Litrová motorka pro začátečníka? Proč ne?!
V časopise Motohouse (vydání březen 2010) na stránce 51 jeden z redaktorů vypráví, že to není žádný problém, proč taky? A já s ním plně souhlasím!!! Doporučuje například Hondu CB 1000R.
Takže opravdu NEzáleží na zkušenostech ale na ROZUMU!!!
Konečně!!!! Jak dlouho to trvalo, než s touhle myšlenkou někdo přišel a nebál se jí zveřejnit!
Tak a teď do mě!
Che>Vysvětlil bys mi, co je tu o filozofii??? Je to zcela technickej dotaz.
četl jsi někdy po sobě něco? nemohlo by ses věnovat foru, končit, do důchodu daleko? Vždyť si myslím, že tvé neskutečně krátké příspěvky nikdo nedočte do konce. Nezlob se lae jsme asi stejně staři, přípomináš mi ten vtip, muži si to povi " dvěma slovy " jak je ? dobrý CYPE
1 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!
Motorkáři
Část první – úvod
Každým rokem se lze na silnicích setkat s narůstajícím počtem nováčků za řidítky. Nesdílím názor, že už je jich příliš mnoho a naopak si myslím, že motorek není nikdy není dost. Nelze však zastírat, že motocykl nepatří zrovna k bezpečným dopravním prostředkům. Vzhledem ke své malé šířce může sice využívat šíři jízdního pruhu lépe než automobil a jeho dynamické vlastnosti jsou většinou výrazně lepší, tím však výhody končí a v řadě dalších oblastí je jeho řidič silně znevýhodněn. Účinně odvrátit havárii může pouze za předpokladu, že udrží Stroj na kolech. Zatímco při nehodách automobilů zůstávají tyto většinou na kolech, řidiči motocyklu se toto většinou podaří jen při drobných kolizích. Dobré zvládnutí motocyklu je daleko těžší, než zvládnutí automobilu a chyby můžou mít mnohem častěji fatální následky, protože motocyklista není obklopen plechy a airbagy. Jsou sice borci, kteří dokážou hlavou prorazit sklo, proniknout při kolizi dovnitř automobilu a dosáhnout fyzického kontaktu s plechovkářem, statisticky jich však není mnoho. Z těchto důvodů je třeba začátkům na moto věnovat velkou pozornost, protože tato fáze je velmi riziková. Je pravda, že ani zkušený motocyklista nemá jistotu přežití, avšak řeči o tom, že začít lze bezpečně i na silném Stroji a že záleží pouze na štěstí a rozumu jsou naprosto mimo mísu a na následujících stranách si vysvětlíme, proč tomu tak je.
Dalším aspektem, znevýhodňujícím českého začátečníka, je situace na českých silnicích, která je věrným obrazem poměrů panujících ve státě. Prolhaní natřásající se panáci, kteří ovládli českou politickou scénu, spotřebovávají většinu energie na spory mezi sebou, soudnictví nefunguje, korupce dosáhla obrovských rozměrů a zlodějna byla povýšena na systém. Nechci zde tyto věci příliš rozebírat, protože je to na jinou debatu a omezím se na důsledky, které má tato situace pro začínajícího motocyklistu. Ačkoliv je zde pracovní síla násobně levnější, než ve vyspělých státech, stavíme z výše uvedených důvodů nové silnice podstatně dráž. Hustota a parametry silniční sítě proto silně zaostávají za parametry moderních motocyklů. Dopravní koncepce v podstatě neexistuje, na příslušných místech sedí lidé, u kterých je rozhodující stranická příslušnost a odborné znalosti nemají potřebnou úroveň. Fundovaní a korektní dopravní experti, jejichž nejznámějším představitelem je Stanislav Huml, byli odejiti a nastoupli jiní, kteří většinou dokážou pouze vykřikovat, jací jsou motocyklisté hrozní a jak je třeba s nimi zatočit.
Úroveň absolventů autoškol je velmi nízká. Špatná ekonomická úroveň neumožňuje zavést systém, běžný ve vyspělých státech. Tam frekventant i instruktor mají samostatné motocykly a jsou spojeni vysílačkou. Toto má za důsledek mnohem vyšší úroveň výcviku.
Adepti ve vyspělých zemích si své návyky neosvojují na silnicích s častým výskytem řidičů, kteří se vzhledem ke zkorumpovanosti systému nebojí jakéhokoliv postihu, kterému jsou schopni vzhledem ke svým kontaktům účinně zabránit. Další kapitolou je to, že lze stěží po řidičích automobilů a motocyklů chtít, aby se chovali ohleduplně a dodržovali zákony a předpisy, když je zde zcela běžné nerespektování těcht věcí u zákonodárců a politických špiček.
Část druhá – kontstrukce motocyklu a fyzika jízdy
Při pohledu na silný a slabý motocykl vidí i laik značné rozdíly. Stejně jako má silný sportovní vůz široké pneumatiky a slabý městský vůz pneumatiky úzké, je i výkonný motocykl vybaven širokými pneumatikami, aby dokázal do silnice přenést vysoký výkon a účinně brzdit z vysokých rychlostí. Konstruktér vlastně celý stroj vytváří na základě výkonu motoru a v návaznosti dimenzuje podvozek a brzdovou soustavu. Je třeba si uvědomit, že brzdový systém motocyklu, jehož maximální rychlost je přes 300 km/h je dimenzován tak, aby tuto motorku účinně ubrzdil. Vzhledem k tomu je však hůře dávkovatelný a vyžaduje zkušenou ruku. Stejně tak šíře použitých pneumatik je přizpůsobena tomu, na co je tento stroj primárně určen. Je to rychlá jízda na dobrém povrchu s předpokladem, že je dostatek času na naklonění. Protože u nezkušeného začátečníka je mnohem pravděpodobnější, že se dostane do krizové situace, představují pro něj široké pneumatiky značný handicap. Na naklonění a zatočení motocyklu se širokými pneumatikami je podle nemilosrdných fyzikálních zákonů třeba podstatně víc času. Tento motocykl totiž musí být na stejné zatočení více nakloněn, což spotřebuje více času, kterého se při krizovém vyhýbacím manévru zpravidla nedostává. Z výše uvedeného vyplývá, jak zrádným řešením je škrcení motoru, které nemění charakteristiku podvozku ani brzd.
Část třetí – brzdění
Pouze dvě malé plošky velikosti dětské dlaně spojují motocykl s vozovkou. Na rozdíl od auta je třeba motocykl udržet na kolech, což se ne vždy podaří. Nechci zde podrobně rozebírat problematiku brždění, která je obecně známá a chtěl bych připomenout jenom jednu důležitou věc. Od spatření překážky běží reakční doba řidiče. Noha hledá brzdu, ruka se snaží nahmatat brzdovou páčku. To celé trvá podle kvality řidiče až celou sekundu. Následuje další doba, odborně nazývána technická prodleva brzd, která trvá zhruba 0,2 sekundy. Octne – li se zkušený řidič v situaci, ve které je značná pravděpodobnostportřeby rychlého zastavení, je vhodné již mít nohu na brzdě a ruku na páčce. Typickým příkladem této situace je jízda přes horizont a jiné nepřehledné situace. Není od věci i lehce zatlačit a zlehka namáčknout destičky na kotouče, čímž je technická prodleva eliminována. Pak stačí zatlačit silněji a brzdění následuje okamžitě.
Část čtvrtá - pasivní bezpečnost
Snažit se ušetřit na helmě,rukavicích, oblečení a botách není vhodné. Ať je řidič motocyklu viníkem kolize nebo není, odnese to vždycky on. I když v začátcích se často peněz nedostává, aspoň lehké letní motorkářské oblečení, vybavené účinnými protektory by mělo být minimem.
Část pátá – Stroj na začátek
Je jasné, že neexistuje universální rada ohledně volby motocyklu na začátek. Záleží na tom, zda si adept už dříve odjezdil něco na padesátce, stopětadvacítce nebo jestli se jedná o člověka naprosto bez praxe. Jsou i lidé, kteří znovu začínají po delší přestávce a i vrozené předpoklady jsou u různých lidí různé. Mělo by však určitě jít o motocykl dobře ovladatelný, lehký, s příznivou charakteristikou kroutícího momentu motoru a dobře dávkovatelnými brzdami. Nemám moc rád vázání vhodnosti na objem, protože lze mít šestistovku o výkonu 60ti nebo taky 130ti koní, přičemž ta silnější má charakteristiku průběhu výkonu, která vyžaduje zkušenosti. Je však třeba si uvědomit, že začtáečnické období je pro nováčka jednoznačně nejnebezpečnější etapou a začátek na příliš silném motocyklu riziko hodně zvyšuje. Úvaha typu líbí se mi silný supersport, proto na něm rovnou začnu je kromě rizikovosti i zcestná, protože rychleji k cíli vede postupné zvládání. Dalším aspektem je to, že riziko pádu je u zažátečníků vyšší a pád kapotované motorky je většinou o dost dražší. Výjimku z tohoto pravidla tvoří kytaristé, kteří potřebují úlomky kapot na trsátka. U některých lidí hraje roli i to, že na motorce bez kaptáže si víc uvědomují rychlost, kterou jedou. I lidem s čoproidnímy sklony doporučuji si začátkem na oblíbených naháčích 500 až 650 ccm projít, protože na Stroj s hodně šikmou přední vidlicí je vhodné mít už nějaké zkušenosti.
Často prezentované názory, že mít zkušenosti není třeba a že je možno bez problému začít na čemkoli asi nebudu z výše uvedených důvodů ani komentovat. Dávám na tomto místě odskok na vlákno, na kterém jsem se snažil tyto věci průběžně vyvracet.
Motorkáři
a dále na nepříliš veselé vlákno, které tuto rozsáhlou polemiku vyvolalo
Část šestá – závěr
Motocyklisté a autaři budou muset i nadále užívat silnice současně. Vždy, když jedu autem a v místech s plnou čarou mě dojede rychlejší motocykl, namáčknu se doprava a umožním mu předjetí. Jsem rád, zachová – li se autař stejně, když na motorce jedu já. Jednou snad přijde doba, kdy se tak budou chovat všichni. Auto to nezdrží a motorce to pomůže.
Motorkaření je krásnej tanec, ale je to tanec nad propastí a proto všem doporučuju nechávat si nějakou rezervu a nejezdit v provozu úplně na doraz. Mladí by si měli uvědomit, že je dost škoda roztřískat si mladý tělo, který má značnej potenciál a ti starší zase to, že ve vyšším věku už kosti křehnou a špatně srůstají. Síla Stroje by prostě měla vždy odpovídat úrovni řidiče - stačí zlomek vteřiny, který může znamenat těžké následky a čas vrátit nelze.
AUTOR CHE CHE
Naposledy editováno 10.03.2010 14:12:24
1 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!
Zasunout, otočit, otočit, otevřit, vytáhnout...
Hiffson> ...CB1000R je naprosto hodná a nezálodná motorka, která má těžce odladěnej motor z Fireblada. Odhadem tak o 30 procent, ale trochu to dohání spřevodováním.
Myslím, si že začátečník si může klidně koupit VN2000, když mu to nepadne při parkování na nohu!
A začátečník neznamená namachrovaný pískle! Pokud se v tom někdo poznal, tak je mi to líto. Když má někdo najeto 100 tis v autě a 2 děti tak si to klidně může koupit po fechtlovi.
Přesně tak, Karas v článku psal, že to doporučoval pro kámoše, kterej má 35 let a nějakou tu "váhu" , a určitě nováčkem neměl na mysli 17ti či 20tiletý nevybouřený a předvádějící se nováčky... jak to pochopil mladej šampónek z Dačic! a tihle nováčci by rovnou sáhli po CBR100RR přece
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
ivitko>Neke že jsi to čet?...já neměla sílu...
jsi velmi odolný chlapec...
Na tohle vlákno tu čekám celej měsíc!!
1. První mašina musí být litr, bo zbytek nejede(pro info, Rossi je můj pomalejší brácha)
2. Jsem chytrej jak rádio a jezdím s rozumem
3. Nebudu poslouchat kecy od zkušenějších bikerů, bo asi záviděj nebo co
4. Mám zhlédnuto x dílů GhostRidera, není to na tom videu tak těžký(to zvládnu)
5. Nemám moc zkušeností, ale to doženu brzy jízdou na litru
6. V autě s jízdou nemám problém, litra zvládnu, bo řídím rok 1.3HTP
7. I holky jezděj na litrech, moc jich neznám, ale to zvládnu taky, když to uměj holky
8. Základ je hned jezdit po zadním, páč pak budu dost hustey a holky si budou trhat rodidla
9. V zimě to budu cvičně startovat, abych pak zjišťoval na jaře proč to nejede
10. Psali i v Motohousu, že to není problém, a když to tam píšou tak je to přeci pravda
-----------------------------------------------------------------------------------------
Už dlouho jsem nečetl tak autorsky povedené DESATERO za 10 bodů
S tebou bych si dal pokec u kafe
1 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
V tvém věku, tzn. 17 let, bych se radši k této problematice vůbec nevyjadřoval, kór když máš mašinu, na které nemáš absolutně co dělat. To, jestli jezdíš v provozu nebo na okruhu, je vcelku jedno.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
vikingpetr>Ten kdo ten článek napsal v časopisu, nebude asi člověk se zkušenostmi z praxe ale pouze teoretik, který své výsledky zakládá na nepodložených informacích. Nemůžeš myslet vážně, že když budeš používat rozumě a lehce plyn ti bude stačit k tomu aby jsi měl pod kontrolou litrový motocykl. To je to samý, jako kdyby jsi řekl, že jsi v Praze sedneš do 40tunového náklaďáku a bez úhony dojedeš třeba do Šumperka a bude ti k tomu pouze stačit jemně pracovat s plynem. Holý nesmysl o tom to není a nikdy nebude.
No tak pan Karásek jezdí na moto už 20 let a má určitě několik set tisíc km v sedle.
Litrový motocykl má určitě lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost než nebrzdící a vlnící se čínskej šmejd a 50kmh se s ním dá jet i na pětku.
Pokud člověk nebude vůl a bude si hlídat rozměry auta, dostatečné nadjíždění a bude včas brzdit tak do toho Šumperka v automatu bez problémů dojede.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
Ale ještě jedna možnost.... Co když ten magor co napsal, že na litru je možno začít jezdit je naopak velmi zkušenej rider, jen jaksi bohužel už zapoměl co bylo, když se učil jezdit...
A jinak... Jo jasně každej ať si koupí co má za lubem, ale kurevsky mě sere, když na přejezdu z enduro okruhu mě staví policajt a geglá, že nemám blinkry, protože vedle kus dál nějakej magor lítá v rezervaci se čtyřkolkou.
Takže kupte si co chcete, ale když mě bude policajt haltovat, že jedu přes obec 60, protože tady nějaký embrio zmydlilo chodce ve stodvaceti, tak mě budete srát páni dokonaní náctiletí jak věkem, tak duševně.
1 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!
kixs2>Hiffson> no, zkusil sis to??? Já jo, ale zas tak velká prdel to není jet s kamionem, ale ještě lepší je autobus. Než si zvykneš, že seš před přední nápravou, je lépe jezdit po letišti.
Ale ještě jedna možnost.... Co když ten magor co napsal, že na litru je možno začít jezdit je naopak velmi zkušenej rider, jen jaksi bohužel už zapoměl co bylo, když se učil jezdit...
A jinak... Jo jasně každej ať si koupí co má za lubem, ale kurevsky mě sere, když na přejezdu z enduro okruhu mě staví policajt a geglá, že nemám blinkry, protože vedle kus dál nějakej magor lítá v rezervaci se čtyřkolkou.
Takže kupte si co chcete, ale když mě bude policajt haltovat, že jedu přes obec 60, protože tady nějaký embrio zmydlilo chodce ve stodvaceti, tak mě budete srát páni dokonaní náctiletí jak věkem, tak duševně.
Zkusil, první auto který jsem řídil byla Avia!
Nejen já si myslím, že je lepší začít na novým litrovým Hornetu než na dvacetiletý ZXR400 nebo FZR400 ve stavu pojízdnej vrak.
Hlavně klíd, to bude dobrý.
2 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!
Na tý motorce udělá mnohem míň škody..
Naposledy editováno 10.03.2010 18:20:57
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
Naposledy editováno 10.03.2010 18:24:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
Hiffson>A vůbec, já si myslím, že když může dvacetiletej skočit po dodělání řidičáku na náklaďák do kamionu s návěsem, aniž by někdo zkoumal kolik má najeto aspoň v osobáku, ...
Hm, Tak zkus se někde přihlásit jako šófér na kamion s návěsem jako dvacetiletej po dodělání řidičáku. Zapomeň, všude budou chtít praxi na běžným pětitunovým náklaďáku...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tak a je to tady! Konečně!
kixs2>Hiffson> Chápeš, že s tebou absolutně souhlasit nemůžu, ale "kus" pravdy máš... Proč nejsou výkonově omezený i auta!!!!!Kua.... To mě může zmarastit fagan ve sporťáku o 800koních v 18 letech??? Kde jsme?
Bohužel, to je možné
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Servisní manuál Honda Honda CB 1000R | TomasRA | 11 | 30.8.2024 v 21:21 MilanR1 |
hákový klíč na napnutí řetězu honda... Honda CB 1000R | gift0910 | 7 | 20.7.2024 v 14:41 lubon |
Quikshifter zkušenosti s řazením Honda CB 1000R | waguz | 0 | 3.7.2024 v 14:30 waguz |
Páčky Probrake Honda CB 1000R | WildOne | 16 | 3.4.2024 v 23:11 Lbj23 |
Houpání volnoběhu Honda CB 1000R | mik119 | 7 | 1.4.2024 v 04:43 PANKY-CB600F |