Osmá GP sezony – Velká cena Německa
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 16.6.2021 | Zobrazeno: 7 723x
V roce 2020 Německo v kalendáři MotoGP chybělo, jelikož opatření proti šíření onemocnění Covid-19 nebyla sportovním akcím příznivě nakloněna. Letos je situace lepší, alespoň je to tak prezentováno, takže světový šampionát zatím probíhá dle plánu a v polovině června je na programu Velká cena Německa – Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. Na dráze Sachsenringu závodí jezdci všech tří sérií MotoGP, Moto2 a Moto3 plus doprovodné seriály Red Bull Rookies Cup a Northern Talent Cup (NTC). Z českých závodníků je v mistrovství světa jediný Filip Salač (Honda, Moto3). V pohárové soutěži NTC závodí Jakub Gurecký a Jonáš Kocourek, jezdci Brno Circuit Junior Racing Teamu, plus Štěpán Zuda.
Kapitoly článku
Sachsenring (GER)
V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.
Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou třinácti zatáčkami - 10 levých a 3 pravé. Loni dostal německý okruh nový asfaltový povrch, který má velkou přilnavost i za mokrých podmínek.
Velice technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ni najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což je často problém a důvod nepříjemných pádů.
Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring (GER)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'21,228
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'20,195
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 298,2 Km/h
Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP 2019:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Viňales (Yamaha), 3.Crutchlow (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'20,195 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu –Marc Márquez (Honda) – 1'21,228 sekundy
MotoGP – Preview
Po sedmi závodech sezony je na první pozici průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouz má na kontě 115 bodů a vede šampionát rozdílem 14 bodů. Mohlo to být ještě lepší nebýt problému s hrudním chráničem. Francouz byl v závodě katalánské GP na předních příčkách, ale pak nastaly komplikace, vyhodil chránič, závod dojel s rozepnutou kombinézou a následně byl dvakrát penalizován, takže přišel o stupně vítězů a potřebné body. Quartararo pak poděkoval všem, kteří pro něho penalizaci žádali, protože jen díky tomu zjistil, kdo jsou jeho skuteční přátelé. Předpisy hovoří jasně ohledně rozepnutí kombinézy a třeba takový Casey Stoner napsal, že měl Quartararo za to uvidět černou vlajku.
Na druhé pozici je Johann Zarco (Pramac Racing), který má do této chvíle výbornou sezonu a u Ducati můžou být spokojení s rozhodnutím Francouze do svých řad angažovat. Tehdy to stálo místo Karla Abrahama, protože když u Avintie zjistili, že jim Ducati nabídne výraznou podporu, jakmile ve svém týmu na rok umístí Zarca, rázem tím skončil poslední český zástupce v královské kubatuře. Francouz ale umí, dokáže si dojet pro výsledky a také to tak dělá. Momentálně má Zarco na kontě čtyři druhá místa, vítězství stále uniká, nicméně je stále nejlepší z jezdců Ducati.
Na třetí pozici je Jack Miller (Ducati Lenovo Team), tovární jezdec Ducati, který na druhého Zarca ztrácí 11 bodů. Australan má u Ducati své jisté, takže se může plně soustředit na letošní sezonu v níž chce být opravdu hodně vysoko. Úvod sezony měl slabší, když z tří GP nasbíral celkem 14 bodů, ale pak dvakrát vyhrál a v Barceloně byl naposledy třetí, což je ta správná cesta za úspěchem.
Dva body za Millerem je čtvrtý Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), což znamená, že Ducati má v Top5 celkem tři své závodníky. Italský jezdec ztrácí na vedení 27 bodů, což není málo, ale pokud by vedoucí závodníci udělali nějakou chybu, a těch příležitostí ještě bude dost, tak klidně může jít do vedení šampionátu.
Španěl Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) to s obhajobou titulu nemá tak horké, protože zatím nevypadá, že by se mu to mělo podařit, ale šance stále žije, protože sezona zatím není ani ve své polovině. Pokud tedy počítáme s tím, že se pojedou závody po Pacifiku. Existují určité obavy, že třeba v Japonsku nebo Austrálii se letos nepojede.
Nejúspěšnějším jezdcem je na Sachsenringu jednoznačně Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl tam neprohrál od roku 2010, což je tedy neuvěřitelná bilance. Jeho vítězná série začala v roce 2010 triumfem v třídě do 125ccm. Další dva roky tam vyhrál závody Moto2 a od roku 2013 tam pravidelně vyhrával závody MotoGP. Podobně je na tom Repsol Honda, jejíž jezdci na Sachsenringu neprohráli od roku 2010 – třikrát vyhrál Dani Pedrosa, sedmkrát Marc Márquez. V roce 2020 Sachsenring v kalendáři MotoGP chyběl, letos je zpátky podobně jak Márquez a uvidíme, zda se mu podaří navázat na předchozí úspěchy. V této chvíli je průběžně osmnáctý a z posledních tří závodů nezískal jediný bod
MotoGP – MS po GP Katalánska:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 115 bodů |
2. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 101 |
3. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 90 |
4. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 88 |
5. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 78 |
6. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 75 |
7. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 54 |
8. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 44 |
9. | Brad BINDER | RSA | KTM | 43 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 40 |
11. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 31 |
12. | Pol ESPARGARO | SPA | Honda | 29 |
13. | Enea BASTIANINI | ITA | Ducati | 26 |
14. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 25 |
15. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 23 |
16. | Danilo PETRUCCI | ITA | KTM | 23 |
17. | Jorge MARTIN | SPA | Ducati | 19 |
18. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 16 |
19. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 15 |
20. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 13 |
21. | Luca MARINI | ITA | Ducati | 13 |
22. | Stefan BRADL | GER | Honda | 11 |
23. | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia | 4 |
24. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 3 |
25. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 1 |