a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
ahoj...zkousel jsem tam koukat,ale nic moc jsem tam nenasel. dneska jsem tlumice odvezl do pisku do mv motor a tam to vypada ze by o tom mohli neco vedet ta doufam,ze mi taky neco poradí i kdyz tohle je hrozna alchimie...kdyby to bylo aspon kde vykouset a poradne nastavit...v predu mam jen ohlins streva takze presne nevim co tam je a v zadu mam S46PR1C1S
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Dakujem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Přední předpětí - 6 čárek viditelných
Přední odskok - povolit o dvě kliknutí z úplně utaženého
Přední komprese - povolit o šest kliknutí z plně utaženého
Zadní komprese - pátá poloha od nejměkčí
Zadní odskok - povolit 10 kliknutí od úplně utaženého
Zadní komprese - povolit 10 kliknutí od úplně utaženého
Nastavení stopy:
Pirelli Supercorsa - vidlice 10mm nad horními brýlemi
Dunlop D208ZR - vidlice zarovnané s brýlemi
Michelin Pilot Race M2 - vidlice 13mm nad horními brýlemi
Ber to jako doporučení, protože je to nastavení pro určitého jezdce s nějakou váhou a stylem na určitý typ trati...
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
A jeste by me zajimalo jakym zpusobem treba laborujes s podvozkem,ikdyz je nastavenej pocitove dobre?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Mam tam supercorsy, a mam tam riditka PP Tuning a neako to nemozem dopasovat ked pises, ze maju byt 10mm nad hornimi okuliarmi, lebo tie riditka potrebuju aby trubky trcali viac inac sa nedaju nastavovat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Takže řídítka dej pod horní brýle a vidlice nech vyčuhovat o 10mm
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
V originale neboli riditka pod hornimi brilami, ale boli na brilach
Teraz to mam takto je to ok?
[URL=
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Co se nastavení podvozku týče, dám hodně na svůj pocit "sucha a bezpečí" a řídím se taky podle toho, jak se sjíždějí gumy... Pokud mám z podvozku dobrý pocit, nehrabu do toho a snažím se zrychlovat. Se snižujícím se časem se objevují nové problémy, které je potřeba řešit změnou nastavení a tak pořád dokola, až poznáš že jsi opravdu na hraně, anebo, v tom horším případě, spadneš.
Originální nastavení pro ZX10 05 bohužel nemám, ale můžeš zkusit, jak by Ti vyhovovalo tohle:
Předpětí vpředu: 5 viditelných čar
Přední odskok: povolit o 4 kliknutí z plně utaženého
Přední komprese: povolit o 7 kliknutí z plně utaženého
Zadní předpětí: 14mm závitu viditelného nad stavěcí matkou
Zadní odskok: povolit o 1,5 otáčky z plně utaženého
Zadní komprese: povolit o 3,5 otáčky z plně utaženého
Vidlice by měly být v zákrytu s horními brýlemi.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu: 1 viditelná čára
Přední odskok: povolit o 5 kliknutí z plně utaženého
Přední komprese: povolit o 15 kliknutí z plně utaženého
Zadní předpětí: 4 poloha
Zadní odskok: povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Zadní komprese: povolit o 10 kliknutí z plně utaženého
Přední vidlice se dají popustit o 8mm, ale ne o víc, protože potom by už šroubky odskoku narážely do lešení kapotáže...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Pro typy z roku 2000 - 2003 tedy Y/K mám standard i racingové nastavení pro okruh Snetterton a pneumatiky D207RR, nafoukané na 30psi vepředu a 32 psi vzadu
Standardní nastavení
komprese vpředu 1 otáčka z maxima komprese vzadu 1 otáčka z maxima
osdskok vpředu 1 a 1/4 otáčky z maxima odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 4 čárky viditelné (8mm) předpětí vzadu 10mm viditelného závitu
Nastavení na okruh
komprese vpředu 3/4 otáčky z maxima komprese vzadu 1 a 1/4 otáčky z max.
osdskok vpředu 1 a 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 3/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 2 čárky viditelné (5mm) předpětí vzadu 15mm viditelného závitu
+ na koupene masine mam predni vidlici nastavenou viz mizerna fotka nize. Co ma zpusobit vysroubovane [ oynaceno zelene ]. V ladeni se moc nevyznam...(masina pry jezdila na CEC v Brne, tak by mohla bejt naladena solidne)
[img]
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Zkus se svézt s původním nastavením a když se Ti bude zdát předek příliš tvrdý, povol útlum komprese o jednu celou otáčku.
Budeš mít i zadní pružinu tvrdší?
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu úplně utáhnout
Odskok vpředu také úplně utáhnout
Kompresi povolit o jedno kliknutí z úplně utaženého.
Zadní předpětí 7 poloha z 9
Zadní odskok povolit o 3 kliknutí z plně utaženého
Zadní kompresi povolit o 2 kliknutí z plně utaženého
Přední vidle popustit, aby vyčuhovaly 6mm nad horní brýle.
Tlak vpředu 2,2bar a tlak vzadu 2,07bar