GP Malajsie – V Sepangu vyhrál Bagnaia, o titulu MotoGP™ rozhodne poslední GP sezony 2024

Třetím a závěrečným dnem Velké ceny Malajsie byla neděle, den závodu. V třídě Moto3™ slavil vítězství David Alonso (CFMOTO Aspar Team), který znovu přepisuje rekordy v počtu získaných triumfů v jedné sezoně. V závodě Moto2™ bral plný počet bodů Celestino Vietti (Red Bull KTM Ajo), Filip Salač (Elf Marc VDS Racing Team) obsadil patnáctou příčku. V královské kubatuře vyhrál Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), takže rozhodující bitva o titul mistra světa míří zřejmě do španělské Barcelony, kde proběhne náhradní finále za zrušenou Valencii. Místo pořádání poslední GP sezony bude ještě oficiálně potvrzeno. Velmi blízko zisku titulu je nyní Jorge Martin (Prima Pramac Racing), který má náskok 24 bodů.

Kapitoly článku

MotoGP™ - ZÁVOD (20kol)

Do 20kol závodu, který již mohl rozhodnout o letošním mistru světa odstartoval z první řady Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), Jorge Martin (Prima Pramac Racing) a Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP). Z druhé řady vyrazil Franco Morbidelli (Prima Pramac Racing), Marc Márquez (Gresini Racing MotoGP) a Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team). Třetí řada a Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing), Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team) a Alex Rins (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team).

Jen dva jezdci měli střední směs vpředu i vzadu – Jorge Martin a Luca Marini (Repsol Honda Team). Ostatní zvolili měkkou vpředu a střední směs vzadu.

Po startu vyrazil dopředu Francesco Bagnaia, který si vedení udržel, ale málem kolidoval s Jorge Martinem, před jehož přední kolo dal nohu, když připravoval svůj nájezd do první zatáčky. Martin musel zvolit širší stopu, ale udržel druhé místo. Ve druhé zatáčce došlo k nehodě tří jezdců a závod zastavily červené vlajky. Do kontaktu se tam dostala dvojice továrních jezdců KTM Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing), Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) a tovární jezdec Yamahy Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team). Binder s Quartararem odešli po svých, Miller vyžadoval ošetření přímo v místě nehody. Restart závodu byl vypsán na 19kol.

08.03 hodin (SEČ) – červené vlajky, závod zastaven kvůli nehodě ve druhé zatáčce
08.13 hodin (SEČ) – boxovou uličku otevřou v 8:20 hodin (SEČ), závod na 19 kol
08.20 hodin (SEČ) – boxová ulička otevřena
08.23 hodin (SEČ) – Jack Miller není vážně zraněn a je na vyšetření ve zdravotním centru
08.25 hodin (SEČ) – START

Také podruhé velmi dobře odstartoval Francesco Bagnaia, který si udržel první pozici. Na druhé pozici jel Jorge Martin, třetí byl Marc Márquez, čtvrtý Franco Morbidelli a pátý jel Enea Bastianini. Alex Márquez byl šestý, sedmý jel Fabio Quartararo, který měl za sebou těžký pád. Od začátku bylo jasné, že Jorge Martin nepojede na jistotu, protože na prvního Bagnaiu neustále útočil a oba si několikrát vyměnili vedoucí pozici. S takovým nasazením, to nedopadne dobře. Třetí Marc Márquez vše bedlivě sledoval a čekal na svoji příležitost. V závěru druhého kola byl první Jorge Martin, v nájezdu do první zatáčky třetího kola znovu vedl Francesco Bagnaia. Parádní bitva, nervy drásající momenty, a to bylo teprve třetí kolo z devatenácti. Vzhledem k tomu, že Martin zvolil strategii útočení, mohli u Ducati doufat v jeho chybu a naději na zisk titulu až do posledního kola sezony, které bude pravděpodobně v Barceloně.

Po pěti úvodních kolech jel první Francesco Bagnaia, jehož náskok byl na devíti desetinách. Druhý Jorge Martin už tolik na vedení neútočil a šetřil síly na závěr závodu. Navíc si musel dávat pozor na třetího Marca Márqueze, který si držel půlsekundový odstup. Přes dvě sekundy ztrácel na Top3 Enea Bastianini, jehož těsně následoval Franco Morbidelli, Alex Márquez a sedmý Pedro Acosta. V deváté zatáčce havaroval Joan Mir (Repsol Honda Team). V sedmém kole byl rozdíl mezi prvním a druhým jezdcem na jedné sekundě. Ve stejném kole havaroval z páté pozice Franco Morbidelli, který to neudržel v deváté zatáčce. Italovo místo zaujal Alex Márquez, jehož bratr Marc spadl z třetí pozice v patnácté zatáčce okruhu Sepang International. To byla šance pro Bastianiniho, který jel třetí a v šampionátu bojuje právě s Márquezem o třetí místo. Bastianini ztrácel na druhého Martina něco přes čtyři sekundy. Pátý jel Alex Márquez, šestý byl Pedro Acosta. Sedmý byl Fabio Quartararo, což bylo pro Francouze velmi dobré postavení vzhledem k okolnostem.

V polovině klání královské kubatury se rozestupy mezi jednotlivými jezdci ustálily, takže lídr Francesco Bagnaia měl náskok 1,6 sekundy na druhého Jorge Martina, který jel 5,7 sekundy před třetím Italem Bastianinim. Čtvrtý Alex Márquez ztrácel na stupně vítězů 1,3 sekundy díky chybě Bastianiniho, který byl v jedné ze zatáček delší na brzdy. Půl sekundy za Márquezem jel Pedro Acosta, který měl výhodu 1,6 sekundy na šestého Fabia Quartarara. Do desátého místa byli Maverick Viňales (Aprilia Racing), Alex Rins (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team), Johann Zarco (Castrol LCR Honda) a Marco Bezzecchi (Pertamina Enduro VR46 Racing). V jedenáctém kole dostal první Francesco Bagnaia náskok na dvě sekundy. Martinovi stačilo dojet na druhé pozici, protože to by znamenalo ztrátu jen pěti bodů v bitvě o titul mistra světa. Pro Bastianiniho bylo třetí místo v cíli důležité, protože by ho posunulo na průběžnou třetí pozici, tři body před Marca Márqueze.

Když sedm kol před koncem předjel Marco Bezzecchi na konci cílové rovinky Francouze Johanna Zarca, využil překvapení jezdce Hondy také Augusto Fernandez (Red Bull GASGAS Tech3), který se dostal na desátou pozici. Marco Bezzecchi ztrácel 2,7 sekundy na osmého Alexe Rinse. O čtvrté místo bojovala v této části závodu dvojice Alex Márquez a Pedro Acosta. Augusto Fernandez byl těsně za devátým Marcem Bezzecchim. V době, kdy do konce závodu zbývalo pět kol, zajel do boxů Takaaki Nakagami (Idemitsu LCR Honda). Mezi lídrem Bagnaiou a druhým Martinem byl rozestup přes dvě sekundy, ale Italova výhoda se postupně zmenšovala, na což mohla mít vlit volba směsi přední pneumatiky. Tři kola před cílem Bagnaia natáhl výhodu znovu na hodnotu přesahující dvě sekundy, takže sil měl stále ještě dost, aby dokázal závod v Sepangu vyhrát.

Závod královské kubatury v Malajsii vyhrál Francesco Bagnaia, který nyní ztrácí na vedení v šampionátu 24 bodů a stále má naději na obhajobu titulu mistra světa. O titulu rozhodne až poslední podnik sezony MS silničních motocyklů 2024. Druhý projel cílem Jorge Martin, jemuž teď stačí vyhrát sobotní sprint, aby mohl společně s týmem začít slavit světový triumf. Na třetí pozici závod dokončil Enea Bastianini, který bude v poslední GP bojovat o celkové třetí místo v šampionátu, což pro něho znamená porazit Marca Márqueze, který dnes po pádu skončil dvanáctý a díky tomu si udržel průběžnou třetí příčku.

GP Malajsie, MotoGP™ – ZÁVOD (20kol – restart 19kol)
33°C, dráha suchá, 51°C, vlhkost: 60%
1. #1 Francesco BAGNAIA Ducati Lenovo Team Ducati 38:04.563
2. #89 Jorge MARTIN Prima Pramac Racing Ducati +3.141
3. #23 Enea BASTIANINI Ducati Lenovo Team Ducati +10.484
4. #73 Alex MARQUEZ Gresini Racing MotoGP™ Ducati +12.230
5. #31 Pedro ACOSTA Red Bull GASGAS Tech3 KTM +13.699
6. #20 Fabio QUARTARARO Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha +16.245
7. #12 Maverick VIÑALES Aprilia Racing Aprilia +19.447
8. #42 Alex RINS Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha +20.611
9. #72 Marco BEZZECCHI Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati +21.994
10. #37 Augusto FERNANDEZ Red Bull GASGAS Tech3 KTM +22.174
11. #5 Johann ZARCO LCR Honda Honda +25.625
12. #93 Marc MARQUEZ Gresini Racing MotoGP™ Ducati +27.276
13. #41 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Aprilia +27.604
14. #21 Franco MORBIDELLI Prima Pramac Racing Ducati +27.949
15. #10 Luca MARINI Repsol Honda Team Honda +28.838
16. #25 Raul FERNANDEZ Trackhouse Racing Aprilia +38.847
17. #29 Andrea IANNONE Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati +47.599
18. #32 Lorenzo SAVADORI Trackhouse Racing Aprilia +48.956
           
Závod nedokončil/neklasifikován:      
  #30 Takaaki NAKAGAMI LCR Honda Honda  
  #36 Joan MIR Repsol Honda Team Honda  
  #43 Jack MILLER Red Bull KTM Factory Racing KTM  
  #33 Brad BINDER Red Bull KTM Factory Racing KTM  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist