rád bych věděl váš názor na kubaturu cestovní motorky. Chci vyměnit V-stromka 650 (2016) za nový silnější model. Na jaře si chci popůjčovat různé mašiny, co půjde. Na podzim jsem stihnul pouze HD PanAmerica 1250 a bylo to sado maso, pecka. Výběr motorky je o emocích, o peněžence, o názoru. Co by mne ale zajímalo, je kubatura. Jestli jít do těžké cestovní kubatury, kde mám v merku především nový Triumph Tiger GT nebo Rally 1200, Hondu Africa 1100 Twin, případně toho Harleye PanAmerica 1250, pokud by přidali quickshifter, nebo KTM 1290 Super Adventure, pokud by ubrali plastů. Nebo jít do kubatury 850-900 ccm, kde se nabízí spousta krásných mašin? Nádherná je třeba Moto Guzzi V85 TT, která má 850 ccm, ale nechápu, jaktože má výkon "jen" 56kW, když můj V-Strom 650 má 50 kW. Krásná je BMW 850 GS 70kW (velkou BMW nechci, je moc tlustá) nebo menší Honda Transalp, KTM 890 Adventure atd. atd.
Otázka zní takto. Pokud cestuji sám a vím, že manželka na to nevleze, nestačí na trajdání po Evropě ty menší kubatury? Zvláště mě zajímají názory vás, co máte ty menší 850-900 kubatury, jestli byste šli do větší (pomiňme peníze), a vás, co máte ty větší 1100-1290 kubatury, jestli byste napříště volili menší, řekněme praktičtější moto. Dejme tomu, že fakt neřešíme prachy a nepotřebujeme si honit ego s tou největší mašinou. Není výkon těch menších dostatečný, praktičtější, jsou přece lehčí, obratnější. Je tam nějaký problém? A jaký je důvod jít do té větší? Na té PanAmerice, když jsem to osolil, jsem myslel, že uletím. Přijde mi toho výkonu až moc. Určitě si to všechno vyzkouším, ale nyní už pátrám po zkušenostech vás, než se do toho zkoušení pustím.
Ještě poznámka: nemám ambice jezdit po kamenech v lese s těžkou, drahou mašinou. Ani by mne to drkotání nebavilo. Spíše vymetám zapadlé kouty světa, kde je maximálně nějaká šotolinka. Kdybych chtěl lítat po lese (a jak někdy vidím borce ne videích, jak se trápí s těžkýma bavorákama kdesi v potoku a na kamenité horské cestě), tak na to si určitě koupím jinou, lehčí enduro mašinu. Takže hlavně normální komunikace od NordKappu po Gibraltar.
Díky moc za názor i za tipy na další stroje, případně jakékoliv info k těm, co jsem uvedl.
1 reakcí na tento příspěvek Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Pokud mas strach z nedostatku vykonu, KTM 890, BMW 850, Tiger 900, obecne cokoliv v teto kategorii ma sily dost a dost, zejmena pokud jedes sam. Preci jen to vse okolo 100 koni. Nemam problem predjet cokoliv, co potrebuji, stacim na silnici mnoha silnicnim motorkam. V zatackach mam 21 predni kolo, coz je znat, ale vubec mi to nevadi, nebot v terenu se mi hodi a proto to prekousnu.
Vyhoda GS byla obrovske sedlo a giganticky predni stit, rozhodne vetsi pohodli. Nevyhoda byla nizsi vykon, zrychleni, obratnost, ovladani, atd. Ale 1150 GS mela cca 80 koni, moderni nadlitrovy cendura tenhle problem nemaji.
Proto myslim, ze hlavni vyhodou pro tebe bude vetsi pohodli na vetsich motorkach, ten rozdil vykonu samozrejme existuje, otazkou je, jestli pro tebe bude tak dulezity, kdyz i endura okolo 800-900 ccm maji sily hromadu a diky kroutaku nizko maji silu v nizkych otackach.
Pokud mas strach z prilis velke sily u 1290Adv, neboj, ten motor je krasne plynuly a naprosto bez problemu v nizsich rychlostech.
Z toho co pises si myslim, ze pohodli pro tebe bude dulezity faktor a tim padem jsou velka cendura vhodnejsi. A vzhledem k tomu, ze o terenu moc nepises, myslim, ze velka cendura s 19 prednim kolem budou to, co ti bude nakonec delat nejvetsi radost, pokud nemas zajem o cestaky jako zminovany Tracer, velky Versys apod.
Jako vzdycky plati, ze je treba zkouset.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Jak už tady chlapi psali, je to také o rozložení toho výkonu a na cesty se hodí asi dobrý krouťák v nižším a středním pásmu, kde se člověk většinu času motá, a celkově dobrý výkon v celém rozsahu... O tom GS se všude píše, jak je to vychytaný, jaký to má super plexi, pohodlí, že je to nejlepší mašina ze všech v cendurech atd. Já to ale nechci čistě z pocitu. Je to moc mačo a strašně se mi nelíbí, jak je ta motorka široká. Navíc objektivně budu s těmi níže uvedenými o 100.000 níže.
Co bych se tě rád zeptal, jestli bys popsal, jak je to s tím 21" kolem ve předu. To, že je to v terénu lepší, o tom žádná, to je v každým testu řečeno, ale strašně by mne zajímalo, jestli prostě na silnici není to menší 19" přední kolo prostě lepší, pocitově, objektivně, a o kolik. Protože jestli by mělo být na silnici lepší než velký kolo, šel bych určitě do nižšího. Tiger 1250 se dělá v obou verzích 19 i 21 (ale zadní 18:), Afrika se dělá tuším jen ve 21 verzi předního kola, PanAmerica také jen 19. A tohle jsou moji favorité pro výběr v té vyšší kubatuře. Samozřejmě si to chci ještě vyzkoušet. Já to přední velký kolo asi moc nepotřebuji. S těžkou mašinou za půl míče opravdu nechci jezdit někde po kořenech v lese nebo po skalách, a popravdě mne to ani nebaví. Baví mne cruisovat po pobřeží po jakžtakž slušný cestě, baví mne asfaltky v horách, ale i okresky v zapadlých koutech Evropy. Terén a drkotání fakt ne. Díky za názor.
Edien píše: Co bych se tě rád zeptal, jestli bys popsal, jak je to s tím 21" kolem ve předu.
Ono sa to v tom teréne podľa mňa trochu preceňuje, ak budeš jazdiť len po poľňačkách, tak Ti musí stačiť aj 17-ka, len aby sa na nej dalo jazdiť postojačky. Na druhej strane u tej 21-ky sa tie zotrvačné sily prejavujú až tak nad 100 km/h vo výjazde zo zákruty (pretože pri nájazde brzdíš, pri výjazde pridávaš, tým sa Ti zmení geometria), keď je treba za riadidlá ťahať už slušnou silou. Plus to silnejšie reaguje, ak narazíš na nejakú prekážku na ceste, ale väčšina takých strojov má tlmič. Ďaľším faktorom, ale to sa týka pomaly všetkých vyšších mašín je to, že pri preklápaní zo strany na stranu to ide citeľne hore a dole.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Zaprvé popsat 900 ccm motorku na "jízdy okolo komína" je trochu drsný, asi stav doby? Můj zatím nejdelší jednodenní trip na 890 Adv byl 450km za den, žádná dálnice, vše okresky. Výkonu jsem měl mnohem víc, než jsem potřeboval. Ale zjistil jsem, že se snažím krčit pod windshieldem, protože je prostě moc nízkej. A z toho mě začaly bolet záda po cca 350km. Výsledkem tohoto pokusu bylo, že nemám problém s výkonem, sedačkou, řidítky, ovládáním, řazením atd. ale s malým štítkem (resp. blbě tvarovaným, řeší se to u 890 Adv řady na fórech, KTM v novém modelovém roce provedlo změny, snad je to teď lepší). BMW bylo v tomhle lepší, protože prostě mělo windshield obrovskej.
Tvůj problém s BMW chápu, sám jsem přemýšlel o BMW, ale prostě na mě nedělalo dobrý dojem koupit si GS. Navíc bych si ho teď nekupoval už jen proto, že má přijít nové velké GS a počkal bych si na něj. Přemýšlel jsem i o HD PanAm, ale jednak se mi moc líbilo svezení na 890 Adv a jednak jsem si řekl, že nebudu kupovat novou nevyzkoušenou věc v její první edici (nejsem nedobrovolný betatester). Navíc servis byl daleko a navíc jsem usoudil, že tak velkou motorku nevyužiju, a taky potom fakt, že 890 ADV je mnohem víc rošťácká a zábavnější.
Pokud jde o přední kolo a jeho velikost - musím říct, že na silnici nemám problém s drátovanou 21kou, nemyslím, že bych byl nějak zásadně méně obratný, pomalejší v překlápění atd., protože 890 Adv se řídí prostě suprově. Tam, kde rozdíl mezi 19 a 21 kolem poznáš spíš, je terén, kde větší kolo prostě je lepší. Pokud tě ale terén netrápí, resp. nemáš terénní ambice, 19 kolo v alu snese polní nebo lesní cestu v klidu a prostě není důvod pořizovat motorku s drátěnou 21kou, protože, byť to možná ani nepoznáš, je 19 kolo prostě menší, lehčí, obratnější. Navíc variace motorek s drátěnými koly bývají dražší a proč platit navíc, ne?
Proto jsem psal, že bych to, podle toho, co píšeš, viděl na něco pohodlného a silničně zaměřeného. Typicky 1290 Super Adv (19 kolo, bez výpletu), MultiCultistrada (19, bez výpletu), Tiger v GT variaci (19 kolo bez výpletu), PanAm (19 kolo bez výpletu), velký V-Strom (to samé) apod. a možná i něco ještě cestovnějšího, jako Versys, BMW 1250 RT apod. pokud je terén úplně mimo?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Koukám, že ta tvoje KTM 890 Adv R má prakticky stejný výkonový poměry jako Honda Africa 1100 Twin. To bude asi solidní poježdění. Kdybych byl fanda do úplných dálav - Maroko, Irán a takovýhle destinace, asi bych šel do těchto dvou. Ten výkon bohatě a v terénu to obě mašiny umí. Na ty poznávačky po Evropě mě to spíše táhne k těm větším, silnějším. Pokud bych jezdil po srazech, hradech, zámcích a do kempů, asi by stačila i silniční mašina (Versys apod.), ale když člověk rád na divoko táboří, tak sjet si někde dolů k moři nebo zajet na krátko do lesů, pak vítězí cenduro Ale jak už jsem psal, drkotat se celý den offroad mne nebaví a neplánuji to.
K tomu drátěnýmu kolu - ono se možná i hůře umývá. Ale velikostně asi bude stačit 19" na předek, v tom už mám jasno.
U Tigera 1200 GT ještě řeším, zda tu větší nádrž 30l nebo stačí 20l. Navíc má ta větší verze Tiger Explorer detekci slepých úhlů zezadu a ještě jakousi ptákovinu, což nepotřebuji. Nárůst ceny ja pak dalších tuším 40 kKč. U HD PanAmerica jsem zase nyní procházel diskuze někde ve státech a dost borců řešilo různý závady typu uvolněný šrouby apod. Tady místní prodejce prodává jen tu S verzi, ty levný "ne eS" verze se prý neberou. KTM 1290 Super Adventure S má z těch velkých silných motorek asi nejlepší cenovku. Ta je fakt lákavá, tak o 50 níže, než srovnatelný Tiger nebo PanAmerica. Z těch výkonově trochu níže položených pak ta Afrika (tu bych vzal určitě v automatu) a to tvoje KTM 890 Adv, taky vypadá moc dobře... Podle testů asi nepůjdu do velkýho Stroma, taky ne do drahé Multistrady. Problém je, že než si to člověk rozmyslí a vyzkouší, budou současný akční zimní nabídky pryč a pak to bude za plný kule. U PanAmeriky už vím, že model 2023 bude tak o 2000€ dražší, než současně nabízené modely 2022, při tom nic moc novýho nemá. No strašný, strašný je to rozhodování
P.S: budu nabízet brzy svůj Suzuki V-Strom 650 v plný palbě, ročník 2016, 52 tis. km najeto, nebourané, jako nový, s 3 GIVI kufry, domazáváním řetězu, vyhřívané hefty, tankvak 5l, kovový kryt motoru, Givi doplňky, Airflow plexi atd. atd...Mám tam nyní po metzelerkách, které nic moc nebyly, výborné zánovní gumy Pirelli Scorpion Trail II, ty jsou bomba. Kdyby měl někdo už nyní zájem, vymění se olej a může jet třeba do Portugalska - perfektní stav.
Je to ta modrá
Abych řekl pravdu, pouhá výměna pneu udělá se schopnostmi/zaměřením motorky víc, než třeba velikost předního kola. Takže bych se moc netrápil ničím jiným, než že na ní budeš mnít ten správnej pocit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Edien píše: U Tigera 1200 GT ještě řeším, zda tu větší nádrž 30l nebo stačí 20l. Navíc má ta větší verze Tiger Explorer detekci slepých úhlů zezadu a ještě jakousi ptákovinu, což nepotřebuji.
Myslím, že jediné, čo sa nedá dokúpiť do pro verzie Pro, je ten zadný radar (uňho pozor, že to predraží zrkadlá, ak ich náhodou rozbiješ) a nádrž. A po tom, čo som týždeň jazdil na boxeri GS s 30l nádržou, by som už nechcel. Zbytočne široké, v teréne až nepríjemne a fakt sa mi nechce veriť, že by sa nedala nájsť na 300 km či koľko to prejde na tú 20l žiadna benzínka.2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Zrovna jsem jen tak pro zajímavost procházel nabídky ojetých velkých cendur r. 2017-2020. A je docela legrace, že třeba KTM Superadventure 1290 nebo Triumph Tiger 1200 se pohybují kolem 300-390 tKč a BMW GS 450-550 tKč Tvl, ještě, že naštěstí po BMW vůbec netoužím. A dát za ojetou motku tolik co za novou srovnatelnou - nevím nevím. Tam bude něco divně. Neplatí se u géesa za značku???
(reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
marna píše: To sme ešte nespomenuli rozdiel v spotrebe: V-Strom 650 jazdí za 4,5 l/100 km, možno do 5. Litrové objemy budú začínať tak od 6 l.
Triumph 1200 - pozrite si pozorne video redakcie o zosumarizovaní sezóny 2022, krátko tam o ňom hovoria, video je dlhé ale bude to pre vás možno cenné info. Nadšenie nad ním nejak nepanuje.
Ak ste taký pokojnejší jazdec, KTM nebude aj tak pre vás stroj.
Myslí si, že by ste si mali ísť požičať na prevezenie veľký VStrom ak je taká možnosť
1290sas (model 21) jezdí do 5,5 a neloudám se (stejný styl na 990adv nebo 990sm-t byl kolem 6,5-7)...spíše je to o řetězovce, gumách, pojištění, apod., tam jsi na dvojnásobku oproti japonské motorce střední kategorie (malý strom, apod.).
jak píšu výše, 1290 je zbytečně silná a těžká...ale pořídil bych si ji znovu (i když si nechávám i 990adv na cokoli s příchutí cestování i trochu mimo asfalt)
1 reakcí na tento příspěvek Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
1 reakcí na tento příspěvek Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Edien píše: Jeden kolega mi tam psal, že jde do řídítek Tigera trochu vibrací při otáčkách kolem 6000.
To som bol ja a nepísal som "trochu vibrácií", ale že to vibruje dosť (v +/- 6000 a vyšších otáčkach). Asi najviac z motoriek, čo som skúšal a to mám 790 Adventure. Paradoxne dvojválce ako SAS alebo Pan Am vibrujú menej.V každom prípade to nebol hlavný dôvod, prečo by som si Tigra nekúpil - je mi príliš malý. Na druhej strane mám extrémne dlhé nohy, takže drvivej väčšine ľudí asi bude vyhovovať.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Edien píše: Metric> To jsi musel mít nějaký špatný kousek mašiny.
Dva kúsky (GT Pro a Explorer Pro). A niečo som, ak sa dobre pamätám, čítal aj v recenziách, ale na detaily si už nespomínam. Napríklad preložená recenzia z Motorradu v časopise Motocykl spomína, že motor je "hrubiánsky". Plus majiteľ jedného zo spomínaných kúskov (šéf firmy, ktorá ich prenajíma) sa mi okrem iného práve na to sťažoval.Samozrejme to môže byť individuálne, niekomu to vadiť nemusí. Ten istý pán spomínal aj strašné cukanie pri prechode medzi zatvoreným a otvoreným plynom v nízkych otáčkach - pravda, cukalo to výrazne, ale mne to prišlo ako niečo, čo sa dá zniesť. (Mimochodom, to isté popisuje vo svojej recenzii Schaaf, redaktor rakúskeho kanála 1000 PS, ktorý v nej Tigra doslova zhodil.) Možno to bolo aj tým, že som druhú polovicu dňa jazdil na litrovom Versyse, ktorý bol zjavne vyrobený za účelom ustanoviť svetový rekord v cukaní, na druhej strane je fakt, že napríklad 1250 GS či MTS V4 v porovnaní s týmito dvoma necukali vôbec.
V konečnom dôsledku by som asi nechal každého potenciálneho kupca Tigra sa rozhodnúť, či je to niečo, čo mu vadí, tak ako v prípade toho cukania, ale pri testovacej jazde by som sa na to určite zameral. Nájsť si nejakú rýchlu cestu a podržať tie otáčky nad 6 000 povedzme 5 minút. Ideálne ešte porovnať napríklad s 1250 GS alebo Multistradou V4, ktoré vibrujú menej než Pan Am či 1290 SA.
Naposledy editováno 05.11.2023 20:19:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Edien píše: U GS prý je na nic třeba quickshifter
No to máš pravdu, obzvlášť pre človeka, ktorý je zvyknutý na quickshifter od KTM (zatiaľ asi najlepší, čo som testoval) ako ja, je to dosť nepríjemné prekvapenie. Pan Am má vraj ešte horší (info z recenzie od Schaafa), ale mnou testovaný kus nemal QS vôbec. (Možno to naznačuje, že HD tuší, že sa im nepodaril.)No ale Pan Am je samé prekvapenie a pravdupovediac, zvykol som si na niektoré luxusné vlastnosti, ako že sa vo zvislej polohe dá zaklapnúť stojan. Alebo že keď máš zaradenú rýchlosť a vypnutý motor, môžeš sa vŕtať v menu. Alebo jednoducho nastaviteľné plexi ako má Tiger a MTS.
V každom prípade majú aj iné motorky to svoje, možno v menšej miere, ale určite sa o tom nebojím rozprávať - a to ani u motoriek, ktoré mám alebo som mal a som alebo som bol s nimi spokojný. Veď aj tu som napísal, že 790 Adventure vibruje (vo vyšších otáčkach), inde píšem, že sa nedá používať mimo cesty (kvôli ergonómii) - to je možno trochu nadsádzka, ale naozaj je mi to dosť nepríjemné i v porovnaní s napr. 850 GS, ktoré je ťažšie a horšie vyvážené. Napr. o Tigrovi 800, ktorého som mal predtým, som sa negatívne vyjadroval ohľadne stability pri pomalej jazde...
Z tých motoriek sa mi zatiaľ najviac páčila Multistrada, prišlo mi, že sa oplatí investovať trochu viac, ale je pravda, že zatiaľ som ju nezobral na môj testovací okruh, ktorý obsahuje aj "trochu" rozbité cesty, aby som videl, ako niečo také zvláda v 90-ke. Ale bohužiaľ ju miestny dealer nemá v testovacej flotile (na jar plánujú nakúpiť), a nové 1300 GS je pre veľký záujem možno požičať len na hodinu, takže si počkám do jari. Tebe prajem, aby si si užil Tigra a dúfam, že aj ja budem so svojím výberom tak spokojný ako Ty.
PS: Fakt si zcenzuroval slovo kráva?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Nicméně jel jsem třeba na zánovní XSR 900 a tam ten QS fungoval hezky už od novoty.
1 reakcí na tento příspěvek Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Problem s prvym startom [1, 2] Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | PavolBalog | 40 | Dnes v 07:06 assassin |
TransAlp 750 delší zkušenosti [1 ... 5, 6] Honda XL750 Transalp | Roman2bk | 172 | Včera v 11:45 Tri |
KTM 890 adventure/r Vadné vačky [1, 2] KTM 890 Adventure R, KTM 890 Adventure | konva158 | 43 | 6.1.2025 v 19:18 cervenacik18 |
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] Moto Guzzi V85 TT, KTM 890 Adventure, Honda XL750 Tr... | JAVR | 43 | 16.12.2024 v 11:01 JAVR |
Android Auto - padání komunikace Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | Rosta75 | 8 | 11.12.2024 v 19:38 VybiralTomas |