300 zatáček Gustava Havla - nedělní závody
Text: Martin Hakl | Foto: Miloš Rejman | Zveřejněno: 20.5.2024 | Zobrazeno: 8 731x
Šedesátý první ročník závodu 300 zatáček Gustava Havla je minulostí a nesl se zejména ve znamení velmi pěkných soubojů domácích reprezentantů s konkurenty z Německa. Nejúspěšnějším jezdcem se stal Petr Najman, který si z Hořic odvezl dvě vítězství. Sobotní kvalifikaci velmi výrazně ovlivnil déšť a stejně tak zasáhl i do průběhu nedělního programu.
Nedělní program zahájily druhé kvalifikace tříd Supermono a Supersport 400, kde se rozhodovalo o postavení na startovním roštu odpoledního závodu. Následně se na trať vydaly bezmála tři desítky jezdců kubatury Sportproduction 125, kde po zhasnutí startovních světel nejrychleji vyrazil poleman Jiří Bursa, velmi povedený start měli i nestoři téhle třídy Marek Zima a Michal Vecko. Během deseti kol se na trati odehrávaly parádní souboje, do kterých se spolu s Bursou, Veckem a Zimou zapojil i Pavel Habrda a Lukáš Fikker. Posledně jmenovaný se v závěru závodu dostal do čela a pod cílovou vlajkou projel jako první, Jeho radost však netrvala dlouho, protože byl pro nepovolenou úpravu motoru diskvalifikován a vítězem byl vyhlášený Jiiří Bursa, kterého na stupně vítězů doprovodil druhý Pavel Habrda a třetí Marek Zima, který v Hořicích na stupně vítězů poprvé vystoupil již při premiérovém závodu téhle třídy před třiceti lety v roce 1994.
Jako druzí se divákům představili účastníci tří spojených závodů tříd GP 125/Moto3, 250 Open a Supersport 300. Nejsledovanější třídou byla jednoznačně GP 125/Moto3, která se nesla hlavně ve znamení souboje Patrika Koláře s Rakušanem Christophem Ederem. Zpočátku jim sekundovali i Nemci Steffen Grämer a Moritz Nestler, stejně jako nestárnoucí borci Oldřich Podlipný a Rolf Blatter, který již v roce 1979 získal titul vicemistra světa padesátek. Po jedenácti kolech pěkné bitvy si v závěru Kolář před Ederem vytvořil velmi slušný náskok, cílovou pásku protnul jako první s náskokem třinácti sekund a připsal si již rekordní třinácté vítězství. Ve třídě 250 Open zvítězil Němec Rico Vetter před Pavlem Navrátilem a Jiřím Grechem. O vítězství ve třídě Supersport 300 bojoval velezkušený (a nakonec vítězný) Radek Lamich a Karel Šilpoch, na stupně vítězů je doprovodil Petr Endrst.
Třídě Supersport 600 se bohužel nevyhnuly pády a také zmatek při jeho předčasném ukončení. Přitom právě na tenhle závod se diváci hodně těšili, protože sliboval souboj dvou suverénů závodu seriálu IRRC v Hengelu, tedy Marka Červeného a Petra Najmana. Zpočátku k jejich bitvě i docházelo, ale jen do okamžiku, kdy Červený po výjezdu z Lukaveckého vracátku dostal highsider a po havárii odstoupil. Do předčasného ukončení na čele suverénně kraloval Petr Najman na Ducati Panigale V2 a jeho nejbižší pronásledovatel, kterým byl Němec Wolfgang Schuster nemohl na jeho ohrožení ani pomýšlet. Ohledně předčasného ukončení závodu po vyvěšení červené vlajky proběhlo dost dohadů a nejasností a my se k němu případně ještě někdy vrátíme i po oficiálním vyjádření pořadatele. Teď jen uvedeme, že vítězného Najmana a druhého Schustera na bedně doplnil bronzový Aleš Sýkora a skvělé výkony předvedli i čtvrtý Matouš Ondrusz, pátý navrátilec Roman Boček a šestý František Loučka.
Ani závod třídy Supertwin se neobešel bez problémů, protože musel být po havárii přerušen a následně restartován. Také jeho průběh výrazně ovlivnilo počasí a dilema závodníků, které pneumatiky pro proměnlivé podmínky mají použít - byly totiž k viděni jak mokré, tak slicky, ale i jejich kombinace. V první, tříkolové části závodu, byl nejrychlejší Michal Dokoupil, který těžil z volby mokrých pneumatik, po restartu a postupné osychání trati na jejich volbu ale doplati a v konečném pořadí byl klasifikován až jako šestý. Závod byl přerušený po havárii v té době druhého Marka Červeného, který si tak připsal jeden z nejméně povedených závodních víkendů na této domácí trati. Do restartované části již nenastoupil v první části třetí Jan Markalous a tak nikdo nemohl ohrozil Petra Najmana při jeho cestě za dalším vítězstvím. Druhé místo získal Nizozemec Toufik Bijenhof a třetí byl Jamie Williams.
Třídu Superbike podle očekávání zcela suverénnně opanoval Němec David Datzer, který neměl ani nejmenší potřebu se přiblížit k rekordnímu kolu, jehož je držitelem s časem 2:13,141 (dnes jel o sedm sekund pomaleji s nejrychlejším kolem 2:20,169) a přesto zvítězil s náskokem patnácti sekund před krajanem Johannesem Schwimmbeckem. Dlouho to vypadalo, že se na stupně vítězů dostanou i naši reprezentanti, ale Karel Pešek v šestém kole odstoupil ze druhého místa a skvěle jedoucí Jiří Petrla skončil těsně za bednou poté, co jej o bronz připravil Slovák Tomáš Toth. Pátým místem se velmi dobře prezentoval i Marek Stibor. Ani tenhle závod se neobešel bez problémů, když musely být v posledním kole vyvěšeny červené vlajky po havárii Jakuba Šprojcara a výsledky byly vyhlášeny po projetí devátého kola.
Nedělní program ukončilo společné klání tříd Supermono a Supersport 400 a pokud někteří fanoušci po superbicích odjeli domů, tak udělali velkou chybu. Právě tenhle závod totiž patřil k těm nejzajímavějším a přispěli k tomu především piloti jednoválcových osmistovek. Během všech devíti kol docházelo ke skvělým soubojům a Němec Finn Chapman se při svojí premiéře ne téhle trati musel do čela závodu postupně probíjet až z hloubi jezdeckého pole. O svém vítězství rozhodl až v posledním kole, kdy překonal svého krajana Moritze Nestlera, který vodil ex-Najmanovu Hondu JP 450. Pěkný souboj byl k vidění i o bronzovou příčku, o kterou bojoval nakonec úspěšnější Libor Kamenický s Ladislavem Vojtkem. Zahanbit se rozhodně nenechali ani piloti čtyřstovek, kde celý závod jeli v těsném sledu vítězný Petr Plichta se druhým Patrikem Horákem a třetím Danielem Chovancem.
Kompletní výsledky najdete zde.
Video z nedělních závodů
Informace o redaktorovi
Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.