Dakar pojede devět českých motorkářů, dva jsou nováčci
Text: Petr Šour | Foto: Cajdašrot.cz, ORION - MRG, David Pabiška, Fesh Fesh, mchphoto.cz, HCORE Production/Jan Berounský a Marian Chytka | Zveřejněno: 24.12.2024 | Zobrazeno: 4 711x
Silné obsazení bude mít tradičně na Dakaru Česká republika v kategorii motocyklů. Do závodu vyrazí 3. ledna 2025 v Saúdské Arábii devět závodníků. Je to o jednoho více než v letos v lednu. Dva z nich budou na nejobtížnějším dálkovém závodě světa nováčkové.
Svou dosavadní dakarskou smůlu tentokrát neprolomí mistr motokrosových akrobatů Libor Podmol, který musí na operaci a proto svou účast vzdal. Největší ambice a nejvyšší šance na úspěch bude mít na 47. ročníku Rally Dakar předminule jedenáctý a letos desátý Martin Michek. Ten pojede se startovním číslem 13 společně se svým už tradičním parťákem Milanem Engelem (č. 33) a Martinem Prokešem (č.40) v Orion - Moto Racing Group manažera Ervína Krajčoviče. Nejúspěšnější český motorkářský tým měl v závěru přípravy v Tunisu týdenní trénink v poušti. Martin Michek vyrazí už na svůj šestý dakarský ročník. „V mysli to mám nastavené tak, že bych chtěl poskočit ještě více dopředu. Uvidíme, jak se vše bude vyvíjet, ale vždycky jedu na 120 procent,“ těší se Michek.
Na svůj jedenáctý Dakar vyrazí Milan Engel, který letos vybojoval solidní 22. místo. „Příprava v Tunisu byla přínosná, protože jsme testovali nové GoldFren brzdy, spojku nebo také pneumatiky Michelin, na kterých absolvujeme celý závod. Vše by mělo skvěle fungovat,“ prohlásil Milan Engel, který ladil svoji motorku ještě v garáži a nyní se zaměřuje na fitness tréninky. „Ty se mi osvědčily, protože jsem se cítil po nich na motorce dobře.“ Martin Prokeš z Krásného Pole u Ostravy předvedl na letošním ročníku stabilní a chytrou jízdu. Na terénu se učil, seznamoval se s všemožnými pastmi pouště. A v celkovém pořadí dojel na 43. místě. „Jeho odhodlání a připravenost je neskutečná. Je to kus chlapa, který si s motorkou umí poradit. Vidíme v něm perspektivu v dálkových rallye, bude se určitě zlepšovat,“ uvedl k němu Krajčovič. A Prokeš se na další výzvu velmi těší: „Po návratu z letošního Dakaru jsem měl pouze 14 dní pauzu, v polovině února jsem zahájil přípravu na český mistrák off-road maratonu. Na Dakar budu připravený, od března mám jeden až dva závody měsíčně, do toho ještě tréninky."
Nejen poslední Dakar, ale také vůbec poslední závod v životě čeká Jana Brabce (Strojrent Racing, KTM číslo 18). Bývalý špičkový jihomoravský motokrosař už má za sebou poslední závod mistrovství světa dálkových soutěží v Maroku a závěrečnou tvrdou přípravu v Emirátech. Dakarem ukončí svou nesmírně úspěšnou jezdeckou kariéru. Dosud nejlepšího výsledku na nejtěžším pouštním závodě světa dosáhl v roce 2022, kdy v konečném hodnocení skončil třiadvacátý a v pořadí kategorie Rally 2 čtvrtý. Následující rok si připsal 31. příčku celkově, letos sedmadvacátou. "V roce 2024 jsem udělal maximum, protože jsem se rozhodl, že to bude moje poslední sezóna. Jsem velmi šťastný, že jsem skončil pátý v šampionátu W2RC Rally 2 a ukončil tak svou kariéru, která trvala 34 let. Dakar 2025 bude můj úplně poslední závod jako jezdce, takže mým cílem je dokončit ho co nejlépe a zdravý," svěřil se Brabec.
Nejzkušenějším českým motorkářem na startu Rallye Dakar bude David Pabiška (SP Moto Bohemia, KTM číslo 48). Liberecký závodník opět zabojuje v nejobtížnější kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence. Devětačtyřicetiletý Pabiška se na Dakaru objevil poprvé v roce 2007. Jako jeden z mála současných jezdců tak startoval jak v Africe, tak později v Jižní Americe a teď i v Saúdské Arábii. Letos má za sebou nejdelší přípravu na Rallye Dakar vůbec. „Jedu už pátý měsíc v kuse a už jsem zničený. S takovým předstihem jsem nikdy nezačal. Od jara jsem seděl na motorce, která šla stranou až teď se zhoršujícím se počasím,“ řekl Pabiška na své dakarské tiskovce. Ve slavné soutěži se objeví již pošestnácté, popáté bude bojovat v kategorii bez asistence.
Jaromír Romančík (97) a Dušan Drdaj (94) letos v lednu debutovali na Dakaru v barvách týmu Orion - Moto Racing Group. Pak se ale spojili pro další ročník v projektu Cajdašrot Dakar Team. Romančík je víc než skvělý motokrosař i endurák, má za sebou Šestidenní v barvách českého Trophy Teamu. Při svém prvním startu na Dakaru se trápil kvůli problémům s motocyklem.
„Asi před deseti lety jsem dostal pozvánku k účasti na Dakaru a pak znovu před 4 až 5 lety. Ale v té době jsem se na tento závod necítil psychicky dostatečně silný, takže jsem to sledoval z domova. Rozhodl jsem se, že pojedu v roce 2024. Sice jsem nebyl schopen dokončit, ale bylo hezké vidět bivak, všechny ty velké týmy a jezdce... Dělám enduro a motokros, ale na Dakaru je to úplně jiné. Zde musíte být rychlí, ale nejtěžší je navigace. Někdy si musíte vybrat mezi rychlou jízdou a čtením roadbooku. Je to jiný sport a moc mě to baví. Tentokrát chci protnout cílovou čáru. Budu v kategii bez asistence, takže to bude trochu jiné, ale rád pracuji na motorce a všechno si organizuji sám. Budu spát ve stanu vedle motorky. Bude to těžké, myslím si, že je to nejtěžší způsob, jak odjet závod, ale dám do toho všechno, abych to dokončil,“ uvedl pro oficiální web dakar.com Romančík, který během Dakaru oslaví své 34. narozeniny. A šestadvacetiletý Dušan Drdaj, motokrosový mistr ČR v nejsilnější třídě z roku 2022, k tomu dodává: „Můj první Dakar byl velmi náročný, ale snažil jsem se odvést maximum. Zkušenosti to byly k nezaplacení a rozhodně mě to posunulo dál. Nyní jsem poprvé s vlastním týmem, takže se pokusím využít své předchozí zkušenosti a být co nejrychlejší!“ Drdaj na svém debutovém Dakaru prokázal svou kvalitu a chvilku i vedl kategorii nováčků. Pak ho ale postihly problémy s nádrží, které znamenaly konec nadějí.
Fandit budou mít komu i příznivci motocyklové silnice. Také hvězda okruhů a přírodních tratí Jiří Brož (číslo 92) se totiž chystá splnit si jeden ze svých snů. V nadcházejícím dakarském ročníku pojede s týmem BAS World KTM Racing Team. „Vím, že mě čeká něco extrémního a nebezpečného, ale poctivě se připravuji, abych maximalizoval své šance na dosažení cílové rampy závodu a také na dobrý výsledek,“ přiznává Brož s respektem. Brož si k sobě vybral zkušený tým, který s ním dolaďuje každý aspekt v přípravě. V BAS World KTM Racing s ním bude několik skvělých jezdců, mezi nimi například Bradley Cox nebo Michael Docherty. „Jsou to kluci, kteří se chtějí dostat do top deset celkového pořadí. Jedná se o nejlepší satelitní tým na Dakaru a jsem v něm jediný, kdo vyrazí do této pouštní soutěže poprvé. Dávají mi skvělou podporu a předávají hodně zkušeností,” popsal Brož.
Druhým nováčkem bude Adam "Special" Peschel (číslo 127). Aby se na Dakar kvalifikoval a mohl v Saudské Arábii startovat, musel absolvovat a úspěšně dokončit rally v Maroku. Populární stuntrider jako jediný z Čechů nepojede na KTM, ale na Husqvarně, a to v týmu Fesh Fesh Tomáše Vrátného. "Mám opravdu veliký respekt k jezdcům, kteří toto absolvuji, vyřizují, jednají, vše dohodnou a pak ještě těch 14 dní bojují v tom pekle. A s respektem k vám a k závodu samotnému jdo toho jdu taky! Stunt riding je o motivaci a tvrdé práci. Věnuji se mu již 20 let a i když trávím většinu času na silniční motorce na cestách nebo okruzích, terénní Rallye Dakar v kategorii motocyklů mě vždy fascinovala svou náročností na jezdeckou, fyzickou a psychickou odolnost a chtěl jsem si ji vyzkoušet,“ říká Adam Peschel, který kromě profesionálního kaskadérství působí také jako instruktor na závodním okruhu, instruktor kurzů bezpečné jízdy a filmový kaskadér dvojník. V roce 2023 s Tomášem Vrátným absolvoval Dakar jako řidič jednoho z jeho doprovodných vozidel, aby se podíval, jak to v reálu na rallye funguje.