možná i díky pár lidem z fóra kteří se správným způsobem ozvali.
Cituji ze stránek MD:
Důvodová zpráva: ..."Dne 9. 11. 2010 uspořádalo Ministerstvo dopravy prezentaci navrhovaných změn a konzultace s odbornou veřejností. Konzultací se zúčastnili zástupci Svazu dovozců automobilů, Autoklubu ČR, Asociace autoškol ČR, Sdružení ČESMAD BOHEMIA, ÚAMK, Svazu dopravy ČR a Odborového svazu dopravy. Výsledkem konzultací bylo zejm. doporučení na nezvyšování hranic minimálního věku u menších motocyklů a na úpravu technického parametru zdvihového objemu válců u výcvikových motocyklů tak, aby nedocházelo k navyšování nákladů autoškol v souvislosti s pořizováním nových vozidel. Obě tato doporučení Ministerstvo dopravy zohlednilo při úpravách návrhu v rámci meziresortního připomínkového řízení."...
Pozměněný návrh zákona:
..."§ 83
Věk
(1) Řidičské oprávnění lze udělit jen osobě, která dosáhla věku
a) 15 let, jedná-li se o skupinu AM,
b) 16 let, jedná-li se o skupinu A1,
c) 17 let, jedná-li se o skupinu B1 a T,
d) 18 let, jedná-li se o skupinu A2, B, B+E, C1 a C1+E,
e) 21 let, jedná-li se o skupinu C, C+E, D1, D1+E,
f) 24 let, jedná –li se o skupinu A, D a D+E.
(2) Řidičské oprávnění pro skupinu A lze udělit osobě,
a) která dosáhla věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová motorová vozidla, nebo
b) která dosáhla věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2. "...
Stručně řečeno, AM a A1 zůstává jak bylo, od 18ti A2 do 35kw a 0.2kw/kg, škrcení max. ze 70kw, neomezená ve dvaceti (po dvou letech praxe na A2), nebo ve 24ti bez praxe.
Odkaz na aktuální znění návrhu zde
2 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
Skupiny: pokud vynechame bezvyznamnou sk. AM tak je to presne jak pises. Kozi dech = A1, prechodova skupina = 25/35kw, pak neomezene. Ja v tom nejakou prehnanou byrokracii nevidim.
Autoskoly: Zjednodusit uz to nelze. Vzdyt pro ziskani ridicaku dnes staci kdyz vyfrknes par podpisu a zaplatis za neco co jsi ve skutecnosti nedostal. Naopak tady je nutne razne pritvrdit a pozadovat kvalitni praci zkusebnich komisaru pri zkouseni budoucich motorkaru dle platne legislativy coz se cca v 95% pripadu nedeje. Jedine pak teprve bude motivace pro autoskoly zacit ucit lidi motorku skutecne ovladat.
Dale si myslim, ze s timto modelem rozdeleni skupin na motorky ktery je stary uz 5 let a jeste dalsi 3 roky bude trvat nez vubec zacne fungovat se hned tak hybat nebude.
Pro me je dulezitejsi otazka jak dlouho bude jeste trvat nez se zpusob vycviku a zkouseni motorkaru u nas dostane na dnes beznou evropskou uroven. Myslel jsem ze to bude nova generace ucitelu autoskol, ale po tom co jsem cetl jakymi kecy se dokaze oficialne prezentovat mlady zacinajici ucitel ktereho potkas na motorce se zakem a oba jezdi v tricku, tak jsem znacne skepticky. Problem je i v tom ze sami autoskolaci nekdy berou motorky jako nejakou podradnou (automatickou) skupinu. "Delas ridicak na nakladak tak proc bys nezvladnul i motorku? Ja ti to tam napisu, jezdit na tom nebudem."
Ale skoda slov, trochu jsem se rozepsal mimo tema.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
MATY2 píše: Castecne s tebou souhlasim. Je jasne ze na nehodovost motorkaru ma nejvetsi vliv jejich vlastni chovani, na druhe misto bych dal jejich 'vzdelani', trenink a zkusenosti. To na cem a v jakem veku bouraji je az dalsi vec. Blby je ze se to vsechno scita. Takze pokud si pitomec bez zkusenosti najde 'super' autoskolu kde se dvakrat sveze 30tkou po meste a pak si poridi jakoukoli motorku a sedne na ni v teniskach a tricku, pak jsou veskere legislativni restrikce zcela marne.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
K motorkám: Modernizace vozového parku v autoškole je čas od času stejně nutná. Také už jsem starou dobrou jawku nahradil japonským čtyřtaktem i když by mohla ještě pár let sloužit. Motorky mám už teď dle legislativy EU tzn. AM + A1 125ccm 400ccm 25-35kw, A >600ccm >40kw. Nemám s tím problém i když tyto podmínky začnou platit až za několik let. Směrnice vyšla v r. 2006, přesto se stále objevují a možná budou objevovat čím dál víc připomínky autoškol které se o problematiku nezajímali/nezajímají a v posledních letech nakoupily třeba 250tky které směrnici neodpovídají. Těžko jim pak za dva roky bude někdo vysvětlovat že na obměnu motorek měli sedm let...
K výcviku: Co já vím tak žádná klasická autoškola pomocná kolečka nemá a možnost výcviku jízdy na okruhu neposkytuje. Pomocná kolečka má u nás v republice snad jen Míra Lisý na ducati a šance si to v praxi vyzkoušet je na jeho kurzech. Já o těch kolečkách také vážně uvažuji, že bych je namontoval na horneta. Zatím jsem však nezjistil zda-li to vůbec u nás někdo oficiálně vyrábí/montuje. Vyrobit by to sice uměl každý zručný zámečník, ale v případě použití pro běžného žáka autoškoly a nějakého průseru se pak po tobě začnou vozit, že to nebylo homologováno pro výcvik v autoškole atd.... Jízda na okruhu v rámci běžné autoškoly je v praxi nereálná věc. Existují však motoškoly kde učí závodníci a kde si kurz jízdy na okruhu může člověk zaplatit jako "nadstavbu" klasické autoškoly. Ovšem na to co by všechny autoškoly měli učit (a neučí) závodní okruh potřeba není.
Já bych i přes to že zdokonalovací kurzy bezpečné jízdy a správného ovládání motocyklu dělám a považuji je za přínosné žádné povinné nadstavbové kurzy nepožadoval. Naprostou většinu věcí které se trénují na kurzech bezpečné jízdy a v okruhových motoškolách by si měl žadatel vyzkoušet už v běžné autoškole. Samožřejmě to co se stihne i v sebelepší autoškole nestačí a další trénink na vlastní motorce je jen ku prospěchu, ale to už záleží na každém jezdci jestli takový nějaký kurz podstoupí, nebo bude trénovat sám (pokud alespoň ví co a jak), nebo se uspokojí s radou učitele autoškoly např. "přední brzdou se nebrzdí, mohlo by se to kousnout...". To že autoškoly nedělají svojí práci nelze povinně suplovat další motoškolou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
My v Rožnově a okolí nic takového nemáme .. bohužel .. jinak bych si udělal i motoškolu na Brněnském okruhu .. ale zase bych musel jet do Brna na ten kurz a prodražilo by se to fest ... Ale mohlo by se něco vyučovat např. na parkovištích na tom určených atd.. jenomže tady na to každý sere
EDIT: Předběhl si mě
Naposledy editováno 12.12.2010 23:39:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
2 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
Moje situace je taková - za rok budu dělat A od 18. Představoval jsem si sehnat někde seškrcenýho monstra. Budu na něm moct jezdit?
Omlouvám se, ale už takhle sem se v tom zmatku ztrácel
díky moc
1 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
Vámi zmiňované nejasnosti se dle našeho názoru upraví časem při výměnách řidičských průkazů v návaznosti na stanovené lhůty, resp. doby jejich platnosti. Změnené přechodné ustanovení má i nadále za cíl umožnit nejvyšší možný rozsah řidičského oprávnění, obodbně i vztahů mezi jednotlivými skupinami resp. podskupinami při rozšiřování řidičského oprávnění. Případné formulační nejasnosti budou s největší pravděpodobností ještě diskutovány v dalších stádiích legislativního procesu. Na toto konkrétní ustanovení se ještě zaměříme.
Naposledy editováno 13.12.2010 16:36:22
1 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
děkujeme za Váš dotaz a za návštěvu portálu www.lepsipravo.cz. Předchozí praxe se po nabytí účinnosti tohoto zákona bude posuzovat podle vozidel spadajících do té které skupiny, nikoli tedy jen zásadně podle označení skupin, což ve Vámi zmiňovaném případě znamená, že tato praxe by se měla pro účely rozšíření řidičského oprávnění započítat.
S pozdravem,
Mgr. Šárka Homfray
Odbor legislativy
Ministerstvo dopravy ČR
2 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
2stroke píše: Tak tohle je dobrý nápad ...mít možnost v 18 začít jezdit třeba na Transalpovi, DR 600, nebo XTčku apod. bez toho, abych musel koupit nějaký kousek s 25 kW, se mi líbí...
Bohuzel Transalp a mnoho dalsich hodnych dvouvalcu (a ani treba jednobuch F650 GS) se tam zbytecne nevejde, meli to dat 50kW a uplne bez zavirani nebo aspon 40kW. Lide by pak opravdu zacinali na nezaludnejch motorkach, takhle porad budou v kurzu papirove zavrene ctyrvalcove sestky, ale porad je to velkej posun proti aktualnim debilnim 25kW a zavirani erjednicek...
2 reakcí na tento příspěvek Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
Ale jako člověk vlastnící motorku s výkonem větším než 70kw se na to moc netěším, teda hlavně v případě prodeje motorky.
Naposledy editováno 14.12.2010 16:37:35
Revolt píše: Myslím, že změna k lepšímu . Snad na to zareagují i prodejci a začnou vyrábět, nějaké solidní 4stovky a 5stovky, které budou splňovat možnosti oprávnění A2. Momentálně si člověk, co rád jezdí po silnici a líbí se mu sporty, může po sportovní 125 pořídit jen 250ccm nebo 600ccm. 250 málo a 600 nemusí zvládnout každý.
Ale jako člověk vlastnící motorku s výkonem větším než 70kw se na to moc netěším, teda hlavně v případě prodeje motorky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Povedlo se, věk pro A1 A2 se zvyšovat nebude.
Revolt píše: Myslím, že změna k lepšímu . Snad na to zareagují i prodejci a začnou vyrábět, nějaké solidní 4stovky a 5stovky, které budou splňovat možnosti oprávnění A2. Momentálně si člověk, co rád jezdí po silnici a líbí se mu sporty, může po sportovní 125 pořídit jen 250ccm nebo 600ccm. 250 málo a 600 nemusí zvládnout každý.
Ale jako člověk vlastnící motorku s výkonem větším než 70kw se na to moc netěším, teda hlavně v případě prodeje motorky.
Už vidím výrobce,kór Japonce,jak reagují změnou výroby kvůli legislativní změně 10milionového státečku.
Pro ně je větší změnou,když se změní starosta v jejich krajském městě. Dotkne se to více lidí,jak změna zákona v ČR.