a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
A jaký by bylo nastavení konrétně na mě?97kg a 188cm, pneu d209 GP m, nebo Pirelli Sc2
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
předpětí vpředu 4 čárky viditelné
odskok vpředu 3/4 otáčky z maxima
komprese vpředu 1 a 3/4 otáčky z maxima
předpětí vzadu 9mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vzadu 1 a 1/2 otáčky z maxima
vidlice popustit tak aby nad brýlemi koukalo 5mm
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Zkus tohle nastavení z Donington Parku:
Předpětí předních pružin 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit jen o 1/4 otáčky z úplně utaženého
Přední stlačení povolit jen o 1/2 otáčky z úplně utaženého
Předpětí zadní pružiny 21mm závitu viditelného
Zadní odskok povolit jen o 1/2 otáčky z úplně utaženého
Zadní kompresi úplně utáhnout
Přední vidle popusť dolů tak aby mezi brýlemi a koncem trubek bylo 18mm. Zátka vidlice se do toho nepočítá!
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 5 viditelných čárek
Odskok vpředu povolit o 6 kliknutí z úplně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 10 kliknutí z úplně utaženého
Zadní předpětí 26mm viditelného závitu nad pružinou
Odskok vzadu povolit o 12 kliknutí z úplně utaženého
Zadní kompresi povolit o 6 kliknutí z úplně utaženého
Přední vidle by měly vykukovat o 7mm nad rovinou horní plochy horních brýlí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Pneu: předek supercorsa 120/70 sc1
zadek supercorsa 180/55 sc2
Mam tam tlumič řízení ohlins, máš taky nějaký parametry na nastavení? Díky moc Kápo
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
bud jsem špatně koukal a nebo tam není. a propo
Víš nastavení i na GSXR 750 K5 (10/2005). Zajímalo by mě základní a potom i na okruh o kolik přitvrdit. Vážím 94 kg.
Děkuji mnohokrát.
A kdyby jsi mi poradil i s tímto problémem - http://www.motorkar...&p=1#goto2489605
byl bych Ti vůbec zavázán
díky díky díky
zdraví Honza
Podle úvodního článku nastav předpětí pružin tak, aby statické zatížení vpředu bylo 23mm a vzadu 11mm. Kompresi vpředu povol o 5 kliknutí ze zcela utaženého stavu, odskok vpředu povol o jedno kliknutí ze zcela utaženého stavu. Přední vidlice by měla mít nad objímkou 3mm. Kompresi vzadu povol o 7 kliknutí ze zcela utaženého, odskok vzadu povol o 3 kliknutí a zadek by měl být o 10mm zvednutý proti standardu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 5 viditelných čárek
Přední odskok povolit o půl otáčky z utaženého
Přední komprese povolit o jednu a tři čtvrtě otáčky z utaženého
Předpětí vzadu 9mm viditelného závitu
Zadní odskok povolit o dvě a půl otáčky z utaženého
Zadní kompresi povolit o jednu a půl otáčky z úplně utaženého
Přední vidlice by měly vykukovat 5 až 8mm nad horní brýle.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Naposledy editováno 01.06.2009 19:24:31
Vždycky tu uvádím jen příklad nastavení, který fungoval na určitém okruhu určitému jezdci a na Vás potom je, abyste ze změn které spozorujete po změně z Vašeho původního nastavení poznali, kam a s čím kliknout, aby Vám nastavení podvozku vyhovovalo.
Zkus podvozek nastavit stejně, jako jsem psal o pár řádků výše Petanovi a od toho se pak odpíchnout.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Díky
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
už se těším
Ještě se chci zeptat, čím to, že mám pocit jako by se mi chtěly řidítka zavírat do zatáčky, když jí projíždím...
PS: v zimě jsem měnil ložiska řízení ...
Naposledy editováno 04.06.2009 23:55:31
Nastavení podvozku pro Mallory Park:
Předpětí vpředu 1 viditelná čárka
Přední odskok povolit o čtvrt otáčky z utaženého
Přední kompresi povolit o jednu otáčku z utaženého
Předpětí vzadu 4 západka ze sedmi
Zadní odskok povolit o tři kliknutí z utaženého
Zadní kompresi povolit o jednu a půl otáčky z úplně utaženého
Přední vidlice by měly vykukovat 3mm nad horní brýle (měřeno bez horní zátky).
Tlak v gumách by měl být 2,2bar vpředu a 2,0bar vzadu.
Ale mezi námi Thundercat není zrovna ideální okruhovka, co se podvozku týče ;o)