FIM EWC 2025 – Sezonu zahajuje 24 Heures Motos v Le Mans

Letošní závod 24 Heures Motos je již osmačtyřicátým ročníkem vytrvalostního klání. Čtyřiadvacetihodinovka se jede na okruhu Bugatti ve francouzském Le Mans, a je to jeden z nejznámějších podniků vytrvalostních závodů. Pořadatel závodu je Automobile Club de l'Ouest, promotoérem vytrvalostního šampionátu společnost Warner Bros. Discovery Sports.

FIM Endurance World Championship (EWC)

Společnost Warner Bros. Discovery (WBD) Sports, která je od roku 2015 promotérem vytrvalostního mistrovství světa FIM, ve spolupráci s Mezinárodní motocyklovou federací (FIM) stanovila jasnou cestu od základu na vrchol královské třídy EWC. Jedná se o postupový systém, který jezdcům a jejich týmům poskytuje alternativní platformy, na nichž mohou soutěžit bez ohledu na úroveň svých zkušeností a finančních prostředků.

Odstupňování jednotlivých úrovní EWC, jenž nasazuje sériové motocykly o objemu 1000ccm (homologované FIM), začíná zcela novou třídou FIM Endurance World Trophy (Production), pokračuje třídou Superstock pro více upravené stroje a vrcholí třídou Formula EWC, nejrychlejší a technicky nejvyspělejší úrovní.

Kromě nové FIM Endurance World Trophy slouží jako potenciální výchozí bod pro jezdce a týmy, kteří v budoucnu uvažují o postupu do EWC, také nový seriál Yamaha R7 Endurance Series pro rok 2025, který je doplňkovým závodem dvou evropských kol EWC.

Každý tým Formule EWC se skládá ze tří jezdců, čtvrtý jezdec je nominován jako náhradník. Týmy Superstock a Production mohou přihlásit tři jezdce a jednoho náhradníka do osmihodinových závodů a čtyři jezdce do 24hodinových soutěží. Všichni jezdci se musí kvalifikovat.

Na startu je zastoupeno sedm výrobců motocyklů (Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha) a tři výrobci pneumatik (Bridgestone, Dunlop a Pirelli). V hlavní kategorii Formula EWC je výběr pneumatik na každém z týmů, nicméně týmy kategorií Superstock a Production používají pneumatiky od oficiálního dodavatele Dunlop.

FIM EWC – rozdělení do jednotlivých tříd

Závodní pole pro 24H Motos je rozděleno do tří tříd - Formula EWC (FIM Endurance World Championship), Superstock (FIM Endurance World Cup), Experimental a Production (FIM Endurance World Trophy).

Formule EWC / bílé startovní číslo na černém pozadí

• světlomet s bílým světelným paprskem
• minimální hmotnost: 175 kg
• do 1000ccm pro tříválce a čtyřválce
• do 1200ccm pro dvouválce

Jedná se o hlavní, královskou kategorii MS vytrvalostních závodů silničních motocyklů. Vidlice, tlumiče, kyvné rameno, brzdy, chladič a výfuk mohou být vyměněny, pokud celkový vzhled odpovídá homologovanému stroji. Určitá volnost je udělena pro zvýšení výkonnostní úrovně motoru. Tyto stroje jsou vybaveny systémem rychlé výměny kol. Týmy mají vybrané stroje ze seznamu schválených modelů v rámci mistrovství světa Superbike.

SUPERSTOCK / bílé startovní číslo na červeném pozadí

• světlomet se žlutým světelným paprskem
• minimální hmotnost: 168 kg
• do 1000ccm pro tříválce a čtyřválce
• do 1200ccm pro dvouválce
• výhradní dodavatel pneumatik je Dunlop

Tyto motocykly jsou velmi podobné sériovému modelu. Úpravy jsou omezené, zejména pokud jde o mapování elektronických jednotek vstřikování paliva. Motor musí zůstat v původní konfiguraci. Povoleno je zesílení spojky a výměna vzduchového filtru, tlumiče výfuku, vnitřních částí vidlic, jednotky zadního odpružení, řetězového kola protiběžného hřídele a řetězového kola zadního kola, stejně jako montáž tlumiče řízení a zařízení pro rychlé doplňování paliva. Musí být použity originální upevňovací prvky kola. Proto je při výměně kol při zastávkách v boxech zapotřebí dobrá strategie a koordinace.

Ve Formuli EWC i třídě Superstock je palivová nádrž zvětšena na 24 litrů a je přidáno zařízení pro rychlé plnění.

EXPERIMENTÁLNÍ / bílé startovní číslo na zeleném pozadí

• světlomet se žlutým světelným paprskem
• minimální hmotnost: 165 kg
• 600 až 1000ccm u čtyřválcových modelů
• 750 až 1200ccm pro tříválcové modely

V této kategorii může být motor, hlavní rám nebo odpružení zcela odlišné od původního provedení. Experimentální stroje se objevují v celkové klasifikaci závodu, ale nezapočítávají se do bodů mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Mohou se zúčastnit závodu, pokud výběrová komise považuje stroj za inovativní a technicky zajímavý. Do této třídy můžou být přihlášeny i elektrické stroje.

FIM Endurance World Trophy (Production) / bílé startovní číslo na modrém pozadí

V základní kategorii kategorie produkčních motocyklů 1000ccm, bude technika hodně podobné té, co mají fanoušci v garážích. Budou povoleny pouze základní úpravy, aby se omezily provozní náklady a zajistila se dostupnost nové třídy jak z finančního, tak výkonnostního hlediska. S ohledem na tyto cíle lze používat pouze standardní palivovou nádrž, která se vyměňuje během zastávek v boxech pomocí rychlospojek, nikoliv doplňováním paliva do motocyklu, jak v případě ostatních tříd. Z bezpečnostních důvodů bude regulována minimální doba zastávky v boxech.

Kategorie sériových motorek bude označena startovním číslem s modrým pozadím, světlomety budou svítit žlutě a minimální hmotnost bude 170 kilogramů.

Přední týmy FIM EWC a Češi ve vytrvalostním šampionátu

Titul v třídě Formule EWC obhajuje tým Yoshimura SERT Motul, který jede ve složení Gregg Black, Etienne Masson a Dan Linfoot. V privátních testech byli začátkem dubna v Le Mans čtvrtí, tento týden zajeli privátní test na první pozici. Bohužel kvůli zranění, která při tréninku letos utrpěl Dan Linfoot, Brit závod v Le Mans nepojede. „Dan Linfoot se bohužel nebude moci zúčastnit závodu 24 Heures Motos po boku svých kolegů z týmu Yoshimura SERT Motul,“ píše v tiskové zprávě tým. „Dnes jel s týmem v soukromém tréninku a vzhledem k rozsahu zranění, která utrpěl před pouhými třemi týdny, se zotavil dobře. Dan i tým však cítili, že nebude dostatečně silný, aby mohl dokončit nadcházející závod EWC v Le Mans. Bude tým podporovat jako čtvrtý rezervní jezdec v zelené skupině." Linfoota nahradí Japonec Cocoro Atsumi.

Na titul zcela jistě míří loni druhý tým v pořadí Yamalube YART Yamaha EWC Official. Tento rakouský tým je továrnou Yamahy a závodí v něm zkušený Karel Hanika, jenž patří mezi jezdeckou špičku vytrvalostního šampionátu. Jeho týmovými kolegy jsou Marvin Fritz a nyní nová posila za odchozího Canepu, Jason O’Halloran.

Favority jsou také týmy jako F.C.C. TSR Honda France, ERC Endurance, Team LRP Poland a Team Moto Ain. Dále je to Maxxess by BMRT3D Pirelli Motul nebo Team Bolliger Switzerland. KM99 je nyní ELF Marc VDS Racing Team/KM99. Kawasaki Webike Trickstar a jeden z favoritů na titul BMW Motorrad World Endurance Team. Na seznamu nechybí ani slovenský tým Maco Racing.

V kategorii Supersport je tým s českou jezdeckou sestavou BGS Czech Team by Maco a Uniserv Moto82 s Karlem Peškem. V této kategorii jsou týmy jako AG Racing Team, HERT by Moto-Jungle Racing, Infini Team Flam Racing and T2C Racing. Mezi favority určitě patří National Motos Honda FMA, Team 33 Louit April Moto nebo Team Pompiers Igol CMS Motostore.



Rekord (kvalifikace) – Yamalube YART Yamaha EWC Official T., Niccolo Canepa, 1’34,708 (2024)
Rekord (závod) – Yamalube YART Yamaha EWC Official T., Niccolo Canepa, 1’35,791 (2024)
 

Vítězné týmy v posledních šesti letech:

2024: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Etienne Masson, Dan Linfoot) 857 kol
2023: F.C.C. TSR Honda France (Josh Hook, Mike De Meglio, Alan Techer) 827 kol
2022: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Xavier Siméon, Sylvain Guintoli) 840 kol
2021: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Xavier Siméon, Sylvain Guintoli) 855 kol
2020: F.C.C. TSR Honda France (Josh Hook, Freddy Foray, Mike De Meglio) 816 kol
2019: Team SRC Kawasaki France (Jérémy Guarnoni, David Checa, Erwan Nigon) 839 kol

Závod FIM EWC: 24 HEURES MOTOS

Kde: Bugatti Circuit
Kdy: 17. až 20.dubna 2025
Délka trati: 4185 metrů
Délka závodu: 24 hodin
Aktuální startovní listina: bude doplněna jakmile bude k dispozici
 

Časový harmonogram 24 Heures Motos 2025

Čtvrtek, 17.dubna 2025 (SEČ)

10.00 -12.00 – volný trénink

16.00 -16.20 – 1. kvalifikace (jezdec-modrá)
16.30 -16.50 – 1. kvalifikace (jezdec-žlutá)
17.00 -17.20 – 1. kvalifikace (jezdec-červená)
17.30 -17.50 – 1. kvalifikace (jezdec-zelená)

20.30-22.00 – noční trénink

Pátek, 18.dubna 2025 (SEČ)

10.20 -10.40 – 2. kvalifikace (jezdec-modrá)
10.50 -11.10 – 2. kvalifikace (jezdec-žlutá)
11.20 -11.40 – 2. kvalifikace (jezdec-červená)
11.50 -12.10 – 2. kvalifikace (jezdec-zelená)

Sobota, 19.dubna 2025 (SEČ)

10.30 -11.15 – Warm-up

15.00Start závodu 48.ročníku 24 Heures Motos ... TV přenos Eurosport 2 (živě)

Neděle, 20.dubna 2025 (SEČ)

15.00 Cíl závodu 48.ročníku 24 Heures Motos
 

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist