Loni, když jsme se chystali na motorce do Alp,tak jsme řešili jaký spacák.Doma jsme měli spacáků několik,ale jen ,,letních".Volba tehdy padla na spacák zn.Hasky. Konfort sliboval v 0 stupňů a extrém při -6st.Dal se krásně smotat do malého válečku a váhu měl 1 kg.Cena v akci 3550kč za dva kusy.Prostě se jevil jako ideální spacák na cestování na motorce.
V Dolomitech nám zapršelo a ráno bylo na teploměrech v kepmu 10stupňů.My jsme s ženou byli pořádně prochladlí.Postupně jsme na sebe v noci oblékali kde co.Žena nakonec spala v i motorkářské bundě.Ale jak už člověk jednou prochladne,tak se těžko zahřívá.(měli jsme dvouplášťový stan Hasky a samonafukovací karimatky pod sebou)Druhou noc to bylo to samé,tak jsem se stěhovali do penzionu,kde jsme holt museli zaplatit víc než dvojnásobek toho co v kempu.
Po návratu jsem šel spacáky reklamovat .Prodavačka mi řekla,že bylo chybou se oblékat, že ve spacáku musí být člověk nalehko,aby teplo z těla vyhřálo spacák.Nezdálo se mi to.Udělal jsem doma tedy pokus.Lehl jsem na verandě při otevřených venkovních dveřích a do spacáku jsem vlezl jen ve slipech.Ráno jsem byl ztuhlý jak prkno a rozehřál jsem se až v horké sprše.Na teploměru,který jsem si dal vedle sebe na zem bylo 15stupňů. To mě pěkně dopálilo a dal jsem spacák na reklamaci.Vyjádření výrobce-spacák je v pořádku.Je to individuální pocit jednotlivce.Prodávající obchodník mi logicky nemohl poradit nic jiného než abych si nechal udělat znalecký posudek.Vedoucí mi řekl,že pokud znalecký posudek bude jiný, než delkaruje výrobce,tak mi samozřjmě vrátí peníze za spacáky a proplatí i znalecký posudek.Zjistil jsem,že znalecký posudek má stát 3 tisíce.Moc se mi to nechtělo dávat-víte jak to chodí.Člověk neví, jestli nepříjde nakonec i o ně.Protože jsem ale byl přesvědčen o své pravdě, nakonec jsem to tam poslal.Dělal to Textilní a zkušební ústav v Brně.
Zhruba po měsíci to přišlo na dobírku(2970kč) zpět.Posudek,zkráceně, zněl: Spacák je tenký,svojí konstrukcí nedává předpoklad k tomu,aby plnil účel slibovaný výrobcem.Teplota konfort,kterou výrobce sliboval na teplotě 0stupňů byla 8,6st.
Hned jsem s tím pádil zase do obchodu(Beskyd-Sport ve Zlíně) a vedoucí splnil slib a bez jakýchkoliv problémů mi vrátil peníze za spacáky i za znalecký posudek.Zachoval se férově což se dnes moc nevidí.
Příští rok chci jet do Alp znovu a budu potřebovat dva spacáky. Po těchto zkušenostech s firmou <strong>HASKY</strong> nevím jakou značku a typ koupit.Hasky už nikdy víc.(Do stanu s podlepenými švy od této firmy nám při bouřce taky kapalo).Co se týče výběru teploty, nevím co koupit.Když koupím moc teplý spacák, bude horko.Když vezmu konfort 0 st. a bude to jako teď-budeme zmrzat a nakonec budeme muset zase do penziónu. Jaký máte spacák na cesty a kolik stupňů má uvedenou teplotu ten Váš jako ,,konfort"?
Znam jednoho co tvrdil ze kdyz sem dal za spacak 2000 a za stan3, tak sem blazen a ze jemu staci na cestu do Turecka (v zari) stan a spacak dohromady za 1500v baumaxu, z 20dni cesty 15 dni se poradne nevyspal ,protoze se vzdycky probudil zimou po dvou hodinach spanku a kdyz zacalo prset tak mel ve stanu rybnik,ohral se jen par dni u more kde bylo teplejs .
Hned po prijezdu sel a utratil za stan a spacak 5 litru :lol:
1 reakcí na tento příspěvek Jaký spacák na cesty-2
Schválně to jen sleduju - jednak proto že nemám na tohle objektivní pohled ale můžu říct, co sám používám:
- nesnáším péřáky (jak to jednou navlhne už je na cestách problém to vysušit) a tak už pár let preferuju dutý vlákna. Taky nepotřebuju bivakovat v -30C na svahu Annapúrny. Extrémně teplý spacáky jsou v běžných podmínkách spíš naprd - člověk se večer zapotí a v noci to pak studí. O komfortu nemluvím. Ideální je mít víc spacáků podle toho, do jakých podmínek a v jakém období se chystáš. Což je někdy problém kvůli penězům a je potřeba jít do kompromisu. Ale když si koupím spacák evidentně typu "stočená deka" tak prostě nemůžu čekat, že bude super při spaní kolem nuly.
- Používám dva spacáky - když mi před pár lety ukradli Mountain Equipment (to bylo zatím asi nejlepší co jsem měl možnost vyzkoušet), tak jsem si v Hudy koupil North Face. Je to spíš typ do chladna, komfort má mám dojem nulu nebo -3 ale je to už ten typ co zabere půl kufru. Před lety v Maroku jsem se v něm denně tak děsně potil, že jsem se zařekl, že na jih pořídím něco jiného. Druhý mám něco málo přes rok a půl. Je to švédský Haglofs, miniaturní spacák z trojkombinace materiálu. Výrobce uvádí různý komfort pro chapy i ženský (to je správně). Tuším je to +13 pro ženský a +10 pro chlapy. Mám do toho tři vložky a s nima můžu na cestách regulovat podle potřeby tepelný komfort ale ta nejteplejší mikrofleece vložka je pomalu stejně velká jako samotný spacák. Ale dostane se to na 0/-3C komfortně. Extrémní teploty jsou na přežití, pokud ráno vstaneš, tak to splnilo podmínky "extrémního" limitu. Pokud nevstaneš, protože jsi zmrznul, tak spacák selhal a tvoji pozůstalí ho můžou reklamovat :)
Jinak - uvažujte ještě o jedný variantě - někdy je lepší mít dva tenčí spacáky než jeden tlustej a když je potřeba (v horách), dát jeden do druhýho a tím asi o polovinu vylepšit tepelný komfort samotného spacáku a přitom když pak člověk dorazí do tepla, nemusí se potit v zimním spacáku. A dva se obvykle i líp zabalí než jeden velkej.
Ty komfortní a extrémní teploty se mají správně opravdu měřit a existují na to jasně daný postupy. Evropský výrobce by si neměl dovolit dát na spacák údaj o komfortu +5 když to je +15 apod. Ovšem - jak psali ostatní - když to stojí 300Kč a mají to v akci v hypermarketu, můžeš věřit nálepce? :)
Tomáš
1 reakcí na tento příspěvek Jaký spacák na cesty-2
Holt vždy záleží na tom, co člověk řekne výrobci - obchodník chce hlavně prodat, výrobce vyrobit.
2 reakcí na tento příspěvek Jaký spacák na cesty-2
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký spacák na cesty-2
Takze reseni je na snade - dva spacaky v akci po 1500,- a mas jeden supr za trojku *yes* :D
1 reakcí na tento příspěvek Jaký spacák na cesty-2
Reklama zní pěkně,ale toto je ten zmetek co jsme v něm vymrzli při 10-ti stupních jak jsem psal v úvodu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký spacák na cesty-2
Evropská norma EN 13537 udává přesný postup zkoušek, podle kterých se může uvádět rozsah limitních teplot pro komfortní, hraniční a extrémní využití. Takže pokud podle měření této normy výrobce udává komfortní teplotu +12C, tak je jasné, že při +5C vám bude zima. Hraniční teplota je taková, kdy vám bude asi chladno ale není to problém. Extrémní limit znamená teplotu, při které pouze přežijete do rána, jde fakt jen o přežití - zachování životních funkcí. Zkrátka spacák při této teplotě zabrání umrznutí. Někteří prodejci si "omylem" ty limity trošku upravují nebo hraniční udávají jako komfortní apod.
Nejlepší spacáky v kategorii do 1kg, vyráběné v Evropě mají limity Tcomf=12C, Tlim=8C a Text=-5C při váze 730g. Podotýkám že ty spacáky neprodáváme, takže to je objektivní informace. Existuje lehčí verze ale s horšími parametry (17C/14C/-3C) při váze 500g. Cena bývá obvykle dost závislá na kvalitě materiálů a provedení. Pokud někdo používá obyčejnou střiž z dutých vláken asi to je rozdíl proti materiálům určeným pro armádní využití, kde se míchají dva nebo tři různé materiály, stříbrný vlákna apod. Solidní výrobce by měl udávat materiál na vnější i vnitřní straně spacáku a složení náplně. Je opravdu rozdíl mezi dobrým a špatným spacákem za 1000 a za 3000Kč ale je nesmysl kupovat za 3000 špatný, když za ty peníze se prodává špička v kategorii. A když se pak bavíte třeba s českým výrobcem, tak vám řekne, že pro ně nemá smysl dělat výrobek s těch nejlepších materiálů, protože by nebyli výrazně levnější než jiné firmy a že jejich odběratelé chtějí v zásadě spíš nižší třídu a hlavně co nejnižší cenu. Že to pak řetězce prodávají draho a jako "kvalitní", to je věc jiná. Hezký je to, že třeba kamarádi si každý rok kupují nějaký nový spacák "v akci za 1500" a pokaždý jsou naštvaní a když se to pak sečte, tak je to stálo víc, než kdyby si koupili rovnou něco pořádnýho. Ale to je asi česká povaha. Tak bohužel zázraky se bohužel moc nevyskytují a až někde uvidíte třeba goretexovou bundu za 300Kč, taky vám to asi bude podezřelý. U spacáků za 1000 to není nic jiného.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký spacák na cesty-2
Ale i ten co mám jako běžný s hmotností asi 1kg je super do teplot kolem 2C.
Kdo šetří na spacáku je blázen. Když se pořádně nevyspíš, nepodáš druhý den žádný výkon.
http://www.spacaky.cz/
Vloni jsem poprvý zkusil tu metodu "více vrstev" - tenčí spacák z trojsměsi + různé vložky a naprosto mi to vyhovuje, někdy spím jen ve vložce samotný (mám hedvábnou, coolmax a mikrofleece), spacák ani není potřeba. A varianta jsou i ty dva tenčí v sobě. Někdy ty lidi nechápu. Takový to "na to moje ježdění to stačí" a pak choděj po doktorech s bolavýma zádama..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký spacák na cesty-2
...teď ho asi testnu v Keni-:)))
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký spacák na cesty-2
To označení třemi údaji je vyhovující ale starší. Nové značení má čtyři údaje - horní extrém, komfortní teplota, limitní teplota a dolní extrém.
Horní extrém je udává při jaké teplotě nám v zapnutém spacáku začne být příliš teplo
Hranice tepelného komfortu říká, do jaké nejnižší teploty je spacák prakticky použitelný Podle EN 13537 z roku 2002 by pro hranici tepelného komfortu měly být uváděny dva údaje Tcomf (pro ženu o váze 60 kg) a limitní teplota Tlim (pro muže o váze 70 kg).
Pokud klesne teplota pod hodnotu tepelného konfortu, začneme se ve spacáku budit zimou. Teplota spodního extrému udává, při jaké teplotě bychom teoreticky přežili bez omrzlin nebo přežili vůbec.
Ty údaje jsou ale velmi individuální. Každý spacák bude totiž podle váhy, výšky, věku a pohlaví různých lidí také použitelný do různých teplot. A pocit chladu a míra otužilosti je ne zcela objektivní - záleží i na momentální dispozici (únava, hlad apod).
Velký vliv má nadmořská výška, vlhkost a proudění vzduchu, četnost opakovaného použití spacáku bez 100% vysušení a celkový počet použití obecně. V tom jsou trošku horší spacáky péřové, kde vliv četnějšího používání na stav náplně je větší než vliv na střižové typy. Každopádně jen ty nejlepší (= nejdražší a výrobně nejsložitější) spacáky se syntetickou náplní mohou konkurovat izolačním vlastnostem peří a naopak při požadavcích na co největší rozpyl použitelných teplot obvykle vyhrávají materiály syntetické. V případě požadavků na rozměr a váhu je poměr u střiže obvykle lepší.
Tak to je troška teorie na upřesnění.
Pro ty, kdo neradi čtou dlouhé texty, je tu stučný výcuc:
<strong>Mimořádně skladný, lehký a levný spacák obvykle znamená, že se v něm dobře přespí na pohovce v chatě během deštivé letní noci. A taky se hodí na povalování u vody. Jet v něm v březnu do Maroka znamená, že v něm v horách bude příšerná kosa. A opačně - jet v létě do teplých zemí se spacákem testovaným v himaláji a vyráběném pro extrémní chlad je také nesmysl. V případě hubených ženských to může být ovšem dobrá volba i při noční teplotě 25C</strong>
Stan Husky Bizam (4800Skk) pre troch,kludne aj 4 osoby sa zmestia alebo prilby,bundy,mototasky :)
Treksport spacak+Husky stan testovany v Karpatoch (celu noc prsalo!), obstali na jedničku *yes*
a mirim snim do Alp, ale myslim ze bude vpohode.....mam doma taky jeden do 0° a pres ten jde vazne videt, jak je tenkej....tento je pekne hunatej a zda se vpohode. no uvidime....
1 reakcí na tento příspěvek Jaký spacák na cesty-2
Ale jinak pohoda. Dnes používám Hannach, slušnej váha 1895g. Závěr spacák, čím těžší tím teplejší (teda pokud to není zplstnatělej dekáč). Spacák z dutého vlákna NIKDY nestáčet jen zmačkat do kompresního vaku a stáhnout. Spacák bez kompresního vaku nekupovat. V době kdy nepoužíváš(doma) je ntřeba vytáhnout z vaku a pověsit ve skříni. Jinak časem zpřelámeš vlákna a je k ničemu. Mít suché nohy a suché ponožky. Pokud chceš tepelnej komfort prodává se takovej zapalovač co lehounce žhne, jsou to kamínka do kapsy, když to pověsíš ve stanu udržíš si do usnutí krásně teplo, a zatopíš si ráno před vstáváním. Stejnou službu udělá kostka tuhého lihu. <strong>Bacha na požár. Uhoříš v tu ránu!!!! </strong> :puke: