Nedisponuje někdo z Vás grafem výkonu motoru v závislosti na teplotě nasávaného vzduchu?
Nebo popř, ideální teplota nasávaného vzduchu pro ideální výkon motoru?
PS: připadá mi,že pokud je vzduch chladnější pod cca 15 °C tak to šlape tak nějak lépe , a nebo je to subjektivní pocit?
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
šmudla>čistě teoreticky, kdybych dal před náporové sání punčochu s ledem ?
projed se nekdy po velkym desti
2 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.
Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.
Naposledy editováno 22.12.2009 19:18:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
z-x-r>projed se nekdy po velkym desti
vyšší vlhkost vzduchu = vyšší odolnost proti klepání, souvisí to také s velkým výparným teplem vody atd.
Asi to bude hustotou vzduchu a tím pádem lepším spalování
Naposledy editováno 22.12.2009 19:20:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Naposledy editováno 22.12.2009 19:20:01
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
----
Jinak teda okolo 15 to vážně jezdí lépe. To asi bude souviset s chlazením. Jiná věc je potom -10 nebo -20.
Naposledy editováno 22.12.2009 19:34:41
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Riddick>babuka> aha, já myslel, že za to může vždycky ta hustota vzduchu... Což je třeba po dešti, to se markantě zvedne, ne? Někde jsem o tom právě četl a dostalo mě to, že za to nemůže vlhkost, ale hustota. A teplota taky no
Při dešti se do vzduchu nedostane zas tolik vody - souvisí to s rosným bodem, tzv. vlhkým teploměrem a aktuální teplotou. Ale věř mi ... vlhký vzduch = větší odolnost proti klepání, chlazení.
Ono s tou vlhkostí to je dále komplikované.
Naposledy editováno 22.12.2009 19:48:41
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Naposledy editováno 22.12.2009 19:54:50
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
závislostí objemu na absolutní teplotě.
Tuto změnu vyjadřuje zákon Gay-Lussacův
V/T= konst
ale stejně ti nevím jestli těch 20°C rozdílu mezi současnou s běžnou teplotou vzduchu udělá alespoň jednoho koně navíc
to chce chladit mnohem víc.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Rawiri.Kawasaki>illMedvědGuzzin> nemáš pravdu...mluvíš o adiabatickém ději, který vzniká už při samotné kompresi...to je úplně něco jiného...tady se jedná o objem nasátého vzduchu, který hodně závisí na teplotě...Budeš se divit, ale i o těch 10°C to udělá mnoho....V r. 1987 na Porsche 962C pitomým vzduchovým výměníkem mezi sáním a turbem vytáhli výkon na 515 kw
jj, o tom jsem něco četl, v fyzice kovanej nejsem takže tohle je po dlouhém pátrání něco co mi utkvělo z gymplu.
toranaga>a proč mají asi turbomotory mezichladiče stlačeného vzduchu?
Tak to snad souvisí spíš s tlakem na sání (zas nemůže být příliš velký) a vzduchu jako takovému je potom napočítané adekvátní množství paliva (hmotnostní poměr). Tady je snad řeč o atmosférickém motoru
Jinak třeba u plynové turbíny Braytonův cyklus se také pro stlačení vzduchu používá vícestupňový kompresor s mezichladičem - jde také díky tomu o kompaktnost stroje.
Naposledy editováno 22.12.2009 20:11:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
babuka>Teď nevím jistě, ale každá moderní řídící jednotka (vstřikování) by měla mít korekci na teplotu a tlak vstupního vzduchu pro spalování. Při nižší teplotě venkovního vzduchu jde na přípravu směsi hmotnostně více vzduchu než třeba v létě. Pokud by řídící jednotka neměla korekci na teplotu a tlak, tak by v zimě byla směs chudší. Ŕídící jednotka se ale snaží o to, aby bez ohledu na nadmořskou výšku okolní teplotu a tlak, tak aby byl hmotnostní poměr palivo vzduch pořád stejný, resp. pořád stejný přebytek spalovacího vzduchu.
Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.
Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.
tak na to už asi dnes nemám mozek
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Rawiri.Kawasaki>illMedvědGuzzin> nemáš pravdu...mluvíš o adiabatickém ději, který vzniká už při samotné kompresi...to je úplně něco jiného...tady se jedná o objem nasátého vzduchu, který hodně závisí na teplotě...Budeš se divit, ale i o těch 10°C to udělá mnoho....V r. 1987 na Porsche 962C pitomým vzduchovým výměníkem mezi sáním a turbem vytáhli výkon na 515 kw
Dobře ale platí to u běžného auta/motorky ... když to přeženu, tak při -40 by tojelo jak z praku. A to těžko. Jde o jistý počet úprav a ty jsou provedeny s ohledem na okolní podmínky a i na finalní výkon.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
standum>tak na to už asi dnes nemám mozek
hele v klidu, prostě každý motor/stroj pracuje podle nějakého cyklu Ottův cyklus, Rankinův cyklus atd. atd. a jsou prostě obecné metody jak zvýšit účinnost (teda jakou je jich několik) a i výkon.
No a já bych řekl, že při velmi nízkých teplotách mi u běžného reálného motoru klesá účinnost a proto mi asi neporoste výkon a těch 15 °C ... no v porovnání s +30 to prostě lépe chladí celý motor, ale něco jiného je -30. Nemám tady tabulky jen tak filozofuju. Tohle bez čísel nejde. Jinak přeplňování se dělá hlavně kvůli tlaku na sání a to bych řekl, že nesouvisí s tím o čem tady je řeč. To není atmosférický motor o čem byla řeč.
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
O kolik si myslíte že by tam byl nárůst nebo pokles v PS a N/m ?