Ahoj všem do nové sezóny roku 2022.
Minulý rok jsem se snažil jezdit na všem co mám, hodně radosti jsem si užíval s RVM, na 650 to je také jízda plná emocí no a 350 to je kapitola sama o sobě. Prostě týnecký 2T zázrak má to své kouzlo nezaměnitelné. Jen mě už delší dobu znervózňoval stav motoru - šlapal parádně, to jako ano, ale mechanicky hluk byl velký, vypadalo to na ojnici a vnitřní stav motoru byla také neznámá - především ložiska. Vůli jsem na nich sice necítil, ale...
Přes zimu jsem se tedy rozhodl pro generálku motoru. Ten jsem vyndal z rámu, odvezl do dílny a pustil jsem se, jak mě čas dovolil, do jeho demontáže.
Jeho rozpůlení šlo docela dobře a byl jsem zvědav, co mě čeká uvnitř.
Převodovka ta na tom byla velmi dobře, měl jsem připravené nový vidličky, ale ani nebyly potřeba, původní byly jen oleštěné, tak jsem je nechal. Převodová kola bez problémů, takže jen nová ložiska a bylo. Zajímavé to bylo na klice. Levé ložisko u primáru bylo vymlácené, až jsem tomu nevěřil, neb vůli nevykazovalo, ale když jsem ho vyndal, tak jsem jen koukal jak chrčelo a jaké mělo vůle. Středová ložiska lehce hučely a dvouřadé u alternátoru bylo v pohodě. Dal jsem všude nové, jen to dvouřadé mě šlo i přes nahřátí nějak hůře dostat do karteru, a zdálo se mě trochu sevřené...ale snad to byl jen dojem, provozem si to sedne. Na straně primáru ložisko sedlo jako nic. Čelo bylo plné, měl jsem i nové, ale nebyl důvod ho měnit, tak jsem ho dal zpět.
Ložiska jsem použil co tam byli - ZVL. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jestli má cenu kupovat něco lepšího, Jawka je takový pomaluběžný stroj, na klice to sice trpí, ale v historii nepamatuji, že by mě někdy ložiska odešly úplně a to jsem měl povětšinou jen tyhle. Možná jednou si dopřeji jiná, ale nemyslím, že by to bylo nutné.
Klika byla vyrachtaná pěkně a to na levém válci, dolní ojniční ložisko. To bylo zdrojem největšího hluku, co tam motorka vyluzovala.
Slícoval jsem také mazací kanály středových ložisek, přesnost s jakou to Jawa dělá je až omračující. Stejně tak jsem slícoval sací a výfukové kanály, na jednom válci to bylo pěkně ujeté.
Motor jsem očistil, ale nějaké větší leštění nemá cenu, motorka musí jezdit a po pár jízdách to bude zase zašedlé, takže jen očista v rámci možností.
Všechny šrouby nové, kam to šlo jsem dal imbusy, povolovat šrouby na plochý šroubovák je fakt radost - něco jsem musel sekáčem.
Složení motoru byl trochu větší boj, nechtělo to do sebe zapadnout, vypadla mě jednou jehlička ač řádně přilepená, poškodila tak ložisko, ale nakonec se to povedlo a motor si hezky sednul.
U této příležitosti jsem ještě udělal karburátor, nové těsnění, vyčistil výfuky, dal nové šrouby kam to šlo, poopravil lak na rámu a pak jsem konečně motor namontoval zpět.
Následně jsem také zjistil že je prasklý hlavní stojan, tak dám nový, hliníkový. Dělá se i ocelový, ale tenhle je orig. tak ho nechám, ač je dražší.
Také jsem koupil novou baterii, stará vykazovala moc rychlý pokles napětí a koupil jsem AGM - údržbovou už nechci, co jsem měl poslední, strašně rychle odchází, přitom je dobíjení v pořádku.
No a pak konečně první start a chvíle očekávání - a super. Motor chytil hned, běžel bez mechanického hluku, jen jsem musel hodně přidat na volnoběhu - motor byl ztuhlý, převodovka, spojka také lehce zachrčela, ale jak se to dalo do pohybu a ujel jsem asi dva kilometry, tak si to posedalo, motor se uvolnil, volnoběh jsem stáhnul, řazení chodí dobře, nic neteče... takže všechno dobré.
Dával jsem i nové písty - vybrus jsem nedával, hrana na válci nějak nebyla, nové kroužky větší vůli nevykazovaly, takže jsem dal jen nové písty a kroužky a bude to dobré. Teď to musím zajet, ať si to všechno sedne a budu doufat, že jsem vše udělal dobře a motor bude jezdit dalších mnoho kilometrů bez závad.
Vlastník | Johny_R | |
---|---|---|
Vloženo | 25.7.2017 | |
Aktualizováno | 18.8.2019 | |
Zobrazeno | 1 346x |
Ahoj a díky všem za komentáře. Hrát si s tím motorem byla docela radost, hlavně na něm řešit jeho nedokonalosti no a teď je druhá fáze radosti - všechno funguje, z motoru nic neteče a zdá se, že to bude jezdit více než dobře.
Snad jen co mě mrzí, že levý válec chodí hezky potichu, jen takový lehoučký mechanický šelest a z pravého se ozývá při deceleraci takové cvrkání... snad pístní kroužky... jinak nevím co.. ale je to spíše kosmetické. Jenže když o tom vím, tak mě to vadí. Ale když si vzpomenu na původní rachot, tak je to jen šum vánku. :)
Uvidíme za dalších pár set km, jak se rozjezdí. Věřím že to bude paráda.
2 reakce
Ahoj, je to takové trochu zvonivé, po ohřátí lepší... no Jawa když jede, tak cinká. :) Tak to asi má být. Nějak to neřeším, zatím jezdím, už tomu občas i naložím tak snad se to nerozsype. :)
Krásná práce
Pěkný, 10 bodů, já bych si asi netroufl se do toho sám pustit.
Dobrá práce.