James Toseland
Text: Martin Hakl, Foto: Vladimír Rejda
O Jamese Toselanda je ve světě zájem a pro sponzory je velice zajímavý. Není se čemu divit - pochází z Velké Británie, tedy tradiční motocyklové bašty, je rychlý, spolehlivý a vyjimečný je i svým netradičním koníčkem. Skvěle hraje na piáno!
James Toseland začínal podobně jako většina silničářů v terénu. Jezdil motokros a trial a tyto závody mu posloužily jako skvělý základ pro kariéru na silnici. Nejprve si vyzkoušel, jaké je to vodit dvoutaktní racingovou stopětadvacítku, ale přes značkový pohár Honda CB500 brzy přešel do britského šampionátu supersportů. V roce 1998, kdy mu bylo devatenáct let, dostal nabídku od týmu Castrol Honda ke startu ve světové supersportové sérii na motocyklu Honda CBR 600.
Během dvou let, kdy se v této sérii James pohyboval, ale nijak zvlášť nezazářil a pro sezónu 2000 se vrátil do britského šampionátu superbiků. V ní kvůli zranění a vynechání témeř poloviny závodů skončil na dvanáctém místě, ale svojí rychlostí přesvědčil tým GSE Racing k novému angažmá ve světových superbicích.
Na Ducati 996 skončil ve svojí první sezóně 2001 v této soutěži na pěkném třináctém místě, když například na domácím okruhu v Brans Hatch dojel šestý. Od následující sezóny 2002, ve které v týmu HM Plant jezdil s Ducati 998, se už zařadil mezi jezdce světové třídy. V holandském Assenu zaznamenal první stupně vítězů a celkově proniknul do top ten.
Ve stejném týmu a se stejnou motorkou jel i o rok později, tedy v sezóně 2003, kdy v Německu už ochutnal pocity vítěze a celkově v šampionátu skončil na třetím místě. Pro sezónu 2004 ho angažoval tovární tým Fila Ducati, kde jel po boku týmového kolegy Régise Laconiho. Celý rok spolu bojovali o titul mistra světa a přestože ještě před posledním závodem byl ve vedení Laconi, během posledních dvou jízd ho po zisku vítězství a druhého místa (Laconi druhý a třetí) Toseland nakonec o pouhých devět bodů porazil.
Pro následující rok 2005 zůstal v továrním týmu Ducati, ale nejenže titul neobhájil, ale dokonce neskončil ani mezi prvními třemi jezdci šampionátu. Právě proto, že skončil “až” na čtvrtém místě, fabrický tým Ducati se s ním rozloučil a Toseland tak přešel k týmu Ten Kate, kde startoval na motocyklu Honda CBR 1000.
I když si musel zvykat na motocykl s dvojnásobným počtem válců, během sezóny 2006 si připsal tři vítězství a celkově před ním skončil jen legendární Troy Bailyss. Protože spokojenost s výsledkem byla jak na straně jezdce, tak i týmu, James u Ten Kateho startoval i v roce 2007. V této dramatické sezóně za sebou Toseland nechal o pouhé dva bodíky Noriukiho Hagu a se ziskem osmi vítězství se stal podruhé mistrem světa.
Už před závěrem sezóny se ale vědělo o tom, že jeho další kroky povedou do světa Grand Prix, kde o jeho služby projevil zájem tým Tech 3 Hervého Poncharala. Hned ve svojí první sezóně 2008 mezi nejrychlejími motorkáři zaujal pravidelností, se kterou bodoval a už v polovině roku podepisoval smlouvu se svým týmem na sezónu následující. Pouze ve čtyřech závodech nebodoval, jeho nejlepším výsledkem bylo šesté místo a celkově skončil na jedenácté pozici.
V roce 2009 se od Toselanda čekalo další zlepšení, hlavně to, že k pravidelnému sbírání bodů přidá i větší rychlost a ještě lepší umístění. Bohužel James ale svými výkony Hervého Poncharala nijak zvlášť nepřesvědčil o tom, že by měl v této kubatuře pokračovat i nadále, protože jeho nejlepším umístěním byla opět šestá příčka a svými výkony zcela zaostal za týmovým kolegou Colinem Edwardsem. Celková čtrnáctá pozice znamenala to, že si pro následující sezónu vymění místo u Tech3 s Benem Spiesem, který mu naopak uvolní sedlo superbikové Yamahy R1 v týmu Sterilgarda.
Datum narození: 5. října 1980
Místo narození: Doncaster (Velká Británie)
Hobby: motokros, fitnes, MTB, piano
- 19. místo (18 bodů) Honda
1999 - mistrovství světa supersport
- 11. místo (59 bodů) Honda
2000 - mistrovství Velké Británie superbike
- 12. místo (101 bodů) Honda
2001 - mistrovství světa superbike
- 13. místo (91 bodů) Ducati
2002 - mistrovství světa superbike
- 7. místo (195 bodů) Ducati
2003 - mistrovství světa superbike
- 3. místo (271 bodů) Ducati
2004 - mistrovství světa superbike
- 1. místo (327 bodů) Ducati
2005 - mistrovství světa superbike
- 4. místo (254 bodů) Ducati
2006 - mistrovství světa superbike
- 2. místo (336 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa superbike
- 1. místo (415 bodů) Honda
2008 - mistrovství světa MotoGP
- 11. místo (105 bodů) Yamaha
2009 - mistrovství světa MotoGP
- 14. místo (92 bodů) Yamaha
Během dvou let, kdy se v této sérii James pohyboval, ale nijak zvlášť nezazářil a pro sezónu 2000 se vrátil do britského šampionátu superbiků. V ní kvůli zranění a vynechání témeř poloviny závodů skončil na dvanáctém místě, ale svojí rychlostí přesvědčil tým GSE Racing k novému angažmá ve světových superbicích.
Na Ducati 996 skončil ve svojí první sezóně 2001 v této soutěži na pěkném třináctém místě, když například na domácím okruhu v Brans Hatch dojel šestý. Od následující sezóny 2002, ve které v týmu HM Plant jezdil s Ducati 998, se už zařadil mezi jezdce světové třídy. V holandském Assenu zaznamenal první stupně vítězů a celkově proniknul do top ten.
Ve stejném týmu a se stejnou motorkou jel i o rok později, tedy v sezóně 2003, kdy v Německu už ochutnal pocity vítěze a celkově v šampionátu skončil na třetím místě. Pro sezónu 2004 ho angažoval tovární tým Fila Ducati, kde jel po boku týmového kolegy Régise Laconiho. Celý rok spolu bojovali o titul mistra světa a přestože ještě před posledním závodem byl ve vedení Laconi, během posledních dvou jízd ho po zisku vítězství a druhého místa (Laconi druhý a třetí) Toseland nakonec o pouhých devět bodů porazil.
Pro následující rok 2005 zůstal v továrním týmu Ducati, ale nejenže titul neobhájil, ale dokonce neskončil ani mezi prvními třemi jezdci šampionátu. Právě proto, že skončil “až” na čtvrtém místě, fabrický tým Ducati se s ním rozloučil a Toseland tak přešel k týmu Ten Kate, kde startoval na motocyklu Honda CBR 1000.
I když si musel zvykat na motocykl s dvojnásobným počtem válců, během sezóny 2006 si připsal tři vítězství a celkově před ním skončil jen legendární Troy Bailyss. Protože spokojenost s výsledkem byla jak na straně jezdce, tak i týmu, James u Ten Kateho startoval i v roce 2007. V této dramatické sezóně za sebou Toseland nechal o pouhé dva bodíky Noriukiho Hagu a se ziskem osmi vítězství se stal podruhé mistrem světa.
Už před závěrem sezóny se ale vědělo o tom, že jeho další kroky povedou do světa Grand Prix, kde o jeho služby projevil zájem tým Tech 3 Hervého Poncharala. Hned ve svojí první sezóně 2008 mezi nejrychlejími motorkáři zaujal pravidelností, se kterou bodoval a už v polovině roku podepisoval smlouvu se svým týmem na sezónu následující. Pouze ve čtyřech závodech nebodoval, jeho nejlepším výsledkem bylo šesté místo a celkově skončil na jedenácté pozici.
V roce 2009 se od Toselanda čekalo další zlepšení, hlavně to, že k pravidelnému sbírání bodů přidá i větší rychlost a ještě lepší umístění. Bohužel James ale svými výkony Hervého Poncharala nijak zvlášť nepřesvědčil o tom, že by měl v této kubatuře pokračovat i nadále, protože jeho nejlepším umístěním byla opět šestá příčka a svými výkony zcela zaostal za týmovým kolegou Colinem Edwardsem. Celková čtrnáctá pozice znamenala to, že si pro následující sezónu vymění místo u Tech3 s Benem Spiesem, který mu naopak uvolní sedlo superbikové Yamahy R1 v týmu Sterilgarda.
Datum narození: 5. října 1980
Místo narození: Doncaster (Velká Británie)
Hobby: motokros, fitnes, MTB, piano
Kariéra v číslech:
1998 - mistrovství světa supersport- 19. místo (18 bodů) Honda
1999 - mistrovství světa supersport
- 11. místo (59 bodů) Honda
2000 - mistrovství Velké Británie superbike
- 12. místo (101 bodů) Honda
2001 - mistrovství světa superbike
- 13. místo (91 bodů) Ducati
2002 - mistrovství světa superbike
- 7. místo (195 bodů) Ducati
2003 - mistrovství světa superbike
- 3. místo (271 bodů) Ducati
2004 - mistrovství světa superbike
- 1. místo (327 bodů) Ducati
2005 - mistrovství světa superbike
- 4. místo (254 bodů) Ducati
2006 - mistrovství světa superbike
- 2. místo (336 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa superbike
- 1. místo (415 bodů) Honda
2008 - mistrovství světa MotoGP
- 11. místo (105 bodů) Yamaha
2009 - mistrovství světa MotoGP
- 14. místo (92 bodů) Yamaha