Osmá GP sezony – Velká cena Německa

V roce 2020 Německo v kalendáři MotoGP chybělo, jelikož opatření proti šíření onemocnění Covid-19 nebyla sportovním akcím příznivě nakloněna. Letos je situace lepší, alespoň je to tak prezentováno, takže světový šampionát zatím probíhá dle plánu a v polovině června je na programu Velká cena Německa – Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. Na dráze Sachsenringu závodí jezdci všech tří sérií MotoGP, Moto2 a Moto3 plus doprovodné seriály Red Bull Rookies Cup a Northern Talent Cup (NTC). Z českých závodníků je v mistrovství světa jediný Filip Salač (Honda, Moto3). V pohárové soutěži NTC závodí Jakub Gurecký a Jonáš Kocourek, jezdci Brno Circuit Junior Racing Teamu, plus Štěpán Zuda.

Kapitoly článku

Sachsenring (GER)

V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.

Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou třinácti zatáčkami - 10 levých a 3 pravé. Loni dostal německý okruh nový asfaltový povrch, který má velkou přilnavost i za mokrých podmínek.

Velice technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ni najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což je často problém a důvod nepříjemných pádů.

Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring (GER)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'20,195
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'21,228
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'20,195
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 298,2 Km/h

Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP 2019:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Viňales (Yamaha), 3.Crutchlow (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'20,195 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu –Marc Márquez (Honda) – 1'21,228 sekundy

MotoGP – Preview

Po sedmi závodech sezony je na první pozici průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouz má na kontě 115 bodů a vede šampionát rozdílem 14 bodů. Mohlo to být ještě lepší nebýt problému s hrudním chráničem. Francouz byl v závodě katalánské GP na předních příčkách, ale pak nastaly komplikace, vyhodil chránič, závod dojel s rozepnutou kombinézou a následně byl dvakrát penalizován, takže přišel o stupně vítězů a potřebné body. Quartararo pak poděkoval všem, kteří pro něho penalizaci žádali, protože jen díky tomu zjistil, kdo jsou jeho skuteční přátelé. Předpisy hovoří jasně ohledně rozepnutí kombinézy a třeba takový Casey Stoner napsal, že měl Quartararo za to uvidět černou vlajku.

Na druhé pozici je Johann Zarco (Pramac Racing), který má do této chvíle výbornou sezonu a u Ducati můžou být spokojení s rozhodnutím Francouze do svých řad angažovat. Tehdy to stálo místo Karla Abrahama, protože když u Avintie zjistili, že jim Ducati nabídne výraznou podporu, jakmile ve svém týmu na rok umístí Zarca, rázem tím skončil poslední český zástupce v královské kubatuře. Francouz ale umí, dokáže si dojet pro výsledky a také to tak dělá. Momentálně má Zarco na kontě čtyři druhá místa, vítězství stále uniká, nicméně je stále nejlepší z jezdců Ducati.

Na třetí pozici je Jack Miller (Ducati Lenovo Team), tovární jezdec Ducati, který na druhého Zarca ztrácí 11 bodů. Australan má u Ducati své jisté, takže se může plně soustředit na letošní sezonu v níž chce být opravdu hodně vysoko. Úvod sezony měl slabší, když z tří GP nasbíral celkem 14 bodů, ale pak dvakrát vyhrál a v Barceloně byl naposledy třetí, což je ta správná cesta za úspěchem.

Dva body za Millerem je čtvrtý Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), což znamená, že Ducati má v Top5 celkem tři své závodníky. Italský jezdec ztrácí na vedení 27 bodů, což není málo, ale pokud by vedoucí závodníci udělali nějakou chybu, a těch příležitostí ještě bude dost, tak klidně může jít do vedení šampionátu.

Španěl Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) to s obhajobou titulu nemá tak horké, protože zatím nevypadá, že by se mu to mělo podařit, ale šance stále žije, protože sezona zatím není ani ve své polovině. Pokud tedy počítáme s tím, že se pojedou závody po Pacifiku. Existují určité obavy, že třeba v Japonsku nebo Austrálii se letos nepojede.

Nejúspěšnějším jezdcem je na Sachsenringu jednoznačně Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl tam neprohrál od roku 2010, což je tedy neuvěřitelná bilance. Jeho vítězná série začala v roce 2010 triumfem v třídě do 125ccm. Další dva roky tam vyhrál závody Moto2 a od roku 2013 tam pravidelně vyhrával závody MotoGP. Podobně je na tom Repsol Honda, jejíž jezdci na Sachsenringu neprohráli od roku 2010 – třikrát vyhrál Dani Pedrosa, sedmkrát Marc Márquez. V roce 2020 Sachsenring v kalendáři MotoGP chyběl, letos je zpátky podobně jak Márquez a uvidíme, zda se mu podaří navázat na předchozí úspěchy. V této chvíli je průběžně osmnáctý a z posledních tří závodů nezískal jediný bod

MotoGP – MS po GP Katalánska:

1. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 115 bodů
2. Johann ZARCO FRA Ducati 101
3. Jack MILLER AUS Ducati 90
4. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 88
5. Joan MIR SPA Suzuki 78
6. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 75
7. Miguel OLIVEIRA POR KTM 54
8. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 44
9. Brad BINDER RSA KTM 43
10. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 40
11. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 31
12. Pol ESPARGARO SPA Honda 29
13. Enea BASTIANINI ITA Ducati 26
14. Alex MARQUEZ SPA Honda 25
15. Alex RINS SPA Suzuki 23
16. Danilo PETRUCCI ITA KTM 23
17. Jorge MARTIN SPA Ducati 19
18. Marc MARQUEZ SPA Honda 16
19. Valentino ROSSI ITA Yamaha 15
20. Iker LECUONA SPA KTM 13
21. Luca MARINI ITA Ducati 13
22. Stefan BRADL GER Honda 11
23. Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia 4
24. Michele PIRRO ITA Ducati 3
25. Tito RABAT SPA Ducati 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist