BERLÍN - V Německu propukl spor o benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, jehož zavádění požaduje Evropská unie. Palivo s názvem E10 Němci na čerpacích stanicích nekupují, protože si nejsou jistí, zda je pro jejich vůz vhodné. Vláda a výrobci pohonných hmot se navzájem obviňují z odpovědnosti za tuto situaci.
K volání německých řidičů po zrušení biobenzinu se už přidávají i někteří politici.
Benzin E10 se na německých pumpách objevil v únoru a v současnosti ho nabízí asi polovina z 15.000 tamních benzinek. Z řidičů však po žluté nebo zelené tankovací pistoli sahá málokdo a raději svého plechového miláčka napojí osvědčeným vysokooktanovým benzinem Super (německou obdobou v Česku používaného naturalu), i když je dražší. Právě ten má být E10 nahrazen.
Většina Němců ale tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta může použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.
Totální debakl
Německá média zavádění nového biobenzinu označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí. Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila.
Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.
"Za chaos při zavádění E10 je odpovědný jen a pouze petrochemický průmysl," dává výrobcům vinu za současný stav také respektovaný autoklub ADAC. "Měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," dodal.
Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční Zelení. Německý tisk vidí "spravedlivě" vinu na obou stranách.
Záchrana situace
Ministr průmyslu a obchodu Reiner Brüderle proto vyzval ke schůzce všech zainteresovaných subjektů, na níž by se pokusily situaci ještě zachránit. Podle agentury DPA by se měla konat v úterý a vedle zástupců vlády a petrochemického průmyslu by se jí měli zúčastnit také představitelé výrobců automobilů a svazů na obranu spotřebitelů.
Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, neboť kvůli němu mimo jiné podražil "starý dobrý" Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. "Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe," prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul.
"Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany," přidal se k němu v dnešním vydání deníku Bild europoslanec za bavorské křesťanské socialisty (CSU) Markus Ferber. "Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí," soudí.
Zdroj - LN
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
Snad se tahle sr..ka k nám hned tak nedostane
trigr píše: Jak tomu benzínu můžou říkat BIO, když jeho výroba je ekologicky i ekonomicky náročnější než u klasického benzínu. Ty shity co do toho dávají teď bohatě stačí.
Snad se tahle sr..ka k nám hned tak nedostane
A zajímavý je, že při vyšších nákladech ho prodávaj levněji než klasickej natural . Rozumím týhle cenový politice. Až potom zrušej natural, napálej tuhle sračku ještě dráž a hned to vysvětlej vyššími náklady.
Na kokotiny a debility je naše politická a vládní reprezentace expert, takže o tom, že se to k nám hned tak nedostane, silně pochybuju.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
Stancek36 píše: Treba konecne nekdo rozumnej prijde na to, ze ty biosracky jsou uplne k hovnu, zase jen nahravaji do kapsy par spravnym lidem a s ekologii to nema vubec nic spolecnyho, spis naopak :-/
Plně souhlasím,ale proč "někdo",přeci záleží jen na spotřebiteli ,zda koupí či nekoupí.Jde o to,že typickej čecháček vidí nižší cenu, ale že prodělá, už si nespočítá(úspora na ceně asi 30% a spotřeba o 50% víc),nehledě na to,že mu to nepojede(pokud nemá motor reagující na změnu směsného poměru)benzín 1:15 bioetanol 1:9.
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
sajosa píše: Plně souhlasím,ale proč "někdo",přeci záleží jen na spotřebiteli ,zda koupí či nekoupí.Jde o to,že typickej čecháček vidí nižší cenu, ale že prodělá, už si nespočítá(úspora na ceně asi 30% a spotřeba o 50% víc),nehledě na to,že mu to nepojede(pokud nemá motor reagující na změnu směsného poměru)benzín 1:15 bioetanol 1:9.
A tohle jsi vypočítal jak ? Jinak líh, resp. ethanol má oktanové číslo 108. Co se týče té spotřeby, tak nárůst při 10 %ním obsahu lihu je tak 5%.
----------
Kdo umí číst, tak si ve svých papírech od auta přečte na co jezdí a třeba jám tam mám doporučeno benzín s maximem biosložky resp. ethanolu do 10%, to sam0 u skútru. Pokud to tam nemám, tak obecně maximálně 2%.
Co se týče té ekologie, tak je chybou z čeho se ten líh dělá, ne ale principiálně, že se na něj jezdí. Je víc možností z čeho ten líh dělat. Proč bylo asi v ČR za první republiky tolik lihovarů. A ne že by došla ropa, ale jen pitomec tu ropu pálí - je třeba vyrábět plasty, kaučuku, léčiva atd. Ropa hned tak nedojde, ale levná nebude. Je nutné mít jisté energetické portfolio. V současnosti jde teda i o zaměstnání zemědělců. Líh je ale možné dělat z vícero "bio" surovin.
A zase úplně jiná situace je, že politici nevysvětlují. Proč by to dělala rafinerie ? Nebo výrobci aut ? A další věcí je to, že nějakej chytrák to pančuje a vydělává na tom. Přepodkládám, že každého zajímá jen to, že jezdí a na co je tak trochu kedno nebo snad někoho z vás zajímá, že má v benzínu takové nebo makové sloučeniny ... je jich tam pár set.
2 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
takže v Německu nají na benzinkách palivo E10 to je jako Natural s 10% obsahu biolihu a pak tam mají jen natural bez biosraček?
u nás máme Natural s max. do 5% biosraček a od nějakýho data jich tam bude již 10% (nějaký nařízení EU) a E85 což je 85% lihu a 15% benzínu, takže pokud to chápu, tak v německu jde tankovat čistej Natural s 0% biolihu? To se mi najěk nezdá,protože to nařízení o obsahu biosložek platí pro celou EU ne?
dle mě i "želví pawér od šelu" obsahuje biosložky nebo ne?
že ď za vysvětlení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
sajosa píše: Plně souhlasím,ale proč "někdo",přeci záleží jen na spotřebiteli ,zda koupí či nekoupí.Jde o to,že typickej čecháček vidí nižší cenu, ale že prodělá, už si nespočítá(úspora na ceně asi 30% a spotřeba o 50% víc),nehledě na to,že mu to nepojede(pokud nemá motor reagující na změnu směsného poměru)benzín 1:15 bioetanol 1:9.
Ted Jsi me zmatl... :-/ Myslel jsem ze je tu rec o normalnim benzinu, do kteryho se podle zakona prosazenyho ekoteroristy primichava 10, nebo kolik % biolihu, ne primo o E85. To jde koupit natural95 bez biosracek?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
panTerek píše: Doufám že tenhle rádobyekologismus brzo skončí. Kdyby se místo řepky pěstovaly rajčata a nevozily se z druhýho konce Evropy, tak se udělá pro ekologii víc, než když budeme spalovat místo čistýho benzínu nějaký sračky který sou navíc náročnější na výrobu
Presne tak... dalsi vec je, kolik se projezdi nafty po poli nez se poora, pripravi, zaseje, pohnoji, postrika, sklidi, odveze... byl to zajimavej pomer k mnozstvi vyprodukovanyho biolihu... zejo, pani ekoteroristi.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
Stancek36 píše: Presne tak... dalsi vec je, kolik se projezdi nafty po poli nez se poora, pripravi, zaseje, pohnoji, postrika, sklidi, odveze... byl to zajimavej pomer k mnozstvi vyprodukovanyho biolihu... zejo, pani ekoteroristi.
Bohužel nepíšeš nic originálního. Dávno se ví, že to je v případě kvasného lihu nebo řepky o cca 1,3 x z hlediska nákladů dražší než ekvivalent paliva na bázi ropy. To není nic nového. Prostě ropovod z hldiska nákladů ničím nenahradíš.
Nějakou ekologii sem nepleť, za tohle může převážně zemědělská lobby.
Máš nějaký nápad jak postupně nahrazovat klasický benzín atd. ? Mě se moc nelíbí, že se ropa jen tak pálí. A nerad bych výhledově jezdil za kdoví kolik.
cccp píše:
Je to trochu složitější ... do moderních paliv se coby antidetonátor přidává MTBE (Methyl terc-butyl ether) pokud je místo methylu ethyl, tak je to ETBE a k výrobě už můžeš použít líh/ethanol. Tuším že stát Kalifornie už s ohledem na ochranu půdy MTBE zakázal. Faktem je, že teď z hlavy nevím jestli se ETBE dnes u nás používá. Myslím, že rafinerie v Kralupech nějaký test s výrobou ETBE dělala. Kde to teď přesně je ale nevím. Chci jen říci, že není biosložka jako biosložka a biopalivo jako biopalivo. Náklady pochopitelně nic moc, ale třeba se to jednou hodí. Co se týče toho Shellu, tak by prý nějakou podobnou přísadu měl také obsahovat OČ 95, nevím i jestli ten 100.
Naposledy editováno 12.03.2011 18:00:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
babuka píše:
Máš nějaký nápad jak postupně nahrazovat klasický benzín atd. ? Mě se moc nelíbí, že se ropa jen tak pálí. A nerad bych výhledově jezdil za kdoví kolik.
Mam elektrikou...
Lidem až do vytěžení ropy nebude umožněno znát pravdu u skutečných kapacitách ložisek.
Ropa je zadarmo, to že je drahá s tím nemá nic společného, nemůže být jiný zdroj energie, který by jí nahradil. Pokud bude alternativa, její cena vzhledem k požadované spotřebě cena bude minimálně desetinásobná.
Mít vlastní auto bude výsada pouze nejvyžší smetánky, cca každý stý obyvatel vyspělé země bude vlastnit něco tak neekonomického jako je automobil.
Letání se omezí asi nejvíc ze všeho, prostě lítat se nebude.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kéž by to pochopili i ti naši dacani
Stancek36 píše: Mam elektrikou...
Stancek ale ta elektřina se musí taky vyrobit. A to buď spalováním plynu nebo uhlí. Pak je ještě jaderná. O obnovitelných zdrojích nemluvím, to je pakatel, když teda nepočítám státem zkurvený zákon a fotovolt. Takže mě vždy fascinuje v telce reklama nebo reportáž o ekol. autě s nule emisema. No jo vono to jen kouří o kousek dál v té elektárně.
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
1 reakcí na tento příspěvek Kéž by to pochopili i ti naši dacani
já třeba vůbec nechápu, proč se všude chlubí hybridama za x tisíc jak to má malý emise když dokážeme vyrábět auta který jezdí na lpg nebo cng a ty mají nulové emise co a při tom je to levný - prostě loby výrobcu baterií sanyo a spol... stejně jako veškerej "zelenej" byznis jako jsou ty čerpadla, solární elektrárny, bio potraviny...
Naposledy editováno 14.03.2011 19:44:22