a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Na GSX-R mám jen "okruhové nastavení" na okruh Mallory Park:
<strong>Předek</strong>
Statické zatížení 25mm
Předpětí 2 čárky
Komprese 1 a 1/2 otáčky
Odskok 1 a 3/4 otáčky
Tlak v pneu 30 psi
Vidlice popustit na 3mm nad brýlemi
<strong>Zadek</strong>
Statické zatížení 6mm
Předpětí 10mm mezi uchycením tlumiče a pérem
Komprese 2 a 1/4 otáčky
Odskok 1 až 1 a 1/2 otáčky
Tlak v pneu 29 psi
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1psi (libra na čtvereční palec) = 0,068atm
Takže předek nafoukej na 2,041atm a zadek na 1,973atm
Jenže to je údaj který se váže ke konkrétním podmínkám v den, kdy se testovalo. Neber to jako dogma!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
no mi se to zda celkem malo kolik normalne foukaš
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Na silnici jsem foukal obvykle 2,3 vpředu i vzadu...
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
ABSORBER
The rear shock absorber must be
adjusted according to the rider
weight and track conditions.
Proceed as follows:
1. With motorcycle on the stand,
measure distance (A).
2. Take the normal riding position
on the motorcycle with all your
riding apparel.
3. With somebody’s help, take
the new distance (A).
4. The difference between these
two measurements constitutes
the “SAG” of the motorcycle’s
rear end.
Suggested SAG: 4 in. with cold
shock absorber. 3.7 in. with
warmed up shock absorber.
5. To get the right SAG according
to your weight, adjust the
shock absorber spring preload
Obrázek se mi nepodařilo překopírovat- vzdálenost A je od osy zadního kola k šroubku, který je pod sedlem, přibližně nad osou zadního kola.Na obr. je jen motocykl bez jakéhokoliv stojanu
1.S motocyklem na stojanu/????/ změřte vzdálenost A
.2.Usaď se normálně na moto
3.S něčí pomocí změř opět vzdál A
4.Diference mezi těmito vzdálenostmi je SAG- ??? já to nazval statické propružení
mělo by být 100 mm při studeném tlumiči,94 mm při teplém tlumiči /těchto 100 mm je cca 1/3 z prpružení cca 300 mm u endura/
5. Předpětím pružiny uprav SAG pro svou hmotnost
Tj. těchto 100 mm není zbytek propružení, ale to co využiju poze usednutím na moto
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Podle toho návodu má být motorka opravdu na stojanu a po usednutí jezdce by měla klesnout o těch 100mm
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Na R6 se prý musí jezdit jako na dvoutaktu... :cool:
První rada zní přitvrdit předpětí a tlumení odskoku zadní jednotky, aby se omezila tendence ke kvrdlání při prudké akceleraci, kdy síla motoru stlačí zadní pružinu téměř nadoraz.
Potom si můžeš dovolit popustit přední vidle až o 10mm kvůli lepšímu překlápění v zatáčkách, ale pozor aby spodky vidlic při plném propružení nenarážely do spodních brýlí, to bys potom velmi lehce mohl hodit držku... :shy:
Každopádně to chce tlumič řízení.
<strong>Předek</strong>
Statické zatížení 24mm
Předpětí 4 čárky
Komprese 6 otáček
Odskok 3 otáčky
Tlak v pneu 30 psi
Vidlice popustit na 10mm nad brýlemi
<strong>Zadek</strong>
Statické zatížení 5mm
Předpětí 2 poloha z maxima
Komprese 1 a 1/2 otáčky
Odskok 13 kliknutí z maxima
Tlak v pneu 28 psi
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
jedu ve středu na Yamaha den.Nemám s okruhovým ježděním žádné zkušenosti,tak se potřebuji poradit. Známý mi říkal,že se upouští zadní guma na 1,9.Docela mě to překvapilo-zdá se mi to hodně. :rolleyes: Odpružení si mám prý dát do 1/3 od nejtvrdší polohy.
Mám FZS 600 2001.Přední gumy 120/70 a zadní 160/60. Běžně jezdím předek na 2,2 a zadek na 2,9 protože jezdíme hlavně ve dvou. Je to upuštění zadní gumy vážně o tolik?Předek se neupouští vůbec?
Ptám se jen pro jistotu.Asi to udělám podle rady.
kov píše: Zdarec,
jedu ve středu na Yamaha den.Nemám s okruhovým ježděním žádné zkušenosti,tak se potřebuji poradit. Známý mi říkal,že se upouští zadní guma na 1,9.Docela mě to překvapilo-zdá se mi to hodně. :rolleyes: Odpružení si mám prý dát do 1/3 od nejtvrdší polohy.
Mám FZS 600 2001.Přední gumy 120/70 a zadní 160/60. Běžně jezdím předek na 2,2 a zadek na 2,9 protože jezdíme hlavně ve dvou. Je to upuštění zadní gumy vážně o tolik?Předek se neupouští vůbec?
Ptám se jen pro jistotu.Asi to udělám podle rady.
předek nechat na 2,2 a zdek opravdu cca 2,0 ale první 2 okruhy opratrně, než se gumy zahřejí *yes*
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Budu tam tak před čtvrtou, mám jízdy na půl patou a na 17:20, kdybys chtěl pokecat.
D.C. píše: Kov: ber to jako jenom mou zkušenost, ale pokud jezdíš na "normálních" gumách, neupouštěj to tolik! Odpružení klidně skoro nadoraz, hlavně zadek, ten dokáže rozhoupat celou moto, guma předek i těch 2,2 ale zadek třeba s Road Attackem upuštěným na 2,0 vyváděl takový věci, že jsem byl málem pořád venku... míň než 2,3 bych nedával, teď tam mám na běžné ježdění Mez4 a tlak 2,5 je na okruhu jak doma. Jiné je to u slickových typů, tam to má smysl upouštět víc, ale tady ne! Hlavně se nevyděs, že budeš hned na stupačce, Fazer je bohužel proklatě nízko, takže nohy na špičky a do toho :thmubup: , horší je, že budeš zachvílku i na výfuku, a ten už jen tak neuhne ;) .
Budu tam tak před čtvrtou, mám jízdy na půl patou a na 17:20, kdybys chtěl pokecat.
Já mám cestovní Conti force. Dost tvrdá guma a určitě se neprohřeje tak rychle jako nějaké měkké.Tak nevím. Asi udělám nějaký kompromis a upustím jen něco-asi tak na 2,3.Přitvrdím skoro na doraz a uvidí se.
První jízdu na 10.40 a druhou na 11.30. Předpokládám,že ve tři už budu doma,takže pokec snad někdy jindy.Dík za radu.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Pro Cadwell Park s Pirelli Evo Supercorsa předek 2,14bar; zadek 1,93bar
Předpětí vpředu 5 čárek viditelných
Odskok vpředu 1 otáčka povolit z utaženého
Komprese vpředu 1 otáčka povolit z utaženého
Předpětí vzadu 12mm závitu nad pojistným kroužkem
Odskok vzadu 1,5 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1,25 otáčky povolit z utaženého
Popuštěním předních vidlic o 3mm dolů se značně zlepší ochota motorky zatáčet...