FIM EWC – 24 Heures Motos v Le Mans ovládla YART-Yamaha
Text: Andrea Štipčáková | Zdroj: www.fimewc.com | Foto: YART-Yamaha | Zveřejněno: 20.4.2025 | Zobrazeno: 4 865x
Vítězství v prvním závodě světového seriálu FIM Endurance World Championship si vybojoval tým YART–Yamaha s Karlem Hanikou, Marvinem Fritzem a Jasonem O'Halloranem. Ve hře o vítězství byli také Roman Ramos, Mike Di Meglio a Grégory Leblanc s Kawasaki Webike Trickstar, avšak v poslední čtyřhodinovce dvakrát havarovali a o první místo kvůli tomu přišli. Spokojit se musí se druhou příčkou. Třetí pozici obsadil tým ERC Endurance #6, čtvrtou BMW Motorrad World Endurance. Mezi Superstocky byl nejrychlejší National Motos Honda FMA.
Startovní grid čítal třiapadesát týmů, z nichž stál na první pozici tým YART-Yamaha, za který se jako první chopil řídítek Marvin Fritz. Na druhé pozici stál Gregg Black za Yoshimura Sert Motul, třetí místo na roštu patřilo Tati Team AVA6 Racing. Na čtvrtou příčku se zařadil BMW Motorrad World Endurance Team, pátý byl ERC Endurance a šestý F.C.C. TSR Honda France. Na sedmém místě byl na gridu tým Kawasaki Webike Trickstar, na osmém Elf Marc VDS Racing Team.
Letošní čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans startovali jezdci na mokré trati, což hned v úvodu způsobilo několik pádů. Zatímco do vedení se dostala Suzuki Gregga Blacka závodícího za Yoshimura Sert Motul, na zemi v šikaně Dunlop skončil Alex Roledo Romera z Kawasaki týmu Bolliger Sqitzerland #8 i držitel pole position – YART–Yamaha, za který začínal Marvin Fritz. V šestém kole závodu však havaroval i Gregg Black, a tak se do vedení dostal BMW Motorrad World Endurance Team se Sylvainem Guintolim za řídítky. Následovaly ho Hondy F.C.C. TSR Honda France a Wojcik Racing Team EWC 77, kteří si před koncem první hodiny několikrát vyměnili pozice.
Postupem času začala trať osychat. Prvním jezdcem, který vyjel na slickách, byl Steven Odendaal (BMW Motorrad World Endurance Team), který na vedoucí F.C.C. TSR Honda France ztrácel čtyři kola. Než začalo opět pršet, zajel jihoafrický jezdec nejrychlejší kolo závodu, zmíněná Honda se pak ocitla na zemi, což nahrálo do karet YART-Yamaze, která se poprvé ujala vedení.
YART-Yamaha vedla i po čtyřech hodinách závodu, kdy měla odjetých 123 kol. Po jednom kole na něj ztrácel druhý tým Kawasaki Webike Trickstar a třetí F.C.C. TSR Honda France. Na čtvrté pozici se pohyboval BMW Motorrad World Endurance Team, na čtvrtém byl Wojcik Racing Team EWC 77. Oba týmy ztrácely po třech kolech. Na šestém místě jezdil 3ART Best of Bike, na sedmém Team LRP Poland a na osmém Dafy-Rac 41 – Honda.
Po osmi hodinách se rozdávaly první body v závodu pro týmy na pozicích od prvního po desáté místo. Deset bodů získal za vedení Kawasaki Webike Trickstar, devět druhá YART–Yamaha a osm bral třetí BMW Motorrad World Endurance Team. V pořadí čtvrtý tým ERC Endurance #6 obdržel sedm bodů, pátý F.C.C. TSR Honda France bodů šest.
V polovině první čtyřiadvacetihodinovky sezóny byl na čele tým Kawasaki Webike Trickstar, který vedl před druhou YART-Yamahou už o dvě kola. Jeho jezdci si zatím užívali celkem bezproblémového klání, pokud tedy nepočítáme krátký výlet do kačírku a potíže s palivovým čerpadlem na začátku závodu. Zpět do hry se vrátila F.C.C. TSR Honda France, která díky jízdám Alana Techera a Corentina Perolariho opět vystoupala na pódium. Na čtvrtém místě se pohyboval BMW Motorrad World Endurance Team, nejlepší pětku uzavíral ERC Endurance Team #6 BMW. Dělilo je od sebe pouhé kolo. Na šestou příčku se vyšplhal tým National Motos Honda FMA, který dominoval ve třídě Superstock. Odstoupit kvůli problémům s motorem byla nucená Honda TRT27 AZ moto.
O půl páté ráno vyjelo na trať safety car, a to kvůli oleji. Začalo čištění dráhy, po devatenácti minutách byl závod restartovaný. Opětovně se safety car na trať podívalo v 6:16 poté, co Yamaze Pitlane Endurance #86 odešel motor.
Po páté hodině začalo v Le Mans opět více pršet, což zapříčinilo pády asi deseti jezdců, mezi nimi F.C.C. TSR Hondy France jezdící na třetí pozici a čtvrtého týmu BMW Motorrad World Endurance.
Po šestnácti hodinách závodu, kdy se rozdávaly další body, vedl s 508 koly na kontě tým Kawasaki Webike Trickstar. Následovaný byl YART-Yamahou s Karlem Hanikou, Marvinem Fritzem a Jasonem O'Halloranem, kteří ztráceli tři kola. Na třetím místě se držel BMW Motorrad World Endurance Team, na čtvrtou pozici se posunul BMW ERC Endurance #6 a na pátou Maxxess by BMRT 3D.
Také čtyři hodiny před cílem vedl tým Kawasaki Webike Trickstar, stále si držel náskok tří kol před druhou YART-Yamaha. Na třetí místo se posunul tým ERC Endurance #6 se ztrátou dvanácti kol, o tři kola pomalejší byl BMW Motorrad World Endurance Team. Pátá pozice patřila Maxxess By BMRT 3D, šestá National Motos Honda FMA. Na sedmém místě se pohyboval tým Yoshimura Sert Motul, F.C.C. TSR Honda France byla osmá.
Tým Kawasaki Webike Trickstar si procházel závodem bez větších problémů, to však pouze do závěrečné fáze závodu. Tři hodiny před koncem čtyřiadvacetihodinovky spadl Mike Di Meglio, hodinu před cílem pak havaroval také Roman Ramos.
Tyto dvě nehody využil tým YART-Yamaha s Karlem Hanikou, Marvinem Fritzem a Jasona O'Halloranem, který převzal vedení a cílem projel na první pozici se 782 koly na kontě. Kawasaki Webike Trickstar s Romanem Ramosem, Mikem Di Megliem a Grégory Leblancem se musí spokojit se druhou příčkou, třetí místo si vybojoval tým ERC Endurance #6, čtvrté pak BMW Motorrad World Endurance Team. Pátý skončil tým Maxxess By BMRT 3D, šestý Yoshimura Sert Motul. Sedmou příčku obsadili zástupci National Motos Honda FMA, kteří zároveň ovládli Superstocky.
YART-Yamaha odjíždí z Le Mans se čtyřiceti body, o sedm méně má Kawasaki Webike Trickstar a o dvanáct ERC Endurance #6. Čtvrtý je se čtyřiadvaceti body tým BMW Motorrad World Endurance, pátý Maxxess By BMRT 3D má bodů jednadvacet.