BMW F 800 GS (2014)

Vloženo 2.3.2021
Aktualizováno 25.10.2021

Chorvatsko - 9/2021

Vloženo: 25.10.2021, Uskutečněno: 23.09.2021, Stav tachometru: 14100 km, Zhlédnuto: 42x

Na čtvrtý vícedenní výlet jsme se s Martinou na naší bramboře vydali k Jadranu, ačkoliv jsme tam již byli v červenci s dětmi. Tentokrát jsme zvolili cílovou oblast ostrovy Krk a Lošinj. Celý výlet jsme pojali tak trochu na pankáče. Nevěděli jsme, kde budeme nocovat do poslední chvíle. Na cestu jsme vyrazili ve čtvrtek 23. září s tím, že se musíme vrátit v úterý 28. září.

1. den (335km)
Začátek výletu byl celkem nezáživný přesun po B20 do Salzburku a dál po dálnici A10. Cestou jsme si přes Booking zarezervovali penzion ve Flachau, kam jsme dorazili před setměním. Překvapilo nás vylidněné zimní středisko a většina zavřených restaurací. Přesto jsme si nakonec našli jednu restauraci s rychlou obsluhou, kde jsme se dobře navečeřeli.

2. den (490km)
Po snídani jsem nejdříve musel najít motoobchod, abych si koupil olej na řetěz, který jsem zapomněl ve spěchu při balení doma. Potom jsme měli v plánu jet přes Lago del Predil na Mangarské sedlo. Bohužel při výjezdu z tunelu jsem nestihl včas odbočit z dálnice, a tak jsme pokračovali 30 km až na další sjezd. Když jsme dorazili nakonec k Mangartu, čekalo nás nemilé překvapení. Poslední část cesty od parkoviště k samotnému sedlu, byla zatarasená závorou. Tak jsme udělali pár fotek z parkoviště (před 2 lety jsme byli až na vrcholu hory), a pokračovali dál na jih. Další ztrátu jsme nabrali na obědě v restauraci u Bovce. Nečekal jsem v pracovní den a ještě k tomu po turistické sezóně takový hustý provoz, který byl až do Rijeky, kam jsme dorazili za soumraku. Opět jsme narychlo zarezervovali apartmán na ostrově Krk v městečku Malinska. I přestože nebylo žádné velké teplo, neodradilo nás to od návštěvy centra a restaurace.

3. den (130km)
Ráno jsme si dali snídaní o Plodině a v klídku vyjeli k trajektu na Cres, aniž bych se podíval v kolik odjíždí trajekt. Samozřejmě jsme do přístavu přijeli ve chvíli, kdy jsme mohli pouze trajektu zamávat. Nezbylo nám nic než počkat další 1,5 hodiny. Parkoviště se postupně celé zaplnilo. Byli jsme v údivu, kolik lidí jezdí na konci září k moři. Z Cresu jsme přejeli Lošinj. Po obědě jsme začali hledat ubytování, což se nám podařilo až na třetí pokus, ale o to lepší jsme našli. Konečné jsme mohli skočit se vykoupat do moře. Na večer jsme ještě vyjeli na vyhlídky, ze kterých byl pěkný výhled na celý ostrov. Dali jsme každý sklenku vína na Tematski vidokovac. Dnešní večer byl výrazně teplejší a tak bylo i příjemné se projít ještě centrem města a dát si příjemnou večeři.

4. den (101km)
Dlouho jsme váhali jestli tady nezůstaneme ještě jeden den, ale nakonec jsme si řekli, že chceme poznat místa, kde jsme nikdy nebyli. (pozn. Do Chorvatska jezdíme každoročně od roku 2007, ale většinou to bylo vždy od Splitu níž). Tentokrát jsme si zamluvili ubytování poblíž Bašky hned ráno. Na přesun k trajektu jsme si dal 2 hodiny, což se nakonec ukázalo jako hodně ambiciózní plán. Poněvadž jsem nepočítal se semaforem na opravující cestu a s pohyblivým mostem. Navíc jsem začalo při větších rychlostech drncat zadní kolo. I přesto jsem upaloval co to šlo. V přístavišti jsem předjel více jak kilometrovou frontu čekajících aut a na poslední chvíli se stačil nalodit. Na oběd jsme se zastavili ve městě Krk a samozřejmě si to spojili s krátkou prohlídkou. Pak už jsme pokračovali k Bašce. Domácí nás příjemně překvapili plynou slovenštinou a krásným apartmánem s bazénem (ten jsme neměli čas ani vyzkoušet). Poté co jsme se ubytovali, vyrazili jsme na dlouhou písečnou pláž, kde jsme vydrželi až do večera. Užívali jsme si poslední chvilky u moře. Po prohlídce Bašky, centrem hlaholice, jsme si sedli do jedné z lepších zdejších restauracích. Ochutnal jsem asi zatím nejlépe udělané kalamáry plněné mozzarellou a pršutem. Večer jsme ještě chvíli při domácím červeným víně popovídali s hostiteli.

5. den (237km)
Návrat domů jsme si naplánovali přes pohoří Velká kapela k slovinským známým do vinařství Grabrovci poblíž Metliky. S Crikvenice jsme začali stoupat po úbočí, ze kterého byl krásný výhled na moře. Dnes lituji, že jsme zde nepořídili více fotek, protože krajina zde s volně se pasoucími koni byla krásná. Jak jsme dál stoupali přišli lesy, serpentýny a postupně se ochladilo s příjemných 23°C na 13°C. Všude kolem mlha, respektive mraky. Na cestě jsme si udělali přestávku v Jasenaku a potom v Ogulinu. Pak jsem udělal změnu trasy a začalo bloudění, to když jsme narazili na ukazatel jeskyně. Tu jsme dlouho hledali a nakonec nenašli. Díky tomu jsme jezdili po různých Kotěhůlkách připomínající skanzen. Po blíž Metliky jsme ještě navštívili místo, které je charakteristické pro zdejší region Bela krajina, březový háj. Následovalo milé přijetí ve vinařství Jakljevič spojené s koštováním vína.

6. den (662 km)
Ráno jsme po snídani rozloučili s přáteli, naložili kufry vínem a vyrazili domů. Bohužel na dálnici při předjíždění kamionu jsme měli defekt zadního kola. Naštěstí jsme to ustáli a zastavili v odstavném pruhu. Brzy jsem zjistil, že antipich nepomůže, protože je utržený ventýlek na duši. Nastal čas vyzkoušení pojištění u myPillow s odtahem v zahraničí zdarma. Od prvního telefonátu na asistenční službu jsme za dvě a půl hodiny vyjížděli ze servisu s novou gumou. Jenže čekalo nás 600 km a už bylo poledne. Domů jsme nakonec s prkennými zadky dojeli se dvěma zastávkami po setmění.

Byl to náš zatím nejdelší výlet na motorce s několika delšími přesuny, ze kterého mám minimálně jedno poučení. Bez papírové mapy příště nevyjíždím. Vyzkoušel jsem letos navigace Calimoto (výborná appka pro cestování na motorce, ale nemá aktuální informace o uzavírkách), mapy.cz (ve spojení s počítačem se plánuje dobře cesta, ne však pouze v mobilu), Waze (díky aktualitám na cestě minete místo, které jste chtěl navštívit). A asi ještě jedno poučení míň, je víc. Vždy toho chci vidět více než se dá stihnout. Přesto se už těším na příští sezónu, kdy bych rád navštívil Rumunsko, Srbsko, Černou Horu, Albánii, Řecko a Itálii.