rozhodl jsem se napsat popis jak tahle "vychytávka" funguje abych to nemusel pokaždé psát znova, kdo neumí hledat budu dotyčného odkazovat na tohle téma.
Jak to funguje:
V motocyklu (v převodovce) je tzv GPS (Gear Position Sensor) ze kterého dostavá řídící jednotka
- ECU - informaci jaký je právě zařazený rychlostní stupeň, pro každý rychlostní
stupeň má pak v sobě uloženou rozdílnou mapu zapalovaní - předstihu. Z nějakého
důvodu se v Suzuki rozhodli první čtyři rychlosti pomocí rozdílných map předstihu
seškrtit, možná kvůli bezpečnosti, možná kvůli emisním normám. Mapy předstihu
jsou změněné pro oblast malého otevření klapky, při plně otevřeném plynu mezi nimi
není rozdíl od neškrcených map, tudíž jakékoliv TRE nemá vliv na maximální výkon,
to by se ukázalo i při měření na brzdě. Instalace TRE se obvykle projeví dojmem
většího tahu ve spodních otáčkách, ale hlavně plynulejšími reakcemi na přidání plynu
a v přechodu z režimu brždění motorem do akcelerace - lepší ovladatelnost při projíždění
“utažených” zatáček.
Vlastní senzor GPS funguje tak, že mezi růžový vodič a černý vodič (kostra) řadí různé
rezistory a řídící jednotka pak měřením napětí na tomto rezistoru určí jaká
rychlost je zařazena. Nejednodušší systém TRE je tedy takový že se odpojí růžový vodič
od GPS a přímo proti kostře se na něj připájí rezistor odpovídající zařazené “neškrcené”
rychlosti - 5,6. Tento systém má ale nevýhodu že si ECU myslí, že je zařazena tato rychlost
i na neutrál a u některých motorek dochází ke kolísání otáček na volnoběh, jejich samovolnému zvyšování
atd. Takže se používá pokročilejší konstrukce se spínacím tranzistorem, který rezistor na
neutrál odpojí a řídící jednotka použije pro neutrál správnou neutrálovou mapu - bývá taktéž označován jako aktivní tzv. ATRE. Stejně fungují
i drazší konstrukce s mikroprocesorem kde je navíc možné si nastavit která mapa bude
používána jako náhradní a většinou jsou přidané i funkce jako je ukazatel zařazené rychlosti,
například GIPRO ATRE. Pro TL1000S/R je vyzkoušené že nejlépe funguje na mapu pro
šestou rychlost, nastavení pro 5 se používá u některých GSXR1000 a Haybusa kde se tímto
odstraní omezovač rychlosti.
Komu se nechce stříhat dráty na motorce je možné koupit přímo originál konektory a celej obvod se pak zapojí do stávajících konektorů GPS, jde pak vymontovat a motorka uvést během vteřiny do původního stavu.
konektory se dají najít v různých eshopech na netu, kamenej krám ani eshop v čechách kterej by je měl jsem nenašel, jsou poměrně drahé, potřebný pár konektorů se pohybuje v přepočtu s poštovným kolem 200-300Kč. Ostatní součástky - 2 rezistory, jeden univerzální NPN tranzistor alá BC547 a kousek vodiče je záležitost cca 5-10Kč.
jeden pro příklad: www.geartronics.co.uk/connectors.htm
případně jde celý obvod pořídit třeba na ebay pod různými názvy TRE/ATRE/Gpack za cenu v přepočtu od 500Kč nahoru. Obvod pracující na stejném principu obsahují i ukazatele rychlosti GIPRO ATRE.
schéma obvodu:
velmi pěkný návod na stavbu ATRE vytvořil Glenn Cauley z tlzone.net :
ATRE návod na stavbu *.pdf
Podobný obvod jde sestavit i pro některé novější Kawasaki, kde jsou jeho možnosti ještě jiné, ale to díky tomu že žádnou takovou Kawu nevlastním nemám vyzkoušené.
edit: ještě přidám nějaký další info co sem s postupem času zjistil... poslední modely suzuki/kawasaki už dělají ruzný kouzla se sekundárníma škrtícíma klapkama.. tzn že jejich nastaveni je i závislé na zařazené rychlosti.. resp. je možné, že na jednicku, dvojku zůstane klapka lehce přivrená i na plnej plyn, takže tam vlastně plnej plyn není.. tzn motorka je lehce přiškrcena i na max. výkonu na nižší kvalty - tohle u starších suzuki nebylo a na max výkon TRE nemělo vliv.
Osobně to ověřené nemám protože nevlastním ani nemám přístup k takhle nové moto, ale třeba se dají najít grafy z brzdy co tohle potvrzují na webech firem co vyrábí tyhle Gpacky/TRE ve velkém (třeba GIPRO - healtech).
případně kdyby někoho napadly nějaké dotazy ve spojitosti s tím tak sem písněte dotaz a já když nahodou budu vědět tak to objasním.
Vzhledem k tomu , že si myslim že by to třeba někoho mohlo i v budoucnu zajímat tak je možný že tady smáznu uplně OT přízpěvky ... aby se přípdná věcná diskuze neztratila v nesmyslech
Naposledy editováno 18.03.2010 14:12:51
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
Bludevil>Díky moc za popis... A nechceš dát ještě osvětu týkající se TEKY Sfi?
když bude chuť, čas a třeba zájem, moh bych zkusit něco sepsat i na další často omýlaná témata alá Yoshbox/Teka Sfi apod... jako pokračování FAQ seriálu
assassin>když bude chuť, čas a třeba zájem, moh bych zkusit něco sepsat i na další často omýlaná témata alá Yoshbox/Teka Sfi apod... jako pokračování FAQ seriálu
Bylo by to výtečný, někdo o tom třeba jen tuší, někdo třeba vůbec neví... A kdyžtak by stálo za to to dát i na ty nové stránky věnované gsxr
Yosh: jo vyznam to ma pokud ti tam zustane origo ridici jednotka... ma to vliv na mapy zapalovani.... 1,2,3,4 jsou u suzuki lehce skrcene na predstihu v nizsich otackach...
pokud bys daval commander i s ignition modulem a ladil i custom zapalovaci mapu tak je stejne lepsi tam nasimulovat jeden kvalt pro vsechno a na ten to odladit.
V ostrém provozu je rozdíl už obrovský, na půl plynu jede hodně citelně lépe, jak napíchaná anabolikama. Každé pohnutí plynem znamená pořádný kopanec nebo proklouznutí gumy. Nejen zrychlení, ale fakt kopanec a pořádné cuknutí. Takže určitě bych neřekl, že to zjemní přechody mezi zavřeným a otevřeným plynem. U mě teda naopak, plyn funguje spíše jako ON/OFF Po přidání plynu to je moc příjemné, prostě najednou ty koně cítíte, bez gpacku berete uvedené koně spíše jako podvod, s gpackem víte, že tam fakt jsou a dávají o sobě vědět. Asi budu muset přibrat, protože nevím jak jinak udržet přední kolo na zemi.
Jenže není zlato co se třpytí, tak jak okamžitě reaguje na přidání plynu, tak okamžitě reaguje i na ubrání plynu. Tzn. ve stovce na dvojku úplné zavření plynu znamená skoro katapultáž přes řídítka (chtělo by to antihop ) a teda plyn je nutno ubírat s citem Při ubrání plynu ve vysokých otáčkách se to neprojevuje, je to znatelné jen mezi 5-7tis ot/min. Ale možná se mi to zdá, ještě musím více odzkoušet.
I rozjezdy na jedničku jsou o dost jiné, jsem se rozjížděl jako začatečník - nic, škub, nic, škub a přískokama vpřed
Prostě nástup výkonu je mnohem razantnější a mě se to teda moc líbí
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
tinky_linky>kde ze se to da sehnat nechce se mi nic vyrabet mate nekdo nejakej odkaz ? dik
na ebay to koupis od cca 500-600 v prepoctu... pod oznacenim G-pack, ATRE apod... taky to ma integrovany ukazatel kvltu GIPRO.. a taky ti to za 350,- muzu sletovat a poslat ja...
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
tinky_linky>assassin> ted koukam na ebay a tam chteji na gsxr 1000 G pask 219 euro tak to vazne nedam jinak kdyz bys mi ho sletoval ten ukazatel tak bych si ho od tebe vzal
jo oni jsou ruzny, 200E je trosku ulet to koupis levneji ten s ukazatelem kvaltu, jasny sletuju, konektory mam myslim jeste v zasobe.... dyztak mi pisni do PM s adresou.. abych nezapomel.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
Poggy>Na novějších Suzuki, které mají sériově ukazatel zařazené rychlosti, je to stejné? Myslím tím "škrcení" na nižší převodové stupně. Pokud ano, dá se to tam nějak obejít? I když to asi súíš ne. Např. GSX-R 1000 K8.
jo ty novy herky jsou taky seskrtly... jde to vyresit uplne stejne.. problem je ze pak na ukazateli v budikach vidis stale 5ku nebo 6ku (podle toho jak je udelanej Gpack) ... jde to obejit jedine pres mikroprocesorovej obvod kdy krmis budiky jinou info nez ridici jednotku.. coz uz je na samodomo vetsi orisek (mimo me schopnosti) tzn je reseni koupit GIPRO X-TRE ktere to umi...
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
tinky_linky>a ten ukazatel zapojim jeste k tomu jo ?
eee tak ted jsme uz jinde... mas moznost koupit tenhle levnej obvod na odskrceni... nebo... ukazatel kvaltu kterej ma tenhle obvod uz integrovanej... oboji najednou je zbytecnost a i nektere kombinace jsou nefunkcni. ja umim vyrobit jen ten odskrcujici obvod,bez ukazatele.
to co jsem odpovidal poggymu se tyka jen novejsich GSXR ktere maji integrovny ukazatel od vyroby.. coz ty nemas(jestli plati ta K1co mas v avataru)
assassin>jo ty novy herky jsou taky seskrtly... jde to vyresit uplne stejne.. problem je ze pak na ukazateli v budikach vidis stale 5ku nebo 6ku (podle toho jak je udelanej Gpack) ... jde to obejit jedine pres mikroprocesorovej obvod kdy krmis budiky jinou info nez ridici jednotku.. coz uz je na samodomo vetsi orisek (mimo me schopnosti) tzn je reseni koupit GIPRO X-TRE ktere to umi...
To by bylo asi příliš krásný kdyby signál šel nejdřív do budíků a pak až jiným drátem do ŘJ motoru.
Teploměr sice ukazoval 85st, ale po 7-mi km v ne moc teplém počasí motor a olej ještě nebyly dost prohřáté, takže to cukalo hodně, ale to by asi cukalo i bez GPACKu.
Takže to musím poopravit, jede to jen lépe
O víkendu jsem si pěkně pojezdil a nástup výkonu je fakt úplně jiný, projížděl jsem stejné zatáčky, ale výjezdy ze zatáček jsou mazec, motorka se na výjezdech zvedá na záda už na půl plynu.
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
assassin píše: Vici: na gsx jsem nejel, tudiz ani nezkousel - muzu ti udelatko pujcit - vyzkousis a usoudis jestli to ma smysl, a bud koupis nebo vratis? Klidne muzes vratit a koupit jinde - ja treba po case svuj samo domo ATRE obvod vymenil za ten od gipro integrovany do ukazatele kvaltu...
Super, nabidku rad vyuziji. Pripomenu se ale az na jare az zase neco najedu a zvyknu si na potvoru. Na jare to totiz vzdycky jede jako hovado A navic tesne nez jsem motku uklidil do garaze a zacal rozebirat na trosku vetsi servis jsem ji dopral "quick action throttle z R1 picovole" a v zivote bych nerekl jak to muze byt znat.
Navic ted resim to zruseni jejich systemu P.A.I.R.S. coz taky bude mit drobny vliv na chovani.
Tak by nebylo objektivni to posuzovt nez si zvyknu. Ale urco se pak ozvu. Dekuju.
V_i_c_i píše: Super, nabidku rad vyuziji. Pripomenu se ale az na jare az zase neco najedu a zvyknu si na potvoru. Na jare to totiz vzdycky jede jako hovado A navic tesne nez jsem motku uklidil do garaze a zacal rozebirat na trosku vetsi servis jsem ji dopral "quick action throttle z R1 picovole" a v zivote bych nerekl jak to muze byt znat.
Navic ted resim to zruseni jejich systemu P.A.I.R.S. coz taky bude mit drobny vliv na chovani.
Tak by nebylo objektivni to posuzovt nez si zvyknu. Ale urco se pak ozvu. Dekuju.
...vyrušení PAIR systému na chování nepoznáš
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
V_i_c_i píše: Super, nabidku rad vyuziji. Pripomenu se ale az na jare az zase neco najedu a zvyknu si na potvoru. Na jare to totiz vzdycky jede jako hovado A navic tesne nez jsem motku uklidil do garaze a zacal rozebirat na trosku vetsi servis jsem ji dopral "quick action throttle z R1 picovole" a v zivote bych nerekl jak to muze byt znat.
Navic ted resim to zruseni jejich systemu P.A.I.R.S. coz taky bude mit drobny vliv na chovani.
Tak by nebylo objektivni to posuzovt nez si zvyknu. Ale urco se pak ozvu. Dekuju.
...vyrušení PAIR systému na chování nepoznáš