Vloženo: 24.11.2020, Uskutečněno: 24.11.2020, Zhlédnuto: 33x


Bylo, nebylo…
O další skvělé zkušenosti s fungováním jedné konkrétní stanice technické kontroly a bezvadné (ironie) práci ministerstva dopravy…

Jak si všichni můžete přečíst v předchozích kapitolách v deníku, není to tomu tak dávno, co jsem absolvoval kompletní proces dovozu motocyklu z Nizozemí, lehké přestavby a zprovoznění, schválení na německém TÜV (STK) a přihlášení na německém úřadě. Všechno probíhalo v klidu, bez problémů a vždycky jsem jasně věděl, co mám dělat a co očekávat.
Na konci září jsem se rozhodl, že motorku převezu do ČR a přihlásím si jí. S vědomím, že splňuje všechny možné předpisy a že veškeré změny jsou zdokumentované a podložené potřebnými certifikáty, vyrazil jsem na nejbližší STK za účelem provedení dovozové TK a EK. O stanici TK v městě Ch… koluje spousta zvěstí, v okruhu mých přátel s nimi měl problém snad každý a osobně s nimi taky nemám nejlepší zkušenosti, ale vzhledem k tomu, že jsem měl všechno potřebné na papíře, hodil jsem starosti za hlavu a vyrazil tam. Ráno jsem předal motocykl technikovi spolu se štosem papírů, certifikátů a dokladů k různým vyměněným dílům a úpravám. Odpoledne mi technik volal, že si mám motorku odvézt a že neprošla a protokol mi neudělají.
Vyrazil jsem tedy na STK zjistit, v čem je problém. Motorka stála na stejném místě, přesně tak, jak jsem ji tam ráno postavil. Technik mi vysvětlil, že on kontrolu nedělal, protože nemá kvalifikaci na dovezené motorky, ale dělal to přímo vedoucí STK, který kvalifikaci má.
Problémy byly v podstatě tři. Prvním byly zrcátka otočená pod řídítka s vysvětlením, že v tom přeci nemůžu nic vidět a že to tak nesmí být. Pokud vím, předpisy řeší počet, velikost, tvar a homologaci zrcátek. K jejich umístění je napsáno, že musí umožňovat výhled dozadu. Vzhledem k tomu, že jsme s motorkou jezdil půl roku po Německu, můžu s čistým svědomím potvrdit, že mi bezpečný výhled za motocykl umožňuje jak levé, tak i pravé zrcátko. Nikdy jsme nikoho nepřehlédl při předjíždění ani neohrozil/omezil při zpětné zařazování. Problém je, že pan vedoucí si na motorku ani nesedl aby to zhodnotil nebo nechtěl viditelnost v zrcátkách nijak vyzkoušet, když jsem tam byl, ale byla to závada bez dalšího vysvětlení. V Německu zkontrolovali, jestli jsou s homologací a jestli vidím technika za sebou, když rozsvítí baterku. Tomu říkám objektivní kontrola
Druhý problémem byly přední blinkry (Highsider Proton Two https://www.fc-moto...77E/204_540_3_ml.jpg). Podle sdělení technika na nich vedoucí STK nenašel homologaci, jestli jsou určené pro přední nebo zadní část vozidla (číslo 11 a 12 nad homologační značkou E). Na upozornění a to, že na každém blinkru toto označení je, že stačí přijít dostatečně blízko a pořádně se podívat nijak nereagoval.
Třetím problémem byly zadní blinkry (Kellerman Bullet 1000DF https://www.kellerm...Brems-Ruecklicht.jpg). Prý nesmí být blinkry sdružené s jinou funkcí. Ano, souhlasím. Blinkry na vozidlech v EU nesmí být sdružené ani sloučené s jinou funkcí, jako je tomu například u amerických vozidel, kde bliká brzdové světlo. V tomto případě se ale jedná o svítilnu skupinovou, kde jsou světelné zdroje a jejich funkce fyzicky odděleny. Tento výrobek je řádně schválen a homologován, což jsme doložil ECE certifikátem. Na ten vůbec nebyly brány ohledy s vysvětlením, že není platný v České Republice a u nás to tak prostě být nemůže. Na můj dotaz, jak je možné že všechna auta a skútry se zadními skupinovými světly TK projdou jsme taky odpověď nedostal.
Tím tedy skončil výčet problémů. Na dotaz, co s tím tedy mám udělat mi technik sdělil, že neví, že u nich to neprojde. Požadoval jsem o nich protokol o provedení TK a EK, ale ani ten mi nebyli ochotni vydat s tím, že jim nic platit nebudu. Protokol jsem chtěl už jen z toho důvodu, abych v něm uvedené závady mohl oficiálně řešit s někým znalým nebo oprávněným. Ale vedoucí Ch..ské STK si je vědom, že jeho rozhodnutí nejsou v souladu s předpisy a proto nebyl ochoten protokol vydat, aby daná situace nešla řešit oficiálně.
Motorku jsem si tedy zase odvezl a druhý den ji vzal na TK do nedalekého S…. Tam jsem se setkal s naprosto odlišným přístupem a odpoledne byl protokol hotový. Dál už s přihlášením a registrací nebyl problém. Tedy až na to že doma jsem si všiml, že v TP je uveden „celkový počet míst k sezení 0“. Řešení tohoto problému si nechám na později, až si toho někdo všimne.
Celá událost mi tak nějak ležela v hlavě a nakonec jsme napsal dotaz přímo na Ministerstvo dopravy. Celou situaci jsem popsal, přiložil fotografie problémových částí, přiložil certifikát s dotazem na oprávněnost a případně správnost postupu STK v Ch… Odpovědi se mi dostalo po měsíci, nikoliv však písemně. Dostal jsem pouze email s dotazem na mé telefonní číslo, prý kvůli upřesnění detailů. Nejsem moc zastánce jednání s úřady pe písemného záznamu, ale chtěl jsem od nich alespoň nějaké vyjádření. Nakonec mi zavolal pan Mgr. M.K. Znovu jsem mu celou situaci popsal a dostal jsem ujištění, že to prověří ještě s vedoucím jmenované STK. Po několika dnech mne pan Mgr. M.K. znovu kontaktoval. Ohledně zrcátek mi bylo sděleno, že nesmí být pod řídítky ale vždy jen nad nimi. Na dotaz, jaký předpis tohle umístění řeší, mi bylo odpovězeno ve stylu „řekněte mi motorku, která to tak má, takhle to být nesmí, musí být nad řídítky“. Na mou odpověď, že třeba HD Forty Eight má zrcátka pod řídítky nebo Ducati Hypermotard v koncích řídítek jsem dostal odpověď, že to jsou výjimky a jinak je to zakázané. Ohledně blinkrů mi bylo sděleno, že ani homologované blinkry nelze použít bez dodatečného povolení od výrobce motocyklu, mám si od něj vyžádat dobrozdání, že dané výrobky povoluje použít na daném motocyklu nebo že mám přistavit motocykl s těmito díly ke schválení DEKRou. Dále mi bylo sděleno, že jsem na vedoucího STK kříčel, vyhrožoval mu a choval se agresivně. To už mě rozesmálo, v kontaktu s vedoucím jsem vůbec nebyl, mluvil jsem jen s technikem. Dále mi bylo vysvětleno, že homologované díly nelze používat bez dalšího schválení, protože například takový výfuk od „Abrahamoviče“ (ne, není to překlep, takhle mi to pan magistr opravdu vysvětlil, už jsme skoro neměl sílu mu skákat do řeči a opravovat ho) nelze jen tak na motorku namontovat. Oponoval jsem mu, že výfuk není blinkr, výfuk se homologuje přesně pro daný typ vozidla a nelze ho namontovat na jiný a čekat že bude homologace platná, zatímco blinkr má obecnou homologaci, která říká, že jeho parametry jsou v souladu s předpisy a lze ho univerzálně použít dle homologace jako přední nebo zadní. Na to mi bylo sděleno, že to tak není . Bez dalšího vysvětlení. Po té co mi řekl, že považuje záležitost za vyřešenou a dál už se nic dít nebude, jsme se rozloučili.
Co k tomu dodat na závěr? Jestli o nás opravdu rozhodují takoví odborníci, nedivím se, že to u nás vypadá tak jak to vypadá. STK si vykládají předpisy po svém a ani odborníci z Ministerstva dopravy nejsou schopní dodat adekvátní reakci a zjednat nápravu. Vzhledem k tomu, že svého cíle jsem dosáhl a motorku přihlášenou mám, nijak jsem dál nastalou situaci neeskaloval. Pro příště, pokud něco podobného nastane, budu ale trvat na tom, aby byla veškerá komunikace vedena písemně a byla tak k dispozici každé straně pro další řešení. Doufám, že se vám všem budou problémy s TK vyhýbat a budeme dál v klidu jezdit s tím, co se nám líbí a předpisy splňuje.

Hodnocení (2x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Targus (430) napsal 24.11.2020 v 22:11+1

Milý Hanzi,

právě proto, že většina z nás nechce akce podobného typu hrotit více, než je potřebné, dochází k takovým prasárnám, jak jsi popsal.

Jinak pro tebe a ostatní motorkáře zásadní sdělení.
Odpověď ůředníka musíš obdržet do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů a pozor - v odpovídající formě.
Pokud tedy úředníkovi pošleš dopis, je povinen ti odpovědět písemně. V žádném případě nějakým telefonickým pokecem.
Ta písemná odpověď má totiž jednu vadu. Nechá se dne sjednoduše nafotit nebo odkenovat a poslat někam jinam. Třeba jeho nadřízenému.
Nechci tě navádět, ale trefit na mne něco podobného, soudruh úředníček by se z toho pokakal a pan šéf STK by měl hodně co bojovat, aby si udržel certifikaci.

Animals21 (47) napsal 24.11.2020 v 20:44+1

Chceme zvracet ... hodne sil

jardusking (112) napsal 24.11.2020 v 20:23

Jo chlape a tenhle úřednickej aparát, kterej se za posledních 7 let zvětšil o téměř 50.000 osob pořád bere 100% svýho platu, sedí doma na HO a nadává na ty živnostníky, co chtějí zrušit omezení...
Tím je neházím všechny do jednoho pytle, ale dosti z nich bych dal okusit "zákonitosti trhu". By rychle vystřízlivěli a našli tu ztracenou pokoru a chuť makat a něco vyřešit...


Nejnovější záznamy v deníku
  • Kapitola třicátá osmá: Těsnění nádobek spojky a brzdy

    Po každé projížďce jsem si všiml několika kapek kapaliny na nádobce spojky. Otočení těsnění ani utažení šroubů nezabralo, tak přišla ke slovu nová těsnění na obou nádobkách. Přeci jen si zaslouží po 33 letech vyměnit. No

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 24.05.2020
    Uskutečněno: 24.05.2020
  • Kapitola třicátá sedmá: Měření spotřeby

    Abych zjistil, kolik si můžu dovolit najet na jednu nádrž, natankoval jsem odpoledne do plna a vyrazil na projížďku. Cílem bylo najet kolem 100km svižnějsím tempem a zjistit, kolik to žere. Ve vsi jezdím vždy předpisově

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 08.05.2020
    Uskutečněno: 08.05.2020
  • Kapitola třicátá šestá: Dekorace

    Co se starým motorem? Prasklý karter, přidřený na klice i válcích, prasklé kolečko v převodovce... No jo, ale na vyhození je to škoda, je to přeci jen celkem hezký motor. Takže po pitvě jsem ho složil prázdný a stříknul

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 05.05.2020
    Uskutečněno: 05.05.2020
    Komentářů: 6x


TOPlist