S firmou VM MOTO jsem rozjednal obchodní zastoupení motocyklů VM pro severní a jižní Moravu. Už velmi dlouho jsem byl zván na test nového českého motocyklu pod názvem VM. Sezóna byla velmi nabitá, takže jsme se s majitelem firmy, panem Vladimírem Váchou, míjeli a neměli čas dohodnout si termín testu. V polovině srpna mi pípla SMS od tvůrce motocyklu Bohouše Staši a konkrétní termín byl dohodnut.
Byl jsem na tento motocykl šíleně zvědavý. Domluvil jsem se se svým teamovým jezdcem Ondřejem Liškou, že se testu zúčastní taky. A zvědavost začala hlodat v nás obou. VM-ka pro nás byla velkou neznámou, pouze jsme věděli, že její obsah je 610 cm3, váha 109 kg, má bílou barvu, nemá startér, přední tlumiče jsou Paoli-Kayaba, zadní Öhlins a brzdy Brembo. Tato skutečnost nás nutila si při dlouhé cestě pokládat navzájem spoustu otázek:…jak je motorka vyvážená …s výkonem přes 60 koní nebude asi žádný beránek, …jak půjde startovat, když jsme v dnešní době zvyklí jen mačkat tlačítka startéru, …jak si konstrukce pohrála s gyroskopickým momentem, …jak zvládnou brzdy zastavit to stádo koní? A hlavní otázka zněla, jak padne do ruky.
Než jsme tyto otazníky stačili probrat, objevila se cedule Jinín. Tam nás již očekával pan Bohouš Staša se svým karavanem v barvách VM MOTOR a na první dojem krásná, bílá VM-ka. Seznámili jsme se s Bohoušem a vyslechli základní informace ohledně motocyklu. Při podrobném shlédnutí mota mě zaujalo mnoho detailů: středy kol velmi robustní a přitom lehké, racingové stupačky, sedlo Acerbis, velmi pevné brýle tlumičů, ale nejvíc mi padly do oka velké chladiče a dovoluji si říct, že jsou pevnější než všechny megasystémy. Zkrátka na motocyklu bylo odvedeno kus dobré práce.
O půl druhé otevřeli v Jiníně areál. Bohouš nastartoval stroj, nechal ho prohřát a my si zatím oblékli výstroj a šli se seznámit s tratí i motocyklem. VM mě překvapila ohromným výkonem, který v nízkých otáčkách naháněl strach. Udělali jsme pár koleček a VM-ka, i my dva s Lišákem, byli dostatečně prohřátí. Přestavil jsem ještě nastavení podvozku, řídítek a páček. A konečně nastal čas vyzkoušet moto naplno. Po rozbité trati VM-ka uháněla jako šutr a tuto trať krásně pohlcovala, před zatáčkama ukázala své předimenzované brzdy a poslušně zatočila tam, kam jsem chtěl. V zatáčce poslouchala na jedničku, při výjezdu si musí člověk dávat pozor na akceleraci. Stádo koní se o slovo hlásilo každou chvíli. Rukojeť plynu je dlouhá a tak dávkování výkonu nebylo tak hrozné. Motocykl VM na mě zapůsobil velmi dobrým dojmem, výtky, které jsem přednesl Bohoušovi, se budou určitě řešit.
A nyní převzal štafetu Lišák. Prvotní respekt, který k VM-ce měl, byl rychle pryč, kroutil plynem, co to šlo a neustále zrychloval. Potom si vyzkoušel několik startů a s velkým údivem konstatoval: “Tak tohle jsem nikdy nezažil, motorka má tolik výkonu, že jsem nestačil řadit!”
Odpoledne pomalu uběhlo a byl čas opustit trať. Na mou otázku, jaký pocit v něm VM-ka zanechala, odpověděl: “Na ničem tak silném jsem v životě neseděl, natož jezdil, motorka se mi fakt líbí, asi bych si zvykl. Při nájezdu na skoky mi chyběla jistota, špatně se odhadovala rychlost, protože motorka dopředu žene na jakoukoliv rychlost.” Tyto dojmy odhaduju podle toho, že Ondřej jezdí na novém Husarovi a ten se chová jinak, než konvenční motocykly, ale to je taky vše, co asi umí.
Své hodnocení motocyklu bych vyjádřil stupnicí od 1 do 5, kde 5 znamená nejlepší a 1 nejhorší:
Motor: výkon…………..5
průběh…………3
startování……..3
Podvozek: tlumení………….4
geometrie……….5
vyvážení…………4
Brzdy: citlivost…………4
účinnost………..5
Zpracování: ……………..5
Areál v Jiníně byl uzavřen a my vyrazili na místo, kde se VM-ky rodí. Bohouš otevřel dílnu a my viděli rozpracované motocykly. Nejvíc mě zajímalo právě zpracování a kvalita dílů, které jsou použity v motocyklu a zvenčí nejsou vidět. Bohouš začal vytahovat bedny plné velmi dobře zpracovaných dílů a já se začal ujišťovat, že se nejedná o žádný velký boom, jako to předvedla Praga, která jak rychle začala, tak ještě rychleji skončila. Nezbývalo mi nic jiného, než složit poklonu. A Bohouš s úsměvem dodal, že tady skoro nic není a že uvidíme teprve zítra v továrně, kde jsou ve skladech veškeré komponenty.
Druhý den jsme osobně navštívili pana Vladimíra Váchu v jeho podniku, nesoucí název VM MOTOR. Po několika hodinovém rozhovoru a exkurzi firmy padla dohoda a Faryn moto se stal oficiálním prodejcem pro celou Moravu a Slezsko a pro zlepšení služeb také prodejcem veškerého sortimentu firmy Öhlins.
Jsem velmi rád, že došlo k naší oboustranné dohodě. Tím, že je VM-ka kusová výroba, jsem schopen po vzájemné konzultaci objednat zákazníkům motocykl přímo na míru. Například dle jeho váhy bude moto osazené pružinami, dále např. výška řídítek, typ výfuku, velikost nádrže (8-11 litrů), typ nádrže (karbonová nebo hliníková). Takže po závazné objednávce dodám motocykl přesně podle zákazníkova přání a představy. Dále budu nabízet omezenou edici Cross country.
Možná se budu opakovat, ale nejvíce mě těší, že se jedná o ryze český motocykl, pánové Vladimír Vácha a Bohouš Staša odvedli v dnešní konkurenční době kus skvělé práce.
Cena motocyklu je stanovena na 136000,- Kč vč. DPH.
Veškeré dotazy velmi rád zodpovím.
Pavel Fárek
Naposledy editováno 03.10.2010 11:53:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
VeFeRák píše: nechce se mi to celé číst- jak vypadá situace po půl roce? už je k vidění, k prodeji?
k videni by asi byla v horo :) jeden kluk ji tu ma, tu co byla na vystave jako flattrack... ale to by ses musel domluvit s nim... nick teamwhd
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
nevím jak sxs525 přišel na to, že by se tohle mělo vyrovnat kawasaki. káva je japonská motorka a japonský motorky umějí vyrábět jenom japonci. navíc výrobce VM vyrábí pouze rám, kyvku a motor, zbytek někde koupí, jak to dělají i jiní výrobci. a vzhledem k tomu, že firma VM se zabývá výrobou motorů, tak věřím, že dokážou vyplodit motor na úrovni. pokud se nemýlím, firma VM se zabývá výrobou hlavně dvoutaktů, takže bychom se mohli někdy dočkat rozšíření jejich nabídky. stejně tak se na tomhle trhu živí spousta "nesmyslných" firem jako TM, Gasgas, Beta a jiní a všichni zdá se prosperují
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Co se týká startování tak vzhledem k tomu, že všechny motorky se startují s automat dekompresorem tak taky nevidím v kompresním poměru 13,5:1 nic co by se zvlášť vymykalo standartům kategorie. Kopání do páky taky není problém ošetřit vhodným nastavením předstihu, nejsme ve středověku, aby byl předstih pevně dán pro všechny jízdní režimy.
Další věci nehodnotím, ale tohle mě přišlo celkem mimo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Co se týká Delorta tak bych si počkal na praktické zkušenosti i když je pravda že nepatřil mezi nejlepši...
Jinak zapalování co umí měnit předstih s otáčkami je dneska snad každé tak bych do toho netahal středověk...
Naposledy editováno 21.05.2011 23:59:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
To, že jde vývoj pomalu se dá čekat, když na tom dělá pár lidí ve srovnání s japonci kde dělá celé vývoj oddělení a i zkušenosti jsou někde jinde. Nějak se začít musí nejde postavit první moto a hned být nejlepší na trhu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Michal #5 píše: fallen>
To, že jde vývoj pomalu se dá čekat, když na tom dělá pár lidí ve srovnání s japonci kde dělá celé vývoj oddělení a i zkušenosti jsou někde jinde. Nějak se začít musí nejde postavit první moto a hned být nejlepší na trhu.
Ono asi nejde u VM o nějaký vývoj, ale spíš o práci ve volných chvílích. A co prosím tě chceš vyvíjet, když je všechno vyvynutý a na stupni, kde je teď VM, byla konkurence před několika lety. Tudíž by se VM nemělo za žádný vývoj schovávat. Vždyť ta cena, o který se mluví nemůže opovídat ceně za nejmodernější techniku viz článek o MX modelech Kawasaki. A pokud používám komponenty, který tu byly před několika lety, nemusím je vyvýjet. Vyvíjí se to, co tu ještě nebylo, ale nepřdpokládám, že něco, co tu ještě nebylo, nebude použito na nové VM . VM dle mě bude složený z komponentů, které jsou funkční a dobré, nikoliv však špičkové a protože to bude skládačka, sestavení by nemělo trvat déle než několik měsíců. Vždyť už mají rám, tlumiče, motor, kola, řidítka určitě taky a že tu někdo tvrdí, že se momentálně ladí zapalování , to je taková kravina. Ale pokud je to pravda a zapalování se bude ladit několik měsíců, nedivím se, že to všechno trvá tak dlouho. V tom případě se člověk ani nemusí ptát, jak dlouho bude trvat montáž startéru a homologace. Pokud to půjde vše stejným tempem jako dosud, tak se toho opravdu nedočkáme.
sxs525 má ve spoustě věcí pravdu, jen se to špatně poslouchá. Furt se tu točíte okolo nějakých dotací, což je nepodstatný v kontrastu s tím, že tu máme konkurenceschopnou krosku/enduro se startěrem a homologací za 136 000,-, jakou svět ještě neviděl . Je to jako s tou jitrnicí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
A co se týče konkurenceschopnosti o který tu pořád mluvíte. Oni nestaví ekvivalent světovejm motorkám přece. Přečti si, po čem by byla poptávka když tohle téma začínalo. Chybí lehká motorka s lidským servisem. Třeba ve světě kol (jako bicyklů) je spousta ČR/SR úspěšnejch značek co dělají dobrý kola a je jim úplně jedno, že v USA je nikdo nezná. Vždyť tak to stačí. Lepší postupně expandovat než mít velký oči. Váš primární přístup k tomu, že to má být stejný jako Japonci, je prostě nepochopení celý VM.
Jako - já bych do VM svoje prachy teď taky neivestoval, taky mě spousta věcí zaráží, ale proč bych je za to hned takhle pomlouval? O to větší radost budu mít, když se jim to povede.
sxs525> Blata soudě podle toho jak jede roberto je dost dobrá motorka a mně být znova tolik let, tak bych ji chtěl.
A pro vás oba, VM610 se v roce 2010 umístila na CELKOVÉM 3.místě v Jihočeským přeboru. A speciálně pro sxs525, neřeknu ti, ať si to najdeš, ale ukážu ti, jak se podkládají argumenty. Takhle odkazem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
fallen píše: Janek> Tak dotace jsou dost důležitý argument - pokud si VM hraje za svoje peníze, jak tvrdíme my, pak tu nikdo nemá právo jim cokoli vytýkat.
A co se týče konkurenceschopnosti o který tu pořád mluvíte. Oni nestaví ekvivalent světovejm motorkám přece. Přečti si, po čem by byla poptávka když tohle téma začínalo. Chybí lehká motorka s lidským servisem... Váš primární přístup k tomu, že to má být stejný jako Japonci, je prostě nepochopení celý VM.
Jako - já bych do VM svoje prachy teď taky neivestoval, taky mě spousta věcí zaráží, ale proč bych je za to hned takhle pomlouval? O to větší radost budu mít, když se jim to povede.
Pokud si hrajou na svým za svoje, je to OK. Ale v tom případě, že to pouští do světa a už před 3/4 rokem se jednalo o obchodním zastoupení (viz zakladatel tohoto vlákna) je věcí minimálně slušnosti ze str. VM informovat o stavu projektu. Mezitím tu jen jako nejzasvěcenější referuje jeden vlastník motocyklu, který ví, že se momentálna ladí zapalování. Přece když mám nějaký projekt, mám i nějaký termíny, kdy bych měl mít hotovo to a to, nehledě na to, že si platím třeba ze svýho. Vždyť dobré plánování je základ všeho, zvlášť v podnikání.
Moc bych si přál, aby VM 610/450/250/125/ byla jednou skutečnost, abych si mohl pro sebe třeba koupit nový moto, na který budu mít a bude mi jako amatérovi (nejsem ani hobík) dělat radost. Já nepotřebuju dva vstřiky a nejmodernější vidli. Bohatě mi stačí dobře funkční komponenty. Jen k tomu potřebuju, aby to vůbec bylo, mělo to značky a měl nějakou jistotu, že na to třeba za 4 roky seženu díly.
Vůbec jsem neříkal, že mají stavět stroj srovnatelný s konkurencí (alespoň ne pro začátek). Jen se tu tak "zabaluje", že to trvá tak dlouho, protože nevyjedou s něčím, co nemůže být konkurenceschopný.
3. místo je super i s ohledem na reklamu, jenom tu reklamu není na co použít
Podle mě si tenhle stroj můžou koupit buďto lidi, který chtěj být za každou cenu vyjímečný anebo zarputilý a neoblomný vyznavači českých výrobků....jinej důvod nevidím. Jedno je jistý určitě to bude cenný sběratelský kousek...pojem kusová výroba je tady doveden k dokonalosti.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
2 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
to ze se za ty prachy da koupit cina - kopie CRF je spis smutny... ta motorka je tak levna protoze se nikdo nesral s vyvojem a proste neco okopirovali, to mi neprijde moc fer aby par blbcu za dlouhy prachy neco vyvijelo a kdyz se to nahodou povede tak to nekdo okopci a prodava jen za naklady na vyrobu a jeste tomu budem tleskat...
jestli teda ten projekt neni financovanej nakejma tucnejma dotacema jak tu nekdo pise - dukaz sem ale nevidel - tak je nejspis dotovanej ze soukromy kapsy a pokud si na tohle "hobby" pan majitel vydelava nakou strojirenskou vyrobou tak to asi taky zabere nakej cas a nejde to tak rychle jako kdyby na tom makalo velke vyvojove oddeleni 8hodin denne...
ja po praci taky jako hobby "vyvijim" podstatne jednodussi veci nez je motorka a presto ten vyvoj trva tak nejak podobne, takze si to dokazu predstavit...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Jediný, co mi vadí, je jejich komunikace a to je staví do hodně nesolidního světla. Vždyť můžou dát na web nějaký aktuální informace, fotky, plány . Vždyť i když si oblednám fekál na odvoz sraček, tak mi tam, kde to objednávám, řeknou, že to bude až za tři dny, protože jejich traktor bude tři dny podle plánu tahat secí stroj. Rozumný hospodář/podnikatel přeci musí dobře plánovat. Potom se vyvaruje takových těch bublin typu starér, homolgace.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Janek píše: assassin> Už jsem to psal výše. Taky si myslím, že do toho strkají svoje peníze a VM 610/450 je pro ně možná nějaký způsob seberealizace, možná to dělají pro radost a konec konců i pro lidi. Určitě to nedělají proto, aby nás nasírali, abychom si mysleli, že je to banda blbců, který neví, jaký karburátor je lepší a proč to není stříkačka......, který rozkrádají dotace...... Určitě nemají bezedný kapsy nebo oslíka Otřesse.
Jediný, co mi vadí, je jejich komunikace a to je staví do hodně nesolidního světla. Vždyť můžou dát na web nějaký aktuální informace, fotky, plány . Vždyť i když si oblednám fekál na odvoz sraček, tak mi tam, kde to objednávám, řeknou, že to bude až za tři dny, protože jejich traktor bude tři dny podle plánu tahat secí stroj. Rozumný hospodář/podnikatel přeci musí dobře plánovat. Potom se vyvaruje takových těch bublin typu starér, homolgace.
hele ta komunikace... ja nevim proc by meli na stranky psat co zrovna delaj a kdy to bude? treba to ani nevi... proste pracujou na motorce a az to bude ready k prodeji tak budou asi delat nakou reklamni kampan atd.. v dobe internetu je jasny ze se provali ze se nekde na necem takovem maka, ale ze by mel dotycnej povinnost o prubehu vyvoje radne informovat mi neprijde...
kamarad ji ma, dojel si tam osobne a jednani pana majitele si pochvaluje, proste klasicka "grazovka" vyroba par kusu, pro lidi co kdyz maj opravdu zajem tak si tam zajedou a domluvi se primo s majitelem firmy.. ono na webovkach ze by si nekdo procetl veskere info, dal si motorku do kosiku a klikl na "koupit" asi u tohodle typu motorky nehrozi.
Uvalak píše: ... precejenom ceska potazmo evropska byrokracie je problem viz. Blata apod., ale chtel jsem aby to melo aspon el. starter a svetla, coz bohuzel dodnes neni Na zacatku se mi to zdalo jako slibnej projekt, ted to vypada spis ne mrtvej projekt... Skoda
Už několik let má homologaci kdejaká čínská jebka, hlavně ty 4kolky.... ono to nebrzdí, svítí do nebe, sváry praskají, .... ale značky to má. Tak nevím, proč by to nemohlo mít už dávno VM610. Jeden z hl. problémů asi bude, že nemají vyrobený potřebný počet kusů.
Ale to je jenom domněnka, abych někam volal a ověřoval si to, na to nemám peníze. Takže tento příspěvek bude opět smazán p. Markem, protože si přeje, aby tu byly pouze fakta .
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
puerteen píše: No a proč třeba VM nedělá 125 + - 200 2T enduro na ohlins podvozku kdyš dělaj 2t motory........možná že by to mělo věčí uspěch..........navíc by se jích asik prodalo hodně .... pač 2T 125 ostrých endur moc není a kdyš sou tam maj levný podvozek.... něco jako GasGas Ec125 .... byt kokurencí
Protože NEMAJÍ 2T motory, které by splňovaly dnešní emisní normy a mohly by být homologovány..
Naposledy editováno 31.05.2011 17:49:54
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
sxs525 píše: tak co 2 takty praga ho měla taky sice na tom bylo hliníku jak na cr 500 a nemělo to výkon ani jako cr 125 ale pár jich prodali
Jo, to bylo před vstupem do EU.. A jelikož to nesplňuje normy EU, tak to už homologaci nemá.. Tak jako Jawy 350, které se už dělají jen pro vývoz.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
http://auto.idnes.cz...1_194550_motorky_hig
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
c.j. píše: Protože NEMAJÍ 2T motory, které by splňovaly dnešní emisní normy a mohly by být homologovány..
To nemá v dnešní době žádný výrobce 2t endur, ale všichni ví, jak to ochcat- do výfuku navařit plech s 5mm dirkou, do sání vložku s 10mm dirkou, šoupě zablokovat v 5mm zdvihu, dát macatou jehlu a mikroskopické trysky a naladit na výkon 2 koní a ejhle- normy splněny..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
ještě k tý VM, teď o víkendu na tom jel nějakej kluk závody v Bělčicích a ta motorka vypadá fakt těžkopádně, navíc se mi zdálo, že jí jenom tak lechtá, stejně jako většina hobíků lechtá 250 2T