Rozpůlil jsem motor na fechtlu, chci vyměnit jen ložiska lamely a simeringy,
samozřejmě na půlení mám půlič z pásoviny, né šrubovák a kladivo.
Je to poprvé co ten motor půlím, proto otázka co se někomu bude zdát blbá.
No k věci, motor mám vejpul, všechno venku, jen dva kartery s ložisky a klikovkou.
Ale klikovku mi nejde vyndat, postupoval jsem podle videí od Pavla Ragnara a článku z jawa50.cz.
Tam píše, že mám motor dát na špalky a pod něj hadru ať se klikovka nepoškodí a pak přes dřevo klepnout kladivem do klikovky ze strany kde bylo zapalování, dělal jsem to tak 5x a klikovka tam furt drží.
Nemáte někdo nějaké typy co s tím a jak na to? jiné rady ke "GO" motoru fechtla taky uvítám
Naposledy editováno 05.11.2020 16:11:33
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
E: blbost, vyráží se se zašroubovaným šroubem (kratší naž pro vačku) a bez vačky, takže se spíš vylisuje tvar šroubu do dřívka. tvrdý dřevo bych ale použil i tak.
Naposledy editováno 05.11.2020 15:14:22
3 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
na vkládání je to podobné - karter se nahřívá a ložiska ideálně ochladit (např. do mrazáku) a pak tam krásně vlezou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
Honza-TA950 píše: Ta rada je jednoduchá - karter se pro tento případ nahřívá - díky teplotní roztažnosti materiálu pak jdou věci z karteru líp ven než je jen vymlátit hrubou silou...
A ložisko ti zůstane na čepu, abys ho pak sundal jak?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
damic píše: Honza-TA950> takže to mám proste hodit do trouby jako kdyvych hctel vyndat ložiska od klikovky?
Našroubuj na pravou stranu ten tvůj plocháčový půlič, aby plocháč tlačil na čep, a za studena do toho klepni. Ale chtělo by to, ať sem hodíš fotku, abychom si rozuměli.
a když ložisko zůstalo na klice tak už šlo normálně stahovákem, hlavně žádné páčení za kliku apod. prostě jen za ten čep
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
Bývaly na to stahováky, ale stačí kus železa na závitové tyčky zašroubované do děr pro víka. přitahováním tlačit na kliku zvenku a sem tam to lehounce poklepat. Samozřejmě na konci čepů je dobře mít matky, nebo aspoň vložit něco měkčího, hliník, mosaz... dřevo je blbý protože se štípe.
Daleko nejlepší ke vyhodit gufera a trubkou se opřít až o vnitřní kroužek ložiska a ložiska pak z kliky stáhnout až bude venku. Protože na obou koncích klikových čepů jsou háklivý věci a obvykle se hodně blbě opravují. A taky ti nepoleze oboje naráz, takže to stáhneš na kratším zdvihu.
Ohřát v troubě je taky cesta. Ložiska z kliky pak jdou dolů stahovákem obvykle snadno. I pro sesazení je lepší to ohřát a vložit kliku s ložisky na místě.
Dělal jsem to takhle:
ohřát jednu půlku, osadit kliku s ložisky a ostatní věci, až nadoraz kde má být. Pak si dát ohřát druhou a tu co už je osazená a studená mezitím osadit těsněním a případně nanést těsnící hmotu. No, a na to pak už jen připlesknout tu zbývající ohřátou půlku, lehce poklepnout a dotáhnout aspoň pár šroubků co drží půlky u sebe.
Je lepší jako druhou půlku použít tu, ze které strany tam pak patří víc šroubků, abych to nemusel teplý otáčet. Pokud tomu nebrání něco, jako třeba řazení, to jak u čeho.
Klika by měla mít házivost v čepech tak max tři stovky, a to okamžitě rozhodíš, pokud po ní bacíš kladivem z boku
Edit: kukám že už rady dorazily přede mnou. Tak ještě k ložiskům, nasazuju nový na kliku taky teplý, kliku nechám přes noc v mrazáku, ložiska na plotýnce, ale bacha , nepřehánět. Nad 180 stupňů už může mít vliv na vlastnosti materiálu. Obvykle je nasadím rukou a pro jistotu jen lehce doklepnu trubkou na vnitřní kroužek, stačí fakt trochu.
Naposledy editováno 05.11.2020 16:44:28
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
Čekám, že bude následovat téma Klikovka se špatně točí, ale to už tu bylo:
https://www.motorkar...p;pgr=1#goto10045466
Naposledy editováno 05.11.2020 16:51:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
snad to pujde
E: tak 100° na 20 minut je asi málo, dnes už s tím otravovat nebudu, jsem rád, že se nad mojim trápením babička sliitovala a nechala mě to dát do trouby, ale zítra asi zkusím 25minut 120°
Naposledy editováno 05.11.2020 17:35:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
Ale jestli uz máš jen jednu půlku, tak položit na špalky a nasadit na čep trubku o průměru aby se opřela o vnější nebo vnitřní kroužek a pořádně do ní praštit. Pod kliku je dobře dat třeba krabici s hadrama, kdyby vypadla tak ať sebou neflakne o zem.
Jako trubku jsem používal silnostěnné, nebo starý kroužky z ložisek a pak náležitě velký starý dlouhý ořech... Podle situace co je zrovna za možnost.
Samozřejmě nejlíp si vytočit něco , ale to každej nemá možnost.
Teploty: pro lisování s přesahem u rozebiranych spojů se obvykle spočítají takové míry, aby se přesah vynuloval pri rozdílu teplot cca 200 stupňů. Pak už je to nula až vůle a ložisko tam spadne.
Ty ale ohřeješ oba díly, takže bys musel jít na daleko vyšší teploty, s tím že hliník ma dvojnasobnou tepelnou roztažnost jak ocel. To bys už ale působil změny v materiálech.
Řešení je tu kliku ochladit než do toho klepnes.
Dal bych troubu na víc, 120 je málo, a po vyndání čep kliky ochladil hadrem namočeným ve vodě, jen čep.
Druhá věc, hliník rychle chladne, musí to být fotr, jinak máš opačný efekt. Klika udržuje teplo dýl než karter.
Možná že bych za daných podmínek nechal troubu být a s mokrym hadrem na čepu bych valil horkovzdušnou pistolí na domek okolo ložiska. Rovnou v dílně, protože než to doneseš, tak je dávno pozdě.
ale jestli se stav s koronu zlepší tak by byla možnost přinést to kámošovi co horkovzdušku má.
jinak zítra zkusím vyklepávat trubkou, a teplota 120° mě napadla protože při té teplotě vypadávají ložiska to jsem viděl na videu.
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
Ale horkovzdušná pistole z Lidlu stačí a stojí kolik, tři sta?
Tam celkově ten vercajk je překvapivě slusnej, když vezmu ty ceny. Na to domácí žvýkání většinou klidně postačí.
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
karavanista píše: Pionyra neznám... Nebylo by řešení sroubovakem rozkuchat klec, nahnat kuličky ke straně a rozdělat?
A pak se srat z krouzkama?? To fakt nechceš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyndání klikovky z karteru
damic píše: Kohlstein> no to bohužel čekám taky ale kdoví třeba to nějakým zázrakem půjde a když ne tak mám doma 2 náhradní motory
Já to čtu jako: " Z nudy dojebu motor, možná dva, vždyť mám tři."
damic píše: Kafoholik> no tak nějak jsem to teď udělal, karter i s klikou jsem dal do trouby na 100° teď musím počkat,
snad to pujde
E: tak 100° na 20 minut je asi málo, dnes už s tím otravovat nebudu, jsem rád, že se nad mojim trápením babička sliitovala a nechala mě to dát do trouby, ale zítra asi zkusím 25minut 120°
já sem teďka v létě simsoní kartery nahříval normálně jen horkovzduškou a šlo to jak po másle... správně nahřátý to je, když na to flusneš tak po tom začnou pobíhat takový kuličky toho flusance :D
E: aby jseme se pochopily, nemám v úmyslu ten motor zničit, chci na něm udělat GO, ale je to tak na naučení, nikdy jsem to nedělal a tento motor i s tím mustangem by skončil vyhozený kdybych si ho nevzal, a zřejmě už zažil horší majitele :D tak se na tom chcu naučit co a jak, porozumět tomu motoru, a bylo by pěkné kdyby se mi nakonec podařilo to i opravit, jinak to s tím, že mám doma další motory bylo myšleno spíš tak, že kdybych něco posral tak mám záložní, a nemusím kupovat polské díly o těch jsem nikdy neslyšel nic dobrého :D
Naposledy editováno 06.11.2020 09:37:56
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
mrkni i na bazary dá se pořídit spousta věcí z druhé ruky co pořád slušně funguje případně věci v akci jak výše zmíněný Parkside z Lidlu
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
co se aku týče - sice se dají kopupit z druhé ruky, ale pak jsou ty aku většinou v háji a je třeba nový aku což taky něco stojí - ale pokud jde o peníze tak se to dá repasovat jinak se vyplatí když je v akci celá nová sada
mám obyč aku z lidlu (tu manší 123V řadu) a je to nezmar už je celá ohmataná, našroboval tisíce šroubů (podlah a střecha) a furt jede
Honza-TA950 píše: horkovzduška se dá koupit za ty tři stovky, sada vrtáků je horší - tma mám s těmi levnými sadami špatnou zkušenost ty vrtáky nic nevydrží
co se aku týče - sice se dají kopupit z druhé ruky, ale pak jsou ty aku většinou v háji a je třeba nový aku což taky něco stojí - ale pokud jde o peníze tak se to dá repasovat jinak se vyplatí když je v akci celá nová sada
mám obyč aku z lidlu (tu manší 123V řadu) a je to nezmar už je celá ohmataná, našroboval tisíce šroubů (podlah a střecha) a furt jede
no já jsem kdysi potřeboval akučku, tak jsem koupil za nějakých sedm stovek se dvěma baterkama v bauhausu jakousi Asist a drží dodneška už asi pět let a vůebc ji nešetřím :D Pak jsem ale za dobře koupil Makitu a je to poznat, že Makita je lepší (ve všech ohledech), ale cenově by normálně byla taky za desektrát tolik :D
ale rozumím tomu, že se dobře mluví o tom jak je lepší si připlatit - ale když je v kapse prázdno tak je to dost panská rada
Může to bejt zalepený bůh ví čím.
Pokud do toho klobeš lehkým kladívkem tak to nemá cenu.
Čím větší kladivo tím větší mistr.
Celý to nechat vychladnout a potom prudce ohřát karter kolem ložiska a pořádnou ránu.
1 reakcí na tento příspěvek vyndání klikovky z karteru
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Koupím tp jawa 23 Jawa 50/23 Mustang | Komoj | 17 | 2.9.2024 v 10:19 FJRPEPA |
Jawa 50 prokluzuje spojka Jawa 50/23 Mustang | simnem | 7 | 16.8.2024 v 12:15 simnem |
Jawa mustang je možné že z veľkého ... Jawa 50/23 Mustang | Duso12 | 4 | 14.8.2024 v 20:50 Duso12 |
Jawa mustang nemá tp ani štítok čo ... Jawa 50/23 Mustang | Duso12 | 16 | 12.8.2024 v 10:31 Johny_Servis |
Jawa 50/23 elektroinstalace problém Jawa 50/23 Mustang | Komoj | 15 | 4.8.2024 v 20:30 mira008 |