ManxGP – Povětrnostní podmínky závodům na ostrově Man nepřály

Na ostrově Man pořádali v závěru měsíce srpna závody 101.ročníku Manx Grand Prix. Podobně jak loni pořadatele pořádně potrápilo počasí, letos to ale bylo ještě o něco náročnější a řada tréninků a kvalifikací byla zrušena. Všechny závody, až na jeden, jezdci odjeli v pondělí, tedy poslední den letošního ročníku MGP 2024. Na startu byl také český závodník Michal Dokoupil (Suzuki), který v závodu RST Classic Superbike Manx Grand Prix obsadil dvanácté místo.

Ostrov Man zažil v uplynulém týdnu jedno z nejhorších srpnových počasí za posledních dvacet let. Bouře Lilian přinesla nezvykle silný vítr doprovázený silným a vytrvalým deštěm. To mělo za následek zrušení kvalifikačních tréninků, a navíc tyto podmínky způsobily narušení sobotního programu závodu. Kromě problémů s počasím pořadatelé také řešili další problémy jako prasklá kanalizace nebo problém s rádiovým spojením podél trati. Nakonec pořadatelé vložili do posledního dne, jímž bylo pondělí 26.srpna, celkem pět závodů, které se i přes komplikace a zkrácení, podařilo odjet.

MGP Supporters Club Junior Manx Grand Prix

Jelikož povětrnostní podmínky neumožnily opakování závodu, byl Andrea Majola (VAS Engine Racing) vyhlášen vítězem sobotní zkráceného závodu MGP Supporters Club Junior Manx Grand Prix. Výsledek byl vyhlášen z pořadí na konci prvního kola dle regulí závodu. Jezdec týmu VAS Engine Racing porazil Maurizia Bottalica (Venditti/Seipa-Kawasaki) a Daniela Inghama (Castings Technology-Aprilia). Kvůli prasklému vodovodnímu potrubí v Union Mills byl původní start závodu něco málo přes hodinu posunut, ale deset minut po čtrnácté hodině závod odstartovali a Majola vedl v Ramsey ve druhém ze tří kol o více než pětadvacet sekund. Kvůli incidentu v Ballacrye však byla vyvěšena červená vlajka a závod zastaven.

Závod měli znovu odstartovat v pondělí večer, ale vzhledem k deštivému počasí a nízké oblačnosti musel být pondělní program upraven. To bohužel znamenalo, že sobotní závod MGP Supporters Club Junior Manx Grand Prix, který byl zastaven červenou vlajkou, se již nebyl restartován.

Carole Nash Classic Senior Manx Grand Prix

Vzhledem k povětrnostním podmínkám, které opět způsobily zpoždění, byl závod odstartován v pondělí po druhé hodině místního času. John McGuinness MBE (Winfield Paton) vyjel na svém Patonu jako první. Do Glen Helen dorazil první a jeho náskok před Andersonem činil 4,4 sekundy. Jeho náskok před Mikem Brownem (Eureka Racing Norton) však činil pouhé tři desetiny sekundy a McLean byl o dalších osm desetin sekundy zpět na čtvrtém místě. Paul Jordan (Davies Motorsport Yamaha) a Jamie Coward (Craven Classic Racing Norton) doplnili první šestici.

V Ballaugh Bridge McGuinness mírně zvýšil svůj náskok na 4,7 sekundy, ale Anderson byl na druhém místě o něco jistější a ztráta na třetího činila 4,1 sekundy. Třetí byl nyní McLean, i když to bylo těsné, protože měl před Brownem náskok pouhých 0,121 sekundy. Pátý byl Jordan a šestý Coward. Sedmý jel Michael Sweeney (CSC Racing Yamaha), osmý Dominic Herbertson (Melbray London Manx Norton).

Nakonec to byl Shaun Anderson, kdo vyhrál napínavý závod Carole Nash Classic Senior Manx Grand Prix a na konto si připsal první vítězství na horské trati ostrova Man. Jezdec týmu Beugger Paton slavil ve zkráceném závodě na jedno kolo triumf s náskokem jen 0,163 sekundy před druhým v pořadí Johnem McGuinnessem MBE. Stejně těsný byl i souboj o třetí místo, který vyhrál Adam McLean (Flitwick Motorcycles Royal Enfield - 109,389mph) o pouhých 0,920 sekundy před Mikem Brownem (109,308mph). Pátý byl Jamie Coward (107,034mph), šestý Jordan (106,150mph).

2 Wheeling Classics Classic Junior Manx Grand Prix

Nováček Harley Rushton (Chris Hughes Racing Honda) vyhrál v pondělí odpoledne závod 2 Wheeling Classics Classic Junior Manx Grand Prix s náskokem 48,898 sekundy před Glenem Englishem (Melbray London Honda). Mark Johnson (MJ Racing Honda) skončil třetí. Čtvrtý byl Chris Moore (JL Exhausts/iHeat/Silverstar Honda), pátý David Glover (DA GLO Racing Honda) a na šesté a sedmé pozici závod dokončili další nováčci Andrew Guy (LSCA Honda) a Andrew Green (Classic Racing Green Honda).

Mylchreests Group Senior Manx Grand Prix

Po druhém a třetím místě v předchozích dvou ročnících si Daniel Ingham (Castings Technology-Yamaha) připsal vítězství v pondělním odpoledním závodě Mylchreests Group Senior Manx Grand Prix. Jezdec z Melton Mowbray zvítězil s náskokem 35,394 sekundy před Chrisem Cookem (Kawasaki), třetí místo obsadil Sam Johnson (Ron Soar/ Dynamic Access-Suzuki).

Daniel Inghman jel na plný plyn až do konce závodu a závěrečné kolo s rychlostí 118,868mph mu umožnilo vyhrát jeho první závod v Manx GP s náskokem 35,394 sekundy před Chrisem Cookem, který zajel 117,606mph a získal své první pódium v MGP. Za třetím Samem Johnsonem (116,895mph) skončil na čtvrté pozici Francouz Julien Cregniot (116,763 km/h), pátý byl Michael Gahanem (115,429 km/h) a šestý nováček Johnny Stewart (115,852 km/h).

PE Lightweight Manx Grand Prix

V Glen Helen vedl Michael Dunlop (MD Racing Honda) před Ianem Lougherem o 0,932 sekundy, třetí Lee Johnston byl o pět sekund zpět. Na sjezdu do Ballaugh si Dunlop přidal téměř tři sekundy ke svému náskoku, Lougher byl nyní téměř jedenáct sekund před Johnstonem, který o něco později klesl zpět na čtvrté místo, protože se před něj posunul Stuarth Hall (Whippet Racing-Yamaha). V Ramsey Hairpin se Dunlopův náskok zvýšil na 6,3 sekundy, a zatímco Lougher na druhém místě vypadal pohodlně a jeho ztráta na třetího činila 13,7 sekundy, boj o poslední místo na stupních vítězů pokračoval mezi Hallem a Johnstonem, které dělilo jen 1,2 sekundy.

V Bungalow byl ale náskok prvního Michaela Dunlopa poloviční, a to znamenalo nějaké problémy. Druhý Lougher ztrácel pouhých 3,2 sekundy a před Cronk ny Monou už Velšan vedl. Ian Lougher projel pod šachovnicovou vlajkou poté, co zajel kolo rychlostí 114,100mph. Jezdec Yamahy vyhrál náskokem 22,2 sekundy před Lee Johnstonem (112,011mph), třetí skončil Stuarth Hall (111,782mph). Čtvrtý byl Rhys Hardisty (110,429mph), pátý Michael Evans (109,631mph), a šestý Stefano Bonetti (109,206mph). Michael Dunlop závod dokončil až jako patnáctý v pořadí.

Náš tip

Výsledek závodu - pe-lightweight-manx-grand-prix-race.pdf

RST Classic Superbike Manx Grand Prix

Posledním závodem letošního ročníku MGP 2024 byl RST Classic Superbike Manx Grand Prix. Vzhledem k zhoršeným povětrnostním podmínkám trval jen jediné kolo, protože ho pořadatelé předčasně ukončili. Vítězem závodu se stal Mike Browne (Key Racing Ducati), který porazil dvojici jezdců stáje Greenall Racing Kawasaki Roba Hodsona a Dereka Sheilse.

Mike Browne (123,919mph) zvítězil s náskokem 13,973 sekundy a jeho vítězství bylo vůbec první pro Ducati 916 na horské trati. Bylo to také první vítězství značky Ducati od roku 1995, kdy Rob Holden vyhrál závod TT v kategorii jednotlivců.

Čtvrtý skončil Craig Neve (120,187mph), pátý byl Dominic Herbertson (120,039mph) a šestý Ian Hutchinson (118,916mph). Český závodník Michal Dokoupil (Cookson Travel-Suzuki) nastavil rychlost 116.998mph a ve finále získal výborné dvanácté místo, které je spojeno s bronzovou replikou.

Náš tip

Výsledek závodu - rst-classic-superbike-manx-grand-prix-race.pdf

Smutné okamžiky letošního ročníku Manx GP

Hned v úvodní kvalifikaci měl v Kate's Cottage nehodu třiačtyřicetiletý Louis O'Regan, který na následky zranění zemřel. Irský závodník žil v anglickém Didcotu, a byl zkušeným účastníkem Manx Grand Prix. V roce 2013 měl premiéru v závodě Newcomers A Race, kde byl dvanáctý. V klání Junior race 2019 zajel své nejrychlejší kolo průměrnou rychlostí 114,7mph.

Čest jeho památce.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist