Elektrovozítkům fandím vlastně celý život, takže si myslím, že o nich ledacos vím. Do tématu budu vkládat informace, které se v diskuzi ukáží jako podstatné a odstraňovat ty, které budou přesvědčivě vyvráceny.
Takže začnu:
Základní fakta:
1) Peníze vs. ekologie: Drahé věci nemohou být ekologické
Důvod: Hlavním zdrojem veškeré energie jsou fosilní paliva. Vynechme nyní spekulativní kapitál, který má naprosto virtuální vztah k přírodě. Pokud za výrobek zaplatím hodně, tak to znamená, že bylo spotřebováno mnoho práce a energie resp. nekdo dostal velkou provizi. Vydělané peníze lze však opět utratit pouze za práci a energii... po konečném počtu interakcí tedy skončí veškeré peníze v energiích a jelikož ty jsou hlavně z fosilních zdrojů, existuje přímá úměra mezi cenou a množstvím vyprodukovaného CO2.
2) Jezdit na elektřinu zatím není ekologické
Důvod: Elektřina se vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Účinnost její výroby, distribuce, skladování v bateriích a přeměny v motorech je stejná, ale spíše menší než účinnost těžby, rafinace, dopravy a přeměny benzínu na pohyb ve spalovacích motorech. Přesná čísla nemám. Nicméně je benzín značně zdaněn a tudíž je dražší na něj jezdit než na elektřinu, což je méně ekologické podle předchozího argumentu.
3) Jezdit na elektřinu přesto má smysl už nyní
Důvod: Elektrárna produkuje méně škodlivých exhalací než spalovací motor a navíc na místech, která nejsou hustě obydlena. Zbavuje to města nejhoršího smradu. Dalším důvodem je, že masivní nasazení elektrovozítek si vynutí pozitivní změny v distribučních sítích. Zpočátku nasazení elektrovozítek sníží přebytek vyrobené energie (v kombinaci s inteligentním řízením jejich nabíjení - a třeba i vybíjení ve špičce), později povede k její decentralizaci a nasazení alternativních zdrojů elektřiny. Pokud se elektřina stane většinovým médiem energie, zefektivní se zacházení s ní stejně jako peníze usnadňují obchod.
Technická fakta:
4) Alternativní zdroj elektřiny není jen ten směšný větrník
Slovo alternativní má negativní nádech už z principu. Větrníky a biopaliva zdiskreditovaly alternativní zdroje energie asi už nadobro. Jsou ovšem lokality, kde se větrníky vyplácejí. Stejnětak může mít smysl spalování mořské trávy i bez humanitárních důsledků. Zdrojů je spousta a asi by si zasloužily samostatnou diskuzi. To, že ČR z části těchto zdrojů (geo, hydro, vítr, příliv, slunce s výhradou..) skoro nic nemůže mít je ve světovém měřítku marginální. Proč v obchodě nenarazíte např. na nové generace levných fotavoltaických článků, které se přitom vyrábějí ve velkém, jednoduše nechápu.
5) Dojezd elektrovozítek
superkapacitory, akumulátory - dojezd se neustále zvětšuje. Naštěstí to vypadá, že už je vůle vyvíjet vážně míněné prototypy. I ten nejstarší model elektromobilu ujede tak 100km na jedno nabití. Opravdu potřebujete ujet denně více než 100km? Pokud by se dalo na dovolenou pohodlně vlakem, bylo by třeba auto s velkým dojezdem ?
6) Elektrovozítka nemají nudný zvuk a mizerné jízdní vlastnosti
V Le Mans se konal GP závod elektrických superbiků. Časy neznám, ale některé stroje ječely k nerozeznání od nazlobených šestistovek.
7) Rekuperace neznamená u elektromotorek zase tak významnou úsporu
Hmotnost motocyklu je poměrně nízká - kinetická energie při nízkých rychlostech (popojíždění ve městě) je malá. Účinnost rekuperace je značně snížena vysokým aerodynamickým odporem při vyšších rychlostech. Pokud se nesnažíte zabrzdit vyloženě na fleku, tak o značný podíl této energie tímto odporem přijdete. U elektrokol prý rekuperace prodlužuje dojezd dokonce jen v řádu procent.
Sociální aspekty:
Uvedu jeden příklad za všechno: V Zimbabwe umírají lidé po desetitisích kvůli svým vlastním problémům, ale umožňuje to poptávka po tantalové rudě. Tantalové kondenzátory se používají v každém zařízení s nějakou digitální elektronikou jako odblokovací. Je to nezbytné? NE Lze použít jiné a dokonce levnější součástky či prvky místo tantalu do nich, ale kvůli změně provozu by se musely na nějakou dobu zastavit výrobní linky. Designeri masové elektroniky navíc často používají tantalové kondenzátory zbytečně, protože jsou na ně zvyklí.== lenost něco měnit zabíjí
Některé katedrály se stavěly i stovky let. Ne, že by se to tak vždy protáhlo, panovník měl prostě vizi a byl spokojen, pokud se alespoň začala plnit. Umíte si dnes představit projekt, který by přesahoval celé generace? Společnost je atomizovaná a tvořená pussies a bullies - za takových podmínek se jen těžko dosahuje něčeho velkého.
Uff, jdu spát. Jestli budu mít náladu, tak dodám odkazy na články.
1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
*e*-respektive než budu děda
Naposledy editováno 05.01.2010 23:59:34
S bodem dva, tři a čtyři celkem souhlasim.
K bodu pět mám opět výhrady. Počítám se za běžného, průměrného člověka co najede za rok autem jen něco lehce nad průměrem ostatních obyčejných uživatelů vozidel, neprofesionálů. Nejméně jednou za čtrnáct dní však najedu za den rozhodně víc jak sto kilometrů. Alternativní doprava nepřichází v úvahu z různých důvodů. Nejvíce z časových. I kdyby byla železniční síť na takové úrovni, že bych se z Písku do CB moh dopravit každou půlhodinu, zabere mi to pak spoustu času se po CB někam dopravit a to i kdyby MHD jezdilo po pěti minutách. Navíc orientace v MHD pro člověka z cizího města bývá dost obtížná. A Další věc proč jet raději autem je svoboda. Spoléháš se jen sám na sebe, nějaký hodiny tě netíží, nemusíš stíhat někde nějakej přípoj, si svim pánem. Už jen pro ten pocit svobody pojede většina lidí rači autem.
Bod šest není k diskuzi a bod sedm nevim co je a sem línej to hledat.
Toť moje názory k tvým bodům. Myslim, že se celkem shodnem, nesouhlasim jen s jednim bodem a jeden poupravuju, to jde
Gal
1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
co mi ještě vadilo, tak pokles kapacity baterie v mrazech - v mraze jezdím docela běžně, když jsou dobrý silnice.
pár dnů jsme strávil pročítáním zkušeností majitelů skůtrů jedný firmy někde na Mělnicku a výsledek je, že si ještě nějakej ten rok počkám a mnohem levněji mě na dopravu vyjde buď ten klasickej skůtr, nebo nějaká ojetina za 20-30tis..
a benzín se taky nezdá, že by chtěl nějak razantně růst nahoru v následujících letech.
ale jinak elektro vozítkům fandím, jen by to chtělo vykoumat nějakej obnovitelnej zdroj energie, vydrancovat něco, co se tady tvořilo milony let během pár století, mi přijde bezohledný a krátkozraký..
Naposledy editováno 06.01.2010 11:34:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
A masovému nasazení ještě dlouho bude bránit chybějící infrastruktura. Dobíjecí stanice na cestách nejsou a pokud by se začaly akumulátory masově rychlodobíjet doma ze zásuvek, rozvodná soustava začne mít solidní problémy.
1100Virago>Němec: Ještě bych doplnil, že dost podstatnými parametry jsou i akční rádius (benzínový skútr dojede na jedno "nabití" nádrže podstatně dál) a rychlost doplnění energie. Benzín se dá dolít za pár sekund, nabíjení akumulátorů jsou hodnivé záležitosti. Tohle je zatím silné omezení elektrovozítek.
A masovému nasazení ještě dlouho bude bránit chybějící infrastruktura. Dobíjecí stanice na cestách nejsou a pokud by se začaly akumulátory masově rychlodobíjet doma ze zásuvek, rozvodná soustava začne mít solidní problémy.
jo na beznej spotrebak je to stale na prd, ale elektricky enduro si koupim... ze to bude jezdit pul hodiny/hodinu mi staci, zablbnu si o vikendu a pak at se to nabiji treba tyden:)
temer ve vsech RC letadlech, vrtulnikach, autech jsme presli na elektromotory ze spalovacich a je to proste uplne jinde... treba letadlo ktery melo motor s udanejma 1,5PS spalovaci lita na 500W elektromotor o rad lip apod....
1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
Jako druhé auto do rodiny super, ale mít motorku nebo auto pro radost na elektřinu, to si nedokážu zatím představit.
Stejně si myslím, že šejkové co mají ropu už mají dávno nějaký super patent v šuplíku a čekají na tu správnou dobu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
Ono jsou to maličkosti, ale když se to všechno sečte, tak z toho vyjde, že i elektromobil za 300 tisíc bude furt nerentabilní. Dokud se nevyřeší napájení pomocí palivových článků nebo směšovacího kapacitátoru tak to budou pořád jen hračky.
assassin: Jo, na půlhodinové blbnutí na pole nebo do modýlků je to samozřejmě jiné kafe. Na vyblbnutí do terénu bych to bral taky, nebo na pojížděčky do garáže pro opravdovou motorku Ale mít to jako hlavní vozidlo je zatím furt nepraktické a mít vozidla dvě, jedno na blízké cesty a další na daleké, je poněkud drahé. Přece jen - za vozidla se platí, i když se nepoužívají.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
Němec>dannythreefifty> s těma skůtrama to není zase tak jednoduchý - v létě sem po něčem takovým do práce (18km tam a zpět) pokukoval - ta cena za km zní lákavě, ale finále by se mi nevyplatil - pořizovací cena je větší, než klasický skůtry se spalovacím motorem s obdobným výkonem. navíc by na tom člověk musel najezdit docela dost, by se to začlo vyplácet - tuším u mých 36km denně to obnášelo návratnost několik let. úplně bez investice taky nejsou - baterie je po čase taky třeba vyměnit.
co mi ještě vadilo, tak pokles kapacity baterie v mrazech - v mraze jezdím docela běžně, když jsou dobrý silnice.
pár dnů jsme strávil pročítáním zkušeností majitelů skůtrů jedný firmy někde na Mělnicku a výsledek je, že si ještě nějakej ten rok počkám a mnohem levněji mě na dopravu vyjde buď ten klasickej skůtr, nebo nějaká ojetina za 20-30tis..
a benzín se taky nezdá, že by chtěl nějak razantně růst nahoru v následujících letech.
ale jinak elektro vozítkům fandím, jen by to chtělo vykoumat nějakej obnovitelnej zdroj energie, vydrancovat něco, co se tady tvořilo milony let během pár století, mi přijde bezohledný a krátkozraký..
No nevím čemu říkáš vyšší pořizovací náklady ale např. tady se mi zdají ceny naprosto stejný jako klasický skůtr. Na to aby s tím člověk jezdil po městě do práce a z práce a přes noc strčil do zásuvky na noční proud se mi to zdá jako použitelný. Navíc sis jistě všiml že sem psal že skůtry sou v použitelnosti nejdál nikoli že sou 100% připraveny na to vytlačit spalovací motory.
A mimochodem co se životnosti baterie týče, píšou až 7 let, tak dejme tomu že 5. Za pět let při nákladech 6 Kč na 100 km a ročně ujetejch 20.000 km projezdím 6.000,-Kč. U spalovacího za 5 let při nákladech 90 Kč na 100 km (3 litry naturálu) a ročně ujetých 20.000 km projezdím 90.000,-Kč. Rozdíl za životnost jedné baterie tedy 84.000,- Kč za to né že si koupím novou baterii ale skoro tři ty čtyřicítkový skůtry celý...
http://www.hybrid.cz/forum/viewtopic.php?f=2&t=16&sid=5fe32d47f6ca2e3746a10787cefe4e93
a co to tam někdo počítal tak nikoli 6kč, ale 25kč/100km
tady je ještě nějakej testík -
http://www.hybrid.cz/testy/test-elektroskutru-akumoto-1070
navíc na 18km cestu mi 50km/h rychlost přijde v provozu zoufale málo.
Naposledy editováno 06.01.2010 23:59:55
1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
Furt nějak nevím proč by se to nemělo vyplatit. Ne fakt mě to jako zajímá, tak napiš v čem konkrétně je to jinak a nějakou tvoji verzi kalkulace...
na čtvrtý stránce má ten samej uživatel jinou nabíječku a už mu náklady vycházejí cca 16/100 km.
no přelouskám to znova a pak tady sepíšu, proč sem se na to nakonec vykašlal..
na pátý stránce další majitel:
Spotřeba elektrické energie se při běžném ježdění pohybuje okolo 22hal na 1km (22Kč/100km, při tarifu ČEZ 4,50-/kWh).
takže myslím s klidným svědomím můžu vycházet v kalkulaci s 20kč/100km..
Naposledy editováno 07.01.2010 09:29:44
1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
roční nájezd cca 8tis km. (denně cca 36km)
využití mimo ježdění do práce pro skůtr není, pro motorku je.
akumoto - cena 45tis
náklady na 100km 20kč
dle zkušenosti majitelů poddimenzovaný rám, rychlost cca 50km/hod - to je do příměstskýho provozu hodně pomalý a z mýho pohledu i nebezpečný.
počítám baterii měnit nebudu po celou životnost přístroje.
rapidní pokles výkonu baterií při teplotách pod pět stupňů - taková teplota ale pár měsíců z mýho ježdění je.
po třech letech jsou náklady cca 4800+45tis pořizovací cena skůtru - celkem dejme tomu 50tis.
doteď jezdím do práce s 350 - maximální spokojenost - kupoval za 3500 v roce 2003 - doteď najezdil 30tis - celkový náklady kolem 20-30tis bez benzínu.
když teda vezmu nějakou 350 v pěkným stavu za cca 20tis, pak
spotřeba dejme tomu 5litrů/100 +0,1dcl oleje. = 170kč/100km =cca 13 600,- ročně
bezproblémová cestovka 350 je kolem 90-100, dojezd v podstatě neomezený - tzn. dost často se dá používat i k zařizování věcí několik desítek km vzdálených.
z toho mi vychází, že skůtr se mi oproti 350 začne vyplácet za nějaký dva tři roky a to mi přijde jako zoufale dlouhá doba na to, abych do toho šel - pořizovací náklady jsou prostě moc drahý + nikdo neví, jakej bude stav skůtříku po 2-3letech a cca 20tis km nalítanejch.
neberu teď v potaz žádný skůtry se spalovacím motorem, protože nemám přehled o cenách a nákladech na provoz..
takže vidíš, že kalkulace není jen o čistejch nákladech, tam by to eventuelně i výhodný být mohlo, ale pro mě kalkulace znamenala zhodnoti všechna pro a proti a v současný době mi pořád přijde ekonomičtější dopravovat se klasicky.
a 90tis za silnější elektro skůtr co jede 80 už je úplně někde jinde..
kdyby to akumoto stálo dvacku, tak už o tom člověk taky přemýšlí jinak..
Naposledy editováno 07.01.2010 10:04:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
Když budeš srovnávat pořízení a provoz novýho skůtru se spalovacím motorem proti pořízení a provozu novýho skůtru na elektřinu pak to má smysl...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
1100Virago>kuchy: Jak to budeš řešit v zimě? Čím si v tom autě zatopíš?....
No, jestli se nepletu, tak nynější dražší vozy mají možnost dokoupit topení, kterým si člověk může dálkově předtopit vůz, než do něj vleze (např. 10 minut, nebo déle) a jestli mi dotyčný nekecal, tak spotřeba těchto agregátů je nízká, prý třeba 0,2 deci za hodinu (teď nevím jestli benzínu nebo nafty).
Pokud je to pravda, pak by člověk v elektrovozidle v zimě utratil navíc 2 litry za týden, tj. cca 60 Kč/týden a to pokud by mu cesta trvala hodinu do práce a hodinu z práce.
Nebo ne?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
Pokud přesedne do elektrovozidla, tak ušetří za jízdu a v zimě bude topit 2 litry týdně, zima mu bude třeba 1/2 roku, takže celoročně stáhne spotřebu ze 60 litrů na 1 litr týdně.
Tj. spotřeba paliva se sníží o 98,3 %
a stejně tak splodiny z auta o 98,3 %, to ti přijde málo ?
Samozřejmě že se energetická náročnost přesune na elektriku a že někde jinde bude muset nějaká elektrárna více vyrobit elektriky, ale to víme.
Auto ale bude smrdět o hodně méně.
A také že člověk ušetří, náklady za ujetý km budou také nižší, o hodně.
např. tady píšou "Při ceně noční energie (NT) 2Kč, jsou náklady na 100 Km zhruba 30Kč. Tj. 0,30Kč/Km."
a tady "i při současné stále vysoké ceně akumulátorů až 8x nižší náklady na provoz než při použití benzínu (při dobíjení nočním proudem)",
což je cenové srovnání včetně započítání toho, že jednou za xx měsíců (za x let) se bude bude koupit nová baterie.
jo a ještě tam píšou:
Jednoznačnými přednostmi elektromobilů jsou:
* využití energie s velikou účinností (až 97%)
* možnost okamžitého maximálního výkonu
* rekuperace energie při brzdění / jízdě z kopce
* absence hluku, emisí a vibrací
* o 50% menší počet komponentů (než u vozidel se spalovacími motory) a díky tomu výrazně nižší náklady na servis
* elektromotor má životnost více než 1.000.000 km
* nižší náklady při sériové výrobě, týká se i akumulátorů
* i při současné stále vysoké ceně akumulátorů až 8x nižší náklady na provoz než při použití benzínu (při dobíjení nočním proudem)
Naposledy editováno 08.01.2010 12:41:48
3 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich
A jak je na tom s účinností výroby el. energie elektrárna a jak spalovací motor? takhle jednoduše to ale asi počítat nejde, o kolik je elektrovozítko ekologičtější, počítám..
Němec>a dá se nějak přepočíst jakým "výkonem" topí topení v aute zhruba? tzn. kolik energie by padlo na to vytopit auto čistě elektrikou.. ?
A jak je na tom s účinností výroby el. energie elektrárna a jak spalovací motor? takhle jednoduše to ale asi počítat nejde, o kolik je elektrovozítko ekologičtější, počítám..
pokud se nemá nic vypouštět do vzduchu, tak u jaderné elektrárny je to nula.
Samozřejmě palivo, ale to se uloží do schránek a za 30 až 100 let zase do jiných, atd.
To je už otázka co je menší zlo, jestli splodiny v ovzduší a nebo jaderný odpad někde v uložišti.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich
Peacemaker>Němec> u dobre uhelky pocitej s ucinnosti tak 38 procent. moderni uhelnej blok ti da i neco pres 40.
a u aut je to kolem 30% koukám..tak to zas není tak velkej rozdíl v případě uhlí..
to teda rozhodnou v případě uhlí spíš náklady na výrobu jednotlivýho vozu, co je ekonomičtější a ekologičtější, ne?
Peacemaker>Němec> u dobre uhelky pocitej s ucinnosti tak 38 procent. moderni uhelnej blok ti da i neco pres 40.
jo jo, teď je to v každých novinách, ohledně toho Prunéřova, že to chtějí zrekonstruhovat, kolik to má mít účinnost a jak do toho kecá ten nějaký ostrovní stát z Tichého oceánu, aby to bylo tolik a tolik