1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu
Otázka může být, co byly příčiny a co následek. Jestli třeba to dotlačení podložkou pod velkým ložiskem nebyl nějaký zoufalý pokus o záchranu v divočině, když už ta prasklina byla na pochodu a talířové kolo začalo házet.
2 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu
Vypadají stejně, mají stejně zubů, ale nejsem si jistej jak je to s tou geometrií, teď si neuvědomuju jestli mají vyraženej poměr na čele ke kardanu, nějaký numera tam jsou, ale nechci kecat...
32 zubů na talíři je víc než 31 a pokud mají věnce stejnej průměr- zuby a mezery musí bejt užší o 1/32 šířky zubu aby se tam vešly.
A u 1100GS je 33/11, tam je to ještě o to jiný, a starý RS a některá z 850tek mají dokonce 34/11...
Pokud by hrušky byly stejný u všech verzí, proč se tedy nedají koupit jako jedna samotná věc, ale jen a pouze jako soukolí i s talířem...?
Aby vyšla tloušťka zubů a mezer při stejným průměru věnce, musel bys dost znatelně měnit pozici hrušky stykovou podložkou pod ní- abys jí odsadil do pozice kde má stejnou tloušťku zubu v jiným místě styku (samozřejmě následně pak dost znatelně podložku pod kuželíkem kvůli vůli v zubech), a to rozpětí obvykle požitých podložek není moc veliký...
Ony ty zuby jsou nejen do zatáčky ale i kuželovitě z kopce, takže na přesný predstavy můj mozek nemá, uznavám tedy heslo:
Nejsem si jistej jestli platí že 11 je vždycky 11...
Ale možná se pletu, nikdy mě to nenapadlo zkoumat a půl soukolí jsem nikdy neschovával- právě z tohohle důvodu, obzvlášť když druhá půlka nejde koupit...
A navíc se to samo nerozbíjí, jednou jsem jen za ty roky viděl vydrolený zuby- a myslím že to byla otázka menši než nutné bokové vůle (nízká podložka pod kuželikem).
Ale fotky jsou to boží, to si zaslouží na výstavu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
850ky jsem měl na dílně všeho všudy dvě- kdo by kupoval stejný motorky s chcíplým objemem...?
Já pro sebe sháněl 34/11 a dalo mi to práci, pro to vím že existuje, pokud byl i 37/11, dobrý vědět, pro vývoj sajdy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu
teď mě čeká sehnat 32/10, ale buhužel z 80 pd, s delšim pastorkem...
Těch je taky jako šafránu a všechny jsou za prachy ...
prepáč musel som myslím to ako srandu samozrejme
Naposledy editováno 09.12.2023 22:10:10
32/10 paralever dvouventil- momentálně jsou k mání dva...
Jeden za 500Eur, druhej za 580...
Přihodíme materiál na renovaci a je to za +- 800Euro...
A jednoho co na ctyřventilu přehazoval různý koncáky při pokusech asitak co každý dva dny znám...
Meju mu hubu pred zrcadlem každý ráno už 52 let...
Destroyer píše: ŁŁ> máš pravdu ale ja fakt netuším ako k takej kurióznej závade mohlo dôjsť, je to len moja domnienka.
Zase tak kuriozni zavada to neni. Sam jsi psal, ze se v tom vrtal nejaky kutil - moje teorie je, ze to sestavil krive, nevymezil vule v prevodu, spatne to vyuhloval. Ta osa neni delana na namahani v ohybu (jeste k tomu cyklicke) a nedala to. Asi se to i hralo vic, ale rekl bych, ze vetsi problem byl ten ohybovy moment.Naposledy editováno 10.12.2023 09:55:15
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu
Tomassino píše:
Ale možná se pletu, nikdy mě to nenapadlo zkoumat a půl soukolí jsem nikdy neschovával- právě z tohohle důvodu, obzvlášť když druhá půlka nejde koupit...
Kuželové soukolí se vždy vyrábí v páru. Tedy, nejde to ekonomicky vyrobit vždy naprosto stejně. V továrně si je roztřídí podle naměřených parametrů a spárují věnce a hrušky pak aby k sobě pasovali. Proto je jikdy nekoupíš zvlášť.
I tak je musíš ještě vymezit ve skříni na správnou vůli, přesněji na barvu aby o sebe zuby zabírali středy - ne na kraji ani moc hluboko.
Třeba taková Honda (nebo Yamaha?) nevěří servisákům, že by to udělali správně a neprodá ti ani to soukolí. Jedině celou skříň s vymezeným převodem.
Geometrie zubu je jedna věc, montážní specifikace tolerancí druhá.
Věnce jsou nalisovaný na nábě, pastorky jsou jeden kus v celku, všechny typy se montujou do jednoho modelu skříně- tedy jde o mezní rozměry- z toho mi vyjde nutně jiná geometrie zubů pro různý převodový poměry, proto jsou věnce i pastorky označený převodovým poměrem.
Fazit:
Není 11z při i 2,8 jako 11z při i 3,4- věci se musí vejít do "stejně" obrobenýho obalu- zuby budou odlišný při stejným počtu...
Samotný sestavení bodu styku, pak zubový vůle a i finální vymezení axiální nulový vůle náby aby seděla v kuželíku a přitom moc nekurvila hlavni ložisko přehnaným axiálnim tlakem už je věcí montáže- a o tom je nejspíš celej tenhle příběh, u kterýho vzhledem k pivní podložce můžeme fabrický nebo jinak zodpovědný sestavení zcela klidně vyloučit...
Pokud by se jako kdysi ještě dělily kusy jednoho typu do rozměrových řad- tipoval bych že budou nějakým způsobem odlišený- což nejsou- tedy alespoň vyražením nějakýho třídícího symbolu (jako kdysi válce- např 2,81_A, nebo 3,09_C), což nejsou, je tam jen ten poměr...
Pravdou je že jsem nikdy nemontoval nový části (kdo by to u ojetejch motorek starejch skoro 30 let platil, když zásoba stavebně kompatibilních části je vzhledem k unifikaci a počtu prodaných kusů jedny stavebnice dost široká ještě dnes), takže nemohu zodpovědně soudit jestli to není v tom případě označený barvou- ale ta většinou bývá zase vcelku dost odolná (vydrží roky i na přitlačákách spojky)- a nikdy jsem žádnou neobjevil ani na pastorku ani na věnci...
Můj odhad je- výsledná kontrola finálně upravených kusů, šrotování toho co se nevejde do jedný tolerance danýho typu, a zbytek už je na montáži, na kterou se v době počátků používáni tohohle typu ozubení kladl důraz.
Ale jak pravím- skutečnost neznám, ruku do ohně za politiku výrobce do plamenů strkat nebudu, a je mi upřímně rečeno vcelku volná..
Každopádně je to krásnej příklad toho když vůle (myslim tim tu lidskou, ne mechanickou) nebo chuť jsou silnější než rozum nebo vědomosti...
Carpe diem, a kolama dolů volové...
Podkladá se vstupní ložisko pastorku tak aby to vyšlo...
Tuširka napoví.
Posouvání talíře k (od) pastorku podložkou pod kuželikem se řeší boční vůle ozubení, která pohřichu s bodem styku zubů nemá pranic společnýho.
Utemuje se to nakonec podloženim vika- aby nába seděla pevně v kuželiku a nemohla vandrovat v ose, a tim vzhledem ke geometrii kuželiku nedošlo k nesouososti, protože by to "sjelo " k jedný straně radiálně podle působení momentálních sil zatížení- což pokud se neměnily jednotlivý (a kompatibilní) časti nejspíš nastalo, a důsledek je nesouosost poloměrů viz výše...
Ale nesmi se moc- pak to většinou časem vzdá klec velkýho ložiska...
To jen pro úplnost pro připadné nově vznikající montéry.
Koneckonců manuál hovoří dost jednoznačně a měl by být biblí mekánika- což v tomto připadě evidentně nebyl...
A nebo nemohl být- kdo ví jaká byla situace a důvody volby dost od oka nastřelenýho řešení...
Pokud by někdo měnil jen velký ložisko, asi by ale zdravý rozum velil tam vzhledem k výrobni toleranci rozměrů ložisek vrazit zpátky co tam už bylo, setiny milimetrů nehrajou roli- extra u předpětî cca desetinu který tam má bejt...
Ale cesty Páně a osudu jsou nevyzpytatelný a zivot je plný prekvapení...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Výběr Gs bmw BMW R 1150 GS, BMW R 1200 GS, BMW R 1150 GS Adventur... | Trilip | 21 | 4.8.2024 v 19:09 JMan |
Bmw r 1100 gs vs 1150 gs [1, 2, 3] BMW R 1100 GS, BMW R 1150 GS | michal-15 | 70 | 3.6.2024 v 14:18 jetam |
Rafička na tachometru BMW R 1150 R | pidulik | 2 | 20.5.2024 v 00:23 ja1 |
Rukojeť plynu BMW R 1150 GS | Holton | 3 | 10.5.2024 v 21:02 Zdenalbenal |
Spojka BMW R 1150 R | pidulik | 1 | 19.4.2024 v 18:54 JwKS_Pavel |