
2 reakcí na tento příspěvek Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
1 reakcí na tento příspěvek Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?

*1)Pokud jsou kontakty sepnuty, kondenzátor je ve zkratu a na jeho elektrodách je nulové napětí a kondezátor je vybitý. V okamžiku rozpojení se začne nabíjet a tím okamžitě zhasí vznikající jiskrový výboj. Ovšem za cenu toho, že až 40% cenné energie se maří nabíjením kondenzátoru. Po opětovném spojení kontaktů se kondenzátor vybije a proces se opakuje. Theoreticky by jiskra mohla vzniknout i teď, ale nestane se tak, pro extémně rychlou dobu sepnutí /řádově v tisících sepnutí za vteřinu/ a oblouk se nemůže vzhledem rychle se přibližujícím kontaktům zapálit. Probíhající děje ovšem závisí na otáčkách motoru.
Zhášení jiskry kondenzátorem není nikdy stoprocentní, ale pokud k jiskření ještě dochází, jedná se o poměrně únosnou mez, kdy se kontakty kladívek neopalují, nebo jen minimálně. Kladívka stačí pak po několika desítkách motohodin pouze vyčistit a znovu seřídit.
Kondenzátorové zhášení při spínání indukčních zátěží se hodně používalo i v silnoproudu k ochraně rélé, komutátorů a stykačů a také k jejich odrušování, pokud to bylo třeba.
Moderní bezkontakní /CDI/ zapalování sice obsahují kondenzátory také, ale protože používají již jiné technologie, slouží tyto kondenzátory k jinému účelu.
Naposledy editováno 21.01.2011 22:05:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
camger píše: jj, snad už jsem to pochopil , je to docela široká problematika... Ale nevím proč mi to tedy bez kondenzátoru vůbec nejelo...
Oblouk výboje /podle výšky napětí a protékajícího proudu na primární straně a velikosti odtrhu/ je někdy schopen hořet a tedy i vést poud i při maximálním odtrhu kladívek a tím spotřebuje téměř všechnu energii. Mimo pálení a ničení kontaktů samotných změní tvar proudového pulsu tak, že účinnost zapalovací cívky fatálně poklesne. Na sekundární vysokonapěťové straně cívky není pak dostatečně napětí pro kvalitní jiskru na elektrodách svíčky. Kondenzátor sice dělá totéž, ale nabíjí se velmi rychle jen po část doby otevírání kontaktů a hlavně spolehlivě zhasne jiskrový výboj mezi kontakty kladívek.
Naposledy editováno 21.01.2011 22:24:59
1 reakcí na tento příspěvek Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
Johann píše: Oblouk výboje /podle výšky napětí a protékajícího proudu na primární straně a velikosti odtrhu/ je někdy schopen hořet a tedy i vést poud i při maximálním odtrhu kladívek a tím spotřebuje téměř všechnu energii. Mimo pálení a ničení kontaktů samotných změní tvar proudového pulsu tak, že účinnost zapalovací cívky fatálně poklesne. Na sekundární vysokonapěťové straně cívky není pak dostatečně napětí pro kvalitní jiskru na elektrodách svíčky. Kondenzátor sice dělá totéž, ale nabíjí se velmi rychle jen po část doby otevírání kontaktů a hlavně spolehlivě zhasne jiskrový výboj mezi kontakty kladívek.
Takže by se dalo říct že kendenzátor pohltí tu energii která by bez něj byla využita na vytvoření oblouku mezi kontakty... Ale jaktože oblouk nevzniká i při sepnutí kladívka?
Frantas píše: Tak jak tak koukám, tak sem si myslel, že kondík má přesně opačnou funkci. Sem aspoň zase o něco chytřejší
.. Původně jsem myslel že kondík se nabije energii nevyužitou v době kdy motor nepálí, a v době zápalu svojí energii uvolní a tim pomůže zapalování.
jo, tak nějak sem si to do teť taky představoval... :D
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
camger píše: Takže by se dalo říct že kendenzátor pohltí tu energii která by bez něj byla využita na vytvoření oblouku mezi kontakty... Ale jaktože oblouk nevzniká i při sepnutí kladívka?
Je to popsaný nahoře. Jiskření při malém napětí na primáru cívky /u Jawy většinou 6V/ vzniká jen při rozepínání kontaktů, kdy se otevírají na hranici kdy ještě může přeskočit jiskra. To může být Při 6V jen několik tisícin milimetru. Jednou zapálený oblouk, protože jej vlastně tvoří plazma, má vysokou vodivost a hoří i při natolik vzdálených kontaktech, kdy by jinak nikdy nemohl vzniknout /řádově desetiny mm/. Naopak "vytažení nudle" pri opětovném zavírání kontaktů by bylo třeba, pokud je maximální odtrh např. 0.5 milimetrů, značně vyššího napětí tak 3500 až 4000 Voltů. Navíc, když kontakty sepnou, což se děje velmi rychle, jiskra už vzniknout nemůže. Pokud tedy kontakty ovšem spínají dobře.
Důležité je pro správnou funkci zapalování nejen sepnutí, ale i rozepntutí na primární straně cívky. Zapalovací cívka není totiž nic jiného, než obyčejný transformátor. Kdy se impuls na sekundární straně objevuje jak při zapnutí, tak při rozepnutí napájení primárního vinutí. Důležité je také to, jaký tvar tento impuls má. V tom hraje výboj mezi kontakty dost velkou roli.
Naposledy editováno 22.01.2011 00:27:30

Smekám před těmi kdo tyhle věci před x lety vymýšleli...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
alezio píše: kondenzátor je tam proto, aby se při rozepnutí kontaktů přerušovače tyto kontakty neopalovaly
Ten hoch ma pravdu
Naposledy editováno 22.01.2011 10:08:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
Boda píše: Fananek-Jarda>Nemenuje se děda Meg Giver
?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
Frantas píše: V podstatě ani nevim co tě zajímá, napsal si to moc dlouze pro inteligentního člověka jako já. Obecně vzato kondík pdporuje zapalování (do detailu taky sám nevim), a v době rozepnutí kontaktů by měl být magnet na rotoru připravený pod prvním šroubem co drží cívku. Takže jak řikáš sám, na jinde umístěnou cívku by to jed nemělo, páč na každou nabíhá magnet v jinej okamžik. Ikdyž u fichtla se nic takovýho nedá tvrdit 100%, kamarádovi jede na každou cívku, kde komu zase chytne pozadu a tak že
koukal jsem, jak říkáš že má být magnet pod prvním šroubem tak tam se mi to nějak neshoduje.... jak je to přesně, má to lícovat s krajem magnetu nebo středem? Nikdy sem o tomhle neslyšel, o nějakém článku nevíš?
Kdo funkci toho zapalování nechápe dostatečně důkladně, neměl by se pouštět do úprav původního zapalování. Stěží dosáhne lepších výsledků, než tehdejší konstruktéři, kteří tomu rozuměli. A to i při dnešních možnostech elektronických součástek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký je účel "zapalovacího" kondenzátoru?
Nevim nevim jestli brambora poskytne kapacitu v desetinach uF....
Dawe02 píše: Fananek-Jarda> ono magnetoelektricke zapalovani pojede i bez kondenzatoru prerusovace a dokonce lepe. Bohuzel jen docasne, nez se kontakty opali.
Nevim nevim jestli brambora poskytne kapacitu v desetinach uF....
O bramboře jsem také skutečně už slyšel, a věřím, že by se na to v jistém připadě určitě i dojed dalo. Osobně se mi stalo, že se mi rozpad kondík na cestě. S velkejma problémama sem dojel domu (asi 20km po státovce), a až doma sem zjistil, že nemoch fingovat. Tehdy to byla 487. Ale třeba pionýr má problémy jed i s horším kondíkem, takže tam bych třeba tý bramboře vůbec nevěřil (osobní názor)
camger píše: koukal jsem, jak říkáš že má být magnet pod prvním šroubem tak tam se mi to nějak neshoduje.... jak je to přesně, má to lícovat s krajem magnetu nebo středem? Nikdy sem o tomhle neslyšel, o nějakém článku nevíš?
Vysvětloval mi to před lety jeden pardál. A dle mích zkušeností to tak asi opravdu finguje.
V době, kdy se otevře kladívko, tak pod prvním šroubem co drží cívku by měl být připravený magnet. Připravený ve smyslu že kraj magnetu je pod šroubem. 100% přesně jak to funguje taky vysvětlit nedokážu, ale když mi nabíhal magnet blbě, tak sem musel dát velkej odtrh na kladívkách. Tehný se mi zničeho nic takhle zapalování rozhodilo na cestě, a až doma sem zjistil že mi to jede jenom na odtrh asi 0,7mm. Tenkrát sem byl mladej a blbej, a nenapadlo mě že dát cívku na jíné místo, určitě by se to vyřěšilo protože na každou nabíhá v jiný moment.
E: písmenko
Naposledy editováno 22.01.2011 13:24:55

Nerikam ze se pres velky odtrh hodne energie nevyjiskrilo na kladivka, ale pri vyssich otackach to nevadi(ono se to tim velkym odtrhem zhasi samo a porad zbyva dost na indukci) a naopak vetsi gradient napeti na sekundaru dela silnou rychlou jiskru a mensi ztraty tam...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
8V cievka Poland Jawa 50/23 Mustang | kinedryl | 6 | Včera v 08:40 kinedryl |
Jawa 20 jak postupovat pří těsnění ... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... | moje-moto | 7 | 20.4.2025 v 09:07 MMARTINK |
Zjištění informací podle čísla moto... Jawa 50/21 Pionýr | HonziX | 6 | 14.4.2025 v 16:50 MMARTINK |
Pionyr zapalovani 12v60w Jawa 50/21 Pionýr | Ondra__ | 7 | 27.3.2025 v 21:25 yenda150 |
Tp na jawu pionýr Jawa 50/21 Pionýr | Chicko789 | 1 | 27.3.2025 v 19:46 Johny_Servis |