Téma: Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze
23.11.2022 v 12:37

Protože nastal čas vhodný spíše na hodnocení a plkání, rád bych se zde podělil o svou zkušenost s Husqvarna Vitpilen 401 (2021), kterou jsem si půjčil od manželky na poslední letošní vyjížďku (+ jsem ho v létě ozkoušel na Červonohorském sedle). Třeba to pomůže někomu, kdo se rozmýšlí nad svou první motorkou a nebo tomu, kdo chce do garáže druhou - cenově dostupnou - motorku na blbnutí kolem komína.
Předně pár technických údajů, kterými Husa převyšuje konkurenci, která je třeba i o 100 tis. Kč dražší:
320 mm přední brzd. kotouč, pancéřové hadičky, stavitelná brzdová i spojková páčka, antihoping. spojka, rychlořazení (pod plynem) nahoru i dolů, stavitelná (bez použití nářadí) přední vidlice, pneu Metzeler Sportec M5 Interact, suchá váha 150 kg.
Motorka je vhodná i pro úplného začátečníka. Není nijak prudká ani ucukaná a pod vedením zkušeného učitele si na letišti rychle osvojíte základní dovednosti a poznáte její charakter (samozřejmě i tak je vhodnější prodělat úplné začátky např. na fichtlu). Obrovskou devízou čtyřistajedničky je její nízká hmotnost, takže manipulaci v nízkých rychlostech nebo tlačení do garáže zvládne kdejaká holčina (pokud si za sedlo spolujezdce namontujete ještě madlo, které je součástí zákl. výbavy, půjde to ještě snadněji).
Naopak nevýhodou může být relativně vysoko položené sedlo, a tak osoby menší jak cca 170 cm budou mít problém dosáhnout na zem (i přesto, že Husa zaparkovaná na stojánku působí jako dětská hračka). Na druhou stranu díky nízké váze ale ani manipulace na špičkách v dopravní zácpě nemusí být horor. Kdyby to ale chtěl někdo galantně řešit, Husqvarna prodává set pružin (zadek + předek), díky kterému se sníží sedlo o 25 mm.
Já mám 189 cm, 90 kg (s vybavením ještě o cca 11 kg víc) a na motorku se složím parádně. Nutno zmínit, že Vitpilen (oproti Svartpilenu) má sportovní, až bych řekl ultimátní posaz. Je to skutečný cafeRACER jezdeckou pozicí připomínající závoďák Františka Šťastného. A zde právě nacházím snad jediný mínus tohoto motocyklu - úhel sklonu/rozevření řidítek nebyl navržen úplně ideálně, protože mě i manželku z něj bolí spodní část dlaní. Při přehazování motorky v zatáčkách si toho člověk skoro nevšimne, ale při cestování to už může být problém. Nicméně má choť s tím projela půl republiky a nijak zvlášť si nestěžovala. Zde doplním, že za nějakých 7 tis. Kč si můžete koupit orig. set pro přestavbu na Svartpilena. Sada obsahuje řidítka, představec, horní brýle, spodní brýle, ... . Zkrátka vše, co potřebujete na plnohodnotnou přestavbu.
Jezdecké pozici jinak nemám co vytknout. Člověk ovšem musí počítat s tím, že jde o motorku s úzkou konstitucí, takže pokud je zvyklý při vysednutí v zatáčce zavěsit se nohou za něco mohutného, zde se bude muset přizpůsobit. Jinak sedlo rozhodně není nepohodlné. Bez jakýchkoliv problémů se na něm dá vozit 300 km.
Motor začíná táhnout od nějakých 5 tis. otáček. Do té doby je to klidná stopětadvacítka. Husa s přehledem zvládá rychlost 130 km/hod. (zalehlý po rovině jsem s ní měl maximálku 160 km/hod.), takže předjíždět auta jedoucí stovkou není problém. K mému překvapení mi vůbec nevadila absence větrného štítku. V náklonech o rychlostech 130 km/hod. byla podvozkově už trochu nervózní, ale věřím, že by se to alespoň částečně dalo ještě srovnat přenastavením podvozku (nechtěl jsem se ale do toho Šerině na ten jeden den příliš vrtat). Nastavit se dá: vpředu útlum odskoku a útlum stlačení; vzadu útlum odskoku a předpětí pružiny.
V zatáčkách (které nejsou do kopce) můžete se čtyřistajedničkou prohnat nejednu šestku. Chce to ale už trochu cviku a správně využívat potenciál motoru - tedy otáčky v rozmezí 6,5 až 9,5 tis. Co vám udělá radost je brzdný bod, který budete mít posunutý o X metrů dál oproti vašim souputníkům. Do některých zatáček nebudete muset brzdit vůbec

Co se spotřeby týče, tak 3 l/100 km při klidné jízdě a zhruba dvojnásobek, když se jede kudla.
Jediné, kde se projevuje nízká cena motorky (kupovali jsme funglovku z Promota v 07/2022, model 2021 za 135 tis. Kč), je spojovací materiál. Je to bláto a navíc v místech, kde by tomu slušel šroub s půlkulatou hlavou pro inbus, je šroub s hlavou pro křížový šroubovák.
Vitpilena mohu po jízdní stránce doporučit pro začátečníka, pokročilého jezdce i zkušeného borce, který už nepotřebuje nikam růst a baví ho blbnutí v zatáčkách (nejen) za barákem.
Snad někomu tyto řádky k něčemu budou

DOPLNĚNÍ INFORMACÍ:
Továrnou osazené pneumatiky METZELER Sportec M5 Interact jsou sportovně-cestovní pryže, které vás na suchu rozhodně nezklamou a díky jejich směsi bych je řadil do sportovní části spektra. Na druhou stranu svým relativně výrazným dezénem evokují, že ani jízda na vodě s nimi nebude problém. Bohužel ale zkušenost s nimi na mokru nemám.
Zadní pneumatika na Huse vydržela 9.900 km (na plátno by ještě 500 až 1000 km dala), přední guma na tom v ten moment byla o něco lépe.
Přesto všechno ale další nazutá sada byla jiná. Důvodem byl vzorek, který mají M5 až k hranám gumy. Při jízdě na vodě je to sice výhoda, ale pro občasné okruhové použití a pro větší pocit jistoty jsme zvolili ryze sportovní a osvědčenou variantu v podobě BRIDGESTONE Battlax 016 PRO. Těmto pneumatikám se dá za sucha těžko něco vytknout. Často se o nich říká, že hrozně rychle mizí, což není daleko od pravdy, ale na takto lehkém motocyklu a za řídítky s pilotem , jakým je moje žena

Tímto oslím můstkem jsem se dostal k druhému bodu tohoto doplnění informací a tím je odladění řídící jednotky na brzdě.
V garáži jsem nejdříve nainstaloval 2 nové vzduchové filtry. Tím prvním byl SPRINT filtr, který se dává do air boxu namísto originálního papírového filtru. Technologie této firmy se mi moc líbí, protože oproti jiným sportovním filtrům se tyto nemusejí olejovat a stačí je pouze propláchnout vodou. Nicméně toto bylo asi naposledy, co jsem tuto značku koupil. Filtr je opravdu propracovaný - jedna z přírub je tvořena měkčí gumou/silikonem, aby filtr těsně přilehl k air boxu a nesál tak falešný vzduch. Žádný z konstruktérů si toto řešení ale asi nevyzkoušel v praxi na tomto modelu. Tato silikonová příruba je totiž (jak jsem až při montáži zjistil) na opačné straně filtru, než která dosedá do air boxu. No a tím ono změkčení ztrácí svůj smysl.
Jako druhý filtr byl naistalován DNA litr, který přišel místo víka air boxu. Je to už podruhé, co jsem tohoto výrobce zakoupil. Jejich zpracování se mi líbí, a tak ho asi budu preferovat dál.
A do třetice jsem namontoval AliExpress výfuk za patnáct stovek s laserem vygravírovaným logem Husqvarna. Zpracování je pěkné a zvuk je hezký dunivý a i bez db killeru (který byl součástí dodávky) neuřvaný. Hlukově nebude vycházet o moc hůř než originální výfuk. Hmotnostně jsou na tom srovnatelně.
S těmito komponenty jsem se vydal za Márou Matouškem do Unhoště, aby Husu odladil na brzdě. I když mi nešlo o vyždímání i toho nejposlednějšího koníka, ale o optimalizaci směsi a vytvoření alespoň trochu hezkých křivek průběhů výkonu a kropuťáku, tak dle Máry slov s tím bylo docela crcání. Každopádně se to, myslím, povedlo. Od té doby má moje Šárka zábavnější ježdění a já tak šťastnější manželství

Před sezónou 2025 má Husa najeto 17.257 km a všechny byly bez jediného škobrtnutí. Ani žádný šroubek se nevyklepal. Servis byl prováděn přesně dle předepsaných intervalů. Jen je ještě potřeba vyměnit řetězovou sadu. Sice by dalších 1 až 2 tisíce km asi dala, ale v sezóně se chci věnovat už jiným věcem.
Závěrem přikládám pár fotek pro ilustraci výše zmíněného:




Naposledy editováno 29.03.2025 21:16:42
1 reakcí na tento příspěvek Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze
Proč to dáváš sem a nedáš to do svých motorek, kde se to propojí s motokatalogem?
Takhle to akorát zapadne.
Takhle to akorát zapadne.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze
Ariete> Jednak to není má motorka a už mě přestalo bavit vyplňovat/základat profil pro každou novou motorku a druhak se v motokatalogu nemusí zobrazovat zrovna můj profil.
Navíc mám lepší zkušenost při dohledávání potřebných informací právě s fórem.
A další věcí je, že zde se může debata rozvíjet, mohou padat dotazy a odpovědi.
V neposlední řadě je výhodou to, že na fóru toto téma zůstane, i kdybych si zde zrušil profil.
Pojďme se tedy věnovat tématu
Navíc mám lepší zkušenost při dohledávání potřebných informací právě s fórem.
A další věcí je, že zde se může debata rozvíjet, mohou padat dotazy a odpovědi.
V neposlední řadě je výhodou to, že na fóru toto téma zůstane, i kdybych si zde zrušil profil.
Pojďme se tedy věnovat tématu

1 reakcí na tento příspěvek Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze
zdar, no možná je to dobrý stroj, ale takhle na první pohled se mi nelíbí. je to celý takový divný. sražený předek u světla,a chybí tomu zadek. můj subjektivní názor.
rg250> Ahoj, jasné, chápu... Mně se také nelíbila, když jsem ji prvně viděl v katalogu.
Ale naživo je to lepší a postupem času se mi líbí čím dál, tím víc. A když se dají zrcátka do koců řidítek, tak se to posune ještě o stupeň výš.
Ale naživo je to lepší a postupem času se mi líbí čím dál, tím víc. A když se dají zrcátka do koců řidítek, tak se to posune ještě o stupeň výš.
Ja si naopak myslím,že na vyblbnutie po okreskách bude s touto malou väčšia prča,ako so 701-tkou.
Dizajn som bral zo začiatku so zmiešanými pocitmi,ale teraz sa mi páči. Dokonca som o nej uvažoval ako o druhej motorke. Ale vyhrala zasa starina
.
Dizajn som bral zo začiatku so zmiešanými pocitmi,ale teraz sa mi páči. Dokonca som o nej uvažoval ako o druhej motorke. Ale vyhrala zasa starina

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|