pohrávám si s myšlenkou pořídit si nějaké zařízení na čištění hliníku .
Na netu jsou fotky nádherně vyleštěných AL dílů motorů - bloky , víka.. a tak jsem si řekl , že pokud by to nestálo nesmysl , chtěl bych se to naučit pro svojí potřebu

Houbičkou a glaspapírem se mi to dělat nechce , mam pískovací box , ale ten zase ubírá materiál a není to pěkné .
Tryskat to vodním pískem je o investici cca 100 tis kc +
Elektrochemickou cestu moc neznám
Tak jsem koukal , že třeba ultrazvuková čistička s objemem cca 30 litru vody začíná někde na 15 tis kc , otázka je , jestli odvede tu práci , co očekávám

Máte někdo nějaké takové zařízení ? nebo jste to někdo už řešil ?
Díky za každou radu

Michal

Naposledy editováno 03.10.2020 00:30:41


E:past92> laboratorne se pouziva, takze sehnat by sel, ale v tech kvalitach (p.a. a lepsi) nebude levnej,.. viz napr sigma-aldrich..
Naposledy editováno 03.10.2020 00:43:38
1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku
1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku
Čistilo to naprosto dokonale, vypadalo to pak jako nové. Ale, musel se dávat pozor na to, co v tom máčím, na druh slitiny...
Jednou jsem si v rámci privátního kšeftu do tý kyseliny namočil hliníkový ventilátor z Porsche SC a průser... Vyvalil se hnědý dým a reakce byla hodně bouřlivá. Ventilátor taky nedopadl dobře

Nicméně, oba tyto sajrajty se dají koupit a na něčem malým vyzkoušet. Kyselina by mohla stačit citronová, jde jen o vybělení po louhu, kdy to zčerná. Horší je kam to pak zlikvidovat.
1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
milor píše: Když máš ten box, zkus balotinu malým tlakem do 2 barů. Ale ten box musí být čistý od písku, já ho používám jen na tu balotinu.
Vyčistím box a zkusím balotinu , co to je za zázrak

Mě jde také o to , jaký mají postup ty firmy , co tak perfektně vyčistí ty bloky . Asi se s každým dílem nepiplaji kartáčkem na zuby ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
Z čeho se dá vytahat železo , to bych eloxoval, je to dnes dostupný. Pokud se udělá čistý, není to ani vidět.
Kafoholik píše: No, v letecké motorárně jsme používali při GO na písty louh a kyselinu myslím dusičnou.
LOUH NÉÉ !! na hliník nikdy, jedině na dobře odmaštěnej díl na sundání eloxu resp. moření před novým eloxem !!

duska, chlorovodice v nizkych koncentracich v klidu, ale testnout... ruzny slitiny maji ruzny legovaci prvky
Říkal, že základ je odstranění nečistot a odmastění, poté mechanické vyčistění a následně chemické leštění.
Právě to poslední je nejdůležitější a on osobně na správném složení, teplotě a době použití chemické lázně strávil mnoho času a mnoho pokusí, než se dobral kvalitního výsledku. A pochopitelně jako i jiní ten správnej postup a složení nikomu neřekne. Ať se s tím prý každý popere časově a finančně sám.
Jednou jsem v složitém bloku poslaném zpět po vyčistění, nalezl a vyšťoural z takové švírky malé kovové kuličky o průměru tak 0,1 mm , takže dle mě takto čistí mechanicky před chemickým čistěním.
Jo a pak je ještě nutné mít dobrého svářeče, který dokáže kvalitně dovařit a zavařit různě uražené kusy, atd.
Naposledy editováno 05.10.2020 06:39:52
1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
cmiral píše: Motory na veterány očistím a přeleštím brusným rounem, když jsou moc poničené nechám to oprášit pískem a zase rouno, po 6 letech je motor furt stejný. Chemické je sice nádhera, stojí to ranec a je to třeba zase nějak konzervovat. Nový trend renovačních dílen v leštění dílů ala psí gule je hnus .
Jo, přesně to mi vadí, že každý mechanický čištění nechá stopy co tam nepatří. Buď je to rozleštěné, nebo tak, je na první pohled jasný zásah. Ta chemie se mi líbila v tom, že tam ty stopy nebyly.
Ještě ta balotina celkem v pohodě.
A tady v Český Třebový je kovárna mosazi a tam mají ty vibrační vany s něčím, říkaj tomu rejže. Podle toho co je to za díly, mají různý velikosti těch zrn a tak. To je taky dobrý, protože to nenechává ty typická stopy po čištění.
Po pár letech ten hliník sice stejně zašel (zoxidoval), ale vypadá teď ještě líp (dobověji) než po té generálce....
Původní stav....
Těsně po čištění....

Pár měsíců po čištění...
Bohužel i tak to nebylo bez práce a stálo to spoustu hodin. Ale i díky tomu, že se na něm opravovali poničené věci.
Naposledy editováno 05.10.2020 09:47:26
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
Takové dotazy bývají jen laciné PR na chemiky





Nejlepší čištění je vlastní pot a sádlo

Naposledy editováno 05.10.2020 12:12:16
cmiral píše: Moje motory mají zpravidla rýhy a rány co se zpravidla nedovařují a když, tak musíš povrch zcelit oprášením, nebo rounem, chemické čištění to jen vytáhne.
Takové dotazy bývají jen laciné PR na chemiky i na různých forech
Nejlepší čištění je vlastní pot a sádlo
Záleží co, no. Třeba litinovej odlitek po opískování vypadá přirozeně, pokud se nepískují opracované plochy. Nebo odlitky z pískových forem.
Ale třeba ten pincek po opískování vypadá blbě, to se hned pozná.
Samozřejme, jde o to jestli to má být citlivě restaurovaný veterán, nebo je to jedno. U těch veteránů je někdy lepší to moc nepřehánět, rozpustit bordel, rejžákem to očistit a paráda. Nějaký ty vady k tomu patří.
Tady máš dekarbon... ale Gréta tě nebude mít ráda

( jen pro zajímavost - dělalo se s tím dřív, funguje to dobře, ale dnes už to asi bude mimo zákon )


Naposledy editováno 05.10.2020 18:56:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
Kafoholik píše: bisop> balotina dobrá, ale chce to vymyslet pak nejakou povrchovku. Jinak se to blbě čistí později.
Z čeho se dá vytahat železo , to bych eloxoval, je to dnes dostupný. Pokud se udělá čistý, není to ani vidět.
Povrchová úprava jako vosk nebo lak ?
bisop píše: Povrchová úprava jako vosk nebo lak ?
No, to právě záleží na co. Pokud by to mělo jezdit a nejedná se o vyloženě restaurování, tak na hliník třeba bezbarvý elox. Sice to je neoriginální, ale není to nijak nápadné, chrání před oxidací a neomezuje účinek chlazení. A dobře se to čistí, nedělají se fleky...
Jinak, s hliníkem je potíž. Oxiduje, černá, vsechno možné. Pokud bych já chtěl nechat motor bez povrchovky jak má být, tak bych ho ošetřil ACF 50, což je taková celkem účinná konzervace. Pokud se správně aplikuje, tak docela pěkně ten hliník uchová a nemění moc barvy, dobře se to myje jen tlakem vody... Každou zimu to dávám na motorku při rozebirce a jsem s tím spokojenej.
Bezbarvé lakování hliníku je problém, jednak je to vrstva a pokud se nepoužije speciální reaktivní lak na hlinik, většinou to opadá. A navíc ten lak většinou má mírně nazelenalý nádech. V podstatě to vylučuje originální vzhled ještě víc než ten elox.
1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku
Já spolupracuju s timhle týpkem a sem spokojen.
Odlitek mi přijde, že vypadá "věrohodně originálu" což se o chemickym čištění říct nedá...
Ale nikomu nic nenutim, at si každej jede podle svýho....



1 reakcí na tento příspěvek Čištění hliníku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Čištění hliníku
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Opakovaná veteránská testace, jaká ... ČZ 150 | -Míla- | 18 | 7.4.2025 v 08:50 sardel |
ČZ 150 C rv 1950 uchycení sedla ČZ 150 | spacil-petr | 4 | 1.2.2025 v 10:14 FiffiQ |
ČZ 150 C zapalování ČZ 150 | spacil-petr | 10 | 17.1.2025 v 15:12 spacil-petr |
Rok výroby ČZ 150 C podle čísla mot... ČZ 150 | -Míla- | 19 | 21.11.2024 v 10:32 nemako |
Veteránské papíry - STK vs testace ČZ 150 | FiffiQ | 15 | 4.11.2024 v 18:40 Sema |