E: bTW 530 je tim spis pitomost a defacto protimluv.. co do sily na pretrzeni je sirka zcela irelevantni, sirka setri akorat rozetu (zejmena pokud jezdis alu).. takze kdyz uz z principu (protoze v realu to bude nezmeritelny) bezztratovej tak aspon lehkej...
Naposledy editováno 17.09.2020 20:42:37
Má to i menší odpor, u R6 v roce 99 se tvrdilo ze cca dva koně v plným kvaltu. Ale nikdy jsem to neměřil na brzdě ve srovnání s O kroužky, na co.
Půl sezóny to odjede, pak šel dolů aby nekurvil drahý rozety. Byl trochu vytahanej.
Ale na civilní? Kdo by se s tím jebal v dnešní době.
Ono to pak chce tu klasickou údržbu, co jsme museli dělat ve své době.
Vymýt v petroleji, nechat vysušit, nejlip na topeni nebo na slunci, nebo v troubě kdo měl v garáži.
Pak do tý trouby na pekáč fouknout dvě kila vazelíny a nechat rozpustit, vložit řetěz a počkat az vyběhnou bublinky.
Pak nechat zchladnout, tim se nasaje ta vazelina tam, odkud se vyfoukly teplem ty bublinky, do rolen.
No, pak vyndat, setřít přebytečnou vazelínu, optimálně hadrou namočenou v oleji.
A je chvíli klid, tohle tak 6 týdnů na krosové motorce vydrželo, i když se trenovalo 2x týdně a byl humus. Ale neměli jsme wapku, mylo se to kýblem a štětkou na hajzl.
A řetěz se před mytím fest namazal olejem a pak se to po mytí kartáčem sundalo a znova lehce mázlo. Na to jsme doma meli rozmichanou vazelínu s olejem, taková polotekutá věc, to bylo ....
To bych se na to dneska vys....
Naposledy editováno 17.09.2020 21:57:29
1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
Původně tam u zavřených verzí byly převody 14/38 zubů a na nich "O" kroužkové řetězy. Takže na 6-tku nepoužitelné, 5-tka jen po rovině a sám.
Naposledy editováno 18.09.2020 07:45:14
1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
mito7: a nezda se ti, ze jsi se 2t 125 trosku exot? tazatel ma nejspis GSXR1000 a tam jsou naroky na retez uplne nekde jinde. to co funguje v rychlostech do 150kmh v rychlostech daleko nad 200 fungovat nemusi.
ja kdysi jezdil netesnenej retez na 400ccm, zadrel se a pretrhl. Na motardech to jezdime, ale to je podobnej pripad jak ta 125ccm - 60konmi, max 1hod bez udrzby, max 120kmh … vymena po par motohodinach, predepsanejch je tusim 20-30hod...
Naposledy editováno 18.09.2020 09:11:26
Závěr: na cross si to dovedu představit, ne běžné ježdění moc ne.
Naposledy editováno 18.09.2020 09:18:58
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
Jak dlouho vydrží ta alu rozeta ve velkých rychlostech? Také jsem o ní přemýšlel, ale bylo mně řečeno, že se nehodí do velkých rychlostí.
Naposledy editováno 18.09.2020 09:42:14
Alu rozety obecně vydrzi min, ale nevim proc by jim mely vadit vysoke rychlosti. Me tele vic nez 250 nejede a s tim ta rozeta problemy nema
A srovnani mito vs varadero, spis casteji mazes retez / servisujes ... predpokladam, ze na tech mitech nejezdite nekam na balkan
1 reakcí na tento příspěvek životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
mito7 píše: Mě by nenapadlo na žádné motorce jet na balkán, natož na varaderu 125. Ta alu rozeta mě láká, jaký je rozdíl váhy? Co tě vedlo k tomu použít na tvé motorce alu rozetu?
Ciste jen u rozety uz si to nepamatuju, ale budou to stovky gramu. Ja daval komplet retezovku, renthal rozeta, rentahl superlight pastorek a retez 520 misto originalniho 530... rozdil je vic jak 1,5kg
myto7> Varadero se nezdá . Balkán není žádný problém, je to pohodlný cesťák, který jede kilo kopec-nekopec (skoro ...).
Naposledy editováno 18.09.2020 10:28:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) životnost řetězu bez o či x kroužků na gsxr 1000 k1
assassin píše: Ciste jen u rozety uz si to nepamatuju, ale budou to stovky gramu. Ja daval komplet retezovku, renthal rozeta, rentahl superlight pastorek a retez 520 misto originalniho 530... rozdil je vic jak 1,5kg
Na 1000 používáš stejný řetěz jako my na 125 ccm a ještě k tomu Al rozetu a vydrží to? Mně to výrobce Al rozety rozmluvil, že by to nevydrželo.
mito7 píše: assassin> Tak vidíš, že se řeší řetěz i na 125 ccm - dokonce na 4T Varaderu! A nevydrží ani 5000 km, tam musí být to namáhání extrémní. To já řetěz tak často neměním - asi takový tah nemám a ani rychlosti, které to Varadero 125 dosahuje.
Jak dlouho vydrží ta alu rozeta ve velkých rychlostech? Také jsem o ní přemýšlel, ale bylo mně řečeno, že se nehodí do velkých rychlostí.
No, to si tedy nemyslím. MX to dávala na okruhu , nevím o ničem, prostě se ty rozety nijak neprojevovaly. Řetězy se měnily, ale proto že se vytahovaly, jinak rozety jen při změnách převodů. Tenkrát to byly tuším Regina... Ale dneska máme Supersprox, jezdí se na ADV , mám ji i na malý 690 Enduro ( pro 520 řetěz), něco má v těle a vypadá furt ok, myslím že průběh standardní cca.
Snad jedině bordel nalepenej v přebytečným lepkavým mazivu by tomu mohl dělat zle, ale to hádám z logiky věci, kdy ten dural se snáz obrousí nalepeným prachem než železo...
mito7 píše: Na 1000 používáš stejný řetěz jako my na 125 ccm a ještě k tomu Al rozetu a vydrží to? Mně to výrobce Al rozety rozmluvil, že by to nevydrželo.
Jo, 520 se jezdi na okruhovejch 600-1000 bezne, ale samo ne uplne obyc řetězy, koukni se u did na radu erv7. A rozety jezdím od renthalu a drzi.
mito7 píše: Na všech 3 mých 2t 125ccm motorkách mám netěsněné řetězy 520. Nižší ztráty a jezdíme jen po silnicích. Údržba, když si vzpomenu, tak stříknu sprejem, jednou za rok vyčistím a dobrý. Na 125 ccm bych těsněný řetěz nedával. Ty co tam byly jsem sundal a rozdal. Samozřejmě jsem všude dal nové rozety a kolečka, vesměs lehčí převod 14/43 zubů, jen dcera jezdí 14/42 zubů, protože jezdí sama (50 kg) tak to není potřeba.
Původně tam u zavřených verzí byly převody 14/38 zubů a na nich "O" kroužkové řetězy. Takže na 6-tku nepoužitelné, 5-tka jen po rovině a sám.
Důvodem, že to na šestku nejelo, byl snad ten těžký převod, ne?
Pokud by to mělo být řetězem, tak jenom v případě, že by se porovnával starý, opotřebený a zatuhlý a proti němu nový, namazaný a neopotřebený. A k tomu ještě ojetá a nová řetězová kola.
Internet je v tomto směru plný mýtů, dohadů a předsudků, jedno nebo druhé se vynáší do nebe nebo naopak démonizuje, ale seriozní měření ztrát v motořetězu jsem nenašel žádné. Jedině pro bicykly, tam se hraje na watty, ale jediné, co jsem si z toho vzal je, že se dá tribologicky optimalizovat tření pro dané zatížení a rychlost otáčení, v tomto případě pomocí suchých vosků s teflonem. Hodně se tím zabývají na stránkách ceramicspeed.com, např nový vs. starý , pdf test
Na internetu se potuluje obrázek, kde ve vyšších otáčkách je rozdíl 1-2 HP ve prospěch netěsněného řetězu. Bohužel to nic neříká o rychlosti samotného řetězu, snad jen, že je to údaj z dynamometru nějaké 450 krosky, nebo čtyřkolky TRX450R s maximálkou kolem 120km/h. Zdroj
Na stejném webu je stránka o testování mazadel na čtyřkolce TRX450R.
Renthal o-ring s méně než 30h, namazáno offroadovým "lepidlem" Bel-Ray Super Clean a ježděno 3h před samotným testem. Pak vyčištěno a aplikováno nové mazivo Maxima Crystal Clear, asi takto:
Výsledek je 44,8HP vs 42,2HP ve prospěch dobře namazaného o-kroužkového řetězu, přičemž ve vyšších rychlostech je ten rozdíl přes 3HP.
Na jiném více opotřebeném řetězu už je efekt dobrého mazání menší - TRX450R, factory chain (520 o-ring, převod 14/39z) se 100h, +1,7HP po aplikaci Maxima Crystal Clear.
Další test na stránkách Scottoiler, pdf. Suzuki GSX-R 1100 s řetězem 530 se nechala zrychlovat na dynamometru z počáteční rychlost 40mph po dobu 6,28 a 6,24 sekundy.
V tomto testu mělo olejování vliv jen na netěsněný řetěz. Ze 120HP sežraly podle tohoto měření x-kroužky asi tak 2HP ve 200km/h, jenže to taky mohlo jít na vrub jiného způsobu mazání mezi čepem a pouzdrem.
Třetí měření se týká závodní Aprilie RS250, zdroj , kde těsněný řetěz dával o 3HP vyšší výkon. Jednalo se o závodní RK GB520TRU, který má hodně nízké tření v těsnicích kroužkách.
Naposledy editováno 19.09.2020 19:23:20
Takže jsem z toho spočítal výkonovou ztrátu v o-kroužkách. Ta závisí jenom na rychlosti, zatímco ztráty třením mezi rolnou a pouzdrem a mezi čepem a pouzdrem jsou závislé na přenášené síle, která může být výrazně zvětšená u opotřebeného řetězu nabíhajícího na opotřebené zuby.
Uvažoval jsem převod 14 / 40 zubů. Při pootočení rozety o 1 zub se na rozetě jeden nabíhající článek pootočí o 1/40 otáčky, stejně tak jeden článek na výběhu z rozety, a na pastorku to bude 2x 1/14 otáčky.
Moment potřebný pro otočení článkem je M = 6N x 16mm = 0,096 Nm, zaokrouhleno na 0,1Nm
Energie potřebná k pootočení pro otáčivý pohyb je E = M x úhel . Úhel jedné otáčky je 2pí, pro úplnost. Pak E = 2x 0,1 x (2pí/14 + 2pí/40) = 0,12 J na pootočení řetězu o 1 článek zároveň na rozetě a pastorku.
Zadní kolo má obvod asi 2 metry, na 1m ujeté vzdálenosti se uvažovaná rozeta pootočí o 20 zubů a o-kroužky sežerou energii 2,4 J.
Ztráta výkonu bude závislá na rychlosti (fyzika, 1J = 1 Ws), takže třeba pro rychlost 100km/h, t.j. 28m/s, bude ten ztracený výkon 2,4J x 28m/s = 67 W.
Motorka potřebuje pro dosažení 100km/h asi 7kW, takže těch 67W ve 100km/h je nic, a pro ohřátý a rozhýbaný řetěz je možné uvažovat klidně i polovinu z toho.
Edit - desetinná čárka, měl jsem na papíře 24J místo 2,4J.
Naposledy editováno 19.09.2020 19:16:44
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Ochotný domácí kutil či mechanik v ... [1, 2] Suzuki GSX 1400, Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX-R 750, ... | Tomas463 | 40 | 11.7.2018 v 21:09 Julip |
palivový kohout suzuki Suzuki GSX 1100 E | bonifacdruhy | 2 | 15.3.2016 v 21:36 bonifacdruhy |
Vadný regulátor napětí? Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX 1100 EF, Suzuki GSX 1100 E | Petaheaven | 5 | 14.8.2015 v 21:03 Petaheaven |